Aihe: Virtalähde pedaalilautaan.. vai ei? 1 | |
---|---|
![]() 04.08.2004 04:20:25 (muokattu 04.08.2004 04:35:20) | |
Mulla on sellainen pieni kompakti pedaalilauta (6 pedaalia, joista 4 on alarivissä ja 2 ylärivissä) jonka oikeaan ylänurkkaan jää tilaa tuollaiselle Mascotin "desktop" malliselle virtalähteelle (n. 10cmx10cm). Olen nyt kahden vaiheilla: Joko a) laitan Mascotin kiinni lautaan, jolloin se on suoraan tunerin yläpuolella ja wahin vieressä. Virtalähteen ja sen vieressä olevien pedaalien väliin jää siis vain "hajurako". tai b) laitan lautaan kaksiosaisen jatkojohtopalan, joista toiseen osaan laitan muuntajan ja toiseen itse johdon (joka johtaa seinään). Tällöin muuntajan ja vieressä olevien pedaalien väliin jää enemmän ilmaa. Elikkä kiinnitän lautaan joka tapauksessa virtalähteen. Mietin vain että kumpikohan toteutus olisi häiriöttömyyden kannalta parempi vaihtoehto - Pieni muuntaja vaiko iso "desktop mötikkä". Lähinnä minua arveluttaa tuo iso desktop mallinen mötikkä kun se ottaisi melkein kiinni pedaaleihin (virranjako tapahtuisi virtalähteen vieressä olevan sokeripalan kautta). Onko kokemuksia? Onko hurinat konkreettisia kun virtalähde on heti pedaaleiden läheisyydessä? Minua eivät tosin pienet häiriöt häiritse, mutta mielipiteitä/kokemuksia haluaisin silti kuulla. | |
![]() 04.08.2004 15:09:39 | |
Nuo virtalähteen projisoimat häiriöt riippuvat itse virtalähteen toteutuksestakin. Yleisohjeena olen nähnyt että jos pedaalien lähelle täytyy sijoittaa...yleensä laudassa tulee aina jonkin lähelle, duh...niin EI ainakaan wahin viereen. Itse en ole testannut vielä kunnolla kun on lauta kesken, eli on väljästi tilaa lattialla. Mutta esim. viemällä virtalähteen vaikka aivan kiinni eri pedaaleihin, pitäisi saada selville kuinka paljon niitä mahdollisia häiriöääniä tulee kustakin sijoituspaikasta. Lopullisen sijoituspaikan voi sitten päätellä tuon testin mukaisesti. | |
![]() 04.08.2004 15:23:52 | |
Itseasiassa, mulla on sellainen 535Q mallinen wahi ja siinä on kaikki komponentit pintaliitoskomponentteja. Niissä ainakin teoriossa on parempi EMC suojaus, eli niiden ei teoriassa ainakaan pitäisi olla niin alttiita häiriöille - Mutta tiedä häntä sitten - Totuus voi olla aivan jotain muuta... | |
![]() 04.08.2004 16:00:30 | |
Jeeps, no waheissa taitaa se häiriöalttein komponentti olla tuo induktori, vaan enpä mene vannomaan. Sen verran mitä olen omaa virtalähdettäni siirrellyt eri pedaaleiden viereen, ei niitä hurinoita tms. tullut yhtään lisää vaikka olikin aivan wahin etupuolella. Mutta nämä jutut taitavat riippua niin paljon kaikista komponenteista....josta tulikin mieleen, oletkos ikuna nähnyt Eric Johnsonin lautaa? Siinä on jokaikinen verme sijoitettu hänen mukaansa soundillisesti parhaimpaan paikkaan, luultavasti aina kaapelikieppejä myöten. Eipä taida tavallisten taaplaajien tarvita mennä ihan noin pitkälle kuitenkaan... :D http://vintageamps.com/PlexiPalaceU … i?ubb=get_topic;f=5;t=001829#000000 | |
![]() 04.08.2004 16:30:36 | |
Enpä ole nähnyt, mutta nyt tuli sekin nähtyä :D Tuon fuzz facen kuminauhakiinnityksen muistan kyllä lukeneeni jostain kitaralehdestä joskus. Kyllä mä taidan lyödä Mascotin raa-asti lautaan kiinni, meni syteen tai saveen. Ja jos "häiriöt" käyvät sietämättömäksi niin ainahan voi kyhäillä uuden ja isomman laudan ;) | |
![]() 05.08.2004 13:55:36 | |
eikä nyt sovi unohtaa virtalähteen ja efektien koteloinnin vaikutusta häiriöihin. esim tuo vahhi on senverran järeessä metallilaatikossa että sekin jo kohtuullisesti häiriöiltä suojaa. ja kaapalaiden laatuun kannattaa kanssa panostaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)