McNulty 22.06.2004 20:58:48 | |
---|
Tervehdys.. Tässä olisi tarkoitus rakennella vintage/boutique-tyyppisiä pörpöttimiä ja olen Elfan sekä Elektrolinnan sivuilta koittanut PNP Germanium komponentteja löytää, mutta tuloksetta. Jos on tietoo mistä noita 100%:lla varmuudella saa, niin olisin erittäin kiitollinen infosta. T-Bone |
Kumiankka 22.06.2004 21:27:13 | |
---|
Elektrolinnan verkkokaupassa ainakin minä olin näkevinäni äsken AC128 transistorin myytävien listalla Voihan olla että erehdyin Mulla vois olla jokunen, voisin myydä valmiiksi lajiteltuja jos hinnoista sovitaan, eikun aprillia rojulaatikossani on vaan muutama, ja ne lajitellut meinaa että hyvät on lajiteltu pois SP-elektroniikan sivuilla ja luettelossa olen kyllä nähnyt ge pnp transistoreja mutta kaiki tyypit ei ollut niitä tavallisimpia kitarakytkiksissä olevia, joskus ainakin AC128 oli luettelossa Partcolta ostin pari vuotta sitten menestyksellä pienen erän, mutta sen jälkeen näkyivät AC128t olevan hävinneet luettelosta, jotain ge transistoreja listoilla vielä on Ulkomailtahan saa tilaamalla kaikenlaista, tosin maksujärjestelyt on hankalia. Varmoiksi väitettyjä paikkoja voisi olla vaikka Small Bear Electronics (jossain nykissä?) ja Banzai Electronics (saksanmaalla, en tiedä onko harakirihinnat) Kuulemma jotkut vanhat 60-70 luvun transistoriradiot on melkoisia aarteita tätä ajatellen, varsinkin japanilaiset germaniumtransistorit on kuulemma sikahyviä, jos sattuu kirpputorilla tai mummon liiterissä tällaisia pyörimään |
pjl 22.06.2004 22:01:56 (muokattu 22.06.2004 22:03:17) | |
---|
Pari vikkoa sitten ostin Partcolta muutaman AC128:n. Offtopic: Kumiankka - Miten olet noita trankkuja lajitellut? hFE:n perusteella? |
Kumiankka 22.06.2004 22:58:04 (muokattu 22.06.2004 22:58:58) | |
---|
Offtopic: Kumiankka - Miten olet noita trankkuja lajitellut? hFE:n perusteella? Joo, tsekkasin vuotoa ja hfe tä. Ohjeita löytyy aika paljon netistä, lienee keskusteltu tälläkin foorumilla ilmeisesti Mutta sikahyvän kuuloinen fuzzface tuli kun valkkasin sopivat transistorit Tilasin kerran kymmenen ge transistoria, näistä neljä oli erinomaisia, neljä kelvottomia ja kaksi puolihölmöjä |
JCM 22.06.2004 23:09:04 | |
---|
Bebekiltä, tai SP-elektroniikalta. Itse tilasin vuosi sitten Bebekiltä, tuumasivat tosin että saatavuus oli niin ja näin silläkin hetkellä. Harvinaista kamaa tuntuu olevan nykyään. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
McNulty 22.06.2004 23:30:51 | |
---|
Kiitoksia paljon kaikille avustajille. Jos tuota offtopicia jatketaan niin miten muodostit pareja? Miten se hFE mitataan? =) Sitä en ole saanut mitattua omin konstein. Tuossa Axis Face:ssa mitä olen väkästämässä on annettu toiselle trankulle hFE-arvoksi 70-90 ja toiselle 90-130. Onko jollain tiedossa joku loisto-combinaatio noiden välille? Noh, kai sitä pitää vain kokeilla... eipä nuo komponentit nyt niin järkyttävän kalliita ole. T-Bone |
pjl 22.06.2004 23:36:13 | |
---|
jep. Gookkeli auttoi ystävällisesti ja pulautti hakutulokseksi seuraavan linkin: http://www.geofex.com/Article_Folders/ffselect.htm Pitäneepä vähän testailla seuraavan kloonin trankkuja. Ensimmäisen Fuzzin kun rakensin ihan satunnaisesti valituilla AC151:llä. Hyvältä se tosin kuullostaa mutta trankut oli pakko biasoida trimmereillä... |
Kumiankka 22.06.2004 23:43:54 | |
---|
Juuri tuolta geofexin aarreaitasta hämmensin tietoa, ja myös sieltä löytyi ohje "hyväksi havaituista" hfe arvoista Olen päätynyt siihen tulokseen että trimmerit kannattaa ehdottomasti laittaa. Ehkä joskus ff ssä q1 sessä pärjää ilmankin |
McNulty 23.06.2004 00:06:02 | |
---|
Olen päätynyt siihen tulokseen että trimmerit kannattaa ehdottomasti laittaa. Ehkä joskus ff ssä q1 sessä pärjää ilmankin Tuossa Axis Fuzzissa on tosiaan kaksi trimmeriä. Joten eiköhän sillä jotenkin pärjää =) Taidanpa tuolta Partco:lta tilata kanssa AC128 parit kappaleet ja sitten pitäisi metsästää potentiometrejä. 100K Audio Taper 10K Linear Taper Center Detent Position 2K Linear Taper 50K Trimpot 10K Trimpot Toivottavasti Partcolta löytyy nuokin niin ei tartte tuhannesta eri paikasta tilailla =) T-Bone |
kalkkuna 23.06.2004 00:10:19 | |
---|
|
zepeteus 23.06.2004 02:10:58 | |
---|
Juukeli kun nuo germaniumit alkavat tosiaan käydä harvinaisiksi. Itse täytyi aikoinaan värkätä ge-pnp fuzzin sijasta npn-versio, jotta sai ilman erityisiä tilaushäslinkejä toimimaan...paikallisesta radio/tv-huollosta kun sattui löytymään hyllystä muutama AC127 trankku (npn). No, etuna oli että vaikka gainit olivat ilmeisesti poskellaan noissa AC127:ssa, oli helppo siirtyä npn-silikooneihin seuraavaksi. Nyt on varalla muutama AC187, mutta jos kunnon pari germanium-pnp:tä löytyisi, kokeilisin kyllä kerran sitäkin ihmettä omassa fuzzissani. |