treble 08.06.2004 21:03:24 | |
---|
Sain tuossa ihan vahingossa pari kitara elementtiä joten jos vaikka kaapin niistä. Olen tosin vähän untamo näissä hommissa. Olisi nyt tarkoitus rakentaa siis kitara kaappi kahdella elementillä. Minulla ei ole hajuakaan mitä olen tekemässä. Mitä siis tarvitsen? Nyt löytyy: -kaksi elementtiä -vaneria Mitä muuta vielä tarvitsen ja kuinka tuo käytännössä tapahtuu ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon. Eli jos joku osaisi ihan juurta jaksain selittää. Varsinkin noista sähköhommista. |
maza 08.06.2004 22:22:24 | |
---|
Tarviit ruuveja ja liimaa. Miten paksua vaneria tuo on? Tässä on pyörinyt useampikin threadi kaapin tekemisestä, luepa niitä ensin. Sähköpuoli on äärimmäisen simppeli. Mites elementtien impedanssi (ohmit)? Jos ovat 8-ohmisia, niin kytkemällä ne sarjaan (eli silleen, että liittimen toisesta navasta eka toiseen elementtiin, sen elementin toisesta liittimestä toiseen elementtiin, ja sen toisesta liittimestä takaisin vahvarin liittimelle), saat 16 ohmin impedanssin, ja rinnankytkennällä (eli piuhat vahvariliittimen kummastakin navasta molemmille elementeille) 4 ohmia. 16-ohmisten rinnankytkennällä saat 8-ohmisen kaapin, sarjaan 32. 4-ohmisten rinnankytkennällä 2-ohmisen, sarjaan 8. |
sir.henry 08.06.2004 22:32:42 | |
---|
Olen juuri aloittanut 1x12 projektin, jossa kaappi koivuvanerista ja elementti Celestion vintage 30. Niin että et ole yksin :) Mites tämä: jollain kaavalla ilmeisesti voi laskelmoida kaapin tarkat mitat jos tietää elementistä tietyt parametrit? Qes, fs, jne.. Vai onko tuo pelkkää hifistelyä, kertokaahan? |
Mikko Kankaanpää 08.06.2004 23:19:05 | |
---|
Jos teet suljettua kaappia niin laskukaavoista kai (jonkun mielestä) voi olla apua. Itse olen edennyt kokeilemalla. Aloittelevalle paras tapa on kopioida tunnetusti hyvä soundisen kaapin mitat ja materiaalit tarkasti. Mikko http://www.uraltone.com |
päänahka 10.06.2004 16:56:06 | |
---|
Kirjastosta löytyy hifikirjoja, itse löysin "Tee itse hifikaiuttimia" tai vastaavan. Siinä kerrottiin noista mitoista, oli kaavoja sun muuta. Hifi on aina hifiä, mutta ei niitä kitarakaappejakaan kannata kuulemma ihan summassa veistellä. Soolot on perseestä. |
sir.henry 10.06.2004 20:24:37 | |
---|
Ajattelin kokeilla foorumilla aiemmin mainittua 2x12" puoliavointa kaappia, jossa siis vain yksi elementti. Ainakin Mesan sivut ilmoittaa mitat tuuman kymmenesosan tarkkuudella, joten ilmeisesti ihan tuulesta ei kannata temmata mittoja. ( http://www.mesaboogie.com/Product_I … itar%20Cabinets/PrintableG-Cabs.htm) Tuollaisen 2x12 Rectifier Cabinet kokoiseen puut riittäisi suht hyvin. |
Mikko Kankaanpää 10.06.2004 23:10:04 | |
---|
Ajattelin kokeilla foorumilla aiemmin mainittua 2x12" puoliavointa kaappia, jossa siis vain yksi elementti. Ainakin Mesan sivut ilmoittaa mitat tuuman kymmenesosan tarkkuudella, joten ilmeisesti ihan tuulesta ei kannata temmata mittoja. (http://www.mesaboogie.com/Product_I … itar%20Cabinets/PrintableG-Cabs.htm) Tuo suljettu 2*12" jossa vain yksi 12" elementti toimii tosiaan hienosti. Mutta mitat ei ole tuumasta kiinni! yleisesti sääntö mitä isompi sen parempi pitää paikkaansa kaiutinkaapeissa. Tietysti jotkut tykkää siitä laatikkomaisesta soundista ja kyllähän se joihinkin juttuihin toimii mukavasti. t. Mikko http://www.uraltone.com |
vrajala 20.06.2004 20:50:45 | |
---|
Muistakee ihmiset, että hifi- ja instrumenttikaiuttimissa on yksi selkeä ero. Hifivehkeillä pyritään toistamaan nauhoitettua ääntä mahdollisimman tarkasti, kun taas soittovehkeissä se kaiutin antaa ikäänkuin oman lisänsä siihen soundiin. Laskentakaavoilla lasketaan hifikaiuttimia, joilla pyritään saamaan mahdollisimman tasainen taajuusvaste (= eri taajuuksien toistovoimakkuus) koko kaiuttimen halutulle taajuusalueelle. Instrumenttikäytössä taas tasaisuus ei välttämättä ole etu, usein päin vastoin. Kitarakaapista haetaan usein "potkua" tai "munaa" tai jonkun muun poikkitieteellisen termin mukaista metakkaa. Näin ollen kannattaa ehkä ennemmin matkia jotain rouheaa kaappia kuin yrittää laskemalla etsiä munallista tilavuutta. Juu, varmast näi, mää kysyi? |