Aihe: Headstockin kulman tekeminen
1
Velli
28.02.2004 16:10:56
Yhdestä puusta tehty kaula, johon lavan kallistus on tehty tavuttamalla on paras ja kestävin eikö? Mutta miten se taivutus onnistuu? Ihastelin tuossa juuri kaverin Fernandes-Les Paulia jossa lavan kallistus oli tehty noin (eli kaula yhdestä puusta ja syyt menevät kallistuksen suuntaisesti).
Puavali
28.02.2004 16:43:28
Yhdestä puusta tehty kaula, johon lavan kallistus on tehty tavuttamalla on paras ja kestävin eikö? Mutta miten se taivutus onnistuu? Ihastelin tuossa juuri kaverin Fernandes-Les Paulia jossa lavan kallistus oli tehty noin (eli kaula yhdestä puusta ja syyt menevät kallistuksen suuntaisesti).

Puussa oli mutka, ei tarvinnyt taivuttaa?
Viiluista liimattu?
Autoklaavissa pehmennetty? (Puinen "harjanvarsi" taipuu kuin lakritsapatukka)
ehakala
28.02.2004 22:29:45
Yhdestä puusta tehty kaula, johon lavan kallistus on tehty tavuttamalla ...

Tehdäänkö se tosiaan taivuttamalla? Itse olen tehnyt niitä 50mm paksuisesta aihiosta. hukkapalaahan siitä jää ja puuha on enemmän mutta hyviä niistä on tullut.
fox
29.02.2004 00:41:35

Tehdäänkö se tosiaan taivuttamalla? Itse olen tehnyt niitä 50mm paksuisesta aihiosta. hukkapalaahan siitä jää ja puuha on enemmän mutta hyviä niistä on tullut.

Kyllä se sahaamalla tehdään noin yleensä. Se lapakulma. Tosin täysin varma en voi olla etteikö jossain custom-valmistajan erikoiskitarassa VOIS olla laminoimalla tehty kulma. Taivuttaminen heikentää merkittävästi puun rakennetta tuossa muutenkin kaulan heikoimmassa paikassa ja sitäpaitsi valmistuskustannuksellisesti kalliiksi tulis tuo. Siispä vannesaha soimaan!
Puavali
29.02.2004 01:25:49
kaula yhdestä puusta ja syyt menevät kallistuksen suuntaisesti).

Aika hyvin saa sahata, jos pelkästään sillä saa syyt menemään kallistuksen mukaan. Tai sitten ne eivät mene kaulassa suoraan. Taivutetaanhan akustisten kopan sivutkin, mutta ne ovat ohuempia. Kuinka paksua puuta voi kotikonstein taivuttaa?
poppamies
29.02.2004 08:11:16 (muokattu 29.02.2004 08:15:51)

No ei ne taivuttamalla tehdä. Siinä on oma "silmänkääntö temppunsa" että saa syyt samansuuntaisiksi. Siinä on liimasauma joko lavan tyvessä (akustiset, varsinkin klassinen), tai sitten ensimmäisen nauhavälin kohdalla kaulassa. Kun kyseessä on LP kopio(maalattu kaula), niin se jatko on sataprosenttisella varmuudella siinä kaulan lopussa, maalin alla.
Tässä tekniikka havannollistettuna:
http://www.projectguitar.com/tut/anck.htm

Sivut kokonaisuudessaan hyvät:
http://www.projectguitar.com/tut/tutorial9.htm

P.S. Ei se Lespan lapa tuskin koskaan siitä liimasumasta mene poikki, katkeaa muuten vain...
"G-strings are for strippers"
Gypsy
29.02.2004 08:31:27
Mulla on kanssa Fernandesin Super Grade Les Paul (jostain 80 luvulta). Kaula on siinä kyllä yhestä palasta tehty, mutta syyt ei kuitenkaan mee lavan suuntasesti vaan kaulan suuntasesti.
Miinusnappi hukassa?
Velli
29.02.2004 12:38:26
Kyllä mä tiedän miten se kulma yleensä tehdään, mutta silloin tällöin tulee näitä vastaan missä on kaula yhdestä puusta ja syyt menee lavan suuntaisesti. Sehän vasta kaulaa heikentääkin jos se sahataan yhdestä paksusta puusta, koska tällöin syyt katkeavat ja sehän ei ole hyvä juttu. En kyllä vieläkään suostu uskomaan etteikö taivutettu lapa olisi paras. Tietääkseni ainakin Rautian Veijo (silloin kun vielä teki kitarat puusta) teki sen kulman taivuttamalla nimen omaan sen kestävyyden takia.

Ja siinä kaverin Fernandesissa se kaula on kyllä salettiin yhdestä puusta. Siinä näkee hyvin selkeästi sen puun sieltä petsin alta ja tarkkaan syynäsin ja missään kohdin ei syyt katkenneet.
fox
29.02.2004 17:17:10

Ja siinä kaverin Fernandesissa se kaula on kyllä salettiin yhdestä puusta. Siinä näkee hyvin selkeästi sen puun sieltä petsin alta ja tarkkaan syynäsin ja missään kohdin ei syyt katkenneet.

Katoikko kaulan noin kolmannen nauhan kohdalta? Nimittäin jos on tehty tuolla toisella tavalla se liitos, noin kuin poppamiehen täkstissä kuvailtuna, eli ns. scarf-jointtina kuten juuri esim. klasareissa saattaa olla hyvinkin vaikeaa, esim. juuri sun esimerkissä mainitussa maalatussa/värjätyssä/petsatussa kaulassa, sitä liitosta edes huomata..
Taivuttamalla tehty lujempi? Hmm, katsos, kun puuta taivutetaan, siis massiivi-eli täyspuuta, ei laminoitua, täytyy sitä puuta pehmentää kuumentamalla tai muuten, lisäksi taivutus muuttaa puun fysiologista rakennetta, yläpuolen putkilot venyy, alapuolen puristuu, kun eihän se puuaine ole sillätavalla elastista.. Lisäksi puulla on tietty "muisti" puulajista riippuen eli se tahtoo palautua,vaikka puu olisikin vääntölujaa, kaikkia puulajejahan ei voi edes taivuttaa niin, ettei niiden putkilorakenteeseen tule murtumia. Kyllä ehdottomasti yleisin tapa on vannesahalla aihiosta vetäistä, siksipä just Leo-setä ryhtyi tekemään lapakulmattomia kauloja säästääkseen materiaalikustannuksissa, ei tarvitse niin paksua aihiolankkua kaulaan..
Velli
29.02.2004 22:10:28
Katoikko kaulan noin kolmannen nauhan kohdalta?
Kyllä joo tarkistin. Siinähän se liitos useimmiten onkin.

Nimittäin jos on tehty tuolla toisella tavalla se liitos, noin kuin poppamiehen täkstissä kuvailtuna, eli ns. scarf-jointtina kuten juuri esim. klasareissa saattaa olla hyvinkin vaikeaa, esim. juuri sun esimerkissä mainitussa maalatussa/värjätyssä/petsatussa kaulassa, sitä liitosta edes huomata..
Niin eikös toi scarf-joint ole tämmöinen:
http://www.ibanezrules.com/images/used/jc3vv.jpg

Ja ei se ollut tehty noinkaan, koska ne syyt meni ihan saumattomasti alusta loppuun eikä siinä ollut edes tuota scarf jointin paksunnettua kohtaa.

Taivuttamalla tehty lujempi? Hmm, katsos, kun puuta taivutetaan, siis massiivi-eli täyspuuta, ei laminoitua, täytyy sitä puuta pehmentää kuumentamalla tai muuten, lisäksi taivutus muuttaa puun fysiologista rakennetta, yläpuolen putkilot venyy, alapuolen puristuu, kun eihän se puuaine ole sillätavalla elastista.. Lisäksi puulla on tietty "muisti" puulajista riippuen eli se tahtoo palautua,vaikka puu olisikin vääntölujaa, kaikkia puulajejahan ei voi edes taivuttaa niin, ettei niiden putkilorakenteeseen tule murtumia. Kyllä ehdottomasti yleisin tapa on vannesahalla aihiosta vetäistä, siksipä just Leo-setä ryhtyi tekemään lapakulmattomia kauloja säästääkseen materiaalikustannuksissa, ei tarvitse niin paksua aihiolankkua kaulaan..

Mutta kumpi heikentää liitosta enemmän: se, että syyt katkeavat niin kuin paksusta aihiosta veistetyssä, vai siinä että puun ontelot venyvät ja painuvat kasaan niin kuin taivutetussa? Sanoisin silti että se syiden katkeaminen on pahempi. Siinähän itse asiassa myös ne ontelot katkeavat. Ja luulisi että asiansa osaava ammattilainen osaa tehdä sen taivutuksen niin, että se puu pysyy stabiilina eikä lähde taipumaan takaisin päin.
Gypsy
01.03.2004 02:03:51 (muokattu 01.03.2004 02:07:36)
No, ensinnäkin, mä en pysty uskoon, että Fernandesin Les Paulin lapakulma olis taivutettu, sori. Mutta, esim mun gibsonissa on niin, että kaula on sahattu yhestä palasta ja syyt menee kaulansuuntasesti kaulan kohalla. Mutta kun kattoo lapaa sivulta niin siinä syyt menee taas lavan suuntasesti. Sitä ei kuitenkaan oo taivutettu, vaan se, että syyt menee lavassa lavansuuntasesti, johtuu siitä, että siinä lavan kummassakin reunassa on ne noin sentin paksuset erilliset kappaleet, joitten syykuvio menee lavansuuntasesti. Eli ainoo, missä syyt menee mun les paulissa lavansuuntasesti, on ne ohuet siivut siinä lavan sivuilla.
Miinusnappi hukassa?
Velli
01.03.2004 10:26:08
Eli ainoo, missä syyt menee mun les paulissa lavansuuntasesti, on ne ohuet siivut siinä lavan sivuilla.

Kyse ei ollu tästäkään siinä Fernandesissa. Siinä meni ihan pieni pätkä levennystä siinä headstockin reunassa, mutta se loppui hyvin pian, ja silloin tuli taas alkuperäiset syyt näkyviin. Voisinpa yrittää ottaa siitä muutaman kuvan jahka pääsen takaisn Ouluun.
Juzzu
01.03.2004 11:31:23
Eli ainoo, missä syyt menee mun les paulissa lavansuuntasesti, on ne ohuet siivut siinä lavan sivuilla.

Just näin. Ja noita myydään 1-osaisinena kaulana ;o) Mutta toki, eihän tuolla lavan sivujen lisäpaloilla varmaankaan ole mitään vaikutusta mihinkään, olisi kaula sitten ihan oikeasti 1-osainen vai tuollainen jatkettusiipinen. Ulkonäöllisesti tosin voipi joitakin, ehkä, ahdistaa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Gypsy
01.03.2004 11:49:04
Just näin. Ja noita myydään 1-osaisinena kaulana ;o)

No mainoksissa saattaa lukee, että kaula yhestä kappaleesta, mutta tuskimpa yhtään ostajaa on tolla myyntikikalla kusetettu. Mutta mullehan sillä ei oo edes väliä, onko tehty kolmesta vai yhestä tai vaikka viidestä.

Mutta toki, eihän tuolla lavan sivujen lisäpaloilla varmaankaan ole mitään vaikutusta mihinkään, olisi kaula sitten ihan oikeasti 1-osainen vai tuollainen jatkettusiipinen. Ulkonäöllisesti tosin voipi joitakin, ehkä, ahdistaa.

Ne siivut on ulompana mitä virityskoneiston reiät. Eli ei varmasti oo mitään vaikutusta mihinkään. Edestäpäinhän niitä ei näy, ja takaakin virityskoneistot peittää niitten saumasta suurimman osan, eli ei niitä edes huomaa jos ei ihan vierestä kyylää. Ja kyllähän sitä yhestä palasta tehyks voi sanoo. Kolmesta palasta tehdyllä kun tarkotetaan usein sitä, että lapa on vedetty ohuesta kaulalapuusta katki ja liimattu kulmaan ja kaulan toiseen päähän on liimattu palikka kanssa.

Ja tohon vellin Fernandesiin vielä. Enpä osaa sanoo mitään, tuntuu vaan kummalliselta, Fernandes les paul ja taivutettu mahonkilankku...
Miinusnappi hukassa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)