Aihe: Hughes & Kettner Duotone 1 | |
---|---|
![]() 03.12.2004 17:53:01 | |
Eli mulla on tollanen Duotone 100W putkinuppi. Mutta ongelma on se et se o liian ärhäkkä pieneen treenikseen sekä pienillä keikoilla eikä anna pienillä tehoilla ilmeisesti kaikkea irti. Miten siis parin putken poistaminen vaikuttais ja kuinka sen teen. | |
![]() 03.12.2004 23:01:05 | |
Eli mulla on tollanen Duotone 100W putkinuppi. Mutta ongelma on se et se o liian ärhäkkä pieneen treenikseen sekä pienillä keikoilla eikä anna pienillä tehoilla ilmeisesti kaikkea irti. Miten siis parin putken poistaminen vaikuttais ja kuinka sen teen. Mikäli oon ymmärtäny niin pääteputkia vähentämällä saisit sen 50wattiin mutta se on silloin edelleen todella ärhäkkä. Ootko keinokuormia harkinnut? Ja yksi tapa vähentää mekkalaa on epäherkempien kaiuttimien käyttäminen. Mutta näillä kaikilla soundiinkin tulee muutosta. | |
![]() 04.12.2004 09:18:54 (muokattu 04.12.2004 09:19:40) | |
Mikäli oon ymmärtäny niin pääteputkia vähentämällä saisit sen 50wattiin mutta se on silloin edelleen todella ärhäkkä. Ootko keinokuormia harkinnut? Ja yksi tapa vähentää mekkalaa on epäherkempien kaiuttimien käyttäminen. Mutta näillä kaikilla soundiinkin tulee muutosta. Miten noi keinokuormat toimii? Soundi on tällä hetkel mun mielestä aika kirkas. Sellanen pohja jää puuttumaan vaikka bassonsäätönupit on kaakossa. Tottakai silloin löytyy kun laittaa volaa, mutta hampaista irtoaa paikat. Miten toi pääteputkien vähentäminen tarkalleen vaikuttaa? Ja miten se tehdään. Eli mitkä 4 putkesta pitää ottaa pois, ja tarvitseeko etuasteille tehdä mitään? | |
![]() 04.12.2004 09:35:29 | |
Etuasteisiin ei kannata koskea. Pääteasteessa riippuu siitä miten ne putket on kytketty joten tästä pitää ottaa selvää (yritä kysyä H&K:lta http://www.hughes-and-kettner.com/ ) mutta olen kuullut joistakin neljän pääteasteputken omaavista 100w laitteista että kun ottaa laitimmaiset putket pois niin silloin laite toimii 50w tehoilla. Hlökohtaisesti en uskaltaisi pokkana kokeilla vaan yrittäisin varmistua jostakin tästä aiheesta... viime tingassa vie laite vaikka jollekin putkivahvarihuoltajalle jotta ei tule aiheutettua nokea... Keinokuorma = attenuaattori ja näitä löytyy paljon. Mulla ei vielä ole omakohtaista kokemusta joten tämän aiheen suhteen suosittelen vain kaivelemaan muusikoiden.netin hakua ja googlea. Valmiita linkkejä aiheeseen mulla ei just nyt ole. | |
![]() 04.12.2004 10:47:17 | |
Tuo vahvistin on 99% varmasti ns. fixed bias -metodilla biasoitu, joten putkien pois nappaaminen onnistuu ilman sen kummempia säätöjä. Ota laitimmaiset tai keskimmäiset, kummin vaan. Jotkut sanovat, että tällaisessa tilanteessa tulisi esim. 8 ohmin kaappi kytkeä 16 ohmin lähtöön, kun impedanssi tuplaantuu rinnankytkettyjen putkien määrän vähetessä. Tällöin saadaan vastaava soundi, kuin täydellä putkisetillä 8 ohmin kaapilla 8 ohmin lähdöstä. Tuo ei kuitenkaan ole välttämätöntä - homma vaikuttaa soundiin; tässä tapauksessa sun kannaltasi luultavasti positiiviseen suuntaan (eli botnee tulee lisää). Anyway, 50 wattia on kuitenkin sekin aivan saatanasti, joten keinokuorman hankintaa tai vaihtoa pienitehoisempaan styrkkariin kannattaa harkita. | |
![]() 04.12.2004 15:44:50 | |
Tuo vahvistin on 99% varmasti ns. fixed bias -metodilla biasoitu, joten putkien pois nappaaminen onnistuu ilman sen kummempia säätöjä. Ota laitimmaiset tai keskimmäiset, kummin vaan. Eli laitimmaiset tarkoittaa tyyliin et jos putket on 1 2 3 4 niin 1 ja 4 putki pois? Osaisko joku sanoa tosta lisäkuormasta miten se hoituu? | |
![]() 05.12.2004 13:44:25 | |
Eli laitimmaiset tarkoittaa tyyliin et jos putket on 1 2 3 4 niin 1 ja 4 putki pois? Juur näin. Osaisko joku sanoa tosta lisäkuormasta miten se hoituu? Öö, en ymmärrä kysymystä? Meinaatko keinokuormaa vai siis mitä häh? | |
![]() 05.12.2004 22:47:14 | |
Öö, en ymmärrä kysymystä? Meinaatko keinokuormaa vai siis mitä häh? Joo siis kysyin tutkimatta ensin itse asiaa. Eli Mulla ei ollu mitään hajua millanen laite on attenuaattori. Saako niitä muuten ihan perus soitinliikkeistä? Ei oo koskaan pistäny silmään. | |
![]() 06.12.2004 16:20:29 (muokattu 06.12.2004 16:20:52) | |
Joo siis kysyin tutkimatta ensin itse asiaa. Eli Mulla ei ollu mitään hajua millanen laite on attenuaattori. Saako niitä muuten ihan perus soitinliikkeistä? Ei oo koskaan pistäny silmään. Tunnetaan myös nimellä keinokuorma. Niitä ei joka liike myy. Härvelin idea on toimia kaiuttimen ohella kuormana vahvistimelle, jolloin mökää syntyy vähemmän, koska keinokuorma ei muuta kuluttamaansa tehoa ääneksi. "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy | |
![]() 07.12.2004 22:30:00 (muokattu 07.12.2004 23:07:41) | |
Eli nyt ollaan tultu vaiheeseen ku haluaisin kuulla mielipiteitä. 1) Kannattaako ottaa 2 putkea pois vai hommata keinokuormaa (attenuaattori)? 2) Vähentääkö toi attenuaattori paljonki putkien elinikää? 3) Onko huono vaihtoehto jos ostais Tube Amp Doctor Silencer-merkkisen keinokuorman jonka hinta on noin 450€, vai kannattaisko panostaa saman hintaiseen transistori/pikkuputkinuppiin/komboon? €Bonus kysymys vielä putkien vaihtamisesta. Tuossa katselin H&K Duotone-merkkisen nuppini putkia ja niiden irroittamistapa kävi arvelluttamaan. Onko jotain ruuveja joita pitäisi pohjalevyn alta irroittaa. Vai lähtevätkö ihan nostamalla? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)