Aihe: PRS piirrustukset 1 | |
---|---|
![]() 02.08.2004 19:04:12 | |
Eli onkohan jollain mahdollisesti CAD-piirroksia PRS-mallisesta kitarasta? tai tietoa mistä löytyisi | |
![]() 02.08.2004 19:38:53 | |
http://www.guitarbuild.com/modules/ … n=10&orderby=titleA&show=10 Tuolla näköjään ainakin jonkinlainen. Saa ääriviivat bodyyn ja lapaan jos ei muuta. Toi on kai hollowbody, mutta kai ne samanmuotoiset on (vai?). | |
![]() 03.08.2004 21:16:21 | |
Tuolla näköjään ainakin jonkinlainen. Saa ääriviivat bodyyn ja lapaan jos ei muuta. Toi on kai hollowbody, mutta kai ne samanmuotoiset on (vai?). Tästä päästäänkin sujuvalla aasinsillalla kysymykseen hollowbody PRS:n rakenteesta; mites tuon body on tehty, meneekö runkopalkki neck-pocketista tallaan asti, vai roikkuvatko mikit kannessa ja niiden alla on tyhjää? Mikäli tilanne on jälkimmäinen, niin onko tallan alla jokin erillinen vahvike? Olen vahvasti alkanut harkita hollowbodyPRS-tyylisen kitaran tekemistä ensi syksyn (ja todennäköisesti vielä seuraavan kevään ja mahd. seuraavankin syksyn) projektina. Millä muuten olisi järkevää korvata tuo PRS:n oma stoptail talla, vaiko saako tuota alkuperäistä jostain hankittua (järkevään hintaan) varaosana? Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 03.08.2004 22:02:49 (muokattu 03.08.2004 22:03:13) | |
Millä muuten olisi järkevää korvata tuo PRS:n oma stoptail talla, vaiko saako tuota alkuperäistä jostain hankittua (järkevään hintaan) varaosana? http://www.stewmac.com/shop/Bridges … atic_Bridge_For_Archtop_Guitar.html http://www.stewmac.com/shop/Bridges … dges/Schaller_Bridge_Tailpiece.html Tossa pari vaihtoehtoa. Lisäksi tietysti kaikki muutkin TOM:n ja Juniorin tallan variaatiot. Mä laittaisin silti mieluummin jonkun hienoviritettävän yleismallin kuin PRS:n oman tallan. Onhan niilläkin se hienoviritteinen, mutta sellainen on todennäköisesti hyvin suolaisesti hinnoiteltu, mikäli niitä ylipäänsä saa mistään. Ja siitä rakenteesta vielä... Onko tolla nyt niin hirmuisesti väliä kuinka PRS sen tekee? Sun kitarasta tulee kuitenkin Pyykkö Custom, Handmade in Finland. Teet siitä vaan sellaisen, tota, hyvän. Mulla ei rehellisesti sanottuna ole mittän käsitystä PRS:n Hollowbodyn sisätiloista mutta tuskin siellä mitään kovin mullistavaa on. Koska talla on tuolla tavalla istutettu, niin siellä todennäköisesti on ainakin se aluspalikka (tai kuten vilunrakentaja sanoo, klossi). Nuo Hollowbodythän ovat liimakaulaisia, joten ne eivät välttämättä tarvitse keskipalkkia. Vaan lopetetaan arvailu tähän. Joku kertokoon jos tietää. Pointtina tuossa edellisessä oli, jos sellainen ylipäätään oli, että siitä saa toimivan kitaran kummin päin vaan. Soundihan tietysti muuttuu rakenteen mukaan. Periaatteessa läpipalkilla tehty on lähempänä solidbodia ja tallablokilla tehty jazzkitaraa kanne päästessä värähtelemään vapaammin. Todellisuudessa... jaa-a, en tiedä. Kummastakin ääripäästä ollan vielä aika kaukana. Ja nyt lopetan, ei tästä jaarittelusta ole kellekään mit'n hyötyä. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 04.08.2004 17:42:32 | |
Ja siitä rakenteesta vielä... Onko tolla nyt niin hirmuisesti väliä kuinka PRS sen tekee? Ei sillä ole, mutta isojen pajojen ratkaisuja tutkimalla ja etenkin miettimällä miksi niihin on päädytty oppii kummasti lisää soittimien (tai nykyisin aika usein niiden tuotantotekniikan) sielunelämästä. Ja kun mua tavallaan kiinnostaa nuo molemmat ;-) Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 05.08.2004 22:38:31 | |
Ja kun mua tavallaan kiinnostaa nuo molemmat ;-) Kuin myös. Joten hommataan tuollainen kimpassa ja sahataan halki. Haluutko ylä vai alapuolen? Oikean? Vasemman? Tottahan se on, että isoilta pojilta oppii. Ainakin jotain. Mä olen vain periaatteessa suoraa kopiointia vastaan. Tai siis en ole varsinaisesti vastaan, mutta itselleni en lähtisi suoraa kopiota tekemään. Mulle hauskin vaihe kitaran tekemisessä on nimenomaan suunnittelu; ratkaisujen etsiminen. Mä uskon vilpittömästi siihen, että nykyään saa tonnilla yhtä hyvän Les Paulin kuin mihin mun taitoni riittävät. Ainakin jos ostaa käytetyn ja laittaa sen kuntoon. Tässä valossa 500 euroa osiin, puihin ym. kuluihin ja 150 tuntia aikaa tuntuu tavallaan tyhmältä. Mutta eihän se raha tai aika ratkaise. Tärkeintähän on tekeminen ja oman työn jäljen näkeminen. Ehkä jopa onnistuminen (kop kop). Mulla soitinten tekemisessä vaan on tuo suunnittelu erittäin tärkeä osa sitä prosessia. Idea, toteutus, tulos. Jos tuo ensimmäinen jää pois niin ketju ei ole täydellinen. Enkä mä nyt puhu mistään mullistavista uusista keksinnöistä vaan pienistä ideoista ja vanhojen konseptien yhdistämisestä. Näin syntyy jotain mitä kaupasta ei saa, jotain omaa. Voi olla, että lipsahti pikkasen syvälliseksi. Mähän en missään tapauksessa ole sitä mieltä että vanhojen hyväksitodettujen mallien rakentelu olisi mitenkään hölmöä tai vähemmän arvostettavaa tai jotain. Päin vastoin, ei kun menoks. Varsinkin aluksi on mukava nojata valmiisiin piirustuksiin. Se ei vaan ole sitä mitä mä tältä harrastukselta haluan. Voin mä noita klooneja tehdä jos joku pyytää (tai siis teen kun pyydettiin), itelleni teen sitten jotain muuta. Ei mitään radikaalia tai mullistavaa, vaan vähän erilaista. No niin. Kukin tyylillään. Lopetan täältä tähän. ----------- Jaa että lipsun aiheesta? Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 06.08.2004 16:44:55 | |
Tottahan se on, että isoilta pojilta oppii. Ainakin jotain. Mä olen vain periaatteessa suoraa kopiointia vastaan. Tai siis en ole varsinaisesti vastaan, mutta itselleni en lähtisi suoraa kopiota tekemään. Mulle hauskin vaihe kitaran tekemisessä on nimenomaan suunnittelu; ratkaisujen etsiminen. Jep. Tätä varten mä rakensin ensin pari kitaraa enemmän tai vähemmän suoraan kuvista, luodakseni itselleni jonkinasteisen käsityksen siitä minkälaisia ratkaisuja käytetään, mihin ne vaikuttaa ja miten niitä valmistetaan. Ja tällä hetkellä koneella syntyy sitten sitä suunnitelmaa tuollaisesta etäisesti PRS:ää muistuttavasta liimakaulaisesta hollowbody-kitarasta (tulee muuten seetrirungosta koivukannella, mikäli vaan saan puut jostain hankittua), jonka rakentaminen pitäisi syssyllä aloittaa, kunhan paikallisen kansalaisopiston kurssi alkaa. Jaa että lipsun aiheesta? Ja toinen ei tajua olla heittämättä lisää vettä myllyyn :-) Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 07.08.2004 00:38:40 (muokattu 07.08.2004 00:39:02) | |
Piisrin itse PSR-mallisen kitaran piirustuksen tuossa jokin aika sitten... bodyn ja lavan muoto niistä ilmenee... ja taisi tulla jotain kaulan tallan yms. paikkaakin siihen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)