Aihe: Vesiohenteiset maalit 1 | |
---|---|
![]() 06.12.2004 20:27:51 | |
Mahtaakohan kellään olla kokemuksia vesiohenteisista maaleista, mitä esim. Stewmac myy. Kuulemma esim. Kaliforniassa ei enää muita maaleja käytetä, koska siellä on niin kovat ilmanlaatustandardit. Olen mahdollisesti vuokraamassa sellaista työtilaa jossa maalaaminen ei saisi aiheuttaa pahoja hajuhaittoja, joten vesiohenteiset maalit olisivat siellä järkevä ratkaisu. Vesiohenteiset maalit ja lakat ovat käsittääkseni kehittyneet viime vuosina niin, että maalatun pinnan laatu on samaa tasoa kuin järeämmillä ohenteilla olevilla maaleilla: aikaisemmin vesiohenteisella maalatut pinnat olivat vähän sameita ja pehmeitä. Nykyään autojakin maalataan paljon vesiohenteisilla maaleilla. Katselin Stewmacin ohjeista, että maalaus on vähän isompi homma vesiohenteisilla maaleilla: kerrokset ovat "puolimärkiä", eli yksi kerros on erittäin ohut ja niitä tarvitaan tuplasti enemmän kuin tinneriohenteisilla maaleilla. Jos jollain on kokemusta Stewmacin vesiohenteisista maaleista tai esim. vesiohenteisista automaaleista, ottaisin tietoa mielelläni vastaan;-) | |
![]() 07.12.2004 21:19:07 | |
joo kehitystä tapahtuu, noista maaleista ei kyllä hajua. yleensä kalliimissa jo hyviä pigmenttejä erona on vaan kestävyys kun vesiohenteisen kuivuminen perustuu veden haihtumiseen, niin luiotin pohjaisissa kemialliseen reaktioon(reagoi hapen kanssa). en ole kyllä mistään vielä löytänyt esim. akrylaatti ja nitrosellun veroista vesilakkaa, jos joku on niin kertokoon. toi puolimärkä maalaustekniikka pistää silmään ja voisin aika varmasti sanoa että tekstissä on varmaan painotettu sitä että kerroksien pitää olla ohuita ettei alempi paksu kerros (josta se vesi vielä haihtuu) jää ohuen kerroksen alle, koska sitten kun se päällinen kuivaa nopeammin kuin alempi, pinta halkeilee. eli ohutta ohuelle, koska yksi paksukin voi tehdä halkeamia yksikseen. se myös kannattaa muistaa että hajuton ei ole yhtäkuin terveellinen. | |
![]() 07.12.2004 23:10:11 | |
se myös kannattaa muistaa että hajuton ei ole yhtäkuin terveellinen. Tätä ei voi liikaa painottaa. Hajuton tärpätti sun muut on todella petollista tavaraa. Tämän huomasin muutamia vuosia sitten kun asuin vielä vanhemmillani, ja siskon kanssa tehtiin vähän isompaa taulua. Hajuja ei ollut, mutta molemmilla nuppi niin sekaisin että tajun lähtö oli lähellä. | |
![]() 08.12.2004 21:10:49 | |
Juu, kyllä mä tiedän ettei vesiohenteiset maalitkaan mitään erityisen terveellisiä ole, mutta kyllä ne huomattavasti vähemmän haitallisia ovat kuin vaikkapa tinnerimaalit. Mä luulen kyllä että noilla uusilla maaleilla saa aikaan kestävän maalipinnan, tuskin niillä muuten autoja maalattaisiin. Jos kellään ei ole kokemuksia maaleista, täytynee alkaa itse koekaniiniksi: oon joka tapauksessa tekemässä tilausta Stewmaciltä lähiaikoina, taidan tilata samalla vesiohenteista maalia ja maalata seuraavan kitaran sillä. Eniten asiassa houkuttelee se että maaliruiskun voi huuhdella saippuavedellä!!! | |
![]() 08.12.2004 21:48:14 | |
joo, kyllä se aina rassaa pestä sitä ruiskua, varsinkin kun tietää noiden vesiliukoisten helppouden. pistä maaleista jotain kommenttia sitten kun oot testannu. voisitko muuten valottaa tota automaalaus juttua hieman... toivottavasti joskus noi vesiohenteiset on samalla viivalla liuotin ohenteisten kanssa joskus, päivittäin kun noiden kans on tekemisissä, niin aina hiipii mieleen että mitä ne saa aikaan. vaikkei ne itse pigmentit mihinkään vaihdu, jos se on raskasmetallia niin ei se kehosta piostu muutaku puukolla. mutta olis se haihtuva aines edes jotain järkevämpää. hajuton tärpätti pitäisi oikeasti kieltää lailla. | |
![]() 08.12.2004 22:37:20 | |
-->Villeh, pistä googleen hakusanaksi PPG envirobase. Tulee paljon linkkejä, tolla envirobasella (=vesiohenteinen automaali) maalataan paljon autoja jenkeistä Lamborghineihin. Myös jotkut custom-maalaamot käyttää envirobasea, eli se on oletettavasti hyvälaatuinen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)