efunkelist 22.01.2005 09:11:31 | |
---|
Ajattelin vain että kun kohta alkaa kaiutinkotelon rakentaminen niin olisi se hienoa tehdä siistit asialliset piirustukset koneella ja ulostaatulostaa lazerilla. Jotain hyviä ohjelmia tähän tarkoitukseen? Vaikka suottaaha tuo olla että ruutupaperi ja lyijykynä hoitaa homman jälleen kerran.. ;) Kun ajattelin tehdä vähän designimmän kyhäelmän eikä vain loota+reikä-mallista.. Kalamies#9 >-)))> Pastilli? Tästä tietoa rauhasta. |
vrajala 22.01.2005 16:29:43 | |
---|
Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Mikko Kankaanpää 22.01.2005 18:34:39 | |
---|
Corel Draw:sta saa kai 30päivän version ladattua ilmaiseksi. Itse pidän ohjelmasta todella paljon, helppo ja looginen käyttää ja ominaisuuksia löytyy tarpeeksi, Mikko http://www.uraltone.com |
Sampe 22.01.2005 23:07:09 | |
---|
Mulle on koneelle eksyny semmonen kun TurboCAD 2D v6.5. Enpä oo paljoo käyttäny, eikä mulla näistä ohjelmista oikein kokemusta oo mutta ihan asialliselta vaikuttaa. Uskotteko vai valehtelenko lisää? |
ts0mbi 23.01.2005 02:02:20 (muokattu 23.01.2005 02:02:38) | |
---|
Gimp 2.0 voisi toimia. :> Avatarissa lukee "turha..." |
Tommi S. 23.01.2005 12:23:37 | |
---|
Mulle on koneelle eksyny semmonen kun TurboCAD 2D v6.5. Enpä oo paljoo käyttäny, eikä mulla näistä ohjelmista oikein kokemusta oo mutta ihan asialliselta vaikuttaa. www.guitarbuild.com osoitteesta, downloads osiosta, tuon ilmeisesti saa. |
efunkelist 24.01.2005 11:33:03 | |
---|
Kiitoksia vastauksista, tutkitaan... Kalamies#9 >-)))> Pastilli? Tästä tietoa rauhasta. |
spyykko 24.01.2005 11:46:55 (muokattu 24.01.2005 11:48:02) | |
---|
Vaikka suottaaha tuo olla että ruutupaperi ja lyijykynä hoitaa homman jälleen kerran.. ;) Niin, tarvitaanko heti, vai tehdäänkö tietokoneella :-) Mitä hankalampia muotoja piirretään sen enemmän ohjelmien ominaisuudet ja käyttötaidot rajoittavat luovuutta. Ei ole mikään ihme että esim. autot muotoillaan tänäkin päivänä savesta, eikä cadillä. Mikäli tarkoitus on tehdä kokonaan oma design, niin lähtisin kyllä liikkeelle kyna+paperi, tai ehkä peräti puukko ja styrox -linjalta. Jos taas tarkoitus on kopioida jokin olemassaoleva kitara netistä löytyneiden kuvien perusteella käytännössä mikä tahansa grafiikkaohjelma joka osaa kuvien skaalamisen kelpaa. Jos taas piirustuksia pitää levittää ulkopuolisille, tai haluaa esim. leikkauttaa sabloonoja laserleikkurilla niin tarvitaan jokin tekniseen piirtämiseen paremmin sopiva ohjelma esim. jokin CAD. Onneksi halvoista tällaisista ohjelmista ei ole tarvinnut kerätä kokemusta, vaan työkalut ovat olleet aluksi koulun ja myöhemmin työnantajan puolesta vimosen päälle kunnossa. TurboCad on huhupuheiden mukaan ihan käypäinen ja kohtuuhintainen ohjelma. Veikkaisin silti, että mikäli vastaavien ohjelmien käytöstä ei ole aikaisempaa kokemusta, niin kynällä ja paperilla on suunnitelmat tehty valmiiksi ennen kuin CADin opettelu on kovin pitkällä. EDIT: nijoo, pitäisi lukea aina nää alkuperäisetkin viestit. Tosiaan alkup. kirjoittaja ei ollut käyttämässä CADia kitaran suunnitteluun, niin kuin vastauksessani viittasin. Kiitos ja anteeks. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Juzzu 24.01.2005 11:59:01 | |
---|
Spyykkö puhuu asiaa. Itse en töiden puolesta ole tarvinnu moneen suuntaan kaarevia pintamallisjuttuja, joten en ole sitten vaivautunut moisia harjoittelemaankaan että voisi LP-tyylisen kannen mallintaa. Tosin eipä moiselle paljon syytä muutenkaan olisi kun käsin tehdessä siitä kuitenkin tulee sellainen kun käsi sanoo :o) Vaikka muuten uskallankin väittää saavani käyttämilläni CAD-ohjelmilla tehtyä "mitä vaan" nopeasti, en ole liiemmin nähnyt tarvetta CADia käyttää. Kyllä tuollaisissa kitarahommeleissa HandyCAD on oikein sopiva väline :o) Tosin, jos kokonaan omanlaistaan mallia suunnittelisi niin eipä pahaa tekisi pien kädistely - kuten huomattiin tästä spyykön omasta mallista. Ol havainnollinen kunnon 3-ree malli. Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen |