Aihe: Block helmiäiset 1 | |
---|---|
![]() 14.10.2004 22:45:35 | |
Terve! Aihe ei vielä ole ihan ajankohtainen, mutta olen kuumeisesti kaivanut netistä tietoa siitä kuinka tuollaisen helmiäis block sarjalle on parasta fiksata paikat otelautaan? Huonosti on löytynyt infoa. Joku pitkähkö yleisdokkari on tullut vastaan, mutta vähän on vielä avoinna ajatus miten lähteä liikkeelle. Mitenkäs on löytyiskös täältä vihjeitä kuinka tuo kannattaa tehdä, niin että jäljestä tulisi mahdollisimman hyvää? Kuinka saan reunat täysin suoriksi ja tiiviiksi, niin ettei helmiäisten ja otelaudan väliin jää rakoja? Tängjuu jo etukäteen.. | |
![]() 15.10.2004 01:27:39 | |
Terve! kuinka tuo kannattaa tehdä, niin että jäljestä tulisi mahdollisimman hyvää? Kuinka saan reunat täysin suoriksi ja tiiviiksi, niin ettei helmiäisten ja otelaudan väliin jää rakoja? Tarvitset Dremelin tms. pienoisporan ja muutaman jyrsinterän. Vakaasta kädestä ei ole ainakaan haittaa, ihan käsivaralta tuo kolo siihen otelautaan jyrsitään. Purut talteen, liimaan sekoittamalla saa niillä hiomapölyillä mahdolliset yli-jyrsinnät ja lohkeamat tms. paikattua. Helpoin materiaali, ja myös helmiäisen kannalta paras, on tietty eeben, ei syyttä niissä eeben-laudoissa useasti on isot blokit tms. "näyttävät" otelautamerkit..:) Mittaa tarkasti,toimi hitaasti, ja mielellään pikkuisen iso (mutta ei toki paljoa) kolo kuin hirvittävän jämpti. Tosin synteettinen helmiäinen on pikkuisen parempaa käsitellä kuin aito ja oikea, joka saattaa lohjeta sovitettaessa liian tiukkaan upotuskoloon. | |
![]() 15.10.2004 13:47:33 | |
Jos vielä hiukan kehtaisin tuota foxin juttua täydentää sanoisin, että työstä sen kolon reunat terävällä veitsellä tai taltalla tai molemmilla. Mä oon itse päässyt parhaaseen lopputulokseen niin, että ensin veitsellä tai taltalla nuo reunat jonka jälkeen jyrsitään keskiosa käsivaralla pois. Tuo terävän työkalun jättämä ura toimii mukavana rajana jyrsittäessä, joskin varovainen saa silti olla. Suorilla reunoilla (kuten blockit) homma käy näin näppärästi. Kaarevilla tekisin toisin päin, eli ensin jyrsintä ja sitten siistiminen. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 15.10.2004 14:01:38 | |
Larry Robinson kirjassaan käskee laittamaan upotettavat palat jollain kevyellä liimalla kiinni (käyttää jotain duco cementtiä, jotkut käyttää kai paperilennokkiliimaa). Ja kun on kuivunut, niin vetelee terävällä veitsellä ääriviivojen ympäri, niin että leikkaa puun (jotkut suosittelee semmosta piirtopiikkiä, mutta Larryn mielestä se murskaa pinnan, eikä leikkaa). Sitte siihen voi hieroo vähän liitua, niin näkyy ura paremmin. Sitten ylläolevien ohjeiden mukaan talttaa tai dremeliä. (Itse ajattelin koittaa kaksipuoleista teippiä tuohon liimaukseen, mutta en ole vielä testannut. Jotkut vaan pitää kädellä kiinni palaa, ja leikkaa ääriviivat toisella, mutta oman maun mukaan.) Jotkut vetelee tohon reunaan semmosella palloterällä semmosta kielekettä kuulemma, siis että levenee alaspäin mentäessä reikä. Pitäs kai auttaa siinä, ettei jää pala liian tiukkaan reikään, jolloin se saattaa puun eläessä haljeta tai jotain. Mutta kuten sanottua, henk koht kokemusta ei tästä vielä ole. | |
![]() 16.10.2004 09:45:45 (muokattu 16.10.2004 09:46:27) | |
Mä aloin tekemään tuohon Timin mainitsemaan tyyliin upotuksia eebeniin, teippasin palat kiinni, vetelin askarteluveitsellä uria, käytin liitua, kokeilin erilaisia teriä jne. Ensimmäisen kolon tekoon 3. nauhalle meni se kolmisen varttia ja mielessä kävi, että jaahas, tätä hommaa jatketaan sitten parinakin iltana. Ei muuta kuin helmiäinen paikalleen, pikaliimat perään ja filleröimään pikaliiman ja eebenpuupölyn kanssa. Lopputulos fillerin hionnan jälkeen (on muuta veemäisen kovaa eebenpuupöly-liimaseos!!) oli sen verran hämmentävän onnistunut, että seuraavien upotusten kolojen kanssa homma muuttuu lievästi sanoen suurpiirteisemmäksi. Eli Dremel ujeltamaan isoimmalla terässä ja sammuttaa ei saanut ennen kuin koloon mahtui helmiäinen, näin ikään kuin pikkaisen liioitellen. Kyllä eebeniin upotusten teko on lasten leikkiä! Ruusupuun kanssa homma ei liene ihan näin yksinkertaista. Sen verran mukavuudenhalu voitti että uusimmassakin rojektissa on eebenpuinen lauta - ei huvita vielä harjoitella "tosissaan" upostusten tekoa :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 16.10.2004 22:58:09 | |
Mä tahtoisin vielä tährentää pikkasen. Kun puhutaan taltasta, tulee ihmisillä usein sellainen käsitys että otetaan heikompaan käteen vahvalla viiden tai mieluummin kuuden sormen puristusotteella taltta ja vahvempaan ainakin kilon päällä varustettu nuija. Sitten lyödään ja puunkappaleet sinkoilevat. Talttaa voi kuitenkin käyttää ilman vasaraakin! Ja vasaralla voi naputtaa kevyesti! Joo! Eli mä oon tehnyt niin, jotta ensin kynällä ääriviivat, jonka jälkeen viivottimen ja veitsen kanssa parempi jälki (kynäjäljen sisäreunaa mukaillen). Sitten, jos tarvetta, naputetaan taltalla jälki vielä syvemmäksi niin, että ulompi reuna jää suoraksi ja sisempi painuu taltan viisteen vuoksi kasaan. Tähän paksuun jälkeen on mukava sitten jyrsiessä tähtäillä. Vastaavaa tapaa olen käyttänyt elektroniikkakolon ym. kansien upotusten tekemiseen, joskin isommissa koloissa ei viitsi noita reunoja talttailla. Veitsen jälkikin riittää. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 17.10.2004 12:27:18 | |
Ruusupuun kanssa homma ei liene ihan näin yksinkertaista. Sen verran mukavuudenhalu voitti että uusimmassakin rojektissa on eebenpuinen lauta - ei huvita vielä harjoitella "tosissaan" upostusten tekoa :o) Helvetin hieno homma.. tuli sitten säästettyä oikeassa paikassa =) ruusupuutahan tuo lätkä nurkassa on.. No onhan mulla aikaa, hermoista en tiedä.. | |
![]() 17.10.2004 12:33:58 | |
Helvetin hieno homma.. tuli sitten säästettyä oikeassa paikassa =) ruusupuutahan tuo lätkä nurkassa on.. No onhan mulla aikaa, hermoista en tiedä.. No ei tossa muuta, mutta tossa ruusupuussa se liima+sahanpuru mössö näyttää tummemmalta kuin mitä toi puu normaalisti on. Näkyy ne fillaukset paremmin, joten kannattaa olla tarkempi ääriviivojen kanssa. | |
![]() 17.10.2004 14:24:31 | |
No ei tossa muuta, mutta tossa ruusupuussa se liima+sahanpuru mössö näyttää tummemmalta kuin mitä toi puu normaalisti on. Näkyy ne fillaukset paremmin, joten kannattaa olla tarkempi ääriviivojen kanssa. Tai sitten tekee oikeen kunnon raot nii saa hienot tummat reunat siihe... vois toimii. (en siis ole testannu tai nähny missään). Olis ainaki vähä tavallisesta poikkeava! "May the tone be with you" | |
![]() 29.11.2004 22:48:19 | |
Olen omassa projektissani juuri tässä vaiheessa eli kaipaisin pientä tähdennystä... Eli olen saanut "taskut" jyrsittyä otelautaan ja sen jälkeen(kö) laitetaan pala paikalleen ja ympärille puupölyä ja pikaliimaa päälle? Onko väliä jos käyttää epoksia pikaliiman sijaan... ainakin projectguitarin sivustoilla on enemmän epoksipainotteista tuo inlayn asennus. Hyötyjä, haittoja? Kiitos jo etukäteen vastauksista... Ihminen joka on ruvennut soittamaan kitaraa, on löytänyt elämän tarkoituksen! | |
![]() 30.11.2004 00:54:18 | |
. Eli olen saanut "taskut" jyrsittyä otelautaan ja sen jälkeen(kö) laitetaan pala paikalleen ja ympärille puupölyä ja pikaliimaa päälle? Kun upotuksien kolot on jyrsitty ja sopivan syvyiset, pistät helmiäis-blokin paikalleen, ei millään Kissalan poikien superliimalla, vaan niinku tuolla ylempänä on esitetty, Duco-tms. kontaktiliimalla, itte oon pistäny esim. Bostikilla. Sitten jos/kun on niitä koloja reunoilla, niin hiomapölystä ja puuliimasta, ehkä hieman blandatusta, sellaisen tahnan sekoitat ja täytät kolot. Kun liima on kuivunut, ylijäämät hiot pois. Inlayt sitten hienon hienolla vesihiomapaperilla ja hiomatahnalla, viimeistelyt ja kiillotukset lopuksi, jos on jäänyt liian korkeelle niin vaatii vähän enemmän työtä.. Kiitos jo etukäteen vastauksista... Ollos hyvä..;) | |
![]() 30.11.2004 06:22:52 | |
Ajattelin ainakin alkuunsa kokeilla lapaan soitinrakentajan suosittelemaa epoksi-eebenpöly/väriaine -seosta. Saas nähdä josko tänään liimaisi jo vaikka nimi-logon paikalleen. Jos tuntuu epoksi toimivan niin sittenhän voisi harkita otelaudankin upotusten liimaamista sillä. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 30.11.2004 07:56:36 | |
Ajattelin ainakin alkuunsa kokeilla lapaan soitinrakentajan suosittelemaa epoksi-eebenpöly/väriaine -seosta. Saas nähdä josko tänään liimaisi jo vaikka nimi-logon paikalleen. Jos tuntuu epoksi toimivan niin sittenhän voisi harkita otelaudankin upotusten liimaamista sillä. Kaikki upotukset olen tehnyt epoksi/hiontapöly mössöllä ja en kyllä muita pikaliima juttuja kokeilisikaan. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. | |
![]() 30.11.2004 10:06:56 | |
tommoinen tyhmä kysymys tuli mieleen, että josko tekee radiuksen ennen upotuksia, vai jälkeen? Tämän kysyn, koska en ole aikaisemmin upotuksia myöskään harrastellut... | |
![]() 30.11.2004 10:26:46 | |
tommoinen tyhmä kysymys tuli mieleen, että josko tekee radiuksen ennen upotuksia, vai jälkeen? Tämän kysyn, koska en ole aikaisemmin upotuksia myöskään harrastellut... Tee mieluummin radiuksen teon jälkeen upotukset, riittää varmemmin helmiäisen paksuus. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. | |
![]() 02.12.2004 22:06:31 | |
sainpas äherrettyä palaset otelautaan... pieniä virheliikkeitä tuli välillä jyrsimen kanssa mutta onneks epoksi-eeben pelastaa tilanteen... http://www.kolumbus.fi/ezki82/HPIM0108.JPG Ihminen joka on ruvennut soittamaan kitaraa, on löytänyt elämän tarkoituksen! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)