Aihe: nyt kävi huonosti
1 2
jamba
29.07.2004 22:59:54
kitara tippu seinältä ja murtui lavan kohdalta. lapa on eri palaa kun kaula. otelaudasta lähti myös pala. -ja ei oo pulttikaulanen, et selviäis homma pakettiratkaisulla..
pystyykö otelaudan "talttaamaan" irti kotikonstein ja uus lapa liimalla kiinni vai vienkö suosiolla "kalliille korjaajalle" -varmaan korjaaminen maksaa enemmän ku koko kitara -kyllä **tuttaa!
kivi
29.07.2004 23:29:59
vai vienkö suosiolla "kalliille korjaajalle" -varmaan korjaaminen maksaa enemmän ku koko kitara -kyllä **tuttaa!

Kerää kaikki sälöt ja vie korjaajalle, äläkä yritäkään korjata itse. On taatusti halvempaa kuin luulisit, ja saattaa olla että kotivakuutus korvaa senkin.

Olen soitinkorjaajakavereiden kanssa tuosta jutellut, ja kaikkien kanta on sama: liimakauloista katkeaa lapoja koko ajan, ja ne on muuten helppoja korjata, paitsi jos joku on yrittänyt itse laittaa - korjaajalle päätyy kuitenkin, mutta sitten on sen ekan korjaustyön jäljetkin vielä ehjättävänä, ja siitä ei tiedä kuinka selviää...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
vrajala
29.07.2004 23:34:10 (muokattu 29.07.2004 23:37:19)
Älä nyt ihan täysin masennu. Jos se otelauta ei ole hirveän pahasti vaurioitunut, niin eiköhän tuosta vielä kaulan saa ja vielä suht edullisesti. Aikaa kyllä menee. Otelaudan irrottaminen onnistuu kyllä, mikäli tarpeellista. Voit vaikka käydä katsomassa yhden lavan korjauksen osoitteessa http://www.projectguitar.com/tut/crack.htm. Otelautaa taas irrotellaan tuolla: http://www.projectguitar.com/tut/removal.htm

Kirjastoista löytyy myös hyviä oppaita kitaroiden korjauksiin. Koeta laittaa jonnekin valokuvia siitä kaulasta, niin mietitään tarkemmin.

EDIT: Tietysti tuo Kivenkin kommentti on erittäin asiallinen. Tuollaisen korjaamisen ei pitäisi olla kovinkaan kallis homma, joten jos olet epävarma onnistumisesta, niin vie se korjattavaksi.

Ja älä tosiaan hukkaa pienintäkään tikkua. Niille kaikille löytyy kyllä paikkansa.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
poppamies
30.07.2004 08:00:46 (muokattu 30.07.2004 08:06:11)

kitara tippu seinältä ja murtui lavan kohdalta. lapa on eri palaa kun kaula...

Kuulostaa ihan siltä että Epiphone olisi tullut seinältä. Tuollainen on tyypillinen "Gibson" ongelma. Lapakulmalla varustettu mahonkikaula. Kitarakorjaajalla on kyllä paljonkin kokemusta tuollaisen korjaamisesta. Ei tarvitse välttämättä otelautaa iroittaa. Kun se on korjattu niin siitä tulee parempi kuin uusi. Ihan totta. Siihen kaulan takapuolelle murtumakohtaan jyrsitään pari 6mm uraa vierekkäin ja niihin upotetaan "palkit", mielummin kovemmasta puusta, jatkon vahvistamiseksi. Jos kyseessä olisi maalattu kaula niin korjauksesta ei välttämättä jäisi jälkeäkään. Petsatussa kaulassa se korjaus jää näkyviin. Voit lohduttaa itseäsi sillä että maailmassa on todennäköisesti tuhansia ja tuhansia tällä tavalla korjattuja "Gibsoneita". Soittamiseen se ei luonnollisestikaan vaikuta millään tavoin.
Minun arvioni on että korjaus parhaimmassa tapauksessa voisi olla luokkaa 150 - 200€.
"G-strings are for strippers"
jamba
30.07.2004 08:44:17
Kiitokset kommenteista! -ja oikei arvattu, epihän se rakas kitara on..
-En muuten edes tullut ajatelleeksi, et kotivakuutus sen korvais, tietty on kait siinä joku omavastuuosuus, mutta en joudukkaan konkurssiin! Alankin soitella vakuutusyhtiöön ja etsiskellä soitinkorjaajaa. Tunnetteko ketään Lahden seudulta?
pedalinaama
30.07.2004 10:07:44
Pasi Luoto Heinolassa. Basement Guitars on firman nimi.
on pirun taitava kaveri. tehnyt esim. Andy McCoyn lespaulin.
Very Sound!
Niq
30.07.2004 10:21:42

Mulle kävi neck-through Washburnini kanssa sillä lailla, että hihna irtosi kesken mikserin säädön ja kitara putosi lapa edellä kaakelilattiaan. Kaula tietysti murtui, lavan juuresta noin 10-15 cm viistosti, niin pahasti että lapa melkein irtosi kun otin kielet irti, ei auttanut muuta kuin viedä kitara korjaajalle, joka korjasi kitaran uuden veroiseksi 800mk korvauksella. Pahahan tuo hinta oli siihen nähden että maksoin tuosta kitarasta muutamaa viikkoa aikaisemmin 1600mk, mutta onhan tuo keppi kyllä sen arvoinenkin

Kyseinen liike oli JaSeSoi, joka sijaitsee Jyväskylässä. Suosittelen lämpimästi ko. paikkaa, jos asustat lähistöllä, palvelu oli hyvää ja muutenkin meininki on reilu ja sanoisinko että jopa muusikkoystävällinen.
I have a cunning plan
jamba
30.07.2004 11:38:12
No joo. Vakuutusyhtiössä suhtauduttiin vielä ainakin puhelimessa asiallisesti hommaan. Omavastuu 120 euroo, sen vielä kestää. Onneks sattu oleen sellanen laajempi kotivakuutus..
Toi Heinolan kaveri taitaa olla mua lähinnä. Täytyy vielä saada vakuutuspäätös, ennenkuin voi korjauttaa. -ja huomen oisin epii tarvinnu, mut täytyy lainata joltain kaverilta
kivi
30.07.2004 12:00:55 (muokattu 30.07.2004 12:01:34)
No joo. Vakuutusyhtiössä suhtauduttiin vielä ainakin puhelimessa asiallisesti hommaan. Omavastuu 120 euroo, sen vielä kestää. Onneks sattu oleen sellanen laajempi kotivakuutus..
Toi Heinolan kaveri taitaa olla mua lähinnä. Täytyy vielä saada vakuutuspäätös, ennenkuin voi korjauttaa. -ja huomen oisin epii tarvinnu, mut täytyy lainata joltain kaverilta

Jos kerran vakuutukseen menee, korjaaja yleensä tarjoutuu korjaamaan kaikki muut viat samalla, ja sellaiset kuluvat osat kuin kielet ja satula menevät ilman muuta uusiksi, samoin kaikki säädöt tehdään parhain päin. Tämä kannattaa ottaa puheeksi. Parempihan se on samassa köntässä maksaa, menee omavastuuosuuden yli.

Jos taas korjaushinta jää suunnilleen omavastuuseen, tarkista, ettei vakuutuksessa ole bonuksia jotka katoaisivat samalla. Niitä joskus kertyy, mutta noista kyllä vakuutusyhtiössä muistavat muistuttaa...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
pedalinaama
30.07.2004 13:47:27
Tais ruilahtaa. Pasi Luoto on itse Heinolasta, mut pulju taisi olla lahdessa???

http://www.incubator-itu.com/sivu.p … i&tyyppi=yritys&yritysId=84
Very Sound!
jamba
30.07.2004 14:57:15
Tais ruilahtaa. Pasi Luoto on itse Heinolasta, mut pulju taisi olla lahdessa???

aina parempi!
pedalinaama
30.07.2004 15:32:42
jos käyt siel niin kerro Lectorilta terveisiä.
Very Sound!
Da Make
30.07.2004 17:20:55
"Vitamiineja kolmella kympillä, omavastuu kahdeksan sataa..."
Cräx, Change, Ötöm!?IHKK #09 Katso omat plussasi täältä! EI OSTETA EQ PEDAALIA! ÄLÄ TARJOA!
jamba
03.08.2004 09:01:40
Laitoin tohon omakuvaan leikkaa ja liimaa periaatteella parit kuvat katkoksesta. Kitara lähtee tänään Heinolaan. Kun valmistuu, niin kerron miten kävi.
Antroid
03.08.2004 13:12:46
Itku kyllä pääsisi jos mun kitaralle kävisi noin. Toivottavasti saavat sen kuntoon.
poppamies
03.08.2004 15:10:07

Itku kyllä pääsisi jos mun kitaralle kävisi noin. Toivottavasti saavat sen kuntoon.

Saavat! No problem.
vrajala
03.08.2004 18:39:05
Kun valmistuu, niin kerron miten kävi.

Kysy sitten mitä tekivät, esim ottivatko otelaudan irti, laittoivatko tukipalat ym. Tahtoo tietää.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
jamba
24.08.2004 20:25:26
Jeps. Kitara on taas elämänsä kunnossa, kiitos Pasi Luodon! -Ja kerroin Lectorilta terveisiä.. Mulla oli kaverin kanssa muutama yhteinenkin tuttu, pieni on maailma!
Soi paremmin ja kauniimmin kuin koskaan! Upeasti laitettu. Omakuvaani laitoin korjatun kaulan kuvan (useampiakin kuvia sekä risasta, että ehjästä olis, mut mullei oo mitää kotisivuu minne niit tunkis -ja tietokoneen käyttäjänä olen miltei yhtä onneton kuin soittajana)
Korjauksessa tehtiin seuraavat toimenpiteet:
-jigin valmistus ja kaulan liimaus, 4 h, yht. 163,92€
-pohjatyöt, petsaus ja kiillotus, 4 h, yht. 163,92€
-trimmaus sis. intonaatio, kaular. säätö ja kielet 40,98€
-volumepotikan vaihto (tää oli kans menny rikki) 32,79€
-otelaudan ja 2 nauhan hionta 1 h, 40,98€
yht. 442,59€ + alv. 97,37€ = 539,96€ (josta siis omavastuu 120€ jäi mulle maksettavaksi)

Äijä on taiteilija! SUOSITTELEN! Ja muutenkin hyvä tyyppi.
85423321
26.08.2004 22:58:42
Aika perhanan suolaisen hinnan ottavat näköjään soitinkorjaajat. Mutta mikäs siinä jos vakuutusyhtiö kustantaa.
George W Bush: "I know the human being and the fish can coexist peacefully."
poppamies
27.08.2004 07:25:46 (muokattu 27.08.2004 07:26:28)

...
-jigin valmistus ja kaulan liimaus, 4 h, yht. 163,92€
...

Hyvä tuli. Ei epilystäkään. Ainoa mitä jäin pikkusen ihmettelemään oli tuon jigin maksattaminen sinulla. Jos vähänkään yritän ymmärtää mitä hän "jigillä" tarkoittaa niin sanoisin että samaa jigiä voidaan tästedes käyttää vastaavanlaisissa korjauksissa. Toisaalta eihä sillä ole suurempaa merkitystä kun kerran vakuutus maksoi. Vai olisiko niin että sait sen jiginkin matkaan :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)