Aihe: Otelaudan muotoileminen nauhattomaan bassoon?
1
pdj
24.02.2004 22:22:06
Iltaa metsien miehet!

Projektin loppu häämöttää, eli tarvitsisin vinkkejä nauhattoman basson otelaudan muotoilemiseen. Miten lähtisitte työstämään otelautaa, millä välineillä jne. Minulla on käytössä käytännössä kaikki välineet, joita nyt voisi käytettäväksi ajatella. Viisaammat..tietoa tarvitaan.

pdj
poppamies
24.02.2004 22:33:04 (muokattu 24.02.2004 22:34:13)

No minun mielestä ei ole kun kaksi tapaa. Joko käsin hiomalla pitkällä suoralla klossilla, tai sitten hätäisen miehen tehokas ja hyväksi havaittu tapa. Isolla (koulun)nauhahiomakoneella.
Niin, se otelautahan on kaulaan liimattu.
"G-strings are for strippers"
vrajala
24.02.2004 22:50:30 (muokattu 24.02.2004 22:52:04)
Riippuu vähän... Tai no, oikeastaan ei. Tee kaarevuussäteestä malli, mielellään jostain paperia tukevammasta. Jos teet muuttuvan pyöristyssäteen, niin voit tehdä mallit vaikka molempien päiden ja keskikohdan pyöristyksistä.

Raakatyöstöön suosittelisin joko terävää käsihöylää tai hiomakonetta. Tarkempaan hommaan paras olisi muotoonsa tehty hiomatuki, mutta homma onnistuu kyllä esim. suoran puisen tuen ja korkkisen hiomatuen kera. Pyöristys kannattaa hioskella oikeaan muotoonsa 60-80 karkeuksisella paperilla (syiden suuntaan, tai varovasti syyn poikki) ja sitten pykälä pykälältä hienommaksi. Esim. ebenpuun saa peilaamaan oikein mukavasti paritonnisella vesihiomapaperilla ja tipalla saippualiuosta.

Muista tarkistella työn jälkeä (pyöristyssädettä ja otelaudan suoruutta) työn edetessä. Pitkä (suora) viivoitin auttaa suoruuden tarkastamisessa, mutta hyvällä silmällä pääsee pitkälle.

Muuttuvaan säteeseen ei oikein voi mitään pyöristettyä hiomatukea käyttää. Mutta käsivarallakin sen saa helpohkosti kohdalleen.

Raakatyöstössä otelautaan vedetyt viivat helpottavat. Sivukorkeus kannattaa myöskin merkata.

------------------

Toisaalta homman voi tehdä myöskin silleen "Tosta vaan", vasemmalla kädellä. Niin mä olen tehnyt. En kuitenkaan välttämättä suosittele kokeilemaan.

------------------

Ja arvelutti hieman vastata tuon "viisaammat" sanan käytön jälkeen.

EDIT: Poppamies ehti väliin. Ja mikäs ihme se on, kun täytyy näin pitkästi jaaritella...
Juu, varmast näi, mää kysyi?
poppamies
24.02.2004 23:03:26 (muokattu 24.02.2004 23:04:04)

Niin minun mielestä nauhattomassa pitää ehdottomasti olla "compound", eli muuttuvalla säteellä. Siis en suosittele muotoiltua klossia. Ei siinä oikeastaan tarvita kuin niitä reunaviivoja ja vakaa käsi. Se otelaudan radius on sitten maku asia. Kun sen tekee itse niin siitä tulee aina sopiva ja hyvä.
"G-strings are for strippers"
vrajala
24.02.2004 23:26:44
Se otelaudan radius on sitten maku asia. Kun sen tekee itse niin siitä tulee aina sopiva ja hyvä.

Paitsi jos tallaa ei saa säädettyä. Basisteille ei tosin taideta nuin hölmöjä osia myydäkään...
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
25.02.2004 07:13:47
Paitsi jos tallaa ei saa säädettyä. Basisteille ei tosin taideta nuin hölmöjä osia myydäkään...

Nih. Meinasin jos olisin tuohon Lesteriin tehnyt compoundin, mutta ei hotsittanut tuo tallan viilaaminen ja räplääminen, joten 12" pukkaa sitten koko matkalta. No, onpahan perinne-meininkiä...
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)