Olen hankkimassa pa-laitteisiini monitoreja ja ideanani olisi hankkia yksi stereovahvistin ja neljä monitoria joita tulisi ketjuttaa 1+1 periaatteellä peräkkäin tuohon vahvistimen perään aina kumpaakin kanavaa kohden.
Kysymykseni kuuluu : miten nuo impedanssit oikein toimivat. Olen käsittänyt että jos kaiutin (1 kpl) on 8 ohmin kaiutin ja näitä laittaa kaksi peräkkäin, laskee vastus 4 ohmiin (puolet alkuperäisestä). Olen myös kuullut että joissain kytkentätapauksissa vastus saattaa nousta 16 ohmiin. Oman minimaalisen sähkötekniikan osaamisellani olen käsittänyt että mitä vähemmän ohmeja, sen suurempi mahdollisuus oikosulkuun joka olisi tässä tapauksessa yhtä kuin rikkinäinen turhan kallis päätevahvistin. Liika vähän on kaiketi tässä kohtaa vähemmän kuin kaksi ohmia.
Onko kenelläkään mitään linkkiä, laskentakaavaa tai toimintamallia siihen mitenkä nuo impedanssit menevät erilaisissa kytkentätavoissa ja mitä erilaisia kytkentätapoja käytännössä on ? Jos tämä yhtään auttaa, on monitorikaiuttimen nimelliskesto on 100W 8 ohm ja vahvistimen tehoanto 200 W / kanava / 8 ohm.
Löysin myös yhden kirjoituksen osoitteesta
http://www.autosound.fi/ohjeet_vahvistimet2.htm#11. Tuo tosin käsittelee autovahvistimia ja kaiuttimia, mutta perusperiaatehan pitäisi olla jokseenkin sama ?