Aihe: Kahden bassokaapin rakennus: 115 ja 210.
1
Johnny Buzz
07.12.2004 11:59:37 (muokattu 07.12.2004 12:11:49)

Tervehdys!

Tuossa selailin bassokaappiaiheisia keskusteluja, mutta niiden sisältö oli kuitenkin suht laiha näin asiaan tarkemmin vihkiytyneen kannalta.

Olen tässä uusimassa bassovahvistin ja -kaiutin kalustoa. Mieleeni tuli, että kaapithan voisi rakentaa itse, jotta pääsisi vähän halvemmalla ja oppisi samalla kaiutintekniikasta vähän enemmän. En ole tällaisia hommia aikaisemmin tehnyt ja nikkarointia olen harrastanut viimeksi yläasteen teknisentyön tunneilla noin kymmenen vuotta sitten. Ei minulla siitä huolimatta kuitenkaan ole peukalokeskellä kämmnetä. Eli kuinka suuri proggis tuo kahden kaapin rakentaminen olisi? Ja ennen kaikkea tulisiko itse tekeminen halvemmaksi? Näin ainakin olettaisin.

Olen tuossa jo vähän Thomannilta tsekkaillut noita mahdollisia elementtejä. Tehonkestoa kaiuttimilla tulisi olla noin 400-500 W. Eminencen elementtejä tuolta T-kaupasta näyttäisi hyvin löytyvän ja Eminencen sivuilta löytyy suositukset siihen, mitä kaappien tilavuuden tulisi olla sekä muut speksit. Nämä Eminencen elementit ovat ilmeisesti ihan laadukkaita.Kotelon materiaaliksi käyttäisin joko mdf-levyä tai vaneria. Refleksi- vai suljettukotele? Kuinka eroavat käytänössä ja soundillisesti?

Olen kuitenkin tässä kauitintekniikassa ihan aloittelija. Eli jos teiltä löytyisi esim. linkkejä aiheeseen liittyville saiteille tai ihan konkreettisia ohjeita, niin olisin erittäin kiitollinen. Projektin käynnistäisin todennäköisesti ensi vuoden alussa ja tämän loppuvuoden kartoitan erilaisia vaihtoehtoja.

Tällaista olen tässä pähkäillyt. Kunhan pääsen vauhtiin niin voisin kuvata kaikki vaiheet, jotta tästä olisi muillekin jotain hyötyä. Mielenkiinnolla odotan vastauksianne.

EDIT: Niin ja tosiaan tarkoitus tehdä siis erilliset kaapit, jotta roudaus olisi vähän miellyttävämpää. Rakennusjärjestyksessä ensin 1*15 ja sitten 2*10.
www.soulstab.com
Helsinki Rumble! @ Liberte, 17.12.2004. Be there!
Basismi
07.12.2004 16:03:03
Eminencen elementit on laajasti käytettyjä, tosin niitäkin on monenlaatuista ja -hintaista.

Melkeinpä ainoa keino saada 'tarpeeksi' alapäätä on tehdä refleksikotelo. Tosin rantasauna on suljettu, mutta siinä onkin kahdeksan 10":sta. Eminencen omat suositukset ovat luultavasti toimivia. Jos alat niistä jotain muuttaa, kannattaisi ensin ymmärtää mitä kaapilta hakee ja miten se on mahdollista saavuttaa.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Johnny Buzz
07.12.2004 16:29:36

Eminencen elementit on laajasti käytettyjä, tosin niitäkin on monenlaatuista ja -hintaista.

Melkeinpä ainoa keino saada 'tarpeeksi' alapäätä on tehdä refleksikotelo. Tosin rantasauna on suljettu, mutta siinä onkin kahdeksan 10":sta. Eminencen omat suositukset ovat luultavasti toimivia. Jos alat niistä jotain muuttaa, kannattaisi ensin ymmärtää mitä kaapilta hakee ja miten se on mahdollista saavuttaa.

Osaisitko suositella jotain saittia tai kirjaa, johon olisi hyvä tutustua? Aihe kyllä kiinnostaa ja olenkin tässä aluksi keräämässä tietoa ennen projektin käynnistämistä.
www.soulstab.com
Kumiankka
07.12.2004 20:28:48
http://www.billfitzmaurice.com/

Onkohan kukaan kokeillut näitä, vaatii kyllä hieman puuhastelua
poppamies
07.12.2004 22:00:56

http://www.billfitzmaurice.com/

Onkohan kukaan kokeillut näitä, vaatii kyllä hieman puuhastelua

Nuohan on PA subbareita kaikki mitä minä näin. Eivät sovellu bassokitarakamoiksi. Liian suppea ääniala.
"G-strings are for strippers"
liquid7
07.12.2004 22:33:45
Nuohan on PA subbareita kaikki mitä minä näin. Eivät sovellu bassokitarakamoiksi. Liian suppea ääniala.

Älähän tuomitse liian hätäisesti. :) http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=148519

Aiheeseen. Kannattaa ladata tuo Musician's Reference -tiedosto, tuolta -> http://www.ofgb.org/ . Siitä löytyy todella monen elementin tiedot (ja niiden suositeltu käyttötarkoitus, kotelon koko jne.) ja paljon muuta yleishyödyllistä tietoa. Toinen suositeltava asia lueskella huolellisesti tuota talkbass:n foorumia ja etsi sieltä sanoilla cabinet building jne.

Suosittelen tutustumaan aiheeseen kunnolla. Hätäilemällä ei tule hyvää. Itse kun aloin suunnittelemaan omaa kaappiani (olin samassa tilanteessa kuin sinä) kesti kuukausia että ymmärsin mitä oikein olen tekemässä ja sain suunniteltua "hyvän" kaapin.

Jos haluat minun suunnitelman 1X15" kaapille niin voin kyllä ne luovuttaa yleiseen käyttöön. Kaappi on suunniteltu 4-kielistä varten. (tai no, suurimmaksi osaksi lainattuahan se suunnitelma on :) ) Löytyy minulta myös suunnitelma 2X10" kaapille minkä aion rakentaa ensi vuonna.

Jos alat niistä jotain muuttaa, kannattaisi ensin ymmärtää mitä kaapilta hakee ja miten se on mahdollista saavuttaa.

Tästä olen ihan samaa mieltä. Eli vielä kerran, lue niin kauan että ymmärrät mistä on kyse.
Johnny Buzz
07.12.2004 23:16:17

Älähän tuomitse liian hätäisesti. :) http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=148519

Aiheeseen. Kannattaa ladata tuo Musician's Reference -tiedosto, tuolta -> http://www.ofgb.org/ . Siitä löytyy todella monen elementin tiedot (ja niiden suositeltu käyttötarkoitus, kotelon koko jne.) ja paljon muuta yleishyödyllistä tietoa. Toinen suositeltava asia lueskella huolellisesti tuota talkbass:n foorumia ja etsi sieltä sanoilla cabinet building jne.

Suosittelen tutustumaan aiheeseen kunnolla. Hätäilemällä ei tule hyvää. Itse kun aloin suunnittelemaan omaa kaappiani (olin samassa tilanteessa kuin sinä) kesti kuukausia että ymmärsin mitä oikein olen tekemässä ja sain suunniteltua "hyvän" kaapin.

Jos haluat minun suunnitelman 1X15" kaapille niin voin kyllä ne luovuttaa yleiseen käyttöön. Kaappi on suunniteltu 4-kielistä varten. (tai no, suurimmaksi osaksi lainattuahan se suunnitelma on :) ) Löytyy minulta myös suunnitelma 2X10" kaapille minkä aion rakentaa ensi vuonna.

Tästä olen ihan samaa mieltä. Eli vielä kerran, lue niin kauan että ymmärrät mistä on kyse.

Juu, suuret kiitokset sinulle. Siinä oli hyviä neuvoja kerrakseen. Tarkoitukseni on tosiaan tutustua aiheeseen tarkemmin, sillä en tosiaan tunne tuota kaiutintekniikkaa juuri ollenkaan. Noista mainitsemistasi lähteistä on varmasti hyvä lähteä liikkeelle. Tuolta talkbassistä katselinkin jo yhtä ohjetta tuossa aikaisemmin.

Kaapit tulevat siis nelikielisellä normivireessä soittamista varten eli ihan normaalialataajuuksien toisto riittää. Viisikielistä en ole missään tilanteessa hommaamassa.

Jos tosiaan olet valmis nuo suunnitelmat luovuttamaan yleiseen käyttöön, niin olen erittäin kiitollinen. Tulen joka tapauksessa tutustumaan aiheeseen ja voin sitten itse päättää tarpeeksi tietoa hankittuani, että käytänkö ohjeitasi ja jos käytän niin miltä osin. Uskon, että niistä joka tapauksessa olisi suuresti hyötyä minulle. Ainakin ne helpottaisivat projektin käynnistämistä.

Tehonkestojen puolesta olen tsekkailut elementeiksi Eminencen Kappa 15-LF:ää ja toiseen kaappiin Gamma 10:jä. Näin molemmille kaapeille tulisi tehonkesto 600 W:a joka on enemmän kuin tarpeeksi. Hinnaltaankin nuo vaikuttivat kohtuullisilta. Vähemmälläkin tehonkestolla pärjäisin. 500 W voisi olla optimaalinen, mutta sellasista 15 tuumaista ei ainakaan Thomannilta löytynyt.

Eli tässä näitä mietteitä alkajaisiksi.
www.soulstab.com
liquid7
08.12.2004 14:33:27 (muokattu 08.12.2004 18:48:12)
Eli kaappini tiedot muistini mukaan :) piirrustukset on häveyksissä.

Elementti: Eminence Kappa 15LF

Tilavuus: 102,5L (netto) (Todellisuudessa kaapista tuli 104,5L koska unohdin ottaa huomioon takakannen tiivisteen.)

Viritystaajus: 39Hz

Refleksiputket: 2 kpl 95mm sisähalkasija, pituus 198mm.

Tuo tehonkesto ei ole niin yksiselitteinen asia. Vaikka tuossa Kappa 15LF:ssä on power rating 600WRms ei tarkoita että siihen voisi käytännössä ajaa 600W. Esimerkiksi tuossa minun kaapissa käytettävissä oleva teho rajoittuu noin 210W, koska sen jälkeen Xmax (5,5mm) ylittyy. Elementti kyllä kestää enemmänkin koska Xmech on 20,83mm, mutta ääni alkaa säröytyä kun Xmax on ylitetty.

Ainakin omassa käytössä tuo 200W raja on ollut ihan tarpeeksi (bändissä on 2 kitaristia, kovakätinen rumpali ja minä). Ääni ei ole vielä kertaakaan loppunut kesken. Olen käyttänyt PA-vahvistinta (450W@8ohm) noin puolella teholla.

Täältä löytyy sen 2X10" kaapin ohjeet http://www.ofgb.org/reference/Music/Eminence/Plans/ . Ne eivät ole minun suunnittelemat, mutta tuon ajattelin toteuttaa seuraavaksi. Tuossa käytetään Eminence:n LEGEND B102 elementtejä mitkä toistaa noin 8KHz asti, joten ei ole tarvetta käyttää pilliä korkeampia ääniä varten.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)