Aihe: kiire(!)
1
Tatu
31.10.2003 08:32:10 (muokattu 31.10.2003 08:33:59)
Mikähän on straton kaularaudan oikea pituus , entäs telen? Pistän tänään kitarakamoista, ja ajattelin samalla tilata tommosen varalle.. mut en tiä mittoja.
Lisäys: saatavina tällasissa mitoissa:
400mm (15.75"), 440mm (17.32"), 580mm (22.83")
There's a bullet in the matress
Juzzu
31.10.2003 08:39:54
Mikähän on straton kaularaudan oikea pituus , entäs telen? Pistän tänään kitarakamoista, ja ajattelin samalla tilata tommosen varalle.. mut en tiä mittoja.
Lisäys: saatavina tällasissa mitoissa:
400mm (15.75"), 440mm (17.32"), 580mm (22.83")

Stratossa ja telessä saman pituinen. Elä ainakaan tuota pisintä tilaa, se on bassolle. Veikkaisin näin villinä arvauksena, että tuo lyhin on koteloitu ja keskimmäinen kaulan rungon päästä säädettävä. Eli jos aiot upottaa kaularaudan kaulan päältä, tuo lyhin olisi varmaankin se valinta.

Elä kuitenkaan ihan varmana tietona tätä ota, kotona olisi yksi rauta irtonaisena, mutta ei nyt pääse mittaamaan.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Tatu
31.10.2003 08:46:35
kiitoss
There's a bullet in the matress
Safaweb
31.10.2003 18:03:23
Nyt olen varmaan liian myöhässä, mutta SP-elektroniikan kaularaudoista kerron seuraavaa:

400 mm on akustisille
440 mm sähkiksille (itsekin ostin)
580 mm bassoille

Toivottavasti et ostanut lyhintä.
Basistit: tyhmiä ja hiljaisia
Rumpalit: tyhmiä ja äänekkäitä
Kitaristit: itserakkaita
Kosketinsoittajat: haluaisivat olla kitaristeja
Laulajat: eivät kertakaikkiaan vaan osaa soittaa mitään
vrajala
31.10.2003 19:43:06
Toivottavasti et ostanut lyhintä.

Kyllä ton 400millisenkin pitäisi riittää jos se asennetaan alkamaan lavan päästä. Pulttikauloissa varsinkin se liitoskohta on sen verran paksu ettei se kielten voimalla juurikaan taivu. itse käyttäisin kyllä hieman pitempää, mutta tollasellakin pärjää.
Hammer Of The Gods
31.10.2003 20:47:35 (muokattu 31.10.2003 20:48:52)
Minulla on työn alla skitta, jonka "läpi-rungon-kaulaan" pitäisi kaularauta väsätä. Skaala on 25 1/2". Kuinka pitkä kaularauta olisi ihanteellinen. Teen kaularaudan itse, joten pituus voi olla mikä tahansa! Kiristysruuvi tulee kaulan lavanpuoleiseen päähän. Jos joku osaisi kertoa monellekko nauhalle asti kaularaudan tulisi kulkea ennen "stopparia" niin olisinpa kiitollinen.

Edit: Ei siis tarvitse passailla noita kaupassa myytäviä mittoja, vaan nyt olisi mahdollista tehdä juuri oikean mittainen, eikä melkein!
Mitä helpommin, sitä helpommin!
vrajala
31.10.2003 21:03:10 (muokattu 31.10.2003 21:05:08)
Minulla on työn alla skitta, jonka "läpi-rungon-kaulaan" pitäisi kaularauta väsätä. Skaala on 25 1/2". Kuinka pitkä kaularauta olisi ihanteellinen. Teen kaularaudan itse, joten pituus voi olla mikä tahansa! Kiristysruuvi tulee kaulan lavanpuoleiseen päähän. Jos joku osaisi kertoa monellekko nauhalle asti kaularaudan tulisi kulkea ennen "stopparia" niin olisinpa kiitollinen.

Sanoisin, että mieti, mikä osa kaulasta pääsee taipumaan ja tee sen mittainen rauta (+10mm?). Kualarauta on periaatteessa kuollutta kuormaa, jonka tarkoitus on suoristaa kaula. Ei kannata välttämättä yrittää taivuttaa takaisin sellaista mikä ei taivu.

Minkä tyyppisen raudan ajattelit tehdä? Ihan vaan utelias olen...

EDIT: juu, KUALArauta on KUAllutta KUArmaa. Kylä lähtee...
Hammer Of The Gods
03.11.2003 07:58:08
Teen sellaisen ihan perinteisen kaarelle upotetun kaularaudan. Paikallinen soitinhuoltaja kehoitti välttämään tuollaisia koteloituja rautoja, eivät kuulemma väännä tasaisesti? Elikkä ennen otelaudan kiinnitystä sorvaan sopivan uran ja valmistan kaarevan vastakappaleen. Bodyn päähän tulee se "hakanen" siihen rautaan, ja sille tietysti kolo kanssa.

Itse rauta tulee ihan perus 4mm rautatangosta. Toiseen päähän tuo stoppari ja toiseen päähän kierteet ja sopiva bullettiruuvi kiristystä varten.

Saapa nähdä mitä kaikkea menee pieleen...
vrajala
03.11.2003 09:59:23
Teen sellaisen ihan perinteisen kaarelle upotetun kaularaudan. Paikallinen soitinhuoltaja kehoitti välttämään tuollaisia koteloituja rautoja, eivät kuulemma väännä tasaisesti?

Näistä kaularaudoista on monia mielipiteitä ja oman kokemukseni perusteella en osaa sanoa mikä on paras ja mikä huonoin vaihtoehto. Suunnittelemasi kaltaisen raudan huono puoli on, että se lisää kaulan kuormitusta, koska se puristaa kaulaa kasaan samalla kun taivuttaa sitä. On väitetty, että tämä puristus aiheuttaa osaltaan niitä kuolleita kohtia kaulalla. Mene ja tiedä...

Itse rauta tulee ihan perus 4mm rautatangosta. Toiseen päähän tuo stoppari ja toiseen päähän kierteet ja sopiva bullettiruuvi kiristystä varten.

Mä käyttäisin vitosen tai kutosen tankoa, menee muutoin aika ohueksi kierteiden kohdalta (en sano etteikö se nelonen silti riittäisi, mutta mä käyttäisin isompaa). Ja muuten noita bullet-muttereita ei ainakaan viimeksi kysellessäni saanut millikierteisenä, joten varaudu metsästämään tuumanen jenkapakka jostain.
Hammer Of The Gods
03.11.2003 10:46:46
Näistä kaularaudoista on monia mielipiteitä ja oman kokemukseni perusteella en osaa sanoa mikä on paras ja mikä huonoin vaihtoehto. Suunnittelemasi kaltaisen raudan huono puoli on, että se lisää kaulan kuormitusta, koska se puristaa kaulaa kasaan samalla kun taivuttaa sitä. On väitetty, että tämä puristus aiheuttaa osaltaan niitä kuolleita kohtia kaulalla. Mene ja tiedä...

Mä käyttäisin vitosen tai kutosen tankoa, menee muutoin aika ohueksi kierteiden kohdalta (en sano etteikö se nelonen silti riittäisi, mutta mä käyttäisin isompaa). Ja muuten noita bullet-muttereita ei ainakaan viimeksi kysellessäni saanut millikierteisenä, joten varaudu metsästämään tuumanen jenkapakka jostain.

Tuli tässä mieleen, että olisikohan mahdollista rakentaa ikäänkuin noiden kahden yleisimmän kaularautamuodon risteytys. Olisi siis se kotelointi, jolloin ei tuota ylimääräistä kaulan puuosien kuormitusta pituussuunnassa tapahtuisi. Ja toisin kuin koteloiduissa yleensä, sinne ei laittaisikaan niitä kolmea palikkaa, joita vasten se vääntää, vaan rakentaisi sinne kotelon sisään puisen kaaren. Toimisikohan tuollainen? Tuollainen olisi melko helpo tehdäkin, kai?
vrajala
03.11.2003 15:50:42
Kyllähän se varmaan onnistuisi, mutta en tiedä onko vaivan arvoinen. Tee mieluummin vitosen pyörötangosta taittamalla niinkuin kirjassa Guitarmaking: Tradition and Technology: A Complete... neuvotaan. Kirjan esimerkin alumiiniteipin sijasta voipi käyttää vaikka kutistussukkaa (helpompaa&lujempaa).
Juu, varmast näi, mää kysyi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)