Aihe: Sähköosaston vuoraus tarpeen? 1 | |
---|---|
![]() 08.06.2004 13:21:40 | |
Terve. Mulle on tulossa Ameriikan Yhdysvalloista kitara osissa (humppari-strato mikinpuolituksilla). Onko tarpeen/kannattavaa vuorata sähköosastoa häiriöiden estämiseksi? Itse en mitään osaa tehdä, ja kyseinen homma maksaisi kuulemma muutaman kympin ammattilaisella. Kuulostaa paljolta, joten onko hintansa väärti homma? Vaikka kitaraan mikinpuolitukset tulevatkin, tulen käyttämään enimmäkseen humbuckereita. Kiitti! MIKKO | |
![]() 08.06.2004 13:52:27 (muokattu 08.06.2004 14:41:27) | |
Stratoon tuo homma helppo tehdä vaikka itse, eli kun ensimmäisen kerran joudut aukaisemaan kitarasi pleksin, niin varaa alumiiniteippiä ja DIY. Edit: Aluteipillä vuorattaessa ei tarvitse tinailla saumoja. | |
![]() 08.06.2004 14:33:16 | |
Kupariteippiä isoina arkkeina ainakin itse ostin lasimaalaustarvikkeita myyvästä liikkeestä - nämä harrastelijatkin tarvitsevat tuota johonkin minulle epäselväksi jääneeseen tarpeeseen, taisi liittyä jotenkin lyijylasijuttuihin. Tuo teippipintainen kupari on helppo itsekin liimata koloihin, tinalla voi saumat varmistaa ja koko virityksen toimivuuden voipi tarkistella sitten yleismittarilla satunnaisista kohdista. Kyllä mä sinuna vuoraisin kolon/kolot. Itse vuorasin Telestä kaikki ja LP:sta potikkakolon. Eihän tuosta haittaakaan nimittäin ole. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 08.06.2004 14:46:20 | |
Kannattaa se. Alunperin pelkäsin stratoa rakennellessani, että yksikelaiset pitäisivät ihan tajuttoman hurinan. 20 min teippailutuokio teki kyllä sitten kitarasta hurinattoman, niin kauan kun ei heiluta minkään loisteputkien tai näyttöjen vieressä. Kuvankin tökkään vielä: http://irc-galleria.net/view.php?ni … &image_id=1780373&navi=true Paskaakos tässä. | |
![]() 08.06.2004 23:31:21 | |
Olipa muuten mainio vinkki tuo kupariteippi lasimaalausliikkeistä, Juzzu! Sen kun olisin tiennyt ennen kuin vuorasin oman kitarani :D Kyllähän se lisäsuoja on aina asiaa ja eritoten yksikelaisilla varustetuissa kitaroissa. Aiheesta innostuneena, etenkin kun pieni humina vaivasi yhtä kitaraani, päätin itsekin yrittää. Guitar Nuts saitilta tutkailin ensin ohjeita... http://www.guitarnuts.com/wiring/index.php Ja sitten eikun skitta auki. Olin jo aiemmin tehnyt tähtimaadoituksen ja varmistanut että sähköpuolella oli kaikki kunnossa. Nyt sitten liimasin alumiinifoliota (a´la keittiö ;) sekä pleksiin että routtauksiin. Kylläpä vain olikin hienovaraista puuhaa, tuo foliohan kun ei ole sitä kaikkein paksuinta lajia....taisi sitä muutama metri mennäkin ennen kuin sain jotain tyydyttävää aikaiseksi. Ähellyksen jälkeen skitta kasaan ja testityksiä...eikä toimi! No, esim. monitorin edessä oli kyllä täysin häiriötön, mutta vakio soittopaikalla edelleen sama humina, soitto-asennosta riippuen. Ilmeisesti potikoiden maadoituskaan ei ollut ihan kunnollinen tuon uuden vuorauksen kautta, koskapa potikat eivät toimineet oikein kunnolla. Eikun foliot pihalle ja vanhat maa-juotokset takaisin ja johan toimii, huminan kanssa edelleen. Enempiä jaarittelematta, n. 123% varmuudella tuo humina johtuu siitä että vakio soitto-paikkani on aivan isohkon putkivahvistimeni vieressä. Sitä ei vaan aina osaa oikein ajatella, näämmä :) Mutta jos vielä vuorausta yritän, niin tuota kupariteippiä menee sisälle seuraavalla kerralla... | |
![]() 10.06.2004 10:56:01 | |
Guitar Nuts saitilta tutkailin ensin ohjeita... http://www.guitarnuts.com/wiring/index.php Itse tuossa keväämmällä tein standard telecasteriin guitarnutsin ohjeiden mukaisen suojauksen, ja humina ainakin väheni, muttei mitenkään radikaalisti. Kyllä ne 1-kelaiset mikit aina hurisee, vaikka kuinka teippaisi. Peace sells. | |
![]() 10.06.2004 11:23:09 | |
Olipa muuten mainio vinkki tuo kupariteippi lasimaalausliikkeistä... Alumiiniteippi maksaa rautakaupassa tai hyvin varustellussa marketissa muistaakseni viitisen euroa rulla. Saman levyistä kuin ilmastointiteippi, ja voipi olla että rulla on saman mittainenkin. Ainakin se on fyysisiltä mitoiltaan samanmoinen. Tuolla rullalla vuoraa "pari" kitaraa, "muutaman" pedaalin ja lisäksi pienen mökin. Muuten Juzzu, tiedätkö myydäänkö sitä kupariteippiä nauhana, tyyliin 5 milliä paksuna? Olisi tarvetta 3-5 milliä paksulle metallinauhalle. Jos nauhan toisella puolella olisi tarra, ei tarvitsisi liimalla sotkea... Catana sum et nihil humanum a me alienum puto. | |
![]() 10.06.2004 11:53:44 | |
Muuten Juzzu, tiedätkö myydäänkö sitä kupariteippiä nauhana, tyyliin 5 milliä paksuna? Olisi tarvetta 3-5 milliä paksulle metallinauhalle. Jos nauhan toisella puolella olisi tarra, ei tarvitsisi liimalla sotkea... Enpä tiedä, mutta voihan tuosta levystä leikata itse saksilla haluamansa leveitä suikaleita. Ja pakkokin on, että saa niitä soviteltua paikoilleen :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 10.06.2004 12:25:12 | |
Enpä tiedä, mutta voihan tuosta levystä leikata itse saksilla haluamansa leveitä suikaleita. Ja pakkokin on, että saa niitä soviteltua paikoilleen :o) Voi olla aika nihkeetä leikellä, kun tarttisin sellaisen 12 metriä pitkän nauhan. Itse asiassa neljä sellaista. Ei sen 12 metrisen tosin yhtä osaa tarvitsisi välttämättä olla, kyllä parimetriset suikaleet riittäisivät. Catana sum et nihil humanum a me alienum puto. | |
![]() 10.06.2004 14:59:46 | |
Niin..kupariARKKIAhan minä tarkoitin, sori. Juu, ei taida olla niin helppo jos tarvitsee todella pitkää kapeaa suikaletta. Tuohon kitara-elektroniikan suojaukseen käyttäisin itse kuitenkin mieluummin nimenomaan suurempia arkkeja, joista leikkelee sitten sopivaa. Teippejä/kapeita liuskoja joutuisi lomittelemaan yhteen ja sen yhtenäisen johtavuuden/peiton varmistaminen on hieman vaikeampaa. | |
![]() 10.06.2004 16:09:00 | |
Miten olette muuten kiinnittäneet noi vuoraukset maatasoon? Eli kulkeeko maavirrat siinä vuoraksessa vai omissa johdoissaan? Näin äkkiä ajatellen vuoraus kait pitäisi kiinnittää samaan tähtipisteeseen kuin muutkin maajohdot? Tai jos saa tehtyä oikein mainion Faradayn-häkin kitaransa sisään niin tarvitseeko/kannattaako sitä kiinnittää maatasoon ollenkaan? Periaatteessa häiriöt kai jäävät siihen metallikuoreen pyörimään eivätkä pääse ollenkaan indusoitumaan kitaran johdotuksiin. | |
![]() 10.06.2004 16:14:42 | |
Miten olette muuten kiinnittäneet noi vuoraukset maatasoon? Eli kulkeeko maavirrat siinä vuoraksessa vai omissa johdoissaan? Omassa tapauksessani jatkoin tallamikkikolon alumiiniteippiä hieman reunan yli tallan alle, jolloin se otti tallaan kiinni. Ja tallahan on maadoitettu valmiiksi, joten näin sain koko suojaushöskän samaan maahan kuin missä talla on. Oleellistahan tässä hommassa on saada vuoraus samaan maatasoon kuin muutkin kitaran metalliosat. Biotech is godzilla. | |
![]() 10.06.2004 17:09:03 | |
Oleellistahan tässä hommassa on saada vuoraus samaan maatasoon kuin muutkin kitaran metalliosat. Onko noin? Omassa ei ole, ei kun ompas. Tallan ruuvithan menevät siitä aluteipistä läpi paristakin kohtaa. Paskaakos tässä. | |
![]() 11.06.2004 08:43:39 | |
Miten olette muuten kiinnittäneet noi vuoraukset maatasoon? Vuorauksen satunnaisesta kohdasta piuha maihin. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)