Aihe: Reikäpiirilevy 1 2 | |
---|---|
![]() 22.01.2004 12:18:12 | |
Onkos kukaan rakennellu reikäpiirilevylle mitään esim. kitara efektiä yms. Miten on onnistunut vai pystyykö tuollaisille mitään rakentamaan. Itsellä ei henk.koht ole kokemuksia reikäpiirilevyistä. Joten kertokaapa kokemuksianne. Ajattelin vaan rakentaa big muff pedaalin ja tuota piirilevyn valmistusta ei ole tullu harrastettua aikoihin joskus ala-asteella viimeks, että tuommoselle reikäpiirilevylle jos pystyy tekemään em. pedaalin. Sekavaa tekstiä mutta neuvot olis tarpeen. "Heeere’s Johnny!" | |
![]() 22.01.2004 12:24:56 | |
Tarttee laittaa "hyppyjä" eli muutama lanka joskus, ja osien sijoittelua joutuu hieman miettimään. Muuten kyllä rakentaminen on helppoa kuin leivän leikuu. Ja big muffin(?) teosta ei ole kokemusta. | |
![]() 22.01.2004 13:01:03 (muokattu 22.01.2004 13:01:52) | |
Ja big muffin(?) teosta ei ole kokemusta. Kaikkea on tullu rakenneltua aikoinaan mut ei mitään kitara efektiä. Oletko muuten Ekman tehny itse reikälevylle pedaalia "Heeere’s Johnny!" | |
![]() 22.01.2004 13:06:57 | |
Fuzz facen piirilevy on reikälevylle tehty. Ja olisi aiheellista vaihtaa transistoreja siihen. | |
![]() 22.01.2004 14:00:03 | |
Vielä helpommaksi menee, kun ostat juotostäplällistä reikälevyä ja hopeamaalia (siis oikeaa hopeaa). Sitten vaan vetelet vedot pohjaan ja juotat komponentit juotostäpliin. Itse olen muutaman "efektin" (esivahvistimen, bufferin, mikserin...) reikälevylle tehnyt. | |
![]() 22.01.2004 15:28:45 | |
Olen tehnyt fuzzeja, boostereita ja yhden tremolon reikälevyille - täytyy vain olla tarkkana. Kuinka riittoisaa tuollainen hopeamaali on - Partcolla näkyi olevan 3:n gramman purkki 13.5 euroa? Vielä helpommaksi menee, kun ostat juotostäplällistä reikälevyä ja hopeamaalia (siis oikeaa hopeaa). Sitten vaan vetelet vedot pohjaan ja juotat komponentit juotostäpliin. Itse olen muutaman "efektin" (esivahvistimen, bufferin, mikserin...) reikälevylle tehnyt. | |
![]() 22.01.2004 18:23:49 | |
Kuinka riittoisaa tuollainen hopeamaali on - Partcolla näkyi olevan 3:n gramman purkki 13.5 euroa? 3 grammaa riittää varmasti kymmeniin keskikokoisiin efekteihin. Sitä kuluu erittäin vähän. | |
![]() 23.01.2004 10:09:49 | |
Onko käsitystä kuinka kestävää hopeamaali on verrattuna juotettuihin hyppylankoihin - kuulostaa epäilyttävän kätevältä... 3 grammaa riittää varmasti kymmeniin keskikokoisiin efekteihin. Sitä kuluu erittäin vähän. | |
![]() 23.01.2004 13:47:01 | |
Onko käsitystä kuinka kestävää hopeamaali on verrattuna juotettuihin hyppylankoihin - kuulostaa epäilyttävän kätevältä... Kyllä sen kanssa pitää olla aika varovainen. Irtoaa helposti. Maalaaminenkaan ei kauhean helppoa ole, sillä maali on erittäin juoksevaa. | |
![]() 23.01.2004 14:12:05 | |
Käytännöllistä on myös asetella komponentit reikälevylle järkevästi ja ilman hyppylankoja jos haluaa pärjätä niin raaputtaa niiden komponenttien välistä pois se kupari jotka eivät saisi yhdistää. | |
![]() 24.01.2004 13:59:08 | |
Joo.. sitä paitsi reikäpiirilevyn käyttäminen on ympäristöteko verrattuna ferrikloridilla läträämiseen. :) Kertokaas muuten Fuzz Facen tekijät mimmosilla transistoreilla/muilla palikoilla ootte löytäneet siitä otollisen soundin? Itse sain just perusversion valmiiks ja säätö vasta alussa. | |
![]() 24.01.2004 16:26:09 | |
Joo.. sitä paitsi reikäpiirilevyn käyttäminen on ympäristöteko verrattuna ferrikloridilla läträämiseen. :) Öh? Sen ferrikloridin voi käyttää 'aika' monta kertaa. | |
![]() 24.01.2004 17:34:23 | |
Nojoo. Totta. Ei toi pointti mitenkään vallankumouksellinen muutenkaan olis ollut. :) | |
![]() 12.07.2004 13:27:52 | |
Onkos kukaan rakennellu reikäpiirilevylle mitään esim. kitara efektiä yms. Miten on onnistunut vai pystyykö tuollaisille mitään rakentamaan. Itsellä ei henk.koht ole kokemuksia reikäpiirilevyistä. Joten kertokaapa kokemuksianne. Ajattelin vaan rakentaa big muff pedaalin ja tuota piirilevyn valmistusta ei ole tullu harrastettua aikoihin joskus ala-asteella viimeks, että tuommoselle reikäpiirilevylle jos pystyy tekemään em. pedaalin. Sekavaa tekstiä mutta neuvot olis tarpeen. Löytyskö jostain ohjeita ja kyntkentä kuvaa ton big muff pedaalin rakentamiseen? | |
![]() 12.07.2004 14:25:10 | |
Löytyskö jostain ohjeita ja kyntkentä kuvaa ton big muff pedaalin rakentamiseen? FAQissa on linkkejä pedaalinrakentamista käsitteleville sivuille - tonepad, general guitar gadgets jne... Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen. Aasialaisten kitaroiden originaalimikejä ostan myös (Tokai, Yamaha yms.) | |
![]() 12.07.2004 15:11:14 | |
minä käytän piirilevyjen valmistukseen valottuvaa piirilevymateriaalia. Eli tulostan tuon kaavion yleensä kalvolle ja pistän sen teipillä kiinni ko. materiaaliin. Sitten vaan lampun alle ja lampun tehosta + UV:n määrästä riippuen valotusaika vaihtelee. Saa todella yksinkertaisesti juuri oikean näköisen piirilevyn. sit vaan poraa reiät ja suitsait komponentit kolvaten. T-Bone | |
![]() 12.07.2004 21:13:30 (muokattu 13.07.2004 14:18:05) | |
Jep, juuri näin olen itsekin tehnyt, tosin näppärän ystäväni avustuksella. Tuo valottuva levy on todella kätevää. Noille johdinliuskoilla varustetuille reikälevyille, eli vero-levyille olen värkännyt muutaman midi-splitterin ja pari efektiä. Jos malttaa suunnitella komponenttien sijoittelun huolella, säästyy monelta hyppyjen teolta. Ylimääräiset liuskat katkotaan sitten pois. Tähän touhuun on hyvä käyttää varoen esim. pikku poranterää. Itse olen leikellyt liuskat pienellä mattoveitsellä, joka kyllä toimii, mutta saattaa mennä työlääksi jos piirillä on paljon tavaraa. Komponenttien sijoittelun suunnitteluun voi kyllä vierähtää aikaakin, jos monimutkaisemmasta pelistä on kyse. MXR Flanger esimerkiksi vei minulta muutaman päivän, useita tunteja per päivä, ennen kuin se optimaalinen sijoitus selvisi. Ruutupaperille on hyvä pistää sijoittelusuunnitelma, ruudukkoa voi käyttää hyväkseen piirilevyä vastaavana rasterina. Muutamaa softa-ohjelmaakin yritin testata, mutta kauemmin meni kuin paperille piirtämällä, näyttävät soveltuvan paremmin syövytettävien/valotettavien levyjen suunnitteluun. Tavalliselle reikälevylle saa sijoitettua tavarat liuskallista helpommin, kun ei tarvitse suunnitella noiden liuskojen mukaan. Komponentteja voi koettaa "kylmiltään" levyllä, mikä auttaa hahmottelussa. Toisaalta sitten taas hyppyjä pakkaa tulemaan enemmän ja komponenttien jalkoja enemmän hyödynnettäessä myös jälki on hieman sotkuisemman näköinen. Tälle on kuitenkin helppo siirtää melko suoraan "virallisetkin" piiri-layoutit, jos vain jaksaa hyppyyttää kaikki liitokset. Viimeisistä tekeleistäni tuo TS808 klooni syntyi näin. Käytin General Guitar Gadgets saitin piiri layoutin sellaisenaan, hieman muutaman komponentin paikkaa hienosäätämällä. http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/ts_lo_808.gif http://www.uusikaupunki.fi/~seeskola/ts808_piiri.jpg Taustapuolta en tuosta taida uskaltaa sitten näyttää.... ;) edit: pientä korjausta ja lisäys. | |
![]() 13.07.2004 07:37:27 (muokattu 13.07.2004 07:44:15) | |
Jep, juuri näin olen itsekin tehnyt, tosin näppärän ystäväni avustuksella. Tuo valottuva levy on todella kätevää. Noille johdinliuskoilla varustetuille reikälevyille olen värkännyt muutaman midi-splitterin ja pari efektiä. Jos malttaa suunnitella komponenttien sijoittelun huolella, säästyy monelta hyppyjen teolta. Ylimääräiset liuskat katkotaan sitten pois. Komponenttien sijoittelun suunnitteluun voi kyllä vierähtää sitä aikaakin, jos monimutkaisemmasta pelistä on kyse. MXR Flanger esimerkiksi vei minulta muutaman päivän, useita tunteja per päivä, ennen kuin se optimaalinen sijoitus selvisi. Ruutupaperille on hyvä pistää sijoittelusuunnitelma, ruudukkoa voi käyttää hyväkseen piirilevyä vastaavana rasterina. "Muutamaa softa-ohjelmaakin yritin testata, mutta kauemmin meni kuin paperille piirtämällä, näyttävät soveltuvan paremmin syövytettävien/valotettavien levyjen suunnitteluun. Tavalliselle reikälevylle saa sijoitettua tavarat liuskallista helpommin, kun ei tarvitse suunnitella noiden liuskojen mukaan. Komponentteja voi koettaa "kylmiltään" levyllä, mikä auttaa hahmottelussa. Toisaalta sitten taas hyppyjä pakkaa tulemaan enemmän ja komponenttien jalkoja enemmän hyödynnettäessä myös jälki on hieman sotkuisemman näköinen. Tälle on kuitenkin helppo siirtää melko suoraan "virallisetkin" piiri-layoutit, jos vain jaksaa hyppyyttää kaikki liitokset. Viimeisistä tekeleistäni tuo TS808 klooni syntyi näin. Käytin General Guitar Gadgets saitin piiri layoutin sellaisenaan, hieman muutaman komponentin paikkaa hienosäätämällä. http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/ts_lo_808.gif http://www.uusikaupunki.fi/~seeskola/ts808_piiri.jpg Taustapuolta en tuosta taida uskaltaa sitten näyttää.... ;) Onko tuo reikälevyä vai "Vero" levyä,Vero-levy on sitä jossa on pitkittäiset kupariliuskat. Bebekillä on oivallisia vastaavanlaisia kupareilla varustettua "koekytkentälevyä",eri variaatioita,itse olen niitä käyttänyt,,niihin saa muistaakseni jopa 28 pin piirejä kiinni,sekä yksi levy versio on jonkun standardin mukaisella mitoituksella valmiilla reunaliitin valmiudella (vanhaa eurokortti standardia?),eli jos on jotain isompaa kokonaisuutta tekemässä,kannattaa metsästää kyseisen standardin mukainen räkkikoteko jossa on korttiliittimet takaseinässä,räppäämällä korttien välinen johdotus kääntöpuolelle sitten vaan.. ´ Koekytkentälevyistä Bebekin saitilla kuvia kait.. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
![]() 13.07.2004 14:09:38 | |
Onko tuo reikälevyä vai "Vero" levyä,Vero-levy on sitä jossa on pitkittäiset kupariliuskat. Tuo TS808 klooni on reikälevyä. Tällä hetkellä minulla ei ole vero-levyä käytössä ollenkaan, mutta muutama piiri on tullut niillekin värkättyä aiemmin. Kaverini valottaa minulle tarvittaessa monimutkaisemmat piirilevyt, eli simppelimmät olen tehnyt joko verolle tai reikälevylle. Kun tuli tuossa mainittua että minä tykkään piirtää piiri-layoutit paperille, niin tässäpä pari linkkiä niille jotka haluavat käyttää tietokonetta: http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Prac/vero/vero.html Tuolta löytyy simppeli piirilevy-pohja ja muutama yleisin komponettikuva. Kopioimalla ja liittämällä voi sitten sijoitella tavarat miten haluaa. http://members.lycos.co.uk/interele … name=Downloads&d_op=MostPopular Stripboard Magic on sitten kai hieman siistimpi ohjelma tuohon tarkoitukseen. Itselläni on tuo koneella, mutten ole vielä edes testannut...mutta tuotakin on kehuttu jossakin. | |
![]() 13.07.2004 14:15:30 | |
Mitenkäs muuten, kuinka hyvin räppilanka käy kitaraefektin rakentamiseen? Ja mikäli menee termit ristiin, niin tarkoitan siis sitä johdinlankaa, joka pyöritellään sellaisella kynän näköisellä sellaiseen kulmikkaaseen jalkaan. Ei tarvitsisi pahemmin kolvailla ja kantoihin olisi helppo kokeilla eri arvoisia komponentteja. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)