Zeni 22.11.2004 14:47:00 | |
---|
Mieli tekee kokeilla eri efektejä, muttei tuota rahaakaan älyttömästi ole. Elektroniikka on aina ollut helppoa ja mukavaa harrastuksena joten ajattelin että voisi väsätä itse. Muutenkin kun kerran kuukaudessa joku kavereista kysyy ideaa johonkin pakolliseen koulun elektroniikkatyöhön niin voisi teettää siinäkin muutaman. Lähinnä arveluttaa tuo komponenttien määrä ja itse pedaalin laatu. Netistähän löytyy vaikka mitä kytkentöjä. Paria Wahia ja Delay kytätessäni, ne näyttivät melko mukavilta ja ehkä jopa liian yksinkertaisilta. Onko kellään mitään hyviä,luotettavia ja toimivia sivuja joista saisi nuo rakennusohjeet piirikaavioineen ja osasijoitteluineen ? Suurin ongelma näytti olevan säätöjen puuttuminen tai epämääräisyys. Delay ja Wahi pitäisi tehdä, säröt löytyy jo. |
Penasol 22.11.2004 15:13:42 | |
---|
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana." |
SaBer 22.11.2004 17:24:10 (muokattu 22.11.2004 17:25:33) | |
---|
www.tonepad.comNiin, ja se iänikuinen www.geofex.com , mistä ei kylläkään kauheasti kytkiksiä löydy, mutta sitäkin enemmän yleistä efektien rakentamiseen liittyvää informaatiota. "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
poppamies 22.11.2004 18:07:32 | |
---|
Tein ensimmäisen "fuzzin" kun Hendrixiltä ilmestyi levy "Are You Experienced". Se olikin ensimmäinen ja viimeinen.... "G-strings are for strippers" |
sir.henry 23.11.2004 02:00:36 | |
---|
Onhan noita juu tullut tehtyä (ks. kuvaus). Suurin osa vieläpä ihan kuoriin asti. Se miten paljon rahaa säästää, riippuu paljolti pedaalista. Joissain tapauksissa ei välttämättä ollenkaan. Esimerkiksi itse rakennetun delay pedaalin hinnalla saa varmasti käytetyn, tosin digitaaliversion kyseisestä. Säröt/boosterit ovat yksinkertaisempia -> vähemmän komponentteja -> helpompi rakentaa -> pienemmät kustannukset. Mutta tietenkään rahassa ei voi mitata tietoja/taitoja, joita rakentelussa saavuttaa. Kuitenkin taisi olla juuri tuolla geofex:ssa tai vastaavassa kun luin, ettei rakenteluun kannata lähteä dollarit silmissä. And she said losing love is like a window in your heart. |
Dr. Muff 23.11.2004 07:40:28 | |
---|
Se miten paljon rahaa säästää, riippuu paljolti pedaalista. Joissain tapauksissa ei välttämättä ollenkaan. ... Kuitenkin taisi olla juuri tuolla geofex:ssa tai vastaavassa kun luin, ettei rakenteluun kannata lähteä dollarit silmissä. Näin juuri. Kunnollisista osista (kotelo, kytkin, potikat..) kun rakentaa niin eipä juuri palkoille pääse. I Smell Urine // Emman tahdissa sisälle hanuriin |
SaBer 23.11.2004 09:36:16 (muokattu 23.11.2004 09:36:49) | |
---|
Näin juuri. Kunnollisista osista (kotelo, kytkin, potikat..) kun rakentaa niin eipä juuri palkoille pääse. Poikkeuksena on erittäin kalliit ja monipuoliset efektit, jotka ovat kuitenkin rakenteeltaan suht. yksinkertaisia, kuten Meatballit ja Mutronit, joiden hinta on siellä 300 eeron paemmalla puolella. Ne saa rakennettua _varmasti_ alle kahdensadan "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
maza 23.11.2004 10:12:06 | |
---|
Mulla on just Mutron (tai no, 'Neutron') menossa. Se tulee kyllä yllättävän tyyriiksi, kun tarvii niitä kympin optokouplereita. Nojoo. Informoin sitte jahka saan osia ja vehkeen pelikuntoon, kaverin piti tilata niitä Elfasta jo aikaa sitte mutta jäänythän se on... Odotan kyllä innolla miltä tuo kuulostaa Rhodesin kanssa. :) |
Zeni 23.11.2004 11:44:44 | |
---|
Jeps, mutta kun itseltä löytyy tonnettain komponentteja ja loputkin (paitsi erikoisimmat) saa ilmaiseksi niin ei tuolla niin väliä. Muutenkin tuollainen "pienissä erissä" maksettu raha ei ole läheskään niin suuri kuin yht`äkkinen 100euron meno. |
opuh 23.11.2004 17:41:40 (muokattu 23.11.2004 17:42:05) | |
---|
Kuinka vaikea tuollainen piirilevy on tehdä kotikonstein? Miten käytännössä tehdään? Hahahah |
Nazareth 23.11.2004 17:45:27 | |
---|
Tein kerran putkisärön. Muuten hyvä mutta ei ollut muunlaista koppaa ku muovine. "M'oon luullu, että kiiski on lintu. :D" - Mark-Ken IMIK #27 |
SaBer 23.11.2004 18:25:32 | |
---|
Mulla on just Mutron (tai no, 'Neutron') menossa. Se tulee kyllä yllättävän tyyriiksi, kun tarvii niitä kympin optokouplereita. Nojoo. Informoin sitte jahka saan osia ja vehkeen pelikuntoon, kaverin piti tilata niitä Elfasta jo aikaa sitte mutta jäänythän se on... Odotan kyllä innolla miltä tuo kuulostaa Rhodesin kanssa. :) Mulla toimi LDR ja ledi (kirkas keltainen) kutistesukassa ihan hyvin. Tosin rakensin koko jutun kahdelle reikälevylle vähän modaten... Envelope follower ja itse efekti päätyivät eri koteloihin ja kontrollien määrä kaksinkertaistui. Heti kun olin saanut valmiiksi löysin meatballin piirikaavion, ja huomasin että mullahan on melkeen meatball... Basson kanssa on oikein funk. "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
zepeteus 23.11.2004 18:25:45 | |
---|
Mulla on just Mutron (tai no, 'Neutron') menossa. Se tulee kyllä yllättävän tyyriiksi, kun tarvii niitä kympin optokouplereita. Kappas, oma Neutron valmistui kesällä, hintaa on tähän mennessä tullut joku 30-40€. Kotelo ja oikeat optokouplerit puuttuvat vieläkin, mutta toimivan tuosta sai ihan ledillä ja parilla valovastuksellakin. Viritinpä väliaikaisesti CNY-sarjan optokouplerinkin tuohon, vaan ei toimi niin nätisti kuin esim. ledi/LDR-systeemillä. Valmiinakin tuon pedaalin hinta jäänee alle satasen, joten ei pahempi projekti Mutronien hinnat huomioiden. Mutta sehän on tosi niin kuin on sanottu, ettei ainakaan näitä tavanomaisimpia efektejä kannata tehdä rahallisen hyödyn vuoksi, vaan huvina ja harrasteena....samalla oppii jotain uutta. Itse olisi voinut kyllä aikoinaan aloittaa helpommallakin projektilla kuin MXR flanger. Tilasin kytkentäkaavion ja SAD1024 lastuja jenkeistä ja osasijoittelua reikälevyllekin piirtelin useita päiviä. Jäi silti kyllä vianetsintää ja korjailtavaa ihan riittävästi vielä valmiiseen pedaaliinkin... :D No, vuosien harrastelun jälkeen alkaa komponenttivarasto olemaan kohtuullinen ja jotain pientä tekaisee hyvinkin äkkiä. Muovikotelot mainittiin. Itse olen käyttänyt myös sellaisia toisinaan. Muutaman MIDI-splitterin tein saippuarasiaan ja filmirullakanistereihin, virtalähteen värkkäsin ABS-muovilaatikkoon. Poljettavia efektejä en tohtisi välttämättä ihan muoviin sijoittaa, saattaa tulla ongelmia kestävyyden kanssa. Toimivat kyllä muuten, ja kun vuoraa foliolla tms. niin ylimääräiset häiriötkään eivät haittaa. |
zepeteus 23.11.2004 18:30:03 | |
---|
Heti kun olin saanut valmiiksi löysin meatballin piirikaavion, ja huomasin että mullahan on melkeen meatball... Basson kanssa on oikein funk. Tuon Meatballin voisi jossain vaiheessa vielä värkätä itsekin. Delay-efektiä olen hahmotellut myös, mutta ominaisuuksiensa/hintansa takia taidan kuitenkin tyytyä valmiisiin tuotteisiin. Pentele, pitääkö tässä pian siirtyä vahvistinten puolelle... |
Zeni 25.11.2004 00:01:08 | |
---|
|
ShadowWalker 25.11.2004 11:36:03 | |
---|
http://www.generalguitargadgets.com … p;task=view&id=48&Itemid=80 Onko tuollaista kukaan tehnyt ? Ääninäytteet oli huonoja, viimeinen tyydytti mutta jääkö säädöt sittenkin liian vähälle... Noista muista oli niin kauhean vähän infoa. Vielä en oo tehny. Piirilevy pitäis syövyttää ja lämästä osat paikoilleen... Lopputyönä teen koulussa sitä ja säröpedaalia. Pitänee kirjotella sitten jotain tänneki, kun saan sen pelittämään. Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa. |
möhköfanttimies 26.11.2004 19:35:29 | |
---|
Sammakon fuzzfacesta kuuluu oktaavit. Mikäköhän siinä on vikana? For those about to rock, We salute you! |
Kumiankka 26.11.2004 20:01:37 | |
---|
Olisikohan biasit poskellaan? Vähintään Q2:lle trimmeri ja valitaan transistorien hfe klassisen suosituksen mukaiseksi niin alkaa toimia... |
möhköfanttimies 27.11.2004 00:56:09 | |
---|
Mitä eroa on muuten potikoissa LINllä ja LOGlla? Teen muffia ja ostin siihen kaikki potikat 100k linejä ja nyt huomasin ohjeista, että kaiksi on logeja ja yksi lin. Onko mitään merkitystä jos heittää kaikkiin lin potikat? For those about to rock, We salute you! |
Trebla 27.11.2004 10:20:18 | |
---|
On sillä merkitystä. LINeaarinen ja LOGaritminen. Äänenvoimakkuusäätimet ovatten logaritmisia korvan logaritmisen käyttäytymisen vuoksi. Kannattaa laittaa mitä suositellaan, muuten säädöistä tuleeilkeät: (ensin ei tapahdu mitään ja sitten tulee suuri muutos) "Before you play two notes learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it." - Mark Hollis (1998) |