Aihe: yläjyrsin
1
kulmahiomakone
26.10.2004 21:36:49
Ajattelin ostaa. Kertokaahan omasta mielestänne tärkeimpiä ominaisuuksia laitteelle. Olen varma, että olen unohtanut jotain oleellista.

Todennäköisesti ostan halppisvehkeen. Ajattelin myös Boschin POF1300:sta, mutta ongelma kyseisessä jyrsimessä on, että konetta ei saa tarpeeksi alas. Koneen ollessa alimmillaan istukan pää jää vielä noin sentin verran jyrsittävän tason yläpuolelle (siis jos jyrsin seisoo tasolla, niin sentin tasosta).
Miikathebest
26.10.2004 22:29:21 (muokattu 26.10.2004 22:30:50)

Tehoa täysyy olla riittävästi jos haluaa tehdä kerralla massiivisia jyrsintöjä. Myös "lukittava" on/of näppylä olisi hyvä... omassani ei ole. Pöytäkiitysmahdollisuus/ mahdollisuus muuntaa alajjyrsimeksi olisi kätevä.
Ergonomiakin pitäisi olla suht kohdallaan.
Lukitusten ja mittaveheiden laatu.

Olisi myös hyvä jos se jyrsittävää kappaletta vasten tuleva pinta ei jättäisi jälkiä... jälleen kerran omani jättää mustaa "likaa".

Jollain 50€(-100€) saa marketista ihan hyvän pelin.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
poppamies
26.10.2004 22:31:21 (muokattu 26.10.2004 22:31:43)

Hekilökohtaisesti suosin sellasia "sauvamallisia", siis sitä laihaa mallia.
Sellaisella näkyvyys (käytä aina suojalaseja) on parempi. Tehoakaan ei minun mielestä tarvitse olla kohtuuttomasti. Ei sillä kuitenkaan vedetä kovin paljon kerralla joten minulle on hyvin riittänyt 500W.
Ostin halvan, alle 100€ maksavan B&D vehkeen ja olen tehnyt sillä 7-8 kitaraa ja vielä toimii. Bonuksena B&D jyrsimessä oli 6 ja 8 mm istukan lisäksi myös ameriikkalainen 1/4"istukka joka sopii mäkkärin terille.
"G-strings are for strippers"
vrajala
27.10.2004 12:29:09
Halpisvehjettä ajatellen tärkeitä ominaisuuksia ovat:

-Terän keskeisyys alustassa. Tämä ei ole niin itsestään selvää kuin arvokkaammilla koneilla.
-Alustan pohjan tasaisuus ja pinnan laatu.
-Syvyyden lukituksen toimivuus. Lukittaessa terä voi helposti joko nousta tai laskea hieman.
-Koneen jäykkyys jyrsintäalustassa.
-Pystyohjainten liikkeen jäykkyys. Tämä on ongelma kaikissa kalliimmissakin koneissa iän myötä. Korkeuden säätö vaikeutuu jos konetta joutuu painamaan täysillä saadakseen terää alaspäin. Kevyt öljyäminen auttaa joskaan ei poista ongelmaa.

Reunaohjain on hyvä olemassa, joskin kitarahommissa mä oon käyttänyt sitä ainoastaan kaularaudan urien jyrsintään.

6 ja 8 milliset istukat olisi hyvä olla mutta pelkällä kasillakin pärjää. Bonuksena sitten tuo poppamiehen mainitsema 1/4" sekä 12 millinen (vai oliko se14?). 6 millinen on siksi näppärä, että se sopii Bilteman halpoihin ja ihan kelvollisiin teriin.

Tehoa tarvitsee oikeastaan vain silloin mikäli kärsivällisyys ei riitä rauhalliseen työskentelyyn. Ainoa tilanne jossa mä olen oikeasti tarvinnut tehokkaampaa konetta on suurempien pyöristysten jyrsintä. Mikäli kone ei jaksa vääntää, nostaa se helposti terää irti ohjurina toimivasta reunasta, jolloin pyöristyksestä tulee helposti epätasainen. Toki tätäkin helpottaa hidas työskentely ja epätasaisuudet voi paikata uudella ajolla.

Hintavimmissa vehkeissä vakioelektroniikka on mainio ominaisuus. Kun halpiskoneiden pyörimisnopeus muuttuu riippuen siitä kuinka isoa lastua poistetaan, pysyy se samana esim. DeWaltin koneessa. Vaikutusta on vaikea selittää, mutta se helpottaa työntekoa.

Halpavehkeiden purunpoistoliitännöillä ei ole kitarahommissa mitään virkaa, niistä kun ei käytännössä näe lainkaan läpi. Myöskään noihin korkeuden säädön mitta-asteikkoihin ei kannata luottaa, kuin ehkä karkeana ohjeena.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
kulmahiomakone
27.10.2004 22:15:13
Kiitoksia ajatuksista. Se on kyllä niin, että jos meinaa halvalla jyrsinhankinnastaan päästä, niin saa halvan jyrsimen. Olen varmasti kiertänyt kaikki pitäjän jyrsimiä myyvät liikkeet, ja alle satasen jyrsinten suurin ongelma vaikuttaa olevan mittalaitteiden surkeus ja muovisuus, sekä hienosäädön puute. Mittalaitteilla ei sinänsä ole merkitystä, koska mulla "tönärifiksaatio" ja joka tapauksessa mittaan kaiken moneen kertaan työntömitalla. Opistolla käytössä olevan Makitan hienosäätöpultti taas osoittautunut kerrassaan hyödylliseksi varsinkin kaularaudan koloja jyrsiessä, joten sellaisen soisi löytyvän tulevasta hankinnastakin.

Toisaalta on noissa kalliissa merkkijyrsimissäkin puutteensa. Suurimmalla osalla ei yksinkertaisesti pääse tarpeeksi alas.

Oikeastaan olen tällä hetkellä kolmen vaiheilla. Yksi on B&D:n KW850, joka on puutteineenkin (hienosäätö) varsin pätevän oloinen peli. Kaksi muuta ovat Clas Ohlsonin CoTech -merkkisiä halppisvehkeitä, joista toinen on peräti 1850 wattinen möhkäle (79 euroa) ja toinen sitten sirompi ja tehottomampi.

Tuo isompi innostaisi siksi, että siinä on korkeuden hienosäätö - joka ei kylläkään mallikappaleessa toimi - ja mukaan tulisi ympyrä/pyöröjyrsinvehjes, jolle tiedän olevan käyttöä. Sen sijaan paino ja kolhoosimainen koko epäilyttävät. Hmm....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)