Juzzu 28.05.2004 13:35:44 | |
---|
Jäipä tuosta LP:n tekemisestä jälkelle 4-7mm paksut siivut tuota loimuvaahteraa, joten olisi ainekset kasassa jonkin sortin tasakantisen kitaran tekoon. Mitä mieltä olisitte tällaisesta ristisiitoksesta? http://photo.jippii.fi/fi/image//da … u/Jussi.Janhonen/1085737761214.jpeg Skaalaksi vaikka 25", puiksi enemmän stratolinjan kamaa (leppää, vaahteraa), mitä nyt otelaudaksi eebeniä niin olisi helppo tehdä upotuksia jos niitä haluaa. Vai oisko tuo kuitenkin rouheampi mahonkisena? Liimakaulalla kuitenkin? Satulaksi luistava graptech vai vastaava ja virikoneistoksi lukittavat mallit. Tallaksi joku "ihan oikeasti toimiva" tremi. Mikin kehykset voisi ehkä tehdä myös näin: http://www.driskillguitars.com/imag … cs/Hinkles%20close%20up%20front.jpg Ei olisi niin vaikeaa tehdä noita mikkien koloja tarkoille. Kaikki osat kultaisia, väriksi joku tumma, tummanharmaa tai jonkin sortin 'black burst' jos sellaisen osaisi tehdä. Tuliskohan tämmösestä muuta kuin itkua ja hammasten kiristystä, saiskohan tuohon jotain soundiakin. Vai tuliskohan vain sellainen keskimääräinen "eikuulostaoikeinmiltään" soundi.. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
kalkkuna 28.05.2004 15:14:57 | |
---|
No toi LP ei ainakaan mun makuun ollut mikään erityisen hieno, mutta jos pitäisi periaateen samana ja tekisi straton- tai PRS:n muodon? Strato loimukannella voisi olla jo jotain. |
Billsner 28.05.2004 16:44:10 | |
---|
Saisin kaverilta ISON palasen hyvin kuivunutta koivua. Ajattelin että jos siitä tekisi sellaisen Ibanezin RG-mallisen bodyn (oikeastaan kopioisin sen suoraan kaverin rg:stä :), mutta mites toimii koivu bodyn materiaalina? Cursed Ibanez 7-string of molestation. |
kulmahiomakone 28.05.2004 16:50:12 (muokattu 28.05.2004 16:50:56) | |
---|
Heitä kolikkoa mahonki vaiko leppä, äläkä missään tapauksessa tee mitään harmaata tai muuta väritöntä kitaraa. Tupakkapursti on mun ehdotus, toisaalta loimut eivät varmasti pääse parhaalla mahdollisella tavalla oikeuksiinsa kovin tummassa purstissa. Catana sum et nihil humanum a me alienum puto. |
Shaft 28.05.2004 16:53:18 (muokattu 28.05.2004 16:56:26) | |
---|
Ihan mielenkiintoisen näköinen- ei tulisi ihan heti samanlaista vastaan. En näe mitään syytä, miksi tuo ei voisi soundatakin hyvältä. ..äläkä missään tapauksessa tee mitään harmaata tai muuta väritöntä kitaraa. Olen tästä eri mieltä. Harmaa on vähän epätavallisempi väri, mutta se toimii oikein tehtynä loistavasti loimukannella. |
p130 28.05.2004 17:11:06 | |
---|
Olen tästä eri mieltä. Harmaa on vähän epätavallisempi väri, mutta se toimii oikein tehtynä loistavasti loimukannella. Tosi on, joskus olen nähnyt PRS:n jossa oli eräänlainen harmaa-tumma harmaa burst ja todella "loimuava" kansi. Oli oikeasti hienon ja erikoisen näköinen! Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
G-mies 28.05.2004 17:15:46 | |
---|
Main screen turn on. |
p130 28.05.2004 18:07:43 | |
---|
Esim. tyyliin: Ja näyttää vielä paremmalta luonnossa... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
kulmahiomakone 28.05.2004 19:01:07 | |
---|
Ja näyttää vielä paremmalta luonnossa... Näyttää aika kasarilta. Jos tykkää niin se on hyvä. Catana sum et nihil humanum a me alienum puto. |
vrajala 28.05.2004 22:43:54 | |
---|
Jäipä tuosta LP:n tekemisestä jälkelle 4-7mm paksut siivut tuota loimuvaahteraa, joten olisi ainekset kasassa jonkin sortin tasakantisen kitaran tekoon. Helmi. Mullakin ois yksi Schallerin STM ja yksi EMG:n kasivitonen. Tarvii varmaan tehdä kaksi kitaraa, puoliakustinen Bigsbyllä sekä joku alavireinen baritonijyrä... Mä en silti hiffaa (snaijaa?) tota tarvetta tehdä erilainen kitara LP:n muotilla. Se kun ei ole muototeknisesti käytännöllisimmästä päästä. Vaan mielipiteet on juuri sellaisia. Kaipa tuosta ihan hyvä kitara tulisi. Mulla on jotenkin sellainen kuva (ei perustu mihinkään vähääkään perusteltavissa olevaan), että mahongin rohinoita ei tremoloilla saa oikein irrotettua. Mä laittaisin ennemmin leppää, varsinkin hintaa ajatellen. Väristä vielä sen verran, että harmaa loimukansi on kyllä hyvännäköinen. Siis jos tykkää. Kuitenkin jonkunlainen kevyt sävytys (häivähdys purppuraa) saa pinnasta ehkä mukavamman näköisen. Puhdas harmaa voipi olla vähän tylsän oloinen. Hiukan punertavan ruskeaa sekaan ja saadaan heti vähän luonnetta siihen. Näin mä tekisin. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Shaft 29.05.2004 00:01:39 | |
---|
|
Juzzu 29.05.2004 10:58:57 (muokattu 29.05.2004 12:14:31) | |
---|
No herättihän tämä keskustelua :o) Mä en silti hiffaa (snaijaa?) tota tarvetta tehdä erilainen kitara LP:n muotilla. Se kun ei ole muototeknisesti käytännöllisimmästä päästä. Epäkäytännöllinenhän se on, mutta meikäläisen mielestä kaunein kitaran muoto, absoluuttisesti. Ja mitäs sitä kaunista muotoa mennä muuttelemaan. Nimittäin, sen verran kaukonäköinen olen, itseni tuntisen, että jos tekisin vaikka rungon muodon ihan 'omasta päästä', niin en kuitenkaan jaksais katsella sitä enää kovin monen vuoden päästä. Sen takia nuo wanhan liiton klassiset muodot on aina varma valinta. Mutta 3 yksikelaista straton rungossa on taas sitten niin peruskamaa... Tuossa harmaassa värissä oli kyllä ajatus, että siitä voisi saada jotain tuollaista PRS:n harmaan tyylistä, tai sitten vähän tummempaa Gibson Joe Perry-nimikkomallin (sen wanhemman) mustaa. Tosin tuollainen harmaa väri vaatinee kyllä ihan ykkösluokan erottelevan selvärajaisen loimun, mitä tuo minun puu ei kuitenkaan ihan ole. Toisaalta... Mä olen yrittänyt pitää tässä kitararakennusharrasteen etenemisessä sellaista jonkinlaista jatkumoa, mitä tulee tuohon uuden oppimiseen. Aloitin pulttikaula-telellä, sitten liimakaula-LP. Nyt pitäis kai yrittää tehdä taas jotain, jossa voisi oppia jotain uutta (ei sillä että oisin muka jotain oppinut noista edellisistä, hoho). Läpikaulakaan nyt ei oikein hirveästi uutta tuo, joten kai se pitäisi yrittää jotain maniskaa tai akustista tehdä. Tai puoliakustista niin kuin Jarmos :o) Mutta maniskalla en mitään tee, joku nailonkielinen ei niin hirveästi kiinnosta. Puoliakustinen sähkis, niin kiva kun sellainen onkin, voipi olla meikäläisellä liian hankala ja aikaa vievä. Mielessä on käynyt myös 2-kaulaisen SG:n tekeminen, mutta se vaatii rautaa ja mikkejä tuplamäärän (virittimetx3!), joten vie taas hirveästi rahhoo. Mutta kai sitä jotain keksii :o) Niin, noi mun vaahterajämät on leikattu quarter-sawn -palan sivusta, ovat kaksi vierekkäistä palaa (oli niin iso pala, sellon kaulaksi tarkoitettu, että otin sivusta talteen ennen kuin sahasin palan keskeltä LP:n kanneksi). Eli en tiedä minkä mallin loimut niissä oikein on, tuskin ainakaan saa kanteen kovin nätistä "mätsättyä". Mutta toisaalta, oli nuo LP:n puut ihan läpiloimuttunutta, joten kai nuokin ihan nätit varmaan on. EDIT: Tuo PRS:n charcoal burst lienee aika hankala tehdä. PS-kamaa se ainakin on. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
P2 29.05.2004 12:51:54 | |
---|
En yleensä anna ihmisten matkia itseäni, mutta miten ois thinline tele? Vaahterasta saisit kivan kannen siihen, runko vaikka saarnista tai mahongista tai lepästä. Ja vaikka liimakaula siihen, ettei mene liian helpoksi. Niin, tietysti, jos haluut kunnon haastavan projektin, niin teet esim. puoliakustisen straton, pitäis olla ihan toteutettavissa, ku vaan vähän miettii juttuja... |
Niskamies 29.05.2004 21:37:39 | |
---|
Miten olisi strato läpikaulalla ja loimuvaahterakannella? Tremoloksi vaikka Wilkinson. Mikitys joku seuraavista: -Kolme humpparia -Kaks humpparia ja sinkku keskelle Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Shaft 31.05.2004 12:56:49 | |
---|
Epäkäytännöllinenhän se on, mutta meikäläisen mielestä kaunein kitaran muoto, absoluuttisesti. Ja mitäs sitä kaunista muotoa mennä muuttelemaan. Eikä soundikaan olisi tupla-cutawaylla sama.. Lapakulmaa tuohon on kyllä pakko tehdä LP:ia vähemmän, jos aikoo vibratallaa käyttää. Vaikea kyllä arvioida, kuinka paljon soundi poikkeaisi stratosta.. Jenkkilässä tuntuvat muuten nuo kokoruusupuiset kaulat olevan melko suosittuja. Tuohan olisi myös mielenkiintoinen kokeilu- saisikohan sellaista lankkua mistään järkevään hintaan? |
Juzzu 31.05.2004 13:00:21 | |
---|
Jenkkilässä tuntuvat muuten nuo kokoruusupuiset kaulat olevan melko suosittuja. Tuohan olisi myös mielenkiintoinen kokeilu- saisikohan sellaista lankkua mistään järkevään hintaan? Olen antanut itseni ymmärtää, että tämän sinänsä mielenkiintoisen kokeilun esteenä tulee olemaan ko. pulikoiden valtava hinta. Plus että niitä saisi ostaa het pari, kolme kappaletta, kun työstäessä niistä saattaa putkahtaa esille huokoisia kohtis tms. muuta kivaa. Jos kerran PRS:llä on nihkeää noiden kanssa ennen kuin saavat hyviä, niin voi vain kuvitella kuinka vaikeaa itsellä voisi olla. Mutta ruusupuukaulainen LP olisi kyllä rouhea peli. Paljonkohan sen lapakulman soisi olevan, PRS:llä on ainakin jotain kympin molemmin puolin ollut kautta historian, ja hyvinhän ne toimii. Ei ollut tarkoitus mitään wanhan liiton LP:n 17 asteen kulmaa tehdäkään. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
G-mies 31.05.2004 15:30:10 | |
---|
Tulipa mieleen tuota kalustoasi katsoessa että seuraavaan projektiin voisit laittaa P-90 -tyylin mikit; humpparit ja tele-tyyppiset yksikelaiset kun näyttävät jo olevan hyvin edustettuina? Main screen turn on. |
Juzzu 31.05.2004 19:06:10 | |
---|
Tulipa mieleen tuota kalustoasi katsoessa että seuraavaan projektiin voisit laittaa P-90 -tyylin mikit; humpparit ja tele-tyyppiset yksikelaiset kun näyttävät jo olevan hyvin edustettuina? Ihan hyvä idea, mielessä kävikin joku aika sitten herrasmies Lento-V loimukannella, bindingeillä ja noilla mikeillä, vielä kun saisi Bigsbyn jotenkin nätisti lento-veehen vaan ei taida saada. Kaikenlaistahan sitä voisi aina tehdä :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
kulmahiomakone 31.05.2004 19:38:11 | |
---|
...vielä kun saisi Bigsbyn jotenkin nätisti lento-veehen vaan ei taida saada. Tee reverse lento-vee. Tulisi aikalailla nuolen muotoinen kitara... No tämä oli kyllä oikeasti huono idea. TArvitsiko sitä edes mainita? Catana sum et nihil humanum a me alienum puto. |
Juzzu 31.05.2004 19:49:22 | |
---|
Tee reverse lento-vee. Tulisi aikalailla nuolen muotoinen kitara... No tämä oli kyllä oikeasti huono idea. TArvitsiko sitä edes mainita? Taitais tuo reverse-V olla aika kaulapainotteinen? Mutta jos laittais sen kaulankin siihen reversenä ;o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |