Aihe: kokemuksia tämän tyyppisestä kaapin rakennuksesta?
1
harez
19.12.2004 11:44:30

Ajattelin rakentaa Roland Cube 60:lle edestä saman kokoisen kaapin 1X12" elementillä. Tuolla aiemmin oli juttua 2x12" kaapista josta toinen elementti on poistettu ja ne tuntuivat toimivan hyvin.

Tuossa tuli sitten eräänä päivänä mieleen tällainen rakenne:
http://www.student.oulu.fi/~jhauru/puoliavoinrefleksieteen.gif

Elikkä noi kulmat olisivat auki, jolloin ne toimisivat ehkä?? samoin kuin yksi poistettu 12" elementti 2x12" kaapista. Tarkoituksena olisi siis saada mahdollisimman paljon hönkää kaapin etupuolelta ulos ja saada ääni hieman "heleämmäksi" kuin täysin suljetussa kotelossa, joka cubessa jo on.

Etulevyn ajattelin tehdä 20-25mm vanerista ja muun kotelon 18mm vanerista. mitäs luulette miten toimisi tuollainen etulevy? Tai yleensäkään koko kaappi?

- Jaakko
kulmahiomakone
19.12.2004 20:37:55
Googleen ja maailman foorumeille hakusanaa "detuned" kera guitarin ja cabinetin, niin pitäisi juttua löytyä. On jonkin sortin muotivillitys tuo.
harez
19.12.2004 23:53:53

Kiitoksia...

On kyllä tosiaan paljon kaikenlaista höpinää ympäri nettiä. Ei vain vielä ole sattunut silmään samanlaista mitä itse ajattelin... pitää koittaa ja kattoo minkälainen ääni tuosta sitten oikeasti lähtee..

- jaakko
kulmahiomakone
20.12.2004 01:12:17
Itse olen miettinyt toteuttaa sellaisen kaapin, jossa on etulevyn sijaan olisi ristiin (kulmasta kulmaan) menevät tuuman paksuiset seipäät. Elementti tulisi sitten näihin seipäisiin neljällä pultilla kiinni. Seipäät olisivat elementin kohdalta veistetyt kolmion muotoisiksi siten, että kolmion terävä kulma tulisi kartiota kohti. Näin saisi ehkä vähemmän suuntaavaksi tuota kaappia...

En jaksa piirrellä. Toivottavasti joku ymmärsi.
harez
20.12.2004 08:45:28

Itse ajattelin muuttaa tuota suunniteltua rakennetta siten, että etulevy on leveämpi kuin takalevy jolloin pitäisi äänen hieman levitä. Täytyy vain varmasti tehdä kotelosta aika syvä, koska muuten toi tilavuus jää aika pieneksi ja ymmärtääkseni noi "detuned" kaapit ovat hieman normaaleja suljettuja suurempia. Haetaanko tuolla koolla nyt sitten alapäätä, koska ainakin subi-kotelot viritetään juuri isommalla koolla alaspäin.
mtt76
20.12.2004 18:24:40 (muokattu 25.12.2004 06:16:28)
Itse olen joskus yön hiljaisina tunteina suunnitellut vastaavaa. Laskeskelin päässä minkä kokoisella laatikolla mahtuisi tekemään tuon siten, että kulmissa olisi 12" kitaraelementin 1/4 siivua vastaavat aukot. Halkaisijaksi tulisi minimissään 28" (2" marginaalilla elementin ympärillä) ja neliskulmaisena laatikon mitoiksi suunnilleen 20" x 20", syvyyttä tarpeen mukaan.

Haetaanko tuolla koolla nyt sitten alapäätä, koska ainakin subi-kotelot viritetään juuri isommalla koolla alaspäin.

Sitäpä juuri. Olen kuullut kommenttia, että jopa pienemmät elementit isossa kotelossa saattavat ajaa asian, tyyliin 2x8" elementti 4x12" koteloinnissa.. O'Connor tekee ainakin kaikki laatikkonsa reilusti taviksia suuremmaksi, mikä lienee varmasti osaltaan parantamassa bassopuolen toistoa.

edit: Aikainen lintu madon syö. http://www.18watt.com/modules.php?n … orums&file=viewtopic&t=3009
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)