Aihe: Reunalistallinen otelauta?
1
justus5
27.10.2004 23:17:25
Kertokaahan mikä on paras lähestymistapa reunalistallisen otelaudan tekemiseen? Eli lähinnä olen pähkäillyt onko fiksumpaa/helpompaa (nämä ei aina mene käsi kädessä) tehdä

a) .. otelaudasta saman levyinen kaulan kanssa, liimata ja jyrsiä bindingin verran pois, vai

b) tehdä suoraan bindingin verran kapeampi otelauta?
reksa
28.10.2004 00:07:08

Itse leikkasin otelaudan suoraan molemmilta reunoilta millin kapeammaksi (bindingin paksuus 1mm). Melko työlästä on laittaa nauhoja reunalistalliseen lautaan.

Tässä kuva:

http://www.kolumbus.fi/tauno.rieppo … orrow/pukk1/13%20kaula%20valmis.jpg
Juzzu
28.10.2004 07:53:49
Itse liimasin bindingin ensin otelautaan, sitten vasta kaulaan. Kaula-aihiokin oli liimausvaiheessa vielä leveämpi kuin otelauta+binding sekä myöskin neliskulmainen. Tämän jälkeen vasta muotoilin kaulan mittoihinsa.

Jotenkin mun mielestä bindingin tekeminen jo liimattuun otelautaan tuntuu aika nihkeältä. Mutta kai se niinkin onnistuu.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
jarmos
28.10.2004 08:11:25

Itse olen näin tehnyt, myöskin nauhoittanut ennen otelaudan liimaamista kaulaan.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Juniper
28.10.2004 08:23:25

Itse tein myös näin. Jotenkin tuntui helpommalta näin.
http://koti.mbnet.fi/junin/lespa/otelautab.JPG
justus5
28.10.2004 09:30:50
Noniin, kiitoksia vaan. Kovin on yhtenevä mielipide kaikilla tämän suhteen, joten eiköhän samalla taktiikalla edetä ;)
Miikathebest
28.10.2004 11:34:17

Itse olen näin tehnyt, myöskin nauhoittanut ennen otelaudan liimaamista kaulaan.

Eikös radiuksen tekeminen kuitenkin olisi helpompaa otelaudan liimauksen jälkeen?
Itselläni olisi kohta puolin tuo homma edessä, joten olisi kiva tietää missä järjestyksessä kannattaa tehdä.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
jarmos
28.10.2004 12:50:39 (muokattu 28.10.2004 12:52:46)
Eikös radiuksen tekeminen kuitenkin olisi helpompaa otelaudan liimauksen jälkeen?
Itselläni olisi kohta puolin tuo homma edessä, joten olisi kiva tietää missä järjestyksessä kannattaa tehdä.

No olen kiinnittänyt otelaudan sopivaan kalikkaan ruuveilla, molemmissa päissä kun on ylimääräistä puuta yleensä, voihan tuon liimata kaulaankin kiinni, mutta vähemmän vituttaa jos menee pipariksi ja joutuu tekemään uuden, eli irroittamaan kaulasta otelaudan.

edit: lisäksi otelaudan käsittely on helpompaa kun ei ole lapa töröttämässä esim LP kaula.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Juzzu
28.10.2004 13:09:13
No olen kiinnittänyt otelaudan sopivaan kalikkaan ruuveilla, molemmissa päissä kun on ylimääräistä puuta yleensä

Mä olen laittanut höyläpenkkiin "tassujen" väliin siten että tassut ovat sen verran matalalla etteivät ylety otelaudan pinnan yläpuolelle - muuten voisi höylän terä tykätä hapansilakkaa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vrajala
28.10.2004 15:50:51
Ja mä Bilteman kakspuoleisella teipillä pöytään kiinni. Tai kalikkaan, jonka sitten puristan ruuvipenkkiin. Kukin tyylillään.

Mutta siis noin mäkin olen tehnyt, eli ensin otelaudan reunat reunalista poislukien mittoihinsa, jonka jälkeen otelauta kiinni kaulaan joko listoinensa tai ilman. Ehkä mieluummin listojen kera mutten ole niin montaa tehnyt, jotta osaisin sanoa kumpi on parempi tapa.

Varoituksen sana puisia reunalistoja suunnitteleville: Mikäli liimaatte listat puuliimalla tai ylipäätään mitkä tahansa listat runsaalla liimamäärällä ennen nauhojen laittamista, niin varokaa liiman menemistä nauhauriin. Sen poisto ei ole lainkaan mukavaa puuhaa.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Miikathebest
28.10.2004 17:08:05

Entäs kun tekee radiuksen nauhahiomakoneella. Sellaisella Isolla, jossa on otelaudan pituinen tasainen osa. Silloin ei taideta otaleutaa teippailla höyläpenkkiin kiinni... Olisiko hommassa mitään huomioitavaa, kun en ole itse otelautoja laitellut aiemmin?
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
jarmos
28.10.2004 18:49:54
Entäs kun tekee radiuksen nauhahiomakoneella. Sellaisella Isolla, jossa on otelaudan pituinen tasainen osa. Silloin ei taideta otaleutaa teippailla höyläpenkkiin kiinni... Olisiko hommassa mitään huomioitavaa, kun en ole itse otelautoja laitellut aiemmin?

eipä siinä muuta kuin upotat kiinnitysruuvit vähän pintaa syvemmälle, tukilankku voi olla kakkoskakkosta, treenaa kuitenkin jollain lankupätkällä sitä kaarevuuden tekoa enste.
Tasaisesti kun painat nauhaa vasten ja varovasti keinutat lankkua niin hyvä tulee, kantsii ehkä vetästä keskiviiva otelautaa jotta näet nauhan syönnin.
hiontavaran voit merkata esim. valkoisella tussilla molemmin puolin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)