Aihe: Kannattaako koota kitara osista?
1
85423321
04.02.2004 23:44:25 (muokattu 04.02.2004 23:52:48)
Mietinpä sellaista, että jos ostaa kitaran osat noista irtotavaramyymälöistä ja lisäksi mahdollisesti nettihuutokaupoista, niin kuinka paljon halvempaa se on kuin kokonaisen kitaran ostaminen? Jos siis ei varsinaisesti rakentele mitään, ostaa vain kitaran rungon, kaulan (nauhoineen) jne. valmiina.

Jos tekisi sellaisen hyvin yksinkertaisen mallin ilman koristeita ym. tilpehööriä mutta kuitenkin laadukkaista osista.
Sade on Jumalan pissaa.
askomiko
04.02.2004 23:59:30
Kallista se o. Stevemacin osat on melko edullisia, jotain $100 runko ja $120 kaula. Siihen metallit päälle niin puoli miljardia on kasassa. Mutta onpahan itse väsätty, ja hauskaa se on.
Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
85423321
05.02.2004 01:29:01 (muokattu 05.02.2004 01:29:23)
Mutta onko kalliimpaa kuin vastaavan laatuisen kokonaisen kitaran ostaminen? Ajattelin että jos ostaisi ensin vain välttämättömät osat ja sitten päivittäisi myöhemmin lisää mikkejä ym.
Sade on Jumalan pissaa.
PasiB
05.02.2004 06:09:24
Kallista se o. Stevemacin osat on melko edullisia, jotain $100 runko ja $120 kaula. Siihen metallit päälle niin puoli miljardia on kasassa. Mutta onpahan itse väsätty, ja hauskaa se on.

Saahan niitä Suomestakin, SP-elektroniikassa bodyt about 170 erkkiä ja kaulat 125. Niiden laadusta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta aiemmin kyselin niistä tällä foorumilla: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=0&x=b8d5100ebe&co=30
Voiskin nostaa tuon ja kysellä kokemuksia.
Kitarassa on liikaa kieliä
poppamies
05.02.2004 07:25:00

No kaikki on suhteellista. Kun kokoat tuollaisista valmiista osista saat laskea että hinnaksi tulee kenties 500€ -700€.
Sillä rahalla saa jo aika hyvän kepin kaupasta. Jos taas saman summan laittaa kokonaan itse rakennettuun kitaraan niin siitä tuulee tuollainen 1000-2000€ arvoinen peli.
Kaikki on suhteellista.
"G-strings are for strippers"
spyykko
05.02.2004 08:34:58

Mutta onko kalliimpaa kuin vastaavan laatuisen kokonaisen kitaran ostaminen?

Todennäköisesti se ei ole ainakaan yhtään edullisempaa. Tosin itse koottu on sitten suoraan varustettu juuri niillä osilla mitkä siihen haluaa, eikä enää tarvitse käyttää rahaa kitaran modaamiseen.

Hieman uutta halvemmalla saattaa selvitä mikäli kyttää osat käytettyinä. Tosin suomessa käytettyjen (puu)osien tarjonta on aika vähäistä ja jostain syystä joka myyjällä tuntuu olevan hallussaan se "erittäin hyvä yksilö" joka "ei häpeä uudelle". Ja jonka hinta on tietysti aivan pilvissä. Onneksi internetti mahdollistaa esim. saksan ja englannin e-bay:n seuraamisen, siellä ainakin tarjontaa on selvästi enemmän.

Helpoin tapa hankkia hinta/laatusuhteeltaan hyvä kitara on ostaa valmis soitin käytettynä.
PasiB
05.02.2004 09:48:28
Olen ajatellut jazz-basson tekoa siten, että hankin valmiin kaulan ja teen bodyn itse. Eipähän tule sitten maailman metsiin niin isoa koloa kun ei mene pilalle kuin runkopuut.
poppamies
05.02.2004 10:07:43 (muokattu 05.02.2004 10:11:26)

Olen ajatellut jazz-basson tekoa siten, että hankin valmiin kaulan ja teen bodyn itse. Eipähän tule sitten maailman metsiin niin isoa koloa kun ei mene pilalle kuin runkopuut.

No tuo on minun mielestä ihan hyvä vaihtoehto jos ei ole aikaisempaa kokemusta esim. kaulan tekemisestä. Tuolla tavalla pääsee hienosti kitararakennuksen makuun ilman kyyneleitä.
Lisäyksenä voisin sanoa että kannattaa hommata se pleksi ja potikkalevy heti alkuun niin saa kaikki sopimaan hienosti ilman mitää "glappia".
PasiB
05.02.2004 11:17:20
No tuo on minun mielestä ihan hyvä vaihtoehto jos ei ole aikaisempaa kokemusta esim. kaulan tekemisestä. Tuolla tavalla pääsee hienosti kitararakennuksen makuun ilman kyyneleitä.
Lisäyksenä voisin sanoa että kannattaa hommata se pleksi ja potikkalevy heti alkuun niin saa kaikki sopimaan hienosti ilman mitää "glappia".

Näin minäkin sen ajattelin. Kaulan asennus on yksi asia joka on mietityttänyt. Pleksistä on varmaan tuossa hommassa apua.
Olen tilannut kirjan nimeltä "Make your own guitar and bass", mielenkiintoista nähdä mitä se pitää sisällään.
poppamies
05.02.2004 13:06:05

Kaulan asennus on yksi asia joka on mietityttänyt...

Ei se ole ylivoimainen tehtävä. Hyvä kun sulla on tuota kirjallisuutta.
Yläjyrsin toki on tarpeellinen. Jos/kun tulee mietittävää niin aina sa kysyä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)