Aihe: Wenge otelaudan materiaalina 1 | |
---|---|
![]() 11.03.2004 18:02:18 | |
Meninpäs ja ostin äsken wengeä palan josta riittää noin neljään otelautaan kahdeksalla eurolla, hyvä kauppa siis. Nyt olisi (kuten aina jälkikäteen) kiva tietää mitä pitää ottaa tuota työstettäessä ja onko kovempaa kuin eben tai ruusupuu yms. mitä nyt mieleen tuleekaan? | |
![]() 11.03.2004 18:11:52 | |
Hmm, löysinpäs tuolta haulla ihan itsekin... mutta lisäkommentit aina tervetulleita. Poppamies: Miten tuosta telestä tuli kimeäsoundinen? Ajattelin tehdä thinline telen mahongista vaahterakannella ja vaahterakaulalla, jossa em. wenge otelautana... | |
![]() 11.03.2004 18:32:35 | |
Hmm, löysinpäs tuolta haulla ihan itsekin... mutta lisäkommentit aina tervetulleita. Poppamies: Miten tuosta telestä tuli kimeäsoundinen? Ajattelin tehdä thinline telen mahongista vaahterakannella ja vaahterakaulalla, jossa em. wenge otelautana... No se ei välttämättä ollut pehmeintä mahdollista mahonki mistä sen tein. Mahonkiahan on monensorttista. Oli vain sellainen mahonginpätkä mikä sattui käteen. Mikitkin oli DiMazioita. En minä epäile sitä wengeä kaikesta. Olin vain ehkä kuvitellut sen mahogin pehmeäsoundisemmaksi. "G-strings are for strippers" | |
![]() 11.03.2004 18:47:04 | |
No se ei välttämättä ollut pehmeintä mahdollista mahonki mistä sen tein. Mahonkiahan on monensorttista. Oli vain sellainen mahonginpätkä mikä sattui käteen. Mikitkin oli DiMazioita. En minä epäile sitä wengeä kaikesta. Olin vain ehkä kuvitellut sen mahogin pehmeäsoundisemmaksi. Ok, mulla on hondurasmahonkia, sain tarpeeks ison palan, että saa yhestä palasta tehtyä. Mikeiksi tulee luultavasti sd:n p-90:t... | |
![]() 11.03.2004 19:20:50 | |
Ok, mulla on hondurasmahonkia, sain tarpeeks ison palan, että saa yhestä palasta tehtyä. Mikeiksi tulee luultavasti sd:n p-90:t... Kuulosta rokilta! Mistä hommasit noin rouhean palan hondurasilaista? Onko nätit kuviot? Tosin et varmaan vielä ole ajanut niin tasaiseksi, että olisi vedellä päässyt tsekkaamaan... Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 11.03.2004 19:24:43 | |
Kuulosta rokilta! Mistä hommasit noin rouhean palan hondurasilaista? Onko nätit kuviot? Tosin et varmaan vielä ole ajanut niin tasaiseksi, että olisi vedellä päässyt tsekkaamaan... En oo höylänny vielä... Turun viilukeskuksesta löysin, oli samasta palasta joku customkitaroiden tekijä ottanu palan, ite sain viimisen pätkän. Pikkuhiljaa tää tästä taas edistyy, tarkotuksena on tehdä vähän erilainen tele, eli tosiaan puolakustinen ja siihen sitten p-90:t, ei pleksiä, wengeotelauta, 24 3/4 skaala ja visakoivuviilu kanteen ja mahdollisesti lapaan. Yritän ottaa joka rakennusvaiheesta kuvia, koitan tehdä jonkinasteisen nettipäiviksen siitä sitten... | |
![]() 11.03.2004 20:23:34 (muokattu 11.03.2004 20:24:05) | |
Uppista. Edit: Tarkemmin katsottuna, kyllä tosta ihan kivasti ne syyt näkyy, kivan näkösiä ovat he. Aattelin jättää ton mahongin ihan naturaliksi, se vaan tarvis filleröidä, mutta miten? | |
![]() 11.03.2004 21:15:12 | |
Varo tikkuja äläkä halkaise sitä puuta. Se voipi ruveta tuntumaan iholla tuo puu, eikä välttämättä keuhkoissakaan tee hyvää. Se on kovin herkkää lohkeamaan, notta ole varovainen. Mä en ole tosta mitään vielä valmiiksi saanut, mutta tohon kimeäsointisuuteen on helppo uskoa kun noita kappaleita koputtelee. Ja tuo vaahterakaula & -kansi kombinaatio ei varsinaisesti kompensoi sitä. Toisaalta mitään varmaa en ossoo sanoa, että turhia höpöttelen... Siinä on myöskin jopa millin halkaisijaltaan olevia huokosia siinä puuaineessa. Katselin kaverin venke-lautaista Warwickia, ja siinä otelauta oli ilmeisesti filleröity jollain, koska huokosia ei näkynyt. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 12.03.2004 11:24:31 | |
Varo tikkuja äläkä halkaise sitä puuta. Se voipi ruveta tuntumaan iholla tuo puu, eikä välttämättä keuhkoissakaan tee hyvää. Se on kovin herkkää lohkeamaan, notta ole varovainen. Ok. Mä en ole tosta mitään vielä valmiiksi saanut, mutta tohon kimeäsointisuuteen on helppo uskoa kun noita kappaleita koputtelee. Ja tuo vaahterakaula & -kansi kombinaatio ei varsinaisesti kompensoi sitä. Toisaalta mitään varmaa en ossoo sanoa, että turhia höpöttelen... No mutta eihän otelaudasta tule kuin noin 7mm paksu, ei luulisi että se niin hirveästi soundiin vaikuttaa, ja vaahterakannestakin tulee kyllä tosi ohut, lähinnä näön vuoksi vain... Siinä on myöskin jopa millin halkaisijaltaan olevia huokosia siinä puuaineessa. Katselin kaverin venke-lautaista Warwickia, ja siinä otelauta oli ilmeisesti filleröity jollain, koska huokosia ei näkynyt. Juup, täytyypi tota kattoo sitten kun sen on jonkin asteiseen kuntoon saanut, aika selkeästi näkyy ne huokoset kun katsoo sitä lankunpätkän päätyä. | |
![]() 12.03.2004 12:40:39 | |
se vaan tarvis filleröidä, mutta miten? Mullakin olisi kohta mahongin filleröinti edessä. Eli sekoitat vettä, puukittiä ja 'sopivaa' väriainetta parhaaksi katsomaasi väriä. Rungolle kunnon pohjatyö, jonka jälkeen kerros, kaksi lakkaa. Lakka imeytyy syihin, mutta jää tasaisille kohdille. Tämän jälkeen kurapaskan näköinen filleri rungolle, annat kuivua, ja sitten armotonta hiontaa ja näin ompi reiät filleröity ja puu saa mukavamman ulkonäönkin kaupan päälle. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 12.03.2004 13:36:34 | |
No mutta eihän otelaudasta tule kuin noin 7mm paksu, ei luulisi että se niin hirveästi soundiin vaikuttaa Niin no, otelautamateriaalia pidetään aika suurenakin vaikuttajana. Tiedä siitä sitten mitään varmaa sanoa... ...se vaan tarvis filleröidä, mutta miten? Yksi tapa on vetää esim. karhunkielellä hieromalla jokin hartsipitoinen kovapuuöljy siihen pintaa. Hiomapölyn ja öljyn sekoitus tukkii ne huokoset kohtuullisesti. Nuo öljyt tuppaavat kuitenkin hieman värjäämään sitä puuta tummemmaksi. Ja saahan niitä kirkkaita fillereitäkin, joskaan en ole kuullut suomessa niitä myytävän. Olemme takapajuisia me. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 12.03.2004 14:10:21 | |
Tämän jälkeen kurapaskan näköinen filleri rungolle, annat kuivua, ja sitten armotonta hiontaa ja näin ompi reiät filleröity ja puu saa mukavamman ulkonäönkin kaupan päälle. Mä en kannata tuollaista syiden värjäystä. Pilaa puun luonnollisen ulkonäön. Mutta jokainen tyylillään. It's hard to be humble when you're so fucking big! | |
![]() 12.03.2004 15:20:30 | |
Ja saahan niitä kirkkaita fillereitäkin, joskaan en ole kuullut suomessa niitä myytävän. Olemme takapajuisia me. Joo, en ymmärrä tota, muutenkin tuntuu, että Suomen maalikaupat on aika hanurista, ei siellä tunnuta puun käsittelystä tajuttavan välillä yhtään mitään. Muutenkin täällä on vähän turhan takapajuista kyllä, esim. 7-kielisen kitaran osia ei löydy mistään, paitsi ehkä soitinliikkeisiin tilaamalla. | |
![]() 25.10.2004 16:43:44 | |
Valmistuipas sitten wengeotelautainen strato (kuvia osoitteessa: http://users.utu.fi/pmojal/hardtailstrato ) eikä mistään ylikirkkaasta yläpäästä ole tietoakaan, vaikka otelaudasta tulikin aika paksu. Eli omasta mielestä ainakin wenge sopii varsin hyvin kitarankin otelaudan materiaaliksi. Soundi ehkä jostain ruusupuun ja vaahteran välimaastosta. Kuolema kuittaa velat ja univelat | |
![]() 26.10.2004 10:59:29 | |
Valmistuipas sitten wengeotelautainen strato Kiitämme kokemuksien jakamisesta. Et ilmeisesti käsitellyt (filleröinyt) tuota mitenkään? No, kyllä se perinteinen sormitöhnä nuo huokoset tukkii... Ei mitään ongelmia tuon työstössä ollut? Nauhasaha ei repinyt tikkuja uran päistä tms. mukavaakivaa? Mulla olis parinkin venkeotelaudan teko pian edessä ja mielelläni kuuntelen kokemuksen ääntä. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 26.10.2004 12:00:06 (muokattu 26.10.2004 12:01:22) | |
Mä en kannata tuollaista syiden värjäystä. Pilaa puun luonnollisen ulkonäön. Mutta jokainen tyylillään. Joo, mistä nyt kukin tykkää. Mun mielestä esim. mahongin filleröinti tuo vaan enemmän puun luonnostista näköä esille vaikka se tapahtuukin aineilla. Mutta muista ettei filleriä laiteta pelkästään ulkonäön (pilaamisen) takia, vaan sillä saa tukittua syyt aivan suultaan ja puu ei ime turhan takia lakkaa sisäänsä - helpottaa lakkausta, vähentää lakan kulutusta ja periaateessa kai "tappaa" vähemmän puun värähtelyä kun lakka on vain pinnassa. Tosin tämä viimeinen argumentti taitaa olla kyllä jo aika paljon pelkää teoriaa.... Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 27.10.2004 14:46:23 | |
Kiitämme kokemuksien jakamisesta. Et ilmeisesti käsitellyt (filleröinyt) tuota mitenkään? No, kyllä se perinteinen sormitöhnä nuo huokoset tukkii... Ei mitään ongelmia tuon työstössä ollut? Nauhasaha ei repinyt tikkuja uran päistä tms. mukavaakivaa? Mulla olis parinkin venkeotelaudan teko pian edessä ja mielelläni kuuntelen kokemuksen ääntä. Öö-ö, kyllä tuo suht helposti repeilee, mutta tikut on helppo liimata takaisin, mutta tarkkana kannattaa olla. Otelaudan hioin #2000:n "karkeuteen" asti, pinnasta tuli varsin kiiltävä ja mielestäni se ei kaivannut minkäänlaista käsittelyä/filleröintiä, tuntuu varsin mukavalta soitettaessa, suht samalta kuin ruusupuu ja vedin vielä vähän auringonkukkaöljyä pintaan, suurempi kuivuneisuus katosi. Mikkeinä tosin on humbuckerit tuossa, mikä vaikuttanee liikaan yläpäähän myös. Nyt on valmistumassa thinlinetele mahonkirungolla, vaahterakannella ja kaulalla, wengeä taas otelautana, mikit p90:t, saas nähä millanen tulee, ilmottelen tänne, kunhan saan jotain soundia siitä ulos. Kuolema kuittaa velat ja univelat | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)