Aihe: LP:n lapakulma
1
tonicaster
19.10.2004 00:30:59
Sellasta tuli mieleen, kun sain tuossa sellaisen mahonkilankun palan kaulan tekemistä varten ( joku gibson mallinen kaula täytys tulla..) Joo, niin kuinka tarkkaa on tuon lavan kulman kanssa, täytyykö sen olla tarkalleen tietyn suuruinen? En haluaisi nyt tehdä tuota lapakulmaa sillä leikkaa ja käännä periaatteella, ja lankku on liian pieni, jotta siitä tulisi sellaista yhdestä palasta veistettyä( tai siis kyllä siitä saa sellaisen yhdestä palasta veistetyn, muttä tällöin tuo ko. kulma jää alle piirustusten mukaisen arvon). Eikö koko paketin toimivuuteen vaikuta enemmin tuo rungon ja kaulan välinen kulma (tune o matic-talla). Kertokaahan joku viisaampi faktoja tästäkin jutusta..

Kyllä tämä meikäläisen ulosanti on heikkoa..
Juzzu
19.10.2004 06:55:17
Wanhan liiton LP:ien kaulankulma taitaa olla peräti jossain 17 asteen nurkilla. Itse olen tehnyt nyt kaksi tuon tyylistä lapaa kulmiin 13 ja 14 astetta. PRS on kokeillut useampiakin eri kulmia, pienimmillään 9 asteen lapaa. Taisivat palata kuitenkin takaisin 10 vai olikohan se nyt 11 asteeseen, joten ilmeisesti rajat menevät jossain noilla nurkilla. Ainakin isojen valmistajien periaatteiden mukaan.

Kai siitä siis hyvä tulee, kun teet yli kymmenasteisen.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
tonicaster
19.10.2004 14:33:50
Täytyy nyt vähän harrastella geometriaa noiden piirustusten kanssa jotta saa niistä sen kulman selville mutta voisi olettaa sen olevan aika suuri, koska nuo piirustukset perustuvat 57- vuoden pauliin, kiitoksia vaan vinkeistä!!!
tonicaster
19.10.2004 15:27:02
Laskeskelin tuossa sitä lapakulmaa piirustusten mukaan ja sain tulokseksi n.14 astetta, eli olis siinä ehkä sitten hiukan varaa loiventaa.. Täytyy vain laskea, josko se sittenkään riittää, meinaan se lankku.. Täytyy varmaan turvautua siihen leikkaa ja käännä periaatteeseen..
spyykko
19.10.2004 16:09:58

Täytyy varmaan turvautua siihen leikkaa ja käännä periaatteeseen..

Mitä turvautumista tässä on? Heikompihan se lapa on yhdestä puusta tehtynä.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
tonicaster
19.10.2004 16:45:47
Tota en kyllä tiennytkään, onks tolle jotain perusteita? Ite ajattelin lähinnä saundin kannalta, että se olisi parempi mikäli puuhun ei tulisi "katkoksia", taitaa olla hifistelyä mutta anyway..=)
Juzzu
19.10.2004 18:50:29
Tota en kyllä tiennytkään, onks tolle jotain perusteita?

ns. scarf-jointissa puun syyt kääntyvät lavan suuntaiseksi joten kaula on kestävämpi. Yhdestä palasta tehdyssä kaulassa syyt menevät ikään kuin poikki lavassa ja kaulan ja lavan liitoksessa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
herra47
19.10.2004 19:25:38
Juttelin yhen soitinrakentajan kaa ja se sano et 17.5 on liikaa... tulee vire ongelmia, niinkuin vanhoissa lepoissa onkin. Ite oon sitämielta että 12-14 astetta on hyvä.
tommi_899
19.10.2004 19:37:47

perse... mun lapa on 16 astetta. no kyllä siitä hyvä tulee!!!
aarre on siellä mistä sen löytää http://www.brokenfuture.tk/
kato
22.10.2004 20:25:11

Mitä turvautumista tässä on? Heikompihan se lapa on yhdestä puusta tehtynä.

ns. scarf-jointissa puun syyt kääntyvät lavan suuntaiseksi joten kaula on kestävämpi.

Kumpaa tarkoitatte kestävyydellä lapaa vai lavan liitosta
kaulaan? Liimaliitos vahvistaa kaulan ja lavan kulmaa?
Itse tein ensimmäiseen kitaraan näin http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/les5.jpg
eli en sahannut 14 asteeseen ja sitten kääntänyt ympäri.
Toisen tein yhdestä kappaleesta. Kulmat on 14 astetta.
spyykko
22.10.2004 21:26:27

Kumpaa tarkoitatte kestävyydellä lapaa vai lavan liitosta
kaulaan? Liimaliitos vahvistaa kaulan ja lavan kulmaa?

Siis mun käsityksen mukaan lapa on vahvempi kun se on tehty puusta jonka syyt kulkevat jotakuinkin lavan pinnan suuntaisesti. Hyvä liimaliitos on joka tapauksessa ympäröivää puuta vahvempi, joten siitä ei tarvitse olla huolissaan.

Joku paremmin puun käyttäytmistä erilaisissa jännitystiloissa ymmärtävä korjatkoon/tarkentakoon.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
jarmos
22.10.2004 21:48:41
Hyvä liimaliitos on joka tapauksessa ympäröivää puuta vahvempi, joten siitä ei tarvitse olla huolissaan.

et sillee, tuskin tästä enempää kannattaa keskustella?
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)