Aihe: Sähkörummut aloittelevalle rumpalille
1
Reddie
03.12.2003 17:16:40 (muokattu 03.12.2003 17:16:49)
Yritin vähän etsiä tästä aiheesta mutten oikein mitään rakentavaa löytänyt.

Eli haluaisin aloittaa rumpujen soiton, mutta kun aika ei riitä tunneilla käyntiin niin haluaisin kotona soittaa niin heti ekana tuli mieleen noi sähkörummut koska taloni ei oikein akustisiin anna myöten. Kysymykseni kuulukin että oppiiko noilla soittamaan? Onko oikeita rumpuja TÄYSIN erilaista soittaa? Puhun siis lähinnä tuntumasta ja niin pois päin.. Onko kellään itsellään tämmöisiä kokemuksia? Kun kuitenkin ajattelin sitten "joskus" siirtyä oikeisiin rumpuihin.

Ja sitten toiseen kysymykseen että mitä kaikkea tommon sähkörumpu setti vaatii ja osaisko joku suositella joitain tämmösiä settejä?
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia suomesta
Niskamies
03.12.2003 17:25:09
Yritin vähän etsiä tästä aiheesta mutten oikein mitään rakentavaa löytänyt.

Eli haluaisin aloittaa rumpujen soiton, mutta kun aika ei riitä tunneilla käyntiin niin haluaisin kotona soittaa niin heti ekana tuli mieleen noi sähkörummut koska taloni ei oikein akustisiin anna myöten. Kysymykseni kuulukin että oppiiko noilla soittamaan? Onko oikeita rumpuja TÄYSIN erilaista soittaa? Puhun siis lähinnä tuntumasta ja niin pois päin.. Onko kellään itsellään tämmöisiä kokemuksia? Kun kuitenkin ajattelin sitten "joskus" siirtyä oikeisiin rumpuihin.

Ja sitten toiseen kysymykseen että mitä kaikkea tommon sähkörumpu setti vaatii ja osaisko joku suositella joitain tämmösiä settejä?

Halvissa sähkärummuissa on muovipädit, eli ei ole ollenkaan kunnon tuntumaa. Kalleimmissa on sitten kalvot, mutta hintaakin on monta tuhatta euroa. Kyllä niillä oppii soittamaan.

Voin suositella Yamahan sitä DTX-press kittiä. Ihan ookoo sämplet ja voi tehä omia kittejä. Thomannilla hintaa piirun verran alle tonnin.
Hanki presari ja ole tosimies!
Reddie
03.12.2003 17:28:37
Voisin ehkä vielä sen verran tarkentaa että kuinka vaikea noista sitten on siirtyä oikeisiin vehkeisiin?
Outkast
03.12.2003 17:34:37
Sähkörummuissa ei ole mitään väliä miten siihen padiin lyö tai missä kulmassa yms. Voisin sanoa, että ainakaan samanlainen tatsi ei sähköissä ja akustisissa ole, mutta mikä kivalta tuntuu. Minua haukuttiin asennevammaiseksi kun vastustin sähkörumpuja. Mielestäni ainoa oikea soundi on akustisissa. Mutta saahan niillä sähköillä vaikka mitä aikaan.
Alpha
03.12.2003 17:39:29
DTXPRESS:

http://www.netzmarkt.de/thomann/yam … sn=80e7e13b927992993604d610d4806f64

999€...

Millenium MPS-300:

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=80e7e13b927992993604d610d4806f64

422€...

Viritettävät DDRUMit:

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=80e7e13b927992993604d610d4806f64

3090€...

Onhan noi vireessä pidettävät kalliita, mut on sit kans hyvät...Milleniumeihin en kyllä itse koskisi kepilläkään; hajoo vielä...DTXPRESS tuntuu parhaimmalta.

En ole monesti kokeillu, mutta kuin kauan sitä sitte jaksaa lätkiä tollasia kovia läpyköitä, joista ei kapula pomppaa takas.

Tuntuma ja saundit varmasti erilaiset, ku akustisissa...
Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni.
hahuusko
03.12.2003 18:30:29
Minulla on sähkörummut (Roland TD-5K, aika kovat muovipadit) kotona ja niihin tottuneena kapulat meinaavat lentää käsistä, kun akustisen setin taakse pääsen (ehkä pari kertaa kuussa). On se tuntuma niin erilainen.

Dynamiikkakin noissa on tosiaan vähän niin ja näin. Kun soittaa hiljaa, niin ei kuulu mitään (paitsi tietenkin padien kolina); kun soittaa melko lujaa niin kuuluu jotain ja kun lyö kunnolla, niin kuuluu vähän lujempaa. Voihan sitä herkkyyttä yrittää säädellä, mutta jos säätää kovin herkäksi niin sitten padit reagoivat kaikkiin pieniinkin tärähdyksiin ja sitten koko setti soi, vaikka oli tarkoitus lyödä vain yhtä padia.

Sitten minulla on vähän sellainenkin kutina, että kovat padit eivät ole oikein hyväksi käsille. Vasen käteni on ollut enemmän tai vähemmän kipeä jo keväästä lähtien, ja oikeakin käsi on toisinaan vähän oireillut sähkörumpuja paukuteltuani. Akustisten rumpujen soittaminen sen sijaan on usein itse asiassa lieventänyt kipua, jos käteni ovat kipeinä olleet. Ajattelin nyt kuitenkin ostaa sellaisen Rolandin kalvollisen padin virveliksi, jos se vähän helpottaisi elämää. Ehkä siinä tuo dynamiikkakin olisi parempi.

Onhan noissa toki hyvätkin puolensa. Ei tarvitse virittää ja soundimaailma on monipuolisempi. Eihän niitä soundeja voi aivan akustisiin rumpuihin verrata mutta ei toisaalta akustisiakaan rumpuja voi sähkörumpuihin verrata. Vähän niin kuin vertaisi akustista pianoa moderniin syntikkaan, molemmille on omat käyttötarkoituksensa. Mutta enköhän silti akustisia rumpuja huomattavasti mieluummin hakkaisi kuin noita muovilätkiä, ihan vain tuon soittotuntuman vuoksi. Kalvopadit voivat ollakin sitten ihan eri asia.
hahuusko
03.12.2003 18:48:28
Eli kyllä siinä soittotuntumassa on jonkin verran totuttelemista, jos aloittaa sähkösetillä ja vaihtaa myöhemmin akustiseen settiin (tai vaikka päinvastoin). Ja jos on sähkösetillä soitellessaan tottunut sijoittelemaan padit lähelle toisiaan niin akustisen setin kanssa on ihmeissään, kun rummut jäävät väkisinkin aika kauas toisistaan. Ja sähkösetillä ei tunnu oppivan soittamaan kovin dynaamisesti; minulla on ainakin taipumus hakata akustisia rumpuja aina täysillä vaikka niistähän kyllä lähtisi ääni hiljaakin lyödessä...se on vain päässyt unohtumaan sähkörumpuja soittaessa.

Mutta kyllä muuten siirtymisen sähkörummuista akustisiin pitäisi mennä ongelmitta. Tosin noissa ylläolevissa taitaa olla jo ongelmia ihan tarpeeksi. :) Ehkä on parempi kuitenkin aloittaa soittaminen nyt sähkörummuilla kuin vasta sitten joskus akustisilla rummuilla.

Ja niillä rumputunneilla kyllä kannattaisi oikeasti käydä, edes sen verran että oppii oikeanlaisen soittotekniikan. Sitä voi olla vaikea itse oppia. Jotain komppeja ja fillejä kyllä pystyy opettelemaan itsekseenkin sitten, kunhan tekniikka on kunnossa.
Outkast
03.12.2003 19:11:43
Ja sähkösetillä ei tunnu oppivan soittamaan kovin dynaamisesti; minulla on ainakin taipumus hakata akustisia rumpuja aina täysillä vaikka niistähän kyllä lähtisi ääni hiljaakin lyödessä...se on vain päässyt unohtumaan sähkörumpuja soittaessa.

Mutta kyllä muuten siirtymisen sähkörummuista akustisiin pitäisi mennä ongelmitta..

Ja kun olet koko ikäsi soitellut muovisilla padeilla ja sitten pitäisi ruveta soittamaan rollia jossa tunnetusti kapulan pomppua käytetään hyväksi, mitä sitten ? Ei kai mene sormi suuhun ? Tai aksentteja soittaessa.

Minä itse ostaisin sähkösetin vasta sitten sen akustisen rinnalle.
jms
03.12.2003 19:39:39
niin tai ostaa sähkö rummut ja vaikka virvelin johon reenata niitä rudimentteja ja tekniikkaa sitten erikseen...

Mutta dynamiikkaa on vaikeaa reenata jopa niillä kalleimmilla sähkörummuilla (V-Drums TD-10, Ddrums)
bah
Remo
03.12.2003 21:34:12
Itse ostaisin rolandin td-6. Koska niissä oli parempi tarsi mitä yamahan dtxpressissä. Yamahassa ei haikan nostoja voi soittaa kunnolla, koska se poljin on jotenkin ihmellinen. Vaikka kuinka painaa ei pysy pohjassa ja pellit rahisee. Sitten pääsin kerran koittamaan rolandeja niin niissä juuri tuo haikan nosto oli hyvä ja helppo kontrolloida. Muutenkin ne padit oli paljon ja paremmat parempi tatsi. Osta siis rolandi on kyllä tietenkin hitusen kalliimpi, mutta budjetista ei puhuttu.
Tää on taas niin tätä!
Reddie
03.12.2003 22:58:51
Ihan hyviä vastauksia tullut, kiitos siitä ja lisää antaa tulla vaan!

Mutta tosiaan siis se hinta sais tietenkin olla mahd. pieni koska sitä "ylimäärästä" rahaa ei ole..
Reddie
04.12.2003 01:10:00
Sen verran voisin vielä kysyä että mitä noilla Yamahan DTXpress AI, AII ja AIIIlla on eroa toisistaan? Onko vaan uudempia laitoksia? Jammun sivuilta ei paljoa tietoa herunu, ei siellä ees tommosta kolmosta ollu mutta ainakin StPaulsSound väittäis myyvänsä semmosia.
Alpha
04.12.2003 04:20:28 (muokattu 04.12.2003 04:22:18)
Tuota vermettä kattelin vähän aikaa sitten, et olis sille ainaiselle pöytään naputtelulle korvaaja...ainakin itse keksin moniakin tilanteita joihin toi sopis ku nenä päähän...:o)

http://www.netzmarkt.de/thomann/yam … sn=80e7e13b927992993604d610d4806f64
Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni.
Jx2
04.12.2003 08:04:23
En kyllä suosittele Yamahaa. Kamalat soundit ja surkea tuntuma ja muutenkin leluiset. Rolandin vehkeet painii ihan eri tasolla.
Barley
04.12.2003 09:25:52
Sen verran voisin vielä kysyä että mitä noilla Yamahan DTXpress AI, AII ja AIIIlla on eroa toisistaan?

Erot on lähinnä padeissa ja niiden sisääntuloissa. AI vanhimpana tukee pelkästään yksialueisia padeja. AI:n uudistettu versio (2001) tukee kaksialueisia (esim virvelillä normaali ja kanttilyönti). Siinä tulee kaksialueinen virveli ja pelti. AII tukee kolmialueisia padeja ja siinä on kolmialueinen virveli ja uusi tuplat mahduttava basari. AIII:ssa on kolmialueinen pelti (reuna, keski, kupu) ja kai parannetut peltien samplet. Kolmosesta tulee kai joku SP-versiokin, jossa on hihatti oikeaan ständiin laitettavaa mallia.

Ja kaikissa malleissa on yleensä teline muuttunut. Uusimmissa se taittuu kasaan.

Jammun sivuilta ei paljoa tietoa herunu, ei siellä ees tommosta kolmosta ollu mutta ainakin StPaulsSound väittäis myyvänsä semmosia.

Kolmosta ei ole tietääkseni kuin Japanissa myynnissä. Muualle tulee joskus ensi vuoden alussa.
hahuusko
04.12.2003 14:48:25 (muokattu 04.12.2003 15:06:09)
Ja kun olet koko ikäsi soitellut muovisilla padeilla ja sitten pitäisi ruveta soittamaan rollia jossa tunnetusti kapulan pomppua käytetään hyväksi, mitä sitten ? Ei kai mene sormi suuhun ?

Totta kai menee sormi suuhun, jotain buzz rollia on tietenkin aivan mahdotonta soittaa muovipadeilla. Vai tarkoititko siis että tämän koko ikänsä muovipadeja paukutelleen pitäisi yhtäkkiä soittaa se rolli akustisella rummulla? Totta kai silloinkin sormi menisi suuhun, kun ei sitä rollia ole voinut harjoitellakaan muovipadeilla. Mutta mikäs pakko sitä olisi noin yhtäkkiä pystyäkään soittamaan; sitä tietenkin pitäisi harjoitella sillä akustisella rummulla sitten jotta sen pystyisi soittamaan.

Eikä aksenteistakaan tietenkään tulisi noin yhtäkkiä akustisilla rummuilla mitään. Se kyllä liittyykin tuohon dynamiikkaan, josta kirjoitin jo aiemmin.

En minäkään osaa akustisella (enkä siis sähköiselläkään) setillä kunnollista rollia soittaa. Rumpuopettaja kiinnittikin huomiota siihen, kun en hyödynnä pomppua juuri ollenkaan soitossani, mihin tämä sähkösettitaustani on varmasti vaikuttanut. Haluaisin totta kai treenata akustisellakin setillä enemmän, mutta se nyt ei tässä elämäntilanteessa oikein onnistu.

Mutta kaikesta huolimatta minusta on parempi aloittaa nyt sähkösetillä ja treenata sillä sellaisia juttuja, mitä sillä pystyy treenaamaan kuin aloittaa sitten "joskus" (oletan, että tämä "joskus" ei ole aivan lähitulevaisuudessa) akustisella setillä. Ja kunhan sitten "joskus" vaihtaa akustisiin, niin sitten tietenkin on mahdollista (ja varmasti kannattaakin) tavallaan aloittaa rollien ja aksenttien ja muutenkin tekniikan harjoittelu taas alusta. Kuitenkin jotain muita rummunsoittotaitoja olisi tässä tapauksessa jo plakkarissa sen sähkösetin soiton jäljiltä, joten koko hommaa ei tarvitsisi aivan alusta aloittaa. Luulenpa, että ei siihen tekniikankaan opetteluun menisi niin kauan kuin jos ei olisi sähkörummuilla yhtään aiemmin soittanut.

Joku voisi varmaan sanoa tähän, että on hankalampaa opetella pahoista tavoista eroon kuin opetella koko homma oikein heti aluksi, mutta en minä usko että sähkörummuillakaan aloittaessa pahoille tavoille oppii, kunhan vain aloittaa pätevän opettajan ohjauksessa. Jos yrittää aloittaa ihan itsekseen - akustisellakin setillä - niin varsin suurella todennäköisyydellä oppii huonon tekniikan.

Ja jos opettelee soittamaan sekä sähkö- että akustisilla rummuilla, niin ei siitä varmasti haittaakaan ole. Onhan Jack DeJohnettekin sanonut, että "Practicing on different surfaces is very important" eikä hän mikään turha rumpali ole. :)

Ja vielä pieni lisäys: itse olen alunperin itse"oppinut" rumpali, joten omat ongelmani voivat johtua lähinnä siitä eikä sähkörummuista. Ja itse aloitin akustisilla.
welho
07.12.2003 23:25:10

Hep.

No sähkörumpua vaan kehiin jos ei akustisiin ole mahdollisuutta.

Sähkörumpu ja oikea rumpu on kyllä luonteeltaan melko erilaisia joten jos akustista settiä tahtoo opetella soittamaan niin kannattaa mahdollisimman nopeesti hakeutua myös sellaisen pariin.
Koita saada järjestymään aikaa myös rumputunneille heti alkuvaiheessa. Vaikka kerran kuussa jos ei muuten ehdi.

Itse aloitin kannuttelun pahvilaatikolla ja onhan tuo sähkösetti aika ylivoimaa siihen verrattuna. Toisaalta jos heti pääsee alottamaan hulppeilla sähkövehkeillä ilman Pahvilaatikko-kattila-halpisromut-etc... vaiheita voi olla pelko että hommaan kyllästyy kun kaikki soundit/mahdollisuudet on heti käsillä nuon vaan!

Tai mistäs mä sitä tiedän. Kunhan tässä lämpimikseni höpöttelen. Jos rumpsuttelu kiinnostaa niin pääasia että pääsee kolaamaan.

Valmiita settejä löytyy vaikkapa Rolandilta ja Yamahalta ja hinnat alkaa tuosta reilu tuhannesta juurosta.
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)