Eräs kitarakompuroiden klassikoistahan on MXR Dyna Comp, jonka nimeen vannoo moni tämänkin päivän kitaristi. Eikä ihme sillä, ko. kompura hoitaa homman todella hyvin, ei pumppaa eikä "nielaise" kitaran atakkia kohtuuttomasti voimakkaillakaan plekraniskuilla. Laite ei myöskään muuta kitaran omaa soundia eikä kohise mainittavammin.
Itse omistan alkuperäisen Dyna Compin 70/80 -lukujen taitteesta, josta olen tehnyt tarkan kopion itselleni jo 80-luvun alussa. Ainoastaan transistorien tyypit ovat alkuperäiseen nähden erilaiset, mutta koska alkuperäisessäkin on ns. "general purpose" NPN-trankut, ei vastaavien löytäminen ole ongelma. Omassani käytin muistaakseni BC 549 -low noise tyyppisiä transistoreja, eikä soundieroa alkuperäiseen ole havaittavissa.
Nykyään tuon Dyna Compin teko-ohje löytyy netistä useastakin osoitteesta, mutta ehkä yksi parhaista sivustoista yleensäkin on
http://www.tonepad.com , josta löytyy myös hyvin suunnitellut ja 1:1 tulostettavissa (pdf) olevat kuvat piirilevyistä.
Dyna Comp on toteutettu 3080 - tyyppisellä (ns. transconductance op-amp) operaatiovahvistimella, joka on edelleen tuotannossa, ja löytyy varmaan lähes kaikista komponentteja myyvästä putiikista.
Itse komponenteille ei hintaa paljoa kerry, mutta mekaaniset osat (ohituskytkin, jakit, kotelo, potikat, nupit) nostavat hintaa siinä määrin, että kannattaa samalla kärkkyä, josko laitteesta löytyisi esim. Dunlopin valmistamaa kopiota käytettynä.
Terv. JtB
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).