Aihe: Putkiradiosta taas.. 1 | |
---|---|
![]() 26.07.2004 13:15:41 | |
Sain käsiini tällaisen putkiradion kuin telefunken dacapo 9 stereo. Radio toimi hyvin ja ääni on aivan loistava. Mutta mutta, haluaisin myös soitella kitaraa radion kautta ja kytkin kitaran bossin sd1 kautta radion levariliitäntään(kolminapainen monoaureal und stereoliitin) kitara kuuluu, mutta tosi hiljaa. Ääni on hyvä, mutta pitääkö tähän laittaa jonkinsortin etunen vielä, että sais kovemman äänen? Muita liitäntä vaihtoehtoja on kolminapainen balansoitu sisääntulo sekä nauhurin din litäntä. | |
![]() 27.07.2004 07:47:08 | |
Sain käsiini tällaisen putkiradion kuin telefunken dacapo 9 stereo. Radio toimi hyvin ja ääni on aivan loistava. Mutta mutta, haluaisin myös soitella kitaraa radion kautta ja kytkin kitaran bossin sd1 kautta radion levariliitäntään(kolminapainen monoaureal und stereoliitin) kitara kuuluu, mutta tosi hiljaa. Ääni on hyvä, mutta pitääkö tähän laittaa jonkinsortin etunen vielä, että sais kovemman äänen? Muita liitäntä vaihtoehtoja on kolminapainen balansoitu sisääntulo sekä nauhurin din litäntä. Eiköhän noissa vanhoissa dinosauruksissa ole ihan DIN liittimet,3 tai 5 piikkinen,kaiva jostain niiden pinnijärjestys niin eiköhän rupea rokkaamaan kun signaali kohtaa vahvistinasteen.Mistä tuon balansoidun sisäänmenon siitä löysit? :) Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
![]() 27.07.2004 08:11:01 | |
Eiköhän noissa vanhoissa dinosauruksissa ole ihan DIN liittimet,3 tai 5 piikkinen,kaiva jostain niiden pinnijärjestys niin eiköhän rupea rokkaamaan kun signaali kohtaa vahvistinasteen.Mistä tuon balansoidun sisäänmenon siitä löysit? :) Täytyypi kokeilla nauhuriliitäntään, kunhan hieman tutkin pinnijärjestystä. Toi balansoitu sisääntulo on ihan levariliitännän vieressä( Siinä oikein lukee balansoitu :) ) Kaikki liittimet ovat kyllä 3 ja 5 piikkisiä dinejä. Ihmetytää vain että levari liitäntä on niin epäherkkä. | |
![]() 27.07.2004 10:56:06 | |
Täytyypi kokeilla nauhuriliitäntään, kunhan hieman tutkin pinnijärjestystä. Toi balansoitu sisääntulo on ihan levariliitännän vieressä( Siinä oikein lukee balansoitu :) ) Kaikki liittimet ovat kyllä 3 ja 5 piikkisiä dinejä. Ihmetytää vain että levari liitäntä on niin epäherkkä. Laitappas Googleen haku "Balansoitu" ja valitse kuvat,tulee parit kuvat näytille otsikolla "UnBal-Bal" ja "bal-unbal" ,näet mitä balansoitu tarkoittaa,eli radion päästä pitää löytyä balansointi muuntaja myös... Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. | |
![]() 27.07.2004 11:04:22 | |
Niin siis kuuluuko tuo ääni miten hiljaa? Pienenä, puhevolyymin alittavana vai kohtalaisella voimakkuudella mutta kuitenkin selkeästi hiljempaa kuin radion ääni? ...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse... | |
![]() 27.07.2004 11:45:43 (muokattu 27.07.2004 11:48:32) | |
Niin siis kuuluuko tuo ääni miten hiljaa? Pienenä, puhevolyymin alittavana vai kohtalaisella voimakkuudella mutta kuitenkin selkeästi hiljempaa kuin radion ääni? Radio kuuluu tosi kovaa. Kitaralla pitää laittaa aparaatti täysille niin kuuluu puhevolyymillä. eli hyvin selkeesti hiljempaa kuin radio. | |
![]() 27.07.2004 11:53:32 | |
Laitappas Googleen haku "Balansoitu" ja valitse kuvat,tulee parit kuvat näytille otsikolla "UnBal-Bal" ja "bal-unbal" ,näet mitä balansoitu tarkoittaa,eli radion päästä pitää löytyä balansointi muuntaja myös... No joo kyllä minä tiedän eron oikean balansoidun sisäänmenon ja balansoimattoman välillä. Tän radion merkinnät on vaan aika hauskat, kun siinä lukee balansoitu sisääntulo vaikka se ei ole oikeasti balansoitu...... Mutta radion ääni on tosi upea ja kyllä siihen jollain tarttis saada kitara kuulumaan kovempaa. | |
![]() 27.07.2004 11:54:15 | |
Radio kuuluu tosi kovaa. Kitaralla pitää laittaa aparaatti täysille niin kuuluu puhevolyymillä. eli hyvin selkeesti hiljempaa kuin radio. Testaa (jos ei muuten niin ajankuluksi) jollain toisella laitteella tuota samaa kytkentää, tökkäät cd-soittimen (jos löytyy sopiva adapteri/piuha) niin huomannet että cd kuuluu yhtä kovaa kuin radio. Tällöin voisi vetäistä johtopäätöksen että signaalia vahvistamalla saadaan lisää ääntä. Itselläni on siis sama ongelma. Kytkentä on minulla tällä hetkellä: Kitara -> SD-1 -> Putkiradio Olisikohan joku pieni putkietunen tuohon spedun jälkeen paikallaan? ...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse... | |
![]() 27.07.2004 11:59:35 | |
Testaa (jos ei muuten niin ajankuluksi) jollain toisella laitteella tuota samaa kytkentää, tökkäät cd-soittimen (jos löytyy sopiva adapteri/piuha) niin huomannet että cd kuuluu yhtä kovaa kuin radio. Tällöin voisi vetäistä johtopäätöksen että signaalia vahvistamalla saadaan lisää ääntä. Itselläni on siis sama ongelma. Kytkentä on minulla tällä hetkellä: Kitara -> SD-1 -> Putkiradio Olisikohan joku pieni putkietunen tuohon spedun jälkeen paikallaan? Täytyypi kokeilla kytkeä etunen sd-1 perään jos vaikka alkais kuulumaan. | |
![]() 27.07.2004 12:04:26 | |
Täytyypi kokeilla kytkeä etunen sd-1 perään jos vaikka alkais kuulumaan. Ilmoittele sitten kuinka kävi. ...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse... | |
![]() 27.07.2004 12:26:00 | |
On vähän OT, mut pakko nyt mainostaa että sain tässä vaihteeksi yhden putkiradiosta (Philips B5SF62A, muistaakseni) modatun styrkkarin valmiiks. Kitaralla en oo vielä päässyt testaamaan mutta mun Rhodesi ei ole ikinä kuulostanut näin hyvältä! Kytkentä on itse modattu; etuaste on Fenderin ja Marsun hybridi siten, että tone-säätö on Champista ja ensimmäinen vahvistusaste plexi-marsusta. Päätteenä on EL84, 290V anodijännitteellä ja 270 ohmin katodivastuksella (hiukkasen pienempi vastus, n. 220 ohmia olis varmaan parempi mutta kun ei satu just nyt olemaan...) Laittelen jotain kuvia jossain vaiheessa. Mainittakoon, että yritin tähän ekana hiukan monipuolisempaa ekua, mutta kun ei ollut suojattua johtoa, niin ympäri koteloa menneet kaapelit imivät sen verran suhinoita ja muita ympäristöstään, että alkoi perkele koko paska oskilloimaan niin paljon etten jaksanut enää taistella. Mutta hyvä tämä on näinkin. | |
![]() 27.07.2004 13:02:50 | |
Noiden putkiradioden kytkennät eivät yksinkertaisesti ole tarkoitettu kitaran soittoon. Kyllähän levysoitinliitännän kautta voi saada buusterin kera ihan kelvollista ääntä, mutta siinä kyllä haaskataan radion potentiaalia. (Ainakin) etuaste uusiksi ja pääsette taivaaseen. | |
![]() 27.07.2004 13:39:57 | |
Noiden putkiradioden kytkennät eivät yksinkertaisesti ole tarkoitettu kitaran soittoon. Kyllähän levysoitinliitännän kautta voi saada buusterin kera ihan kelvollista ääntä, mutta siinä kyllä haaskataan radion potentiaalia. (Ainakin) etuaste uusiksi ja pääsette taivaaseen. Niin no tästä pääsee alkuun ja minun radio on niin hienossa kunnossa, että en raiskaa sitä modeilla. Mutta voipi olla että innostun opettelemaan putkien saloja ja siihen sopiikin sitten risat putkiradiot joita voikin muokata ilman tunnon tuskia :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)