säälipi... 02.01.2005 13:42:00 | |
---|
Onkos kukaan kokeillut tehdä bodyä pajusta?Mulla on muutama melko oksaton ,n.20 cm.leveä pajulankku. Ja olisi myös.metsälehmusta,ja pihlajaa.Saisiko niistä hyviä kaulapuita?? |
Trebla 02.01.2005 14:00:40 | |
---|
Ei kai tuossa muuta mahdollisuutta ole kuin kokeilla sitä pajua. lehmustahan käytetään bodymateriaalina, joten jos puussa riittää kokoa, niin siihen. Pihlajahan ilmeisesti on aika kovaa. Muistelisin jostain lukeneeni, että pihlajasta tehtiin/tehdään tikapuiden "pienoja" l. poikkipuita ja tuskin tuohon ihan mitään heikkoa puuta kelpuutettaisiin. Voisi siis luulla, että siitä ainakin kaula valmistuisi. Älä nyt ainakaan pesään lykkää. (ja tarkoitan tässä tapauksessa tulisijaa) =) "Before you play two notes learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it." - Mark Hollis (1998) |
fox 02.01.2005 14:40:40 (muokattu 02.01.2005 15:59:44) | |
---|
Onkos kukaan kokeillut tehdä bodyä pajusta?Mulla on muutama melko oksaton ,n.20 cm.leveä pajulankku. Ja olisi myös.metsälehmusta,ja pihlajaa.Saisiko niistä hyviä kaulapuita?? Mitähän pajua? Esim. raidasta on tehty lukuisia kitaroita, tiedän ainaki yhdellä Helsingin ammattimuusikolla Teleen jonka runko on oksattomasta ja todella nätistä raidasta. Tosi hyvä on se. Valitettavasti monet pajulajit, jotka kasvaa puumaisiksi, on puuaineksensa puolesta pehmeitä ja lohkeilevia, myös puuaines pehmeydestä johtuen on akustisesti vähän "kuollutta". Raitaa tosiaan kannattaa kokeilla, kokemustakin siitä on. Ja lisäystä: Pihlajaa on varmasti kannattavaa kokeilla kaulapuuna. Joskus tuossa yhdellä sahalla sahattiin 2" pihlajalankkua jollekin huonekalu-artesaanille. Oli varsin tyylikkään näköistä kamaa. Hintavaa tosin... |
Vapour 18.01.2005 13:51:22 | |
---|
Raitaa tosiaan kannattaa kokeilla, kokemustakin siitä on.
Raita kiinostaisi haman tulevaisuuden ensiprojektin materiaaliksi, ja tällaiset jutut kiinnostais: Millainen mahtaa olla raidan soundi? Mahonkinen, vai jotain muuta? Mitä maksaa? Voiko siitä tehdä kaulan? Kiitän jo etukäteen, etten vaan unohda...=) |
fox 18.01.2005 15:32:52 | |
---|
Raita kiinostaisi haman tulevaisuuden ensiprojektin materiaaliksi, ja tällaiset jutut kiinnostais: Millainen mahtaa olla raidan soundi? Mahonkinen, vai jotain muuta? Mitä maksaa? Voiko siitä tehdä kaulan? Kiitän jo etukäteen, etten vaan unohda...=) Raita on, hmm..ei mahonkinen, eikä saarnisen kirkas, ehkä lähellä jotain leppää, mutta voi olla vähän keskialuevoittoisempi, kovaa puuta, jos on tervettä. Kaulaa en lähtis tekemään, vääntölujuus/lohkeamisherkkyys voi olla huonompi kuin näillä perinteisillä kaulamateriaaleilla.. |
Vapour 18.01.2005 19:37:55 | |
---|
Löytyisikö joltain muuten kuvia raidasta sorvatuista kitaroista? |
säälipi... 20.01.2005 17:43:11 | |
---|
tulikin tossa mielee,että kun mulla on kaikennäköistä puuta tuolla,puuseppä kun olen,niin ehkä voisi olla myyntiinkin asti noita kalikoita.Muutaman bodyn olen tossa huvikseni liimannut.pajusta ja haavasta.Haapaa olisi ainakin tosipaljon. |
päänahka 20.01.2005 19:15:58 | |
---|
tulikin tossa mielee,että kun mulla on kaikennäköistä puuta tuolla,puuseppä kun olen,niin ehkä voisi olla myyntiinkin asti noita kalikoita.Muutaman bodyn olen tossa huvikseni liimannut.pajusta ja haavasta.Haapaa olisi ainakin tosipaljon. En tuosta haavasta tiedä soitinpuuna kun en ole kuullut, mutta jos voisit vähän valaista, mitä kaikkea sinulta löytyy, voisi kiinnostaa. Soolot on perseestä. |
säälipi... 21.01.2005 12:13:03 | |
---|
No ainaskintuolla www.woodyguitars.com osoitteessa on haavasta mainittu,ja kovasti kehuu sitä.Mutta sitten on harmaa-sekä tervaleppää,tammea,pihlajaa,ohuena tavarana...vissiin 32mm.pihtaa,pajua,omenapuuta,koivua,ja kaikkea erilaista pikkukalikkaa,mistä nyt kauloja ehkä saisi... Mutta kun en näistä juurikaan tiedä,mikä puulaji sattuu mihinkin??? |