Aihe: Amatöörin kysymyksiä mikityksestä (strato)
1
kk80
11.08.2004 23:50:15
Stratoprojektini on siinä vaiheessa, että sähkökytkentöjen miettiminen on ajankohtaista. Helpointa, ja luultavasti viisainta olisi toteuttaa kytkennät ihan perinteiseen strato tyyliin. Itselläni ei ole mitään kokemusta vastaavista sähkötöistä ja nettihän on pullollaan perusstratonkaavioita, joten apua varmasti löytyisi siltä suunnalta. Ja eiköhän perinteinen straton kytkentä ole myöskin aika toimiva ratkaisu ihan ääniteknisistä lähtökohdistakin.

Pieni ääni päässäni kuitenkin sanoo "tee jotain erikoista". Kitara kuitenkin jää viimeistelyltään ja todennäköisesti myös soitettavuudeltaan (kyseessä on eka projektini)valovuosia jälkeen Stratosta ja todennäköisesti jopa Squierista, joten jotain pientä modifiointiakin olisi mukava lisätä -silloin tuloksena olisi omanlaisensa kitara eikä pelkkä kehno stratoklooni.

Brian May (kaikkien "tee se itse" kitaramiehien mentori) toteutti omaan hienoon kitaraansa kattavat säädöt -jokaiselle mikille on kaksi katkaisijaa (on/off ja phase-reversal). Lisäksi mikit ovat epästratomaisesti kytketty sarjaan. Eikös mm. Fenderin Jaquarissakin ole vastaavat kytkimet mikeille? Olisiko täysin hölmö idea mahduttaa perusstraton (5 asentoisella katkaisijalla)mikkikytkentöjen rinnalle esim. tälläiset mikkikohtaiset phase-reversal kytkimet? Kuinka vaikeaa homma on? Jyrsin pysyy kädessä ja pleksinkin voi suunitella lisäkytkimet huomioiden, mutta sähkötöissä olen täysin Internetin armoilla.

Melvyn Hiscock tyrmäsi "Make Your Own Electric Guitar" -kirjassaan idean ylimääräisistä vipstaakeista. Lukuisat asetusmahdollisuudet kuulostavat kuulemman liiaksi toisiltaan ja varsinaiset käyttökelpoiset soundit saisi aikaan yksinkertaisillakin kytkennöillä.

Ongelmaa pahentaa se että olen rakennellut kitaraa ihan "rakentelemisen ilosta". Tähtäimessäni ei ole juuri tietynlaista soundia tai tiettyä musiikkityyliä johon kitaran tulisi sopia. Kitaristina olen todella kädetön -toisaalta "pari sointua ja muutama riffi" soittotyyliini sopii lähes kitara kuin kitara.
Juzzu
12.08.2004 07:34:20
Mä alan olemaan vähän samoilla linjoilla noiden soundien kanssa Melvynin kanssa. Teleeen laitoin 4-asentoisen kytkimen, voisin kyllä vaihtaa 3-asentoiseen tällä hetkellä. LP:iin virittelin 4-piuhaisilla mikeillä puolituksia jne. mutta vaihdan (jahka kerkiän) 2-piuhaset mikit tilalle - enkä jää kaipaamaan puolitettuja soundeja, LP puolitetuilla mikeillä kun ei soundaa stratolta, vaan LP:lta pienemmällä mikkien outputilla.

Toisaalta, voihan se olla että noiden kaikkien virityksien ja vipstaakkien avulla voit löytää jonkun sinun mielestä hyvän jä nätin soundin jota ei tavallisesta stratosta löydy. Ja vaikket sitten käyttäisikään niitä kaikki 24 erilaista soundia niin kai sen yhden uuden käyttökelpoisen takia kannattanee jo tuo tehdä.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
päänahka
12.08.2004 08:13:15 (muokattu 12.08.2004 08:16:03)
Mä mietin joskus kitaraa suunnitellessani kaikenlaisia mikkivirityksiä, mikä johti siihen, että mulla oli suunnitelma kahdesta humpparista, joista sai kytkettyä kolmiasentoisella kytkimellä kelat sarjaan/rinnan/puolitus ja sen lisäksi muistaakseni jokaiselle kelalle phase reversal -kytkin, ja lopputuloksena oli joitakin kymmeniä eri kytkentöjä. Sitten mietin, että ei kahdesta mikistä voi mitenkään saada yli 30 erilaista, käyttökelpoista soundia. Mielenkiintoinen ajatus silti. :)

Mutta vaiheenkääntökytkin kannattaa stratossa mielestäni laittaa keskimikille. Ethän kuitenkaan käytä talla- ja kaulamikkiä samaan aikan, ellet lisää kytkintä, jolla esim. kaulamikin saa koska tahansa päälle.

EDIT: Siis sitä tarkoitin, että phase reversal -kytkinhän vaikuttaa soundiin vain silloin, kun kaksi mikkiä on samaan aikaan päällä, ja toinen eri vaiheessa. Jos käännät molemmat, soundi on taas normaali. Siksi ei ole mitään järkeä laittaa jokaiselle mikille kytkintä, vaan pelkästään keskimikille, jota voi käyttää kaula- tai tallamikin kanssa eri vaiheessa.
Soolot on perseestä.
Tim
12.08.2004 09:10:54

Ethän kuitenkaan käytä talla- ja kaulamikkiä samaan aikan, ellet lisää kytkintä, jolla esim. kaulamikin saa koska tahansa päälle.

Mikkivalinnat voi tehä myös tommosilla pikku painokytkimillä niinku mun omakuvan stratossa.
Tossa on kaikenlaista TBX tone controllia, MDX mid-range controllia ja jopa dummy mikki pleksin alla yrittämässä hum cancelingiä. Ja aktiivimikit, syö patterin vuoden välein. Ei oo niin paljo kokemusta muista stratoista, että osaisin paljo sanoo miten noi vaikuttaa. Äänessä kyllä kuulee eron kun nuppeja vääntää. Yleensä tosin on kaikki "täysillä" :).

Push-pull potikat kannattaa muistaa tossa lisäkytkimiä laittaessa kanssa. Ei näy päälle, että olis kauheesti sälää kitarassa, mutta tarvittaessa voi napsauttaa päälle.

Tulevaan les paul tyyliseen kitaraan ajattelin jotain push-pull kytkimillä laittaa. Ehkä mikkien puolitus. Pitää vielä kysellä muilta kokemuksia.
fox
12.08.2004 11:26:32

Mikkivalinnat voi tehä myös tommosilla pikku painokytkimillä niinku mun omakuvan stratossa.
Tossa on kaikenlaista TBX tone controllia, MDX mid-range controllia ja jopa dummy mikki pleksin alla yrittämässä hum cancelingiä. Ja aktiivimikit, syö patterin vuoden välein. Ei oo niin paljo kokemusta muista stratoista, että osaisin paljo sanoo miten noi vaikuttaa. Äänessä kyllä kuulee eron kun nuppeja vääntää. Yleensä tosin on kaikki "täysillä" :).

Kas, Elite Strat sulla..:) Aika kiintoisa malli se on. Tuota tuota alkuperäiseen kysymykseen: kolme strato-mikkiä, keskimmäinen olis syytä olla RWRP eli rev.wound rev. polarity jolloin tuosta sais yhdellä 3-pole 2way liuku- tms. kytkimellä ja 3-pole 4-way rotarylla kiintoisia humbukkeri-variaatioita, muunmuassa out-of phase (internal) humpparin. Toinen juttu on, kuten Juzzu totes, mitä hyötyä? Usein nimittäin on niin, että kaverilla on soundipalettiin paljon optioita joista käytössä on vaan pari-kolme. Mutta suunnittelu ja tuo rakentelu/moditus on hupaisaa.. ;)
Itse suosikki 2-humbukkerikitaran kytkis on kummallekin mikille tri-soundit, takamikille vaiheenkääntö ja se on siinä...
vrajala
12.08.2004 23:15:18
Tää nyt ehkä hiukan lipeää aiheesta (jaa taas?), mutta mä oon miettinyt sellasta vaihtoehtoa notta rakentaisi jonkinnäköisen koekytkentälaudan. Tähän voisi sitten yhdistää mikkien johdot, joista signaali johdetaan kaikkien mahdollisten nippeleiden kautta vahvistimeen. Sitten voisi kokeilemalla hakea niitä juuri kyseiselle kitaralle ja kyseisille mikeille sopivia soundeja, jotka sitten toteuttaa varsinaisessa kytkennässä.

Aika pienelläkin komponentti-investoinnilla saisi jo hyvinkin monipuolisia variaatioita tehtyä. Enpä tiedä onko hommassa mit'n järkeä, todennäköisesti ei. Mutta jos kuitenkin...
Juu, varmast näi, mää kysyi?
fox
13.08.2004 00:21:20

Tää nyt ehkä hiukan lipeää aiheesta (jaa taas?), mutta mä oon miettinyt sellasta vaihtoehtoa notta rakentaisi jonkinnäköisen koekytkentälaudan. Tähän voisi sitten yhdistää mikkien johdot, joista signaali johdetaan kaikkien mahdollisten nippeleiden kautta vahvistimeen. Sitten voisi kokeilemalla hakea niitä juuri kyseiselle kitaralle ja kyseisille mikeille sopivia soundeja, jotka sitten toteuttaa varsinaisessa kytkennässä.

Aika pienelläkin komponentti-investoinnilla saisi jo hyvinkin monipuolisia variaatioita tehtyä. Enpä tiedä onko hommassa mit'n järkeä, todennäköisesti ei. Mutta jos kuitenkin...

Mulla on vuosia ollu tagboardilla tone-konkkia tuolla periaatteella, saa haettua näppärästi konkan arvon, joka miellyttää tilaajaa.. Tai miellytti, vähemmän enää noita elektroniikkahommia teen.. :)
Jos yhtään enempää tekee noita kokeiluja, niin on ihan kannattava testipeti tuommoinen..hauenleukapäisillä johdoilla vaan kytkeilee testattavaa mikkiä..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)