Aihe: Koivu lespan pintakäsittely
1 2
kato
26.09.2004 20:54:43 (muokattu 26.09.2004 21:18:08)

Pintakäsittelyssä päädyin vesipetsiin, en uskaltanut
ruveta käyttämään öljypetsejä,mutta niillä olisi varmaan tullut "terävämpi" pinta.
Käytin pitkälti "jarmosin" ohjeita.
Ensin kostutin pinnan , annoin kuivua sen ja sitten hion nukan pois. sen jäkeen
kevyt kastelu ja kynäruiskulla petsiä pintaan.
Jouduin kerran hiomaan petsit pois, koska käytin liikaa
petsiä, niin sitten aine rupesi meneemään puun syitä
pitkin. (taisi joku varoittaa siitä)Karmean näköinen.
Minä huomasin sen kun väriä väihtaa niin kannatta antaa kuivua edellinen väri ,
niin seuraava värin pisarat ei leviä.
vaan jää terävät pisarat reuna-alueelle.
Näissä kuvissa on vasta 3 lakka kerrosta joten siltä osin
pinta homma on kesken.
Kuvat on aika suttuisia johtuen salamavalosta ja 2 meg pix digikamerasta.

Onko kukaan tilannut tavaraa music 123.com:sta,
siellä näyttäisi olevan gibsonin mikit ja muutkin osat paljon halvempia kuin muualla.Eli miten toimistus toimii ja uskaltaako visaa vinguttaa.
Vai onko muita halpoja paikkoja.Thomann on kallis.

http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/k4.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/k5.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/k7.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/k8.jpg
Kitaravirtuaali
26.09.2004 20:56:47 (muokattu 26.09.2004 20:57:14)

Uijui, nätti kuin mikä.

E: Ja upeat loimut.
mikasoi
26.09.2004 21:40:35 (muokattu 26.09.2004 21:49:12)
Todella mahtavan näköinen. Koivu on mielestäni aliarvostettu esim kansipuuna. Soinnista en osaa sanoa, ei kokemusta, mutta ulkonäkö on kyllä täydet 10.

Se on jännä juttu kun te mestarit teette noita omia kitaroita ja ootte niin kriittisiä joistai mikroskooppisista jutuista. Kyllä isojen tehtaiden laaduntarkkailusta menee läpi sellaisia elefantteja että esim edellämainittu ja valokuvien kera ollut teos on kyllä täyttä superpriimaa mun silmään.

Muuten, Mikko Kankaanpään/Uraltonen sivuilla oli muistaakseni jotai mikkejä.
Go Billy, Go and drink some jarruneste.
fox
26.09.2004 21:42:20

siellä näyttäisi olevan gibsonin mikit ja muutkin osat paljon halvempia kuin muualla.Eli miten toimistus toimii ja uskaltaako visaa vinguttaa.

Hinnoista puuttuu ALV, joka sitte tullatessa lisätään paketin hintaan tullimaksun kanssa..luulisin. Toki jenkeissä on jenkkiläinen tavara huomattavastikin halvempaa, luonnollisesti. Uskoisin, että liikkeestä hyvinkin uskaltaa tilata, ja Visaa käyttää, suojattu yhteys taitanee olla. Mutta noissa hinnoissa kannattaa tosiaan laskea ALVit ja posti-ja käsittelykulut sen loppusumman päälle, pettymysten välttämiseksi.

Kitara oli hieno. I´m impressed. Oikeesti.
Juzzu
27.09.2004 07:33:29
On todella hienon näköinen! Mahtavat loimut, todella persoonalliset ja hienot! Kyllä on koivu oivallinen valinta kansipuuksi, tuohan pakottaa kyllä etsimään entistä intessiivisemmin loimukoivua.

Kivat honeyburst-värisävyt sulla. Kertoisitko mitä käytit, onko keltainen ja ruskea kummatkin vesipetsejä? Entäs minkälaiset ruiskuvehkeet sulla on, saako tuollaista jälkeä aikaan "biltema-halpiksilla" jne. vai miten?

Ai niin, eikäku eihän tuossa olekaan loimua, anteeks vaan, kun Telemäni niin sanoi ;o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Bomber
27.09.2004 09:58:03
Siis tuo on loimukoivua? Mistäs sitä hankit?
" Se joka polkee paskaa ei tiiä mitään, mut se joka lopettaa sen polkemisen ei tiiä sitäkään! "
fox
27.09.2004 10:42:16

Koivu on mielestäni aliarvostettu esim kansipuuna..

Ei tuota loimukoivua ole oikeen isoilla tehtailla, saatavuus on huono sielläpäin maailmaa. Ostakaa viimesin Guitar Player, siin on arvosteltu Ruokangas Duke Deluxe, kansi on "Arctic Birchiä"...
Pete-69
27.09.2004 11:10:45

Mua kiinnostaa samat asiat kuin Juzzuakin; eli mitä petsisävyjä käytit? Ja millainen ruisku sulla oli käytössä? Voisin kokeilla samoja juttuja omaan 335-replica-projektiin, sitten kun sinne asti pääsen...
Miikathebest
27.09.2004 13:38:32

Mua kiinnostaa samat asiat kuin Juzzuakin; eli mitä petsisävyjä käytit? Ja millainen ruisku sulla oli käytössä? Voisin kokeilla samoja juttuja omaan 335-replica-projektiin, sitten kun sinne asti pääsen...

Kaikkia ne kiinnostaa... minulla on superkasarihienostelustratojemis-projekti...

Elimäellä on ainakin yksi äijä jolla oli puusepän"kuivaa" loimukoivua iso lankku kaupan... oli paljon muuitakin loimukoivuja kuivumassa... jos kiinnostaa niin voin kaivaa yhteystiedot jotain kätköistäni...
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
spyykko
27.09.2004 13:44:04

Onko kukaan tilannut tavaraa music 123.com:sta,
siellä näyttäisi olevan gibsonin mikit ja muutkin osat paljon halvempia kuin muualla.

Gibson, Fender ym. merkkivalmistajat ovat usein hoitaneet jakelusopimukset niin ettei jenkkifirmat saa toimittaa tiettyjen valmistajien tuotteita Euroopan puolelle lainkaan (mahdollistaa eri hinnoittelun eri markkina-alueille). En nähnyt äkkivilkaisulla music 123:n sivuilla mitään mainintaa tästä, mutta asia kannattanee selvittää ennen tilauksen sisään pistämistä niin ei tule pettymyksiä.

Niin, ja mahottoman upia kitara.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Trebla
27.09.2004 14:52:41
No ensiksi tärkein, eli komea on kitara.

Olen kuullut sellaisen väitteen että noin viidesosassa koivuja on tyvessä jonkinasteista loimua. Nythän tietysti on se ongelma, että mistä sitä saisi riittävän leveänä. Paljonhan noita "pihakoivuja" kaadellaan talolaajennusten tieltä. Yleensähän nuo yksittäiset puut menevät polttopuiksi, joten eikun ruinaamaan sitä tyvipölliä ja sitten kuivamaan.
Paljonhan noissa on tyvilahoa, mutta kyllähän sen siinä paikanpäällä näkee, että riittääkö kansipuiksi.
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
Tim
27.09.2004 15:02:25

Upea kitara. Vieläkö tuo kansi peilailee valoa kolmiulotteisen näköisesti kun kitaraa liikuttelee?

Eka kuvassa näytti, että olis ollu vasemmassa reunassa kapeampi väriraita, mutta taisi vain johtua kannen muodoista. Millä käsittelit takaosan ja kaulan?
Safaweb
27.09.2004 15:11:42
Ja saako kysyä, että mihin laitat jakin? Ei ainakaan kuvista näkyny.
|tilu| = nopeus
Miikathebest
27.09.2004 15:20:56

http://www.geocities.com/miikathebest/kitaraprojekti/
Tuolla alkaa kitaraprojektini seuraus. Saa sitten nauraa kun tulee kunnon möhläilyjä.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Bomber
27.09.2004 16:57:55
Elimäellä on ainakin yksi äijä jolla oli puusepän"kuivaa" loimukoivua iso lankku kaupan... oli paljon muuitakin loimukoivuja kuivumassa... jos kiinnostaa niin voin kaivaa yhteystiedot jotain kätköistäni...

Kaivappas kätköjäs...saattasin tarvita.
" Se joka polkee paskaa ei tiiä mitään, mut se joka lopettaa sen polkemisen ei tiiä sitäkään! "
kato
27.09.2004 18:14:19 (muokattu 27.09.2004 18:16:00)

Hinnoista puuttuu ALV, joka sitte tullatessa lisätään paketin hintaan tullimaksun kanssa..luulisin
ALV:sta en tiennytkään .Kiitos.

Kertoisitko mitä käytit, onko keltainen ja ruskea kummatkin vesipetsejä? Entäs minkälaiset ruiskuvehkeet sulla on, saako tuollaista jälkeä aikaan "biltema-halpiksilla" jne. vai miten
Käytin Clou vesipetsejä,vaaleanpunainen, tumma kirsikkapuu ja keltainen. Keskelle laitoin puhtaan keltaisen,
sitten keltaiseen lisäsin hieman kirsikkapuuta. reunan tein
kirsikkapuun ja punaisen sekoituksella. Sekoitussuhdetta en osaa tarkasti kertoa se pitää testata.
Punainen on vahva väri ,sitä pitää käyttää varoen.
Mulla on Gernin kynäruisku joka maksoi vain 10€.Minusta se
pelitti ihan hyvin. siinä on noin desin säiliö. Kompresorin
lainasin kaverilta.

Siis tuo on loimukoivua? Mistäs sitä hankit?
Kyllä on. Viilukeskuksesta.

noin viidesosassa koivuja on tyvessä jonkinasteista loimua.
Joo ,tässäkin oli tyvipäässä voimakkaampi loimu.
Tämän koko oli noin 250x900mm.
Sitten kun rupeaa kantta suunnitelemaan kannattaa tarkkaan katsoa loimun suunnat.
Minä pistin ne vähän yläviistoon.

Vieläkö tuo kansi peilailee valoa kolmiulotteisen näköisesti kun kitaraa liikuttelee?
Eka kuvassa näytti, että olis ollu vasemmassa reunassa kapeampi väriraita, mutta taisi vain johtua kannen muodoista. Millä käsittelit takaosan ja kaulan?

Kyllä ne elää ja vaihtaa paikkaa.
Lakalla.(nyt varmaan kysytte miksi et vahannut).

Ja saako kysyä, että mihin laitat jakin? Ei ainakaan kuvista näkyny.
Hyvä kysymys. On jäänyt poraamatta ja huomasin myös ,että
on jäänyt poraamatta maadoitus mikistä tallaan.
vrajala
27.09.2004 19:40:08
Ensin: Nääättiä, hyvin nättiä. Tuo on ehdottomasti kuvaamisen arvoista jälkeä.

Olen kuullut sellaisen väitteen että noin viidesosassa koivuja on tyvessä jonkinasteista loimua.

Pitänee paikkansa. Itse asiassa väittäisin, että suurilla koivuilla tuota loimua löytyy melkein aina. Ainakin jossain määrin. Tiedä sitten johtuuko yläpuolisen puun painosta vai mistä. Mikäli joku on sattunut kirveen kanssa eksymään tarpeeksi ison koivun tyvipöllin kimppuun, löytyy sieltä lähes poikkeuksetta sellasta nättiä kiharaa, joka tekee pienen kirveshenkilön elämästä, jos ei nyt hankalaa, niin ainakin haasteellista.

Nythän tietysti on se ongelma, että mistä sitä saisi riittävän leveänä.

Jaa. Mulla olis kyllä tiedossa koivuja, vaan miten ne sais kaadettua ja sahalle? Ne kun kasvavat saaressa jonne ei autolla mennä. Kyllähän nyt perussahatavaraa tukin tai pari tällainen uusavuton kaupunkilaisnulikkakin saisi uitettua maihin, mutta kun nuo ovat viidestäkymmenestä seitsemäänkymmeneen senttiin vahvoja rinnankorkeudelta. Parinkin metrin tukille tulee painoa helposti 500 kiloa, joten rannassa olisi parempi olla kuorma-auto ja hiiappi odottamassa. Tahi sitten voi tietysti yrittää halkaista noita jäisenä. No joka tapauksessa noiden puiden saamiseen sahalle (ja sieltä pois) vaaditaan älytön määrä työtä enkä mä ole mikään metsäyhtiö.

---------------

On jäänyt poraamatta ja huomasin myös ,että
on jäänyt poraamatta maadoitus mikistä tallaan.

No, sattuuhan näitä. Tuon maadoituksen ei pitäisi olla mikään ongelma. Vedät vaan silleen käsivaralla joko tallan tai peräkappaleen asennusholkin reiästä holen tuonne kontrollipesään. Tuo peräkappaleen reikä taitaa olla helpompi vaihtoehto. Mä en kyllä lähtisi sitä tonne mikin poteroon yrittämään.

Jakin kanssa onkin sitten hieman hankalampaa. Mutta kyllä sen asennusreiän teon pitäisi onnistua, varsinkin mikäli tuohon tulee sellanen perinteinen jakkilevy. Kannattaa vaan olla hyyyyyvin varovainen, ettei porakoneen kanssa touhutessaa telo muuten valmista kitaraa. Ja kannattaa tehdä tuo ennen lopullista lakkausta. Mitä paksumpi lakkakerros, sen helpommin se lohkeaa. Ettei sitten ota nuppiin ihan hirmeesti...

---------------

Niin, ja koska sä vedät sen kullan tohon pintaan?
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
28.09.2004 06:56:49
Eihän tuo jakin reiän teko tuossa vaiheessa ole mikään ongelma. Päällehän tulee vielä se jakkilevy joka vielä peittää mahdolliset pienet hässäkät reiän suulla.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
ghog
29.09.2004 14:07:55
Itse ostin loimukoivuni viikko sitten Viilukeskuksesta. 50x200x1700 lankku maksoi 25e. Kyseisessä paikassa oli myös todella nättiä loimuvaahteraa, kansipuut lespaan olisi irronnut 160-180eerolla joten ei tarvinnut miettiä kumman puun ostaisi.

Loimukoivua ostaessa kannattaa ottaa huomioon, että loimut vähenee mentäessä sydänpuuhun.
Jos on tasohöylä käytettävissä niin kannattaa höylätä puu loimujen mukaisesti eli kun loimut muodostaa tavallaan "nuolenkärjen" niin höylää "kärki" edellä, muuten voi lohkeilla loimujen kohdalta.

Tässä muutamia juttuja mihin olen itse törmännyt loimukoivun kanssa tosin asia ei nyt varsinaisesti liittynyt pintakäsittelyyn...
KeljuK
29.09.2004 17:28:09

Loimukoivua ostaessa kannattaa ottaa huomioon, että loimut vähenee mentäessä sydänpuuhun.
Jos on tasohöylä käytettävissä niin kannattaa höylätä puu loimujen mukaisesti eli kun loimut muodostaa tavallaan "nuolenkärjen" niin höylää "kärki" edellä, muuten voi lohkeilla loimujen kohdalta.

Tässä muutamia juttuja mihin olen itse törmännyt loimukoivun kanssa tosin asia ei nyt varsinaisesti liittynyt pintakäsittelyyn...

Eli merkitse se suunta siihen puuhun, niin ei tarvitse arvailla. Ja ettei tule liimattua niin että syyt ovat "vastakkain", eli että molemmin päin höylätessä repii.

Koivu on oikeasti hieman kinkkinen materiaali, ja höylän terien pitää olla viimeisen päälle kunnossa kun koivua työstää.

Hyvä keino on se että kun kansipuoli(yläpuoli) on kunnossa, ja ilman repeämiä tms. niin sitä puolta ei enää höylätä, eli jos ohennukselle on tarvetta, niin sieltä toiselta puolelta sitten.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)