Aihe: Kitaraprojekti menossa, pikku kysymyksiä
1
Joel Harald
18.11.2004 18:20:05
Isukin kanssa ollaan soitinrakennuskurssilla ja neck-thru Flying-V on tulossa mahongista. Siihen vaiheeseen ollaan tultu että kohta liimataan palaset yhteen. Kaulakulmaa olemme nyt pohtineet ja nyt pitäisikin tietää että mistä kohdasta kulma otetaan. Tune-o-matic tallalla tietysti. Eli laskenko kulman siitä kohdasta mihin otelauta loppuu, vai siitä mistä bodyn ja kaulan puut eroavat. Toivottavasti joku tajuaisi kysymykseni. Myös itse kulma ihmetyttää, sillä kurssin vetäjä (soitinrakentaja A-P Paasonen) sanoi että 1 aste riittäisi. Ja laittakaahan jotain mikkiehdotuksia, Duncaneita itse aattelin. Toivottavasti kuviakin saan tuosta pian.
ezki82
18.11.2004 21:09:03
Olen itse kanssa tekemässä kansalaisopiston ns. "kitarapajalla" Rhoads tyylistä keppiä ja sekin tulee olemaan neckthru body malli. Kaulan kallistus on 1,5 astetta (Floikka talla tulossa) ja kallistus alkaa siitä missä kaula "irtoaa" bodystä eli mun tapauksessa noin 19 nauhan kohdille...

Itse ajattelin sitten liimata ennen otelaudan laittoa bodyyn pienen kiilan 19. nauhasta eteenpäin ettei siihen tule rakoa.
Olen ajatellut omaan skittaani laittaa EMG-81 aktiivimikin ihan vaan kokeilun vuoksi koska en ole yhtään aktiivimikkiä vielä omistanut.
Ihminen joka on ruvennut soittamaan kitaraa, on löytänyt elämän tarkoituksen!
erkko
18.11.2004 22:22:21
Kannattaa hommata talla ja mikkien kehykset (jos laittaa kitaraan sellaiset) ennen kaulakulman tekemistä. Osien kanssa voi sitten ihmetellä mikä on sopiva kulma. Muuten homma menee helposti metsään, varsinkin jos tekee ekaa kitaraa.
Joel Harald
18.11.2004 22:44:34
Kannattaa hommata talla ja mikkien kehykset (jos laittaa kitaraan sellaiset) ennen kaulakulman tekemistä. Osien kanssa voi sitten ihmetellä mikä on sopiva kulma. Muuten homma menee helposti metsään, varsinkin jos tekee ekaa kitaraa.

Juups. Tuskinpa metsään menee pahasti, sillä ikinä en mitään kitarasta jyrsi enkä sahaa ennenkuin olen tuolta soitinrakentajalta asian varmistanut.
vrajala
18.11.2004 23:26:40
Tasakantisessa kitarassa kannattaa mun mielestä jättää otelauta hieman (kaulan ja rungon liittymäkohdasta) runkoa korkeammalle. Näin liitoskohdasta saadaan melko siistin näköinen. Jos otelaudan alareuna laitetaan mikkikolon reunalla kannen tasalle, laskee otelaudan alapuoli kaulalle päin mennessä rungon yläpinnan alle. LP:ssä tai muissa kaarevakantisissa tämä saadaan piilotettua kannen muotoiluun, tasakantisella se ei oikein onnistu. Muistelisin, että mikäli runko loppuu 18. nauhalle ja 6 mm vahvaa otelautaa nostetaan tältä kohtaa millin ylöspäin, saadaan kulmaksi pikkasen alle 2°. Mutta kannattaa tarkistaa, ei tuo ihan niin hyvin muistissa ole.

Mä en silti ole tehnyt ainuttakaan v:tä enkä niihin muutenkaan niin kovasti ole perehtynyt. Voipi olla, että tuon mitoittaminen on parempi toteuttaa jollain muulla tapaa.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
trih
19.11.2004 00:12:44
Jos enkku sujuu niin tällainen sivu aiheesta löytyi. Laskuohjeet ym.
http://www.geocities.com/Athens/4469/resource_neckangle_m.html
"Everybody knows that the dice are loaded"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)