Aihe: Kitaran polttaminen
1 2 3
SiwamieS
29.11.2004 19:49:58
Tässä ei nyt ole kyse mistään Hendrix-touhusta mutta..

..Mulla on tossa lattialla tommonen keskeneräinen squier-projekti jolle en oo millään keksinyt mitään viimeistelyä, kun perustylsä maalaaminen ei oikein hotsita. Tuli tuossa mieleen että mitäs jos sen tuikkaisikin tuleen hetkeks aikaa, sit hiois pahimmat karstat pois ja vetäis petsiä tms. mömmöä päälle. Kenelläkään henk.koht. tai muuten vaan kokemusta / niksejä ko. operaatioon?
;)
----
Billsner
29.11.2004 20:38:53
Eikö ne yleensä polteta jollain kaasulla toimivalla "liekinheittimellä"? Niin minä ainakin "poltin" yhden hyllyn minkä tein ylä-asteella. Laita kuvia jos päätät polttaa raatocasterisi :)
You cannot rest here. Either find an inn, or rest outside.
SiwamieS
29.11.2004 20:46:17 (muokattu 29.11.2004 20:47:15)
Eikö ne yleensä polteta jollain kaasulla toimivalla "liekinheittimellä"?

Niin kai... Mutta mistäs mä tähän hätään semmosen löydän? Kuumailmapuhaltimella tulee varmaan vähän liian ykstoikkosta ja hallittavaa jälkeä, semmonen spontaani 'miten sattuu' -meininki ois huomattavasti tavoiteltavampaa. Mites jos vaan roikuttais sitä jostain ja roiskis polttonestettä tms. päälle ja tuikkais tuleen... sit antais sen käristyä hetken aikaa ja viskais hankeen?
----
SiwamieS
29.11.2004 20:46:35 (muokattu 29.11.2004 20:46:52)
----
----
Kumiankka
29.11.2004 20:59:05
Miltähän näyttäisi jos jonkinlaisella poltinraudalla paahtaisi psykedeelisiä kuvioita luonnonvärisen puun pintaan, ja sitten sopivaa antiikkisävyistä petsiä vähän pintaan...

Näitä liekityksiä joskus näkee paneloinneissa ja puuseppien tekeleissä. Niitä katsellessa on joskus tullut mieleen, että lopputulos ei aina ole kovin onnistunut. Näin taisi käydä kun itse kokeilin liekittää jotain saunomiseen liittyvää puuesinettä. Jostain syystä oma tekeleeni ei ollut läheltä eikä kauempaakaan katsottuna yhtä hieno kuin naapurin tekemä...
Wil-J
29.11.2004 21:05:59
Kolvilla vaan tökkii kuviota pintaan :) Voi olal tosin aika iso homma koko kitara kolvata...
J.P.K
29.11.2004 21:42:21
Mites jos vaan roikuttais sitä jostain ja roiskis polttonestettä tms. päälle ja tuikkais tuleen... sit antais sen käristyä hetken aikaa ja viskais hankeen?

Joo tee tolleen. Tule sit kertomaan miten kävi : )
SiwamieS
29.11.2004 21:51:09
Joo tee tolleen. Tule sit kertomaan miten kävi : )

Ok... Palailen asiaan, jos ja kun löydän sopivaa sytytysnestettä jne. Toivottakaa onnea showhun..
----
Wil-J
29.11.2004 22:03:53
Ok... Palailen asiaan, jos ja kun löydän sopivaa sytytysnestettä jne. Toivottakaa onnea showhun..

Videoi se :D
Kitaravirtuaali
29.11.2004 22:09:06

Videoi se :D

Kyllä, ehdottomasti jos vain mahdollista. Videon nimeksi sitten Ei_nain.mpg

Ei maar, mikseikäs tuokin onnistuisi. Teknisissä töissä joskus naskinahan noita polteltiin toholla pienen etäisyyden päästä. Kun malttoi niin ihan hieno tuli.
maza
30.11.2004 10:32:07

Biltemasta saa semmosia puhalluslamppuja halvalla.

Kerronpa samalla jutun, mitä ei kande tehdä. Ei nimittäin kande ostaa semmoista pientä "kynäpuhalluslamppua", tai ainakaan ei kannata käyttää semmosta ulkona 20 asteen pakkasessa ja sitten tuoda sisään.

Lämpölaajeneminen on hauska ilmiö; pari vuotta sitten uutena vuotena meinas käydä aika pahasti kun tuollainen kynätorchi poksahti hattuhyllyllä halki ja kuumotinkärki lensi n. 2 cm mun pään vierestä. Ja ilmeisesti voimaa oli melko runsaasti; matka päättyi vessan pyöreään lamppuun joka meni tuhannen pillun päreiksi. Mietin vaan että mitenköhän päreiksi pää olis siinä sitte mennyt.
Jouni Antero
30.11.2004 11:07:20
Mä aikoinaan roiskin sellaista tinneriohenteista maalia rungolle ja poltin samantien roiskeita märkänä...ei sitä kauniiksi voi sanoa, mutta omanlaisensa kieltämättä...
pardy
30.11.2004 14:29:25

Mietin vaan että mitenköhän päreiksi pää olis siinä sitte mennyt.

Tuhannen pillun PÄÄreiksi?
Wil-J
30.11.2004 16:44:35
Tuhannen pillun PÄÄreiksi?

Tosta tuhannen pillun päreistä oli jossain joku artikkeli muuten. Se tarkotti sitä että kun ennen naisilla oli saunassa puinen "pillunpäre" joka suojasi pillua, niin isosta puusta voi äijä sitten sanoa "tosta sais vaikka tuhannen pillun päreet". Aika mielenkiintoinen tarina!
Juzzu
30.11.2004 17:00:57 (muokattu 30.11.2004 17:01:35)
Menee jo melkoisen öv-töpikiksi, mutta kai tässäkin on kyse jonkin sortin puun polttamisesta... Tai... No... Niin no.

Pläjäys kulttuurihistoriaa...

Pillun päreitä käytettiin vielä 1800-luvulla, ennen
laudeliinojen keksimistä, saunoissa naisten alapään suojana.
Ymmärrettävistä syistä olosuhteet maaseudulla olivat tuolloin
hygienian kannalta erittäin puutteelliset, eivätkä mieheet
yleensä käyneet "esipesussa" ennen lauteille istumista.
Lauteet siis suorastan kuhisivat erilaisia mikrobeja ja
bakteereita, varsinkin koliformisia bakteereita.

Pillun päreet eli "vitukkeet", kuten niitä tuolloin
kutsuttiin tehtiin tavallisista männyistä vuolluista päreistä
muotoilemalla ne naisen omien muotojen ja käyttötarkoituksen
mukaan. Luonnollisesti ne olivat alussa puunvärisiä, mutta
muuttivat sitten väriään mitä enemmän niitä käytettiin. Ihan
pärekaton harmaiksi ne eivät sentään ehtineet.

Sanonta "Tuhannen pillun päreiksi" on syntynyt luonnollisesti
siitä, kun miehet ovat arvioineet puun kokoa ja sen
riittävyyttä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Naisille
varattiin tietysti oma puu vitukkeisiin eli pillun päreisiin.

"Tuo mänty riittää varmasti tuhannen pillun päreiksi", on
varmasti ollut tuttu sanonta eri puolilla Suomea.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Wil-J
30.11.2004 17:23:00
Kiitos Juzzu täydentämisestä :D Ton jutun olin muistaakseni lukenut!
trih
30.11.2004 21:27:40
En suosittele pistämään polttonesteitä runkoon. On kokeiltu. Tuli mukavia "syvennyksiä" runkoon hiomisvaiheessa kun hiillostui muutama kohta.
fox
30.11.2004 21:53:17

My 2 cents..
Riippuu mitä aiot rungosta saada aikaiseksi.. Kuumailmapuhaltimella ei kyllä oikeen kannata, toki silläkin saa "ruskistettua", mutta jos aiot saada sellaisen "puhalluslamppu"-kuvioinnin tai vielä astetta karskimman, syykuvioitten "nostamisen" polttamalla, olis kyllä joko oikea puhalluslamppu tai nestekaasu-toho se oikea valinta. Ja malttia sitten paahtoon, ettei leimahda koko roska. Ehkä kannattais harjoitella jollain jämälaudalla ensin. Parhaita puita paahtoon ovat haapa ja saarni, kelomännystä harvemmin tehdään kitaran runkoja. Leppärungostakin joltinenkin tulee kyllä. Uskoisin.
Lord of the strings
30.11.2004 22:06:33 (muokattu 30.11.2004 22:07:01)
Mä poltin teknisessä työssä mun avainkaapin pintaa semmosella kaasupolttimella. Polttelin ensin vähän kauempaa ja katsoin, että kuinka tehokkaasti se polttaa, sitten vaan veteli kaukaa niihin kohtiin mitkä halusi tummentaa. Lakkaa vaan päälle ja hieno tuli.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
zepeteus
30.11.2004 23:11:18
Kitaran grillausta, no silleen. Siwamies taisi olla samoilla linjoilla kuin minäkin, tohottimilla tahtoo tulla turhan hallittua ja rajattua jälkeä. Joskus käsityötunneilla tuota polttokuviointia tehtiin ihan säännöllisesti puutöille, liekö silloinen muoti-ilmiö. Tokihan jos hakee juuri sellaista tyyliä, niin tuo sopisi varmaan hyvin.

Itse olen roiskinut tylysti Zippobensaa päälle ja eikun leimuamaan. Siinä saa loimuvaahtera uuden merkityksen...

Mitään "Monterey tribuuttia" en sentään yrittänyt tehdä, niin kuin tämä ammattilaisten kärventämä:
http://www.jemsite.com/axes/model/vai_uv.htm

Tuollaista kunnolla poltettua ei kyllä taida pystyä viimeistelemään millään, ellei riivi hiillostuneet lastut irti ja putsaa pintaa, mikä puolestaan veisi osan tenhosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)