methäläene 07.12.2004 16:19:49 | |
---|
Otsikkokin sen jo sanoo, eli huvittais rakentaa itse kitara. Järjestetäänkö Tampereella kursseja? En oo mikää puuseppä, mutta kuitenkin ois kivaa saada jotain käsillä aikaseks.. ..."iki-läikkä"-kiljua.. se oli aina kosteena yhestä kohtaa... |
spyykko 07.12.2004 16:31:46 | |
---|
Otsikkokin sen jo sanoo, eli huvittais rakentaa itse kitara. Järjestetäänkö Tampereella kursseja? Ahjolassa järjestetään, http://www.ahjolary.fi/ Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Sami Koivisto 08.12.2004 14:59:57 | |
---|
Toi Ahjolan kurssi on aivan syvältä. Kandee mennä Lempäälään tai Nokialle, mitä molempia vetää Kitarafaktorin Harri. "This goes to eleven" |
methäläene 08.12.2004 16:06:23 | |
---|
Toi Ahjolan kurssi on aivan syvältä. Kandee mennä Lempäälään tai Nokialle, mitä molempia vetää Kitarafaktorin Harri. Mikäs siinä Ahjolan kurssissa mättää? ..."iki-läikkä"-kiljua.. se oli aina kosteena yhestä kohtaa... |
Juzzu 08.12.2004 18:54:23 | |
---|
Toi Ahjolan kurssi on aivan syvältä. Mun mielestä olisi ihan aiheellista perustella tuollaisia mielipiteitä kun julkisella voorumilla kerran ollahan. Tai ainakin pitää varautua siihen että mielipide ohitetaan suht välinpitämättömästi, jos kohta myöhemmin mahdollisesti kirjoittajan muutkin ihan perustellut mielipiteet. Näin ikään kuin kauhuskenaarioita maalatakseni. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
kulmahiomakone 08.12.2004 19:48:51 | |
---|
Mulle riitti kitaran rakentamiseksi varsin hyvin se, että oli tarvittavat koneet käytössä. Ohjaajan kitaranrakennustaidoilla ei ole niin väliä - oman kurssini ohjaaja luuli, että kaularauta liittyy jotenkin kielten virittämiseen "oikealle taajuudelle". Kyllä ohjaajat osaavat sanoa miten joku työvaihe kannattaa tehdä, vaikka eivät olisi koskaan kitaraa nähneet, kunhan vain tietävät mihin pyritään. Puusta se on kitarakin tehty ja samat lainalaisuudet siihen pätevät kuin muuhukin puuntyöstämiseen. Ja noista työstötavoista on aika hyvin netissä ja alan kirjallisuudessakin selostusta. Kochin teosta suosittelen, vaikka sitten olisi tietävä ohjaajakin. Meinaan, että aina on hyvä saada useampia näkemyksiä asiaan. Täältäkin voi kysyä. Eli ei sen tarvitse olla kitaranrakennuskurssi. Puutyökurssi riittää hyvin ihmiselle, jolle on kaikki kortit jaettu - vaikka sitten heikommatkin. |
Juzzu 08.12.2004 19:55:42 | |
---|
Luciferilla on pointti, mutta kyllä ammattilaisen ohjaamana saa myös paljon hyviä näkemyksia, kokemuksia ja vinkkejä tietoonsa, vaikkei ne edes aina suoranaisesti liitykin siihen omaan tunkkiin. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
spyykko 08.12.2004 21:35:28 | |
---|
Toi Ahjolan kurssi on aivan syvältä. No en mäkään ihan kauheesti Jussin ohjauksesta perustanut, mutta kurssilla oli monia hyviä (tai ainakin paljon allekirjoittanutta parempia) rakentajia joiden neuvoijen varassa sai hyvin kitaransa tehtyä. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Sami Koivisto 09.12.2004 08:26:30 | |
---|
Syvältä verrattuna esim. Harrin vetämiin juttuihin. LUE: Oikea soitinrakentaja, hommaa puut, Viimeistely mahdollisuus(Ahjolassa ei lakkaamoa taida olla). Jälki on aikas hienoa noilla Harrin kurssilaisilla mitä olen nähny. Ahjolassa on tietysti puun työstömahdollisuus, jos ei muuten ole, mutta esim Harrilla on kaikki SOITINRAKENNUKSEN erikoistyökalut ym. no niin. No, miehestähän se loppupeleissä on kiinni mitä aikaan saa, mutta kyllä mun mielestä KITARANRAKENNUSKURSSIA pitäis vetää ilman muuta SOITINRAKENTAJA. Oliko tarpeeks perusteluja? :P "This goes to eleven" |
Juzzu 09.12.2004 09:51:28 | |
---|
Oliko tarpeeks perusteluja? :P Hyvähyvä :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
kulmahiomakone 09.12.2004 12:43:52 | |
---|
...mutta kyllä ammattilaisen ohjaamana saa myös paljon hyviä näkemyksia, kokemuksia ja vinkkejä tietoonsa, vaikkei ne edes aina suoranaisesti liitykin siihen omaan tunkkiin. Juu, varmasti näin. Tarkoistus oli vain sanoa, että kitaran kyllä voi rakentaa täysin omatoimisesti, jos on halua ja innostusta, ja vieläpä päästä hyvään lopputulokseen. Huolellisuus, kärsivällisyys ja ankara mietiskely korvaavat puutteelliset tiedot, taidot ja työskentelyolosuhteet. Ja kun tuo kirjapainokin on keksitty, niin suuri osa ammattilaisten kokemuksista ja vinkeistä löytyy myös painetusta muodossa. Olen tietysti epäpätevä arvioimaan ammattilaisen henkilökohtaisen ohjauksen ja kirjoista omaksutun ohjeistuksen eroa, kun kokemusta on vain jälkimmäisestä. Mutta siitä pidän kiinni, että mikäli intoa on tarpeeksi, niin kirjat riittävät. Jos intoa ei riitä jaettavaksi muille, niin ehkä on paras hakeutua kurssille, jossa ohjaaja hommaa puut, lainaa työvälineet ja tarvittaessa rakentaa kitarankin. Mua ei ahdistanut yhtään noiden työvälineiden hankinta itselle, kirjojen työvaiheselostusten loputon kertaaminen ynnä muu vaiva, jonka olisi voinut välttää, mikäli ohjaaja olisi ollut alan ammattilainen, sillä alusta saakka oli sellainen fiilis, että ei jää viimeiseksi kitaraksi... Oppimisen kannalta tietynlainen omatoimisuus on myös hyväksi, kun ei vain sokeasti toteuta auktoriteetin ohjeita, vaan joutuu itse miettimään tekemisensä. Mutta siis varmasti helpompaa on kitaran rakentaminen ammattilaisen ohjauksessa. Työn lopputuloksen väitän sen sijaan olevan kiinni tekijästä. |
Sami Koivisto 09.12.2004 12:48:35 | |
---|
Näinhän se on, mutta... =D Rakentamisessahan tulee aina eteen juttuja joita ei oikein tiedä, eikä löydä kirjoista/netistä. On hyvä oppia kerralla tekeen jutut oikein ettei kymmenen kitaran jälkeen huomaa, et 'ai, noinhan se oiski kannattanu...' No ehkä sähkiksissä vähemmän näin, mutta akustisissa sitäkin enemmän... "This goes to eleven"
...Kun ite tekee saa semmosen kun tulee. |
samueld 13.12.2004 16:55:41 | |
---|
Näinhän se on, mutta... =D Rakentamisessahan tulee aina eteen juttuja joita ei oikein tiedä, eikä löydä kirjoista/netistä. On hyvä oppia kerralla tekeen jutut oikein ettei kymmenen kitaran jälkeen huomaa, et 'ai, noinhan se oiski kannattanu...' No ehkä sähkiksissä vähemmän näin, mutta akustisissa sitäkin enemmän... Niino. Mä olen just mainitulla kurssilla toistamiseen. Ekalla sain mielestäni helvetin hyvän kepin juurikin sen takia, että mulle kerrottiin mitä mun pitää tehdä. Ei olisi into riittänyt yksin sitä väsäämään, netissä surffaamaan ja raamattuja selaamaan. Sitten kun tyri ja ryssi, oli joku auttamassa korjausten keksimisessä ym. Ja se oli kanssa jees, että ei tarvinut ostaa niitä sairaan kalliita työkaluja itselle. En tekisi niillä nauhaviiloja lukuunottamatta himassa mitään. Pullapoika oon joo, kun en itse tee, mutta yli satakiloset jonoon ja painipeleihin. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
jptn 21.12.2004 00:20:21 | |
---|
Toi Ahjolan kurssi on aivan syvältä. Kandee mennä Lempäälään tai Nokialle, mitä molempia vetää Kitarafaktorin Harri. Kuka noita kursseja järjestää ja miten niille pääsee mukaan? |
Trebla 21.12.2004 00:59:39 | |
---|
Kuka noita kursseja järjestää ja miten niille pääsee mukaan? Nokialla toimii työväenopiston alaisuudessa, joten sieltä kannattaa tiedustella http://www.nokiankaupunki.fi/nc/viewarticle.asp?path=4,5,508,627,647tai sitten itse Kauppilan Harrilta: http://netti.nic.fi/~hkauppil/ Kurssi kestää syys- ja kevätkauden, joten kesällä kun kyselee ja haukkana heti ilmottautumisajanjakson alussa kirjautuu, niin eiköhän sitä itsensä kurssilta löydä. Lempäälän kurssista en sen paremmin tiedä muutakuin että siellä pitäisi työtilat ja työkalut olla hieman paremmassa kunnossa. Nokialla kurssi on toiminut yläasteen tiloissa ja senhän tietää missä kunnossa työkalut äidin pikku perkeleiden jäljiltä ovat ;) "Before you play two notes learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it." - Mark Hollis (1998) |