efunkelist 03.12.2004 16:56:15 (muokattu 03.12.2004 16:57:44) | |
---|
H&K täysputkisessa combossani on celestionin 8ohm G12 "rockdriver vintage"-elementti ja vielä erikseen 8ohm ulostulo lisäkajarille. Lisäkajarin kun kytkee niin combon oma kaiutin ei kuitenkaan vaimene. Miten on, toimisikohan tämä ideani pistää tuon kiinteän elementin piuhat poikki ja plugiliitäntää väliin? Näin voisin käyttää rockdriveria jollain toisella vahvarilla haluttaessa ja kun jonkun muun kaapin kytkee tuohon uloseen niin kiinteän voi irroittaa tarvittaessa. Mahtaako vahvistin tykkää kyttyrää tällaisesta virittelystä? Sehän riittää että vahvarilla on kaiutinkuormaa, väliä ei liene sillä että onko se kiinteä vai ulkoinen kaiutin. Ilmeisesti tuo kiinteä ja ulkoinen kaiutinliitäntä on siis rinnan eikä sarjassa ja tällöinhän vahvari ei tykkäisi kyttyrää? Hmm.. liekö sillä edes väliä ovatko rinnan vai sarjassa? Ja menikö mulla taas rinnan ja sarjankytkentä sekaisin? |
ezki82 03.12.2004 17:40:02 | |
---|
Sähkötekniikan perustaa... jos on kaks 8 ohmin elementtiä rinnan, niin yhteis kuorma putoaa 4 ohmiin... jos taas sarjassa niin kuormaa tuplaantuu eli yht. 16ohm... Pienemmille kuormille saa enemmän tehoa kuin isommille. Ihminen joka on ruvennut soittamaan kitaraa, on löytänyt elämän tarkoituksen! |
Volle 03.12.2004 17:51:32 | |
---|
Sähkötekniikan perustaa... jos on kaks 8 ohmin elementtiä rinnan, niin yhteis kuorma putoaa 4 ohmiin... jos taas sarjassa niin kuormaa tuplaantuu eli yht. 16ohm... Pienemmille kuormille saa enemmän tehoa kuin isommille. Tuolla putkivahvistimen tehoja ja impedansseja käsittelevässä threadissa kyllä väitetään, ettei putkikoneissa teho muutu välttämättä ollenkaan, vaikka käyttää eri kuormia. Itse aiheeseen kuitenkin. Mun mielestä toi kombon erottaminen nupiksi ja kaapiksi onnistuu ihan ongelmitta. Ainoa voi olla, että jos et ole näppärä sormistasi ja/tai huolellinen voi tuloksena olla puoliksi sahattu ruma kombo. :) Nam. |
efunkelist 03.12.2004 23:05:13 | |
---|
voi tuloksena olla puoliksi sahattu ruma kombo. :) *reps* ihan noin konkreettista erotusta en tarkoittanut :D kunhan saisi sen kiinteän "napanuoran" poikki jotta voisi käyttää vahvaria eri kajarilla. Mietin vain että tykkääkö pääteosasto kyttyrää tuosta mutta kun mietin uudestaan niin eihän sen tosiaan pitäisi siitä välittää kummassa liitännässä se kuorma on kunhan jommassa kummassa on... Pitänee kysellä laitteen valmistajilta vinkkejä jos suostuvat antamaan... |
maza 04.12.2004 00:10:43 | |
---|
Jos nuo ovat rinnankytkettyjä, niin todellinen toisio lienee 4-ohminen. Vaikka monet muuta väittävät, ei nuo putkistyrkkarit oikeasti niin tarkkoja ole tuosta kuormasta. Vaikka löisit 4-ohmisen skoben 16 ohmin toisiolle, niin _tuskin_ näet savua - poikkeuksia tietysti on. Lähinnä tuo vaikuttaa saatavaan tehoon - optimaalinen ensiö/toisio -impedanssisuhde takaa maksimaalisen tehon ja taajuusvasteen. Eräät boutique-valmistajat kehoittavatkin käyttämään impedanssivalitsinta parhaan mahdollisen soundin hakuun. Anyway, piuhan katkaisussa tuskin on vaaraa. Liitin vaan perseeseen ja mieleinen kaappi siihen kiinni. Ps. en ota mitään vastuuta, jos särjet jotain :) |
efunkelist 04.12.2004 09:37:35 | |
---|
Ps. en ota mitään vastuuta, jos särjet jotain :) Eikun juuri näinhän se menee että kun täällä kysyn apua niin siirrän vastuun teille ;) Mutta onhan sen nyt juuri noin toimittava että piuhat poikki ja plugia väliin. Kiitosta tuesta ja avusta. Itseasiassa kyllähän mä tän näin aavistin olevan mutta epäilin itseäni. |
Penasol 07.12.2004 10:08:40 | |
---|
Eikun juuri näinhän se menee että kun täällä kysyn apua niin siirrän vastuun teille ;) Mutta onhan sen nyt juuri noin toimittava että piuhat poikki ja plugia väliin. Kiitosta tuesta ja avusta. Itseasiassa kyllähän mä tän näin aavistin olevan mutta epäilin itseäni.
Itse tein saman tempun Craten comboon, jotta pääsee käyttämään Cratea lisäkaapin kanssa tai Craten kaiutinta nupin kanssa. Naarasplugin kolvailin vahvistimesta lähteviin piuhoihin ja kaiuttimeen piuha jonka päässä urosplugi. Toimii. "Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana." |