Aihe: Modaus wahiin
1
Niskamies
29.09.2004 14:32:22 (muokattu 29.09.2004 14:32:52)
Eli mulla on toi Mister Crybaby joka toimii ohitettuna volumepedaalina. Mulla on erikseen volumepedaali, joten mitenkö ton sais modattua pois? Ja onko helppo sitten tarpeentullen modata takas.
Meitsi on meshissä.
zepeteus
29.09.2004 14:50:27
Pitäisi nähdä itse pedaali tai kaavio...yritin jo toiseen topiikkiin liittyen katsella tätä, mutten löytänyt kaaviota mistään.

Eli tuo pedaalihan toimii siten, että kun wah on pois päältä, pedaali toimii volumena? Siis ilman mitään erillisiä kytkimiä?

Helpoimmillaan volumepedaalin saa wahista erottamalla kelalta maihin menevän konkan toinen pää. Eli voisi tässä tapauksessa olla viritetty niin, että wah ON routtaa konkan maihin ja wah OFF irroittaa konkan maista.

Toinen vaihtoehto olisi vastus ja konkka swiippikonkan rinnalla sarjassa, joita tuo ON/OFF kytkin sitten kytkee vuoroin.

Kummasasakin tapauksessa sen volumetoiminnon saa kyllä poistettua...ja palautettuakin niin halutessa. Miten se käytännössä menee riippuu sitten tuon pedaalin toteutuksesta. Tässä alustusta jollekulle jatkaa...
Niskamies
29.09.2004 15:46:32
Pistin kuvan pedaalin sisuksista omakuvaan, jos toi vaikka auttais.
Meitsi on meshissä.
zepeteus
29.09.2004 15:57:31 (muokattu 29.09.2004 18:25:54)
Tavaraa tuolla piirilevyllä näyttää ainaskin olevan, jo pikkukuvan perusteella...

edit: ...mutta isompi kuva ei tule kokonaisena, ei niin millään. Enpä kyllä muista äkkiseltään saaneeni yhtään ainutta M.Netin omakuvaa auki kokonaan...lieneekö hämminkiä koneellani tai liian hidas yhteys?
zepeteus
30.09.2004 01:53:51
No niin, lukuisten yritysten jälkeen sain koko kuvan talteen. Vaan onpa sitten sen verran paljon normaaleista waheista poikkeava piiri, että en uskalla kyllä sanoa tuosta modista juuri mitään. Tähän tarvitsee kyllä piirikaavion tai sitten pedaali fyysisesti käsillä, niin voisi mittailla yhteyksiä.

Tuo puolijohteiden määrä boost-napin ympärillä hämmästyttää, paljon on panostettu sinne. Itse "perinteinen" wah-osio näyttää olevan noiden IC:tten ja jakkien rajaamalla alueella.

Tuolla aiemmin mainitsemani wah/volumen toteutustavat voisivat olla mahdollisia tässäkin piirissä, mutta niitä ei kyllä yksin tuosta kuvasta pysty kertomaan. On/Off-katkaisija näyttäisi olevan ihan yksinapainen, joten yksinkertaisimmillaan se kytkee esim. aiemmin mainitun konkan maihin. Tämä tarkoittaisi, että tekemällä tuosta liitoksesta kiinteä, wahi olisi päällä koko ajan.

Mutta tähänkin liittyen on sitten kysymysmerkki, onko volumebuusti toiminnassa silloinkin kun wahi on päällä? Näin olettaisin olevan...

Mikäli tuo katkaisija ohjaakin esim. fettiä (näyttäisi olevan pari "ylimääräistä" trankkua tuolla piirillä), jolla sitten reititetään volume/wah-toimintoa, homma meneekin vaikeammaksi sen osalta.

Joka tapauksessa tuo yksinapainen katkaisija täytyisi vaihtaa, joten myös sen ynnä wah-potikan päällä olevaa piirilevyn palaa täytyisi katkoa. Sitten myös piirilevyltä täytyisi löytää johdotusten vedot uudelle katkaisijalle...ja jos true bypass täytyisi vielä olla, piirilevyltä joutuisi todennäköisesti katkomaan liuskan, pari.

Näin kylmiltään väitän edelleenkin, että kyllä se modaus onnistuisi, mutta ihan helppoa se ei ole. Ja ellei aio kolvata tuota katkaisijan/potikan päällä olevaa pientä piirilevyn palaa irti ja sitten johdottaa ao. yhteydet uusiksi (8 johtoa laskin), ei alkuperäiskuntoon palauttaminen myöhemmin onnistu...siis ulkonäön puolesta. Jollei ulkonäön tarvitse olla viimeisen päälle originaali, voi tosiaan napsauttaa tuon jalkakatkaisijalle menevän osan irti ja johdottaa tarpeen mukaan. Toiminnallisesti siitä saisi silti vielä vanhan veroisen niin halutessa.

Mutta nämä kaikki ovat spekulaatiota. Omalle pedaalilleni uskaltaisin moista modia yrittää, ajan kanssa ja sillä ehdoin etten välttämättä pedaalia enää sen jälkeen kauppaisi, ainakaan originaalikunnossa.

Sori, en saa enempää irti tästä nyt. Joku voisi nyt ilmaantua ja sanoa että hei, minä olen tehnytkin tuon modin tälle pedaalille...
Niskamies
30.09.2004 07:57:21
Uh, menipä monimutkaiseksi. Taitaa modi jäädä tekemättä. Pitänee sitten jossain vaiheessa hommata pedaali missä ei ole tuota ominaisuutta. Itse wahin saundihan tossa on hyvä ellei täydellinen. Onkos esimerkiksi 535:ssa tai Crybaby Classicissa muutan samanlainen wah -ääni?
Meitsi on meshissä.
zepeteus
30.09.2004 19:39:06
Täytyy myöntää, että modaus olisi tässä tapauksessa hieman hukkaan heitettyä touhua, jos pelkkää hyvää wahia kaipaa. Jos myös tuo volumeboosti olisi käyttökelpoinen toiminto itselle, sitten voisi harkita ehkä.

Mikäs se hyvä wahi olisi sitten tilalle, siinäpä on testaamisen paikka. En tiedä ollenkaan millainen soundi tuossa Mr. CryBabyssä on, mutta Dunlopin muista malleista luulisi löytyvän saman tyylistä. Dunlopin Classic olisi oma 1. vaihtoehto peruswahiksi, tosin itse ottaisin ennemmin 535Q:n...tykkään ruuvata asetuksia sen verran tilanteen mukaan.
Niskamies
30.09.2004 21:58:17
Eiköhän se tuo 535q sitten tule olemaan. testailin sitä ja aikalailla samalta kuulosti.
Meitsi on meshissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)