Aihe: LP:n kaulaliitoksen poikkileikkaus?
1
justus5
18.01.2005 18:37:09
Auttakaas miestä mäessä - täällä oli jossain kaulataskua/kaulaliitosta koskevassa viestissä poikkileikkauskuva LP:n (oliko peräti custom shopin?) kaulaliitoksesta. Idea kuvalla oli kai demota tuota tenonin pituutta mutta huomio keskittyikin siihen liitoksen tiiviyteen, jossa kaulatasku ja kaula eivät kohdanneet kuin pieneltä alueelta.

Tuota linkkiä tai kuvaa nyt siis mielenkiinnosta kaipailisin .. tai sitten olen (tapani mukaan) nähnyt jotain valveunia. "Hakua" kokeilin mutta eipä mikään hakusana natsannut .. yllättäen.
Remember to rebel against authorities, kids!
Gypsy
18.01.2005 18:53:53
http://web.archive.org/web/20030608 … oducts/custom/csu/summer9story.html

Löyty se kun vähän potki.

Ja kyllä, se on faktaa nykysellään, että noin ne tehdään.
justus5
18.01.2005 19:07:40
Tack - tuohan se.

Vieläkin jaksaa ihmetyttää toi standardin liitos. Minkä takia se on tehty noinkin löyhästi? Toihan näyttää jonkinlaiselta säädettävältä liitokselta - kulmaa saa muutettua kuumailmapistoolin ja fiiliksen mukaan.
Juzzu
18.01.2005 19:18:32 (muokattu 18.01.2005 19:23:38)
Tack - tuohan se.

Vieläkin jaksaa ihmetyttää toi standardin liitos. Minkä takia se on tehty noinkin löyhästi? Toihan näyttää jonkinlaiselta säädettävältä liitokselta - kulmaa saa muutettua kuumailmapistoolin ja fiiliksen mukaan.

Itse asiassa ei saa, sillä otelaudan suora alareuna ottaa kiinni rungon suoran viisteen kanssa - jos kaula vaan asennetaan siten kuten pitäisi eli otelauta makailemaan suoraan runkoon kiinni.
Tsekkaas tuo otelaudan ylitys sivusuunnassa tästä kuvassa
http://web.archive.org/web/20030608 … custom/csu/images/summer/tenons.jpg

Arvailen notta syy miksi kaula on tehty noin on lähinnä se että tuosta saa oikean syvyyden kaulalle tehtyä nopeasti kun kaulaa ei tarvitse, upottaakseen sitä syvemmälle, hio kuin tuosta korkeimmalta kohdalta keskeltä. Ja pitäähän sitä liitoksessa olla vähän paisuntaa ylimääräiselle liimalle ;o)

Siirtyisivät kunnon CNC-koneisiin niin tulis kerralla valmista...

Jos olet itse LP:n tyylistä kaulaliitosta tekemässä, niin melkein kannattaisi pitkä tehdä, on minun mielestä helpompikin kun kaulataskun jyrsintä loppuu mikkikoloon ja otelaudan voi liimata koko matkaltaan kaulapuuhun ilman "roikkuvia" ylityksiä. Ja onpahan sitten mukamas paree ja oikee kun on wanhan liiton long-neck-tenon ;o) vaikkei lyhyemmässäkään mittään vikaa ole.
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
justus5
18.01.2005 19:50:51
Itse asiassa ei saa, sillä otelaudan suora alareuna ottaa kiinni rungon suoran viisteen kanssa .. Tsekkaas tuo otelaudan ylitys sivusuunnassa tästä kuvassa.

Niin tietysti. Noh välillä ihmetyksen vallassa alkaa fysiikan lait siirtymään mielikuvituksen tieltä - yllättävänkin nopeasti ;). Toi ylitys (ts. toi tenonin kapeus) on muuten samaa luokkaa kuin mun piirustuksissa. Ajattelin kyllä jo alunperinkin tehdä hieman tuhdimman läsyihin verrattuna.

Arvailen notta syy miksi kaula on tehty noin on lähinnä se että tuosta saa oikean syvyyden kaulalle tehtyä nopeasti ..

Mjoo .. tiedä sitten, toi tenon näyttää erehdyttävästi jonkun second-hand kotipuusepän nakertamalta jolla ei ole voiveistä kummempaa arsenaalia käytössä. Toi on sentään suuren ja mahtavan Iso-G:n tehtaalta lähtöisin, jossa luulisi olevan värkit melko tehokkaaseenkin työstöön.

Jos olet itse LP:n tyylistä kaulaliitosta tekemässä, niin melkein kannattaisi pitkä tehdä.

Jep.. näin olen ajatellut.
Juzzu
18.01.2005 19:53:35
Mjoo .. tiedä sitten, toi tenon näyttää erehdyttävästi jonkun second-hand kotipuusepän nakertamalta jolla ei ole voiveistä kummempaa arsenaalia käytössä.

Kyl. Ihme että ovat tuollaisen uskaltaneet edes nettisivuilleen laittaa. Vaikka tuo kuva alunperin olikin muistaakseni Custom Shopin sivuilla kuvaamassa ko. puljun tuotteiden erinomaisuutta, niin en olisi itse lähtenyt tuollaisen kuvan kanssa liikenteeseen jossa emäpuljun tuotteista annetaan tuollainen (realistinen, heh...?) kuva.

Noh, poishan nuo on nyt otettukin.
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)