Juzzu 23.11.2004 10:51:51 | |
---|
Noniin, kellä ois paras vinkki tämän muovisen binding-listan taivutukseen hämmentävän pieniin muotoihin, minun tapauksessa f-aukkoon. Aikaisemmin olen avittanut muokkautumista hiustenkuivaajalla, nyt pitäisi vissiin keksiä jotain muutakin. Jos vaikka pyöreän tangon ympärille taivuttaisi, vaikka kuivaajalla, niin saisi pyöreää muotoa f-aukon mutkaan. Vai löytyisiköhän muita vinkkejä? Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
kulmahiomakone 23.11.2004 10:58:51 | |
---|
Entä jos yksinkertaisesti laitat listan katki kaikista tiukimmissa käännöksissä ja sitten korjaisit seuraavana päivänä asetoni-reunalistatökötillä? Meinaan, että tuppaa jäämään kuitenkin kaikenlaisia jännityksiä muoviin, vaikka sen mielestään saisi hyvinkin taivutettua, joten se sitten lähtee helpommin irtikin niiden jännitysten kera... Noista korjauksista saa niin siistejä, ettei niitä huomaa, vaikka kuinka läheltä tihrustaisi. |
Juzzu 23.11.2004 11:23:56 | |
---|
Toki on tarkoitus f-aukko tehdä useammasta palasta, kahdesta neljään palaa ajattelin. Esimerkiksi pallukoihin kohdille meinasin taivuttaa listaan niin että se olisi vähän isompi kuin aukko, ja sitten ujuttaisin sen paikoilleen jolloin jos oma jännitys sitä vähän pitäisi paikallaan. Ja asetonit perään. Tarkotus on toki saumat sitten myös hoidella näkymättömiin asetonilla leikkien. Mutta tosiaan, hyviä taivutusniksekä kaipailin jos löytyisi. Tais sitten pitää vaan laittaa hiustenkuivaaja tulille ja etsiä sopivia pyöreitä tankoja. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Juniper 23.11.2004 12:17:53 | |
---|
Tee raidalliset listat ja laminoi ne valmiiksi muotoon :) Asetonilla voi myös pehmentää listaa, mutta sutta tulee helposti, jos astonin annostus heittää vähänkin..... |
vrajala 23.11.2004 12:30:19 | |
---|
Ei kai sitä kunnolla saa tehtyä kuin lämmöllä ja "muotilla". Ja en mä tiedä onko siihen parempia välineitäkään kuin nuo mainitsemasi, joskin mä olen taivutellut kuumailmapuhaltimen ja erikokoisten pulttien avulla. Siis sellaisten, joissa on kierteetöntä osaa riittävästi. Kuumailmapuhallin kannattaa kyllä säätää mahtollisimman pienelle ja siltikin kannattaa olla varovainen. Muuten on näpit sulassa muovissa. Ehkäpä fööni olisi näppärämpi, sellasta vaan ei tuolla pajalla satu olemaan. Eikä emännänkään fööniä sinne kehtaa rontata. Homma kyllä helpottuu huomattavasti, jos sekä lämmönlähde että tapit ovat kiinteästi paikallaan. Ensin pitää listaa lämmössä jonka jälkeen taivuttaa sen muotoonsa. Kylmä tappi nopeuttaa tota jäähtymistä hieman. Lämmönlähteenä voisi käyttää myös tuikkua tms. Mutta mulla ei kyllä kauhian pienistä mutkista ole kokemusta. Voipi olla, että noissa nauhan profiilikin muuttuu jo melkoisesti. Pittää kokeilla. Itseasiassa mä viimeksi taivutellessani mietin, notta josko laittaisi tuon kaverin vanhan venäläisen käyntiin ja pyöräyttäisi sellasen käpyterän tapasen porrastetun aputyökalun. Siihen voisi sitten tehdä niitä halakisijoita niin monenlaista kun ikinä tarvitsee. Mutta taas kävi niin, että soittimen valmistuminen meni työkalun tekemisen edelle. No, ehkä sitten seuraavalla kerralla... Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Juzzu 23.11.2004 12:33:25 | |
---|
Asetonilla voi myös pehmentää listaa, mutta sutta tulee helposti, jos astonin annostus heittää vähänkin..... Näinhän se on, lähinnä juuri ajattelin käyttää asetonia siitä loppusiloittelussa ja "fillauksessa" että saa mahdolliset kolot ja saumat piiloon. Asetonilla taivetettaessa voipi tulla aika löysää reunalistaa laitettavaksi :o) Jehna, mutta kiitos vinkeistä kaikille. Ensin tosin pitää vielä f-aukot tehdä ennen kuin pääsee listan kanssa leikkimään, mutta raporoitaan sitten miten kävi :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
jarmos 23.11.2004 14:08:11 | |
---|
Itse liimailin reunalistat f-aukkoihin loctite 401.sellä, ja paikkailin asetooni selluloidi mössöllä, se hyväpuoli pikaliimassa on niin ei tarvitse hirveesti pohtia teippauksia ja voi edetä pätkä kerrallaan ja puristaa vaikka sormin kiinni, ihan hyvä tulee. Tuosta en sitten tiedä kuinka asetoni liimaa esim PVC muovia jota esim milbrookista ostamani reunalistat olivat mutta pikaliima oli siihenkin hyvä ratkaisu. Jos selluloidia lähdet lämmittelemää niin varo syttymistä, lehahtaa tuleen aika äkäseen. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
Juzzu 16.12.2004 08:07:18 (muokattu 16.12.2004 08:12:35) | |
---|
No nyt on sitten reunalistat kääräisty f-aukkoihin. Päädyin hetken mielijohteesta sitten käyttäään pearloid-listoja, tuleepahan vähän sellaista glam-meininkiä vaikkei kitara muuten nyt kovin glam olekaan. Pitkästä aikaa taas reunalistoja taivutellessa alkoi tuntumaan, että perhana, ei tämä nyt näin hankalaa viimeksi ollut. Ei muuta kuin jemmasta hakemaan 'tavallista' kellertävää muovilistaa jas kas, nopeammin siihen asetoni vaikutti ja helpommin kääntyi hiustenkuivaajan avustamana. Mutta kyllä se pearloidikin siitä taittui ja liimaantui oikein nätisti ihan pelkällä asetonilla avustettuna. Aikamoisia virityksiä tosin joutui välillä käyttämään listan saattamiseksi aukon reunoille. Keräilin ruok...öö.. työpöydältä kaikenlaista pikkukamaa joilla saa listaa kiilailtua aukon reunoja vasten ja sormipattereista sai hyviä 'kiiloja' f-aukon koloihin kun vähän maalarinteipillä passasi halkaisijan oikeaksi. Ei tuo pearloidi-lista f-aukoissa niin kovin hämmentävältä näytä kun listasta näkyy käytännössä enemmän vain listan yläreuna, mutta sivuviistosta on varsin oivallisen näköinen. Ja pitäähän se lista f-aukoissa kuitenkin samaa olla kuin rungon ja kaulan reunassakin. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
tonicaster 16.12.2004 09:57:13 | |
---|
Nyt Juzzu kuvia!!!!olen odotellut niitä tässä pari päivää näitä threadeja lukien, meinaan kuulostaa aikas lupaavalta tuo projekti ;) |
Juzzu 16.12.2004 11:22:40 | |
---|
No ei ny ole oikein kameraa sattunut tassuihin. Katellaan... Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |