Aihe: Reaktiivinen keinokuorma
1
kulmahiomakone
26.07.2004 11:50:59
Joko olen kaikessa yksinkertaisuudessani nero, jolle kuuluisi Nobelin tiesmikäpalkinto, tai sitten en. Teidän tehtävänne on kertoa, että en ole ja miksi en ole.

Elementtejä lisättäessä äänenpaine lisääntyy. Kun laitat yhden elementin viereen toisen samanlaisen, äänenpaine kaksinkertaistuu (+6db), mikäli molemmat saavat saman määrän tehoa kuin yksi elementti on saanut yksinään. Mutta kun käytetään yhtä vahvistinta, vahvistimen tarjoama teho per elementti puolittuu (-3db). Eli kerrottaessa elementtien määrä kahdella äänen voimakkuus kasvaa kokonaisuudessaan 3 desibeliä.

Ostaa halvan, rikkinäisen tai aivan sama minkä, kunhan halvan elementin ja repii siitä kartion pois. Näinhän elementistä ei tule ääntä, eihän? Miksei kartiotonta elementtiä voisi käyttää keinokuormana. Ääntä siitä ei lähde (?), mutta se syö kuitenkin vahvistimen tehoa.

Sikäli kun olen ymmärtänyt, keinokuormat ovat kalliita kapistuksia. Elementtejä saa taas kirpputoreilta pilkkahintaan. Ainut ongelma on elementtien tehonsieto. Sikäli kun elementtejä on vaikkapa yhden toistavan rinnalla (ja sarjassa) kolme kappaletta (-6db), selvitään jo suhteellisen pienillä tehonsietokyvyillä.

Ehkä ideani on kotikutoinen, jos edes toimiva, eikä sitä välttämättä kannata soveltaa 100 wattiseen marsuun, mutta kotikäyttöön tarkoitetut 15 wattiset putkikoneet systeemillä pitäisi vaimentaa iloisesti.
zepeteus
26.07.2004 12:34:57
Mikäpäs se siinä, idea on toimiva, näinhän ainakin Weber sen tekee...

http://www.webervst.com/mass.html

Itse olin kiinnostunut samasta ideasta, ja kävipä mielessä koettaa värkätä tuollainen keinokuorma, annettujen ohjeiden/ideoiden mukaisesti...mutta eipä ole vielä tullut mahdollisuutta.
Mikko Kankaanpää
26.07.2004 14:43:35

Rikkinäinen elementti menee lopullisesti rikki erittäin helposti. Joten tarvit varmaan 300W elementin 5W vahvistimeen. Näin ainakin omien kokeilujen mukaan.

Kannattaa ensiksi kokeilla resistiivistä kuormaa. Useimmat tykkää kovasti.

Mikko
http://www.uraltone.com
kivi
26.07.2004 14:57:55 (muokattu 26.07.2004 15:02:52)
Ostaa halvan, rikkinäisen tai aivan sama minkä, kunhan halvan elementin ja repii siitä kartion pois. Näinhän elementistä ei tule ääntä, eihän? Miksei kartiotonta elementtiä voisi käyttää keinokuormana. Ääntä siitä ei lähde (?), mutta se syö kuitenkin vahvistimen tehoa.

Oletko viime vuosina kiinnittänyt huomiota Jukka Orman räkin päällä makaavaan pahvittomaan kaiuttimeen? Kyseessä on nimen omaan tää sun keksintösi.

Keinokuormissa on eroja, ja mä olen antanut kertoa itselleni, että se miten kela tempautuu takaisin ja miten pahvi haraa vastaan vaikuttavat olennaisesti myös muiden samassa sarjassa olevien kaiuttimien käytökseen. Mutta kyllä, myös mä olen ajatellut tätä reaktiivista keinokuormaa, risat elementitkin odottavat. Lähinnä vain olen miettinyt, miten saisi kaiuttimen käytöksen ja kestävyyden pysymään ennallaan, mutta silti niin, että ääntä ei kuuluisi. Eristyslaatikolta vaadittava litratilavuus ei ole järkevä, mikäli tavoite on estää tyynyn muodostuminen. Kenties pahvin korvaamionen jousella...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kulmahiomakone
26.07.2004 16:10:24 (muokattu 26.07.2004 16:11:57)
Oletko viime vuosina kiinnittänyt huomiota Jukka Orman räkin päällä makaavaan pahvittomaan kaiuttimeen?

Pikaisella guugletuksella selvitin itselleni kuka on Jukka Orma. Ei, en ollut Jukan viritelmästä tietoinen.

Keinokuormissa on eroja, ja mä olen antanut kertoa itselleni, että se miten kela tempautuu takaisin ja miten pahvi haraa vastaan vaikuttavat olennaisesti myös muiden samassa sarjassa olevien kaiuttimien käytökseen. Mutta kyllä, myös mä olen ajatellut tätä reaktiivista keinokuormaa, risat elementitkin odottavat. Lähinnä vain olen miettinyt, miten saisi kaiuttimen käytöksen ja kestävyyden pysymään ennallaan, mutta silti niin, että ääntä ei kuuluisi. Eristyslaatikolta vaadittava litratilavuus ei ole järkevä, mikäli tavoite on estää tyynyn muodostuminen. Kenties pahvin korvaamionen jousella...

Itselläkin kävi mielessä, että mitä tuo kartion pois ottaminen vaikutta tehonkestoon, "reaktiivisuuteen" jne. Kuitenkin elementin pitäisi käyttäytyä elementille ominaisesti. Aloittakaa korjaaminen siitä kohtaa kun menen metsään. Olen antanut itseni ymmärtää, että elementti on niin herkkä kuin vaaditaan puhekelalta kartion heiluttamiseen: mitä helpommin ja vähemmällä voimalla kartio liikkuu, sitä herkempi on kaiutin ja sitä kovempi möly. Toisaalta elementin herkkyys liittyy myös puhekelaan, mutta siitä en ymmärrä. Jossain Tuomelan Pekan suunnitelemassa kaiuittimessa käytetään muistaakseni pientä sinitarrapalasta yhden elementin kartiossa tekemässä siitä vähemmän herkkää. Tästä tuli mieleeni miettiä sitä mahdollisuutta, että eristäisi kartion vaikkapa superlonilla molemmilta puolilta, jolloin kartio ei pääse liikkumaan. Tästähän saattaa seurata se, että elementti vioittuu... Toinen ongelma tuossa on se, että vaikka elementit olisivat pieniä, viritelmä veisi melkoisesti tilaa (elementtien tarvitsee olla sellaisia, että ne toistavat kitaran taajuusalueen, ja sellaiset elementit harvoin ovat ihan pieniä). Kolmas ongelma lienee se, että ettei viritelmä kuormita vahvistinta kuten elementti.
Käsittääkseni tuossa on siis kaksi tietä: modata elementtiä siten, että se ei pidä ääntä, tai siten, että elementistä tulee mahdottoman epäherkkä.

Johonkin pitäisi saada elementin tuottama värähtelyenergia johdettua.
kivi
26.07.2004 16:29:32
Johonkin pitäisi saada elementin tuottama värähtelyenergia johdettua.

Mieleen juolahti juuri äsken, että onhan niitä muitakin elementtityyppejä kuin tää tuttu laaja pahvikartio. Mitenkähän luonnistuisi huulikartioelementin modaaminen, se kun kestää varsin laajoja tehoeroja ja on kooltaankin pienempi.

Huulikartio löytyy helpoimmin PA-torven driveristä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)