siridon 26.12.2004 21:55:22 | |
---|
Taas kerran wannabe-DIY-hemmo on löytänyt mummonsa ullakolta wanhan putkiradion ja tahtoisi modata sen kitaravahvistimeksi. Tällä keskustelupalstalla käy varmasti useita vastaavia projekteja läpikäyneitä henkilöitä, sekä muitakin asiasta jotain tietäviä. Nyt kysynkin teiltä: Löytyisikö keneltäkään Telefunken Bolero -mallisen putkiradion kytkentäkaaviota? Vai onko kytkis täysin turha tällaisessa projektissa? Ts. voiko putkiradiosta repiä kaikki osat irti ja käyttää vain niitä, joita tarvitsee. Esimerkiksi olen nähnyt putkiradion, jossa päätemuuntajan toisiopuolelta oli takaisinkytkentä pääteputkelle. Voiko tällaiset viritelmät rauhassa purkaa? Kiitos jo etukäteen |
KoskPaavo 26.12.2004 22:29:02 | |
---|
" jossa päätemuuntajan toisiopuolelta oli takaisinkytkentä pääteputkelle." Ei se tak.kytk. koskaan mene kai sinne pääteputkelle vaan sitä edelliseen vahvistinasteeseen. Ei kannata tuohon mielestäni hirveästi puuttua. Kitara vaan levariliittimeen ja täysille.(Gram.-asennossa) Huomaat että soundi on ihan hyvä, jos vaan radio itsessään toimii. Soittaja selviää aina. |
siridon 26.12.2004 22:33:29 | |
---|
Huomaat että soundi on ihan hyvä, jos vaan radio itsessään toimii. Olen huomannut sen kyllä Celeston Sointi 30-radioni kanssa... Tässä haetaan nyt tekemisen meininkiä. Olen trankkupelien kanssa pelleillyt jo jonkin verran, mutta nyt huvittaisi tehdä putkien kanssa jotain kivaa. |
siridon 26.12.2004 22:43:28 | |
---|
|
KoskPaavo 27.12.2004 12:53:14 | |
---|
Onpas melkoinen viritelmä tosiaan , enpä ole noin monimutkaisiin takaisinkytkentöihin perehtynyt , vertailepas tuota vaikka kitaravahvareitten takaisinkytkentöihin. Soittaja selviää aina. |
Tubeman 27.12.2004 21:26:46 | |
---|
Ja tällaista hässäkkä hain tuolla "takaisinkytkennällä": http://www.thevalvepage.com/radios/philips/643a/cct.gif Aikamoinen taideteos... Voi olla että siinä on ideana muokata soundia,olihan monissa kalliimmissa putkiradioissa valintanapit "Jazz" "Puhe" "Konsertti" soundeille,eli rajattiin jotain taajuuksia ja kansa oli aivan hiessä näiden hienouksien kanssa. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. |
maza 27.12.2004 21:43:47 | |
---|
Minustakin kovasti näyttäisi jonkinlaiselta kytkimellä valittavalta tone-säädöltä, samaan tyyliin kuin kitaravahvistimien presence-potikat. Pura hitoille vaa. |