Aihe: Uusi dyykkislöytö
1 2
Penasol
22.02.2004 11:50:52 (muokattu 22.02.2004 11:53:39)

Himputti soikoon, minulla alkaa olla jo kasa dyykkisputkia kun löysin vallan oivallisen paikan dyykata putkia. Nyt toissapäivänä menin sinne ja havaitsin uuden satsin vanhoja putkitelkkareita, onnellisena menin tonkimaan niiden elimiä ja löysinkin pari etuasteputkea joita vahvistimeni hyväksyy. Löysin siis Siemens ECC82 ja Valvo ECC81- putket. Mutta kertokaas minulle tietäjät, minä kun en ole kuullut tuosta Valvo- merkistä ikipäivänä. Mikä se oikein on? Lyhyen googlettamisen jälkeen ymmärsin, että kyseessä saattaisi olla jokin lähes vastaava meininki kuin joillain merkeillä joista yksikään ei tule mieleeni, eli pannaan oma merkki toisen valmistamaan putkeen. "Probably "pieces" was imported from Siemens, then assembled, burned in and tested by Valvo" siellä luki. Tässä kyllä oli kyseessä toisen osista kasaaminen. Ja tuo Siemens, eivätkös ne ole ilmeisesti aika hyviä vehkeitä? Putket ovat ylimielenkiintoinen asia.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
KoskPaavo
22.02.2004 12:05:59
Mulla on sellainen tuntu että oot löytänyt hyviä putkia.
Soittaja selviää aina.
Tubeman
22.02.2004 12:48:37
Himputti soikoon, minulla alkaa olla jo kasa dyykkisputkia kun löysin vallan oivallisen paikan dyykata putkia. Nyt toissapäivänä menin sinne ja havaitsin uuden satsin vanhoja putkitelkkareita, onnellisena menin tonkimaan niiden elimiä ja löysinkin pari etuasteputkea joita vahvistimeni hyväksyy. Löysin siis Siemens ECC82 ja Valvo ECC81- putket. Mutta kertokaas minulle tietäjät, minä kun en ole kuullut tuosta Valvo- merkistä ikipäivänä. Mikä se oikein on? Lyhyen googlettamisen jälkeen ymmärsin, että kyseessä saattaisi olla jokin lähes vastaava meininki kuin joillain merkeillä joista yksikään ei tule mieleeni, eli pannaan oma merkki toisen valmistamaan putkeen. "Probably "pieces" was imported from Siemens, then assembled, burned in and tested by Valvo" siellä luki. Tässä kyllä oli kyseessä toisen osista kasaaminen. Ja tuo Siemens, eivätkös ne ole ilmeisesti aika hyviä vehkeitä? Putket ovat ylimielenkiintoinen asia.

Jos nyt dementia ei ole iskenyt,niin Valvo oli/on Philipsin
tuotemerkki,mutta voi olla että se oli Siemensinkin,näkyypä
omassa Grundigin väritöllössäkin olevan Valvon kuvaputki.
Laatuputki kuitenkin,yleinen ensiasennusputkena vanhoina hyvinä aikoina.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Penasol
22.02.2004 15:29:03

Mulla on sellainen tuntu että oot löytänyt hyviä putkia.

Sitä minäkin toivon. Pitää jatkaa paskalaitoksella vierailua.
RaakaRane
22.02.2004 17:07:33
Sitä minäkin toivon. Pitää jatkaa paskalaitoksella vierailua.

Kattelepa samalla muuntajiakin, jos vaikka löytyis miten käyttökelpoisia
Tubeman
23.02.2004 11:10:09
Kattelepa samalla muuntajiakin, jos vaikka löytyis miten käyttökelpoisia

Hyvä pointti,vanhoissa putkitöllöissä on myös päätemuunttaja,ja vaikka pääteputki olisi PCL82/PCL86,niin
se käy esim ECL82/86 putkelle,miksei EL84:llekin.
Penasol
23.02.2004 11:25:07

Hyvä pointti,vanhoissa putkitöllöissä on myös päätemuunttaja,ja vaikka pääteputki olisi PCL82/PCL86,niin

Kertokaa minulle miten edes tunnistan päätemuuntajan, olen vasta alkutaipaleella näissä asioissa ja siksi esitinkin tuon toisen threadin jos joku tahtoisi valottaa näitä asioita, että mistä voi ola hyötyä. P*skalaitoksella kun oli viime käynnillä nelisen kappaletta "uusia" putkitelkkareita ilmestynyt ja niistä sain nuo pari putkea ja olisi mukavaa jos sieltä jotain muutakin osaisi ottaa niin joskus jotain putkivehkeitä mahdollisesti tehdessä voisi olla hyödyksi ja jos ei itselle niin luultavasti joku muu niistä voi tulla iloiseksi.
RaakaRane
23.02.2004 11:49:16

Ja eiköhän verkkomuuntajiakin voisi joissain laitteissa hyödyntää
Trebla
23.02.2004 12:00:59
Se päätemuuntajan löytää siten, että seuraa kaiuttimelta tulevia johtoja. Johtojen toisessa päässä on kaiutin ja toisessa se päätemuuntaja. Sellaisiakin versioita lienee ollut, joissa kaiutin oli korkeaimpedanssinen ja päätemuuntajaa ei tainnut olla ollenkaan.

Onkin senverran aikaa, kun on noita putkitelkkareita ropannut, mutta niissä ei niitä verkkomuuntajia mielestäni ole.
Putket olivat P-sarjaa ja sarjaankytkettyinä "suoraan" verkkosähkössä. Ne E-sarjalaiset taisi olla jotenkin viritelty sinne.
sihvoh
23.02.2004 13:25:19
Joskus vaan sattuu hyvä tuuri kohdalle. Esim. kun itse ostin tuon putkiradion raadon, josta väsäsin vahvistimen, sain mukana kaupan päälle "varaputkia". Vaatimattomasti 5 kpl laatikko Siemens ECC83, muovit boxien päällä pari kpl käytettyjä ECC81. Seuraavana päivänä kysäisin samalta kaverilta, että vieläkö hänellä oli tallessa mainitsemansa kasa muita putkia. Noh kävi niin että sain ison pahvilaatikollisen erilaisia äänentoistossa käytettäviä putkia hintaan 20 EUR... tuo radio maksoi "varaputkien" kera myös 20 EUR :-)

Tämä tuuri tulee tuskin koskaan toistumaan... laatikossa oli lajitelma EL84, EL34, 6L6, 6V6, ECC81/82/83, EF86, 6SJ7, GZ34, 5U4GB, 7F7, EL41, ECL82, EF40, yms... putkia, yhteensä yli 100 kpl. Kaiken huippu olivat nuo Siemensin ECC83 NOS-paketissa. Kaveri oli töissä erään puljun korjaamossa, josta nuo putket oli kerätty vaan laatikkoon ja odottelivat uutta kohtaloaan. Hyvä sinänsä, että päätyivät esim. itselleni, koska kaatopaikalla niiden taru olisi loppunut nolommin.

Sain vielä lisäksi koriste-esineeksi ison diodiputken joka on suurempi kuin kossupullo :-)
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Tubeman
23.02.2004 15:00:22
Ja eiköhän verkkomuuntajiakin voisi joissain laitteissa hyödyntää

Putkitöllöissä ei ole välttämättä,P-sarjan putket on sarjahehkuja,anodijännite tasasuunnataa suoraan verkkojännitteestä...
Tubeman
23.02.2004 21:04:16 (muokattu 23.02.2004 21:04:58)
Se päätemuuntajan löytää siten, että seuraa kaiuttimelta tulevia johtoja. Johtojen toisessa päässä on kaiutin ja toisessa se päätemuuntaja. Sellaisiakin versioita lienee ollut, joissa kaiutin oli korkeaimpedanssinen ja päätemuuntajaa ei tainnut olla ollenkaan.

Onkin senverran aikaa, kun on noita putkitelkkareita ropannut, mutta niissä ei niitä verkkomuuntajia mielestäni ole.
Putket olivat P-sarjaa ja sarjaankytkettyinä "suoraan" verkkosähkössä. Ne E-sarjalaiset taisi olla jotenkin viritelty sinne.

Olkoonkin menneentalven lumia nuo mainiot putki mv-töllöt,niin oma hohtonsa niissäkin on.Olenpa haalinut muutaman vanhan tv-teknikan kirjan,ja ei voi todeta kuin olispa vieläkin noin selkeitä nyky töllöt.Ja olihan niissä automatiikkakin,valoisuus automaatti huoneen valoisuuden mukaan,ldr-vastuksella toteutettuna.Luksusta... :)
Penasol
24.02.2004 11:21:34

Joskus vaan sattuu hyvä tuuri kohdalle. Esim. kun itse ostin tuon putkiradion raadon, josta väsäsin vahvistimen, sain mukana kaupan päälle "varaputkia". Vaatimattomasti 5 kpl laatikko Siemens ECC83, muovit boxien päällä pari kpl käytettyjä ECC81. Seuraavana päivänä kysäisin samalta kaverilta, että vieläkö hänellä oli tallessa mainitsemansa kasa muita putkia. Noh kävi niin että sain ison pahvilaatikollisen erilaisia äänentoistossa käytettäviä putkia hintaan 20 EUR... tuo radio maksoi "varaputkien" kera myös 20 EUR :-)

Minulla kävi myös kirpparilla kerran tuuri. Siellä oli aika paljon putkiradioita ja kysyin sitten myyjältä joka osoittautui aika tietäväiseksi putkivehkeistä josko hänellä olisi putkia irrallaan. Antoi ison loodan josta tongin pari Telefunkenin ECC81:tä. Maksoin niistä 50snt/kpl ja jopas parani vahvistimen soundi kun panin noita Sovtekin ECC83:n tilalle.
Trebla
24.02.2004 14:54:23
Ja olihan niissä automatiikkakin,valoisuus automaatti huoneen valoisuuden mukaan,ldr-vastuksella toteutettuna.Luksusta... :)

Juu. Meikäläistäkin kakarana kus*tettiin uskottelemalla, että
se LDR siinä töllön etuseinässä on joulupukin kamera, josta se koko vuoden seuraa, onko ollut kiltti =) =) ...kele
maza
24.02.2004 18:09:18

Mulla ei ihan noin hyvää tuuria ole ollut mutta yhdestä elektroniikkaliikkeestä kävin itse penkomassa läjän putkia. Maksoin niistä putkesta riippuen 2-4 euroa kappale. Ja ne putkethan olivat kaikki NOS-kamaa; Philipsin ECC82, EF86, ECL82, ECL86:ia lähinnä sekä hifiputkia, esim. ECC88, E88CC, E188CC, E288CC (Telefunken :). Muutama 6V6, EF94 löytyi myös. Olivathan toki tuohon hintaan halpoja. Joku kitaristinretku vaan oli jo ehtinyt korjaamaan kaikki EL84:t, ECC83:t ja EL34:t pois :(
Tubeman
24.02.2004 18:59:46
Juu. Meikäläistäkin kakarana kus*tettiin uskottelemalla, että
se LDR siinä töllön etuseinässä on joulupukin kamera, josta se koko vuoden seuraa, onko ollut kiltti =) =) ...kele

Hah hah,kuullostaa tutulta,meillä se pukin tonttu kuulemma
oli keittiön ilmanvaihto hormissa,,kyllä on pitää vaatia traumaattisista ja henkisistä kärsimykista ainakin miljoona euroa korvauksia.Eipä silti,nykypäivän turmeltunut nuoriso voisi olla toisenlaista jos niitäkin olisi joulupukilla piinattu..

:)
Niq
25.02.2004 09:19:51 (muokattu 25.02.2004 09:20:21)

Voihan perskeles, kun ois tämän tienny kun ne toi tänne duuniin läjän putkitöllöjä purettavaksi, nehän oli täynnä noita pcl-putkia, ajattelin että tuskin näillä mitään käyttöä on ja annoin mennä roskiin. :l
No tiedänpähän sitten jos tulee lisää että otan päätemuuntajat talteen, noilla PCL- sarjan putkilla ei varmaan käyttöä ole??
[ostin ku sai halavalla]
Tubeman
25.02.2004 11:05:41
Voihan perskeles, kun ois tämän tienny kun ne toi tänne duuniin läjän putkitöllöjä purettavaksi, nehän oli täynnä noita pcl-putkia, ajattelin että tuskin näillä mitään käyttöä on ja annoin mennä roskiin. :l
No tiedänpähän sitten jos tulee lisää että otan päätemuuntajat talteen, noilla PCL- sarjan putkilla ei varmaan käyttöä ole??

Mikäpä estää tekemästä P-sarjan putkilla vaikka kokeilun ilosta vahvaria,pitää vaan modata ne hehkut,muistaakseni
P-sarja oli 300 mA:n hehkuilla sarjasellaiset..
Kovaääninen kannattaa ottaa talteen,sehän on sen muuntajan kanssa kuin perse ja paita,näissä putkimyllyissä oli pystypoikkeutus PCL85 tai PCL82 ,näitähän voi tosiaan testailla saako mitään aikaiseksi,se hehku on vaan suolesta.
Trebla
25.02.2004 11:48:09
Muistaakseni sen riittävän virran hehkuille sai jollain 12-14V:n jännitteellä. Eli jos käyttäisi pelkkää PCL:ää(triodi +pentodi), niin voisi jopa toimia. Riittääkö vahvistus noilla kahdella asteella, en tiedä, vai tarvisiko vielä yhden triodin lisää ketjuun. PCL/ECL-putkella tehtyjen "hifi"-vahvistimien kytkiksiä netistä löytyy. Siis sellaisia, joissa linjatasoisesta signaalista vahvistetaan eteenpäin.
maza
25.02.2004 12:06:09

Speksatkaapa mulle jotenkin toi sarjahehkusysteemi. Käsitin niin että ideana on että jokainen putki syö virtaa 300 mA. Mites jännite sitten? Jos nyt haluan lyödä vaikka kolme putkea peräkkäin, niin käykö vaikka 15V 1A muuntaja?

Olis aika ovelaa laittaa styrkkariin kytkimellä valittava hehkujännite, niin vois käyttää E- ja P-sarjan putkia ristiin, mitä nyt kulloinkin sattuu jemmassa olemaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)