Muusikoiden.net
26.09.2022

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen rakentaminen itse?
1
Erno90
27.05.2022 11:13:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=kTsUGfNNcPo

Löysin tuubista tällaisen videon, missä eräs suomalainen jätkä rakentaa itse customit stave-rummut ja nyt sitten sain kyseisestä videosta sellaisen inspiraation, että voisin itsekin joskus vuonna x harkita rakentaa täys customit omat rummut. Ja että olisi mielenkiintoista kuulla ihmisiltä mielipiteitä puun valinnasta, rungon paksuudesta, varmistusrenkaista (reinforcement ring) sekä siitä, että onko stave-rummut (laudan siivuista) vai varsinaiset "aidot" rummut hyviä/parempia.

Vaahtera taitaakin olla ylivoimaisesti yleisin materiaali rummuissa, mutta oon miettiny jos itsekin tekisin kans koivusta.

Tosiaan reinforcement ringeistä en oikein löytänyt erikseen mitään, että kuinka paljon ne vaikuttaa soundiin yms. mutta voisin kaiketi harkita niitäkin.

Jos joskus vuonna x kajoan tähän projektiin, niin voisin harkita tehdä virvelistä sellaisen Joey Jordisonin ja Jay Weinbergin virppojen risteytyksen 13-tuumaisena! :D

Raudat eli vanteet ja virityspesät yms tilaankin erikseen varmaan jostain Woodbrassistä tai ST Drumsilta.

PS. Moni on näemmä innostunut rakentamaan erityisesti stave-virveleitä.

basisti1971
28.05.2022 09:31:51

Moi.

Erno90: https://www.youtube.com/watch?v=kTsUGfNNcPo

Tuossa toiset:

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=246041

Erno90: Ja että olisi mielenkiintoista kuulla ihmisiltä mielipiteitä puun valinnasta, rungon paksuudesta...

Aivan kuten kieli-instrumenteissakin, kokolailla vaikeaa on asiasta enemmän ymmärtäviä saada mukaan materiaalikeskusteluun soundipoliittiselta kantilta.
Koska kuten kieli-instrumenteissakin, olen vuosikymmenten saatossa kuullut mahtavaäänistä rumpalointia viemäriputkenpätkistä väsätyillä narukiristeisillä kannuilla, ja toisaalta aivan kamalaa korvia riipivää paukuttelua huippurummuilla.
Ja kaikkea siltä väliltä ja -yhdistelmillä
Eli kapulan toisessa päässä se soundi ainakin mun mielestä syntyy ;).

Sen verran toki materiaalitekniseltä kantilta on pakko sanoa että pihapuut -etenkin hedelmäpuut- on suosiolla syytä jättää intarsioihin jos on ihan pakko käyttää.
Sahaussuunnilla on myös suuri merkitys siihen kuinka hyvin rumpu säilyttää ajan saatossa pyöreytensä, joten niiden kanssa on myös syytä olla tarkkana.
Itsestäänselvää kaikessa instrumenttipuuhastelussa, ja miksei muussakin puuaskartelussa on tietenkin se että puun pitää olla kuivaa ja mielellään pidemmän aikaa levännyttä ennen kuin alkaa rakentelemaan.

Kuten tuossa linkittämässäni viestiketjussa totesin, itsellä on sitten ehkä joskus tarkoitus tehdä tynnyrit jolloin sahaussunnilla ei ole niin suurta merkitystä koska muoto avittaa pyöreänä pysymistä.

Erno90: ...onko stave-rummut (laudan siivuista) vai varsinaiset "aidot" rummut hyviä/parempia.

Jos "aidoilla" tarkoitat yleisimmin massavalmisteisissa rummuissa käytettyä sorvatuista tai sahatuista viiluista laminoitua, tuota valmistustapaa käytetään vain "bändirummuissa".
Likipitäen kaikki muut puiset perkussiorummut ovat tehty stave-tekniikalla.
Laminointiin on kolme syytä (eikä yksikään ole soundi), kustannukset, paino ja muita menetelmiä parempi sopivuus massavalmistukseen.

Aidot pölkystä poratut/sorvatut/koverretut täyspuiset rummut ovat kuulopuheiden perusteella maailmakaikkeuden parhautta, mutta myös kaikkein työläimpiä ja kalleimpia kuten arvata saattaa.
Omat syvillä taskuilla varustetut faninsa tietysti löytyy noillekin.

Erno90: Vaahtera taitaakin olla ylivoimaisesti yleisin materiaali rummuissa, mutta oon miettiny jos itsekin tekisin kans koivusta.

Koivu on varsin aliarvostettu soitinmateriaali, mun mielestä täysin syyttä ellei syyksi laske soitinpuuksi kelpaavan hankalaa saatavuutta.
Materiaalikustannukset ovat tuollaisessa projektissa kuitenkin kokolailla toisarvoinen seikka, joten tee siitä/niistä mistä eniten pidät tai jo(i)ta sopivasti saat hankittua.

Erno90: PS. Moni on näemmä innostunut rakentamaan erityisesti stave-virveleitä.

Virveli on ainakin tällaisen satunnaiskannujenkolistelistelijan mielestä se kaikkein tärkein rumpusetin pönttö, ja tavallaan suoraviivaisin valmistaakin.
Ja virvelistä on hyvä aloittaa, kaikki työvaiheet tulevat käytyä läpi, saa edes jonkinlaista osviittaa siitä miten materiaalivalinta osuu omaan korvaan ja saa jonkinlaisen kuvan siitä jaksaako jatkaa rumpujen tekemistä pidemmälle.
Jos toteaa ettei jaksa jatkaa, käytettävissä on kuitenkin omin käsin valmistettu rumpu jonka voi liittää settiin kuin settiin.
Virvelistä aion itsekin ehdottomasti aloittaa jos joskus puuhaan ryhdyn.

Stave-tekniikka taasen on käytännössä ainoa vaihtoehto yksin puuhastelevalle teeseitseväkästelijälle joka rakentaa vain yhden rummun tai yhden setin.
Tuollakin tapaa on aivan tarpeeksi haasteita tiedossa, muttei missään nimessä likipitäenkään yhtä paljon kuin viiluista laminoiden.

T:Samuli

Erno90
28.05.2022 17:13:21 (muokattu 28.05.2022 17:19:43)

Sahaussuunnilla on myös suuri merkitys siihen kuinka hyvin rumpu säilyttää ajan saatossa pyöreytensä, joten niiden kanssa on myös syytä olla tarkkana.
Itsestäänselvää kaikessa instrumenttipuuhastelussa, ja miksei muussakin puuaskartelussa on tietenkin se että puun pitää olla kuivaa ja mielellään pidemmän aikaa levännyttä ennen kuin alkaa rakentelemaan.

Voisin joo kuvitella, että sahais silleen pystyruuntaan, kuvioiden mukaan ja itseasiassa tässä mun lähistöllä on yhen tuttavan saha niin sieltä saattaisi varmaan irrotakin koivua. Sitä en tiedä, pitäisikö olla koivua ns lankkuina vai jonain valmiina lautoina. En oikeestaan tiedä edes sitäkään, että tehdäänkö siellä koivusta lautoja.

Jos "aidoilla" tarkoitat yleisimmin massavalmisteisissa rummuissa käytettyä sorvatuista tai sahatuista viiluista laminoitua, tuota valmistustapaa käytetään vain "bändirummuissa".
Likipitäen kaikki muut puiset perkussiorummut ovat tehty stave-tekniikalla.
Laminointiin on kolme syytä (eikä yksikään ole soundi), kustannukset, paino ja muita menetelmiä parempi sopivuus massavalmistukseen.

"Aidosta" tavasta oon saanu semmosen käsityksen, että puu ensin höyrystetään ja taivutellaan muotteihin.

Koivu on varsin aliarvostettu soitinmateriaali, mun mielestä täysin syyttä ellei syyksi laske soitinpuuksi kelpaavan hankalaa saatavuutta.

Koivusta oon saanu kans semmosen käsityksen, että tulisi "lämpimämpi ja täytteisempi" soundi. Kumu-Pekka käyttääkin koivua!

AP
28.05.2022 19:10:32

Erno90:

Koivusta oon saanu kans semmosen käsityksen, että tulisi "lämpimämpi ja täytteisempi" soundi. Kumu-Pekka käyttääkin koivua!

Juu. Joskin itse asiassa minusta pitkään eli se näkemys, että vaahterasta tulisi lämpöisempi ja pehmoisempi sointi ja koivusta sitten kirkkaamman jytympi - mutta tässähän on niin kosolti muita muuttujia, että vielä puulajin perusteella ei kannata vetää liikaa johtopäätöksiä. Rungon paksuus, syvyys, ripustus, tietysti kalvot ja vire ja tila ja muu. Metkaa kyllä, valmistajista Premier teki ymmärtääkseni paremmat settinsä vain koivusta hyvin pitkään; vasta 1990-luvun Signia oli vaahteraa.

"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
pekkap82
28.05.2022 22:22:09

AP: Juu. Joskin itse asiassa minusta pitkään eli se näkemys, että vaahterasta tulisi lämpöisempi ja pehmoisempi sointi ja koivusta sitten kirkkaamman jytympi

Näin se tuntuu ainakin joidenkin rumpuvalmistajien kohdalla olevan. Tosiaan rummussa niin paljon muuttujia ettei siihen varmaan kannata hirttäytyä, mutta voihan sitä kokeilla vaikka tehdä kirveellä halkoja tai lyödä nauloja läpi molemmista, niin voi todeta että erityyppisiä ovat.

basisti1971
29.05.2022 07:30:49

Moi.

Erno90: Voisin joo kuvitella, että sahais silleen pystyruuntaan, kuvioiden mukaan...

Kyllä, säteen suuntainen (quarter-sawn) sahaustapa on tässäkin tapauksessa paras vaihtoehto elämisen ennustettavuuden kannalta.
Huonona puolena on se ettei ole kovinkaan tehokas tapa pölliä lankuiksi sahata, joten hukkaa/silppua tulee kohtuuttomasti.
Ja on työläämpää ja hitaampaa sahatakin kuin lähes yksinomaan käytössä oleva tangentinsuuntainen (flat-sawn).
Eli toisinsanoen maksaa.
Toisaalta, silppua nuo stave-tekniikan sauvat puusepänmittakaavassa joka tapauksessa ovat.
Koska kuitenkin joku jälleen kerran toteaa että kyllähän tangentinsuuntaisesta sahauksestakin tulee joko 1 säteensuuntainen tai 2 lähes säteensuuntaista lankkua, onnea vaan sellaisten metsästämiseen vaikkapa Bauhausin tuppeensahattujen leppien hyllystä ;).

Erno90: ...ja itseasiassa tässä mun lähistöllä on yhen tuttavan saha niin sieltä saattaisi varmaan irrotakin koivua.

Ehdottomasti kannattaa kysyä, varmasti jollain aikavälillä saavat koivua sahattua haluamallasi sahaussuunnalla.
Koska kyse on hyvin pienestä erästä, ei silläkään että havupuulle terotettu terä ei välttämättä ole optimi lehtipuulle, ole mitään merkitystä.

Jos kaikesta huolimatta haluat hyödyntää "omaa" pölliä, kysy etukäteen mikä on sahattavan pöllin minimimitta.
Ovat ammattisahoilla usein yllättävän suuria, esim mun aikoinaan haalimat 1-1,5m vaahterapöllit jotka eivät enää olleet kahdenkaan riuskan miehen nosteltavissa kuin kikkailemalla, olivat liian lyhyitä :(.

Erno90: Sitä en tiedä, pitäisikö olla koivua ns lankkuina vai jonain valmiina lautoina.

Riippuu täysin sun kalustosta ja säilytysmahdollisuuksista.
Mitä isompina kokonaisuuksina ostat, sitä paremmin saat syynsuunnat ja sauvojen dimensiot sovitettua haluamiksisi.
Mitä pienempinä kokonaisuuksina ostat, sitä kevyemmin laittein pärjäät, ja sitä nopeammin aihiot stabiloituvat.

Erno90: En oikeestaan tiedä edes sitäkään, että tehdäänkö siellä koivusta lautoja.

Jos alvariinsa sahataan koivua lankuiksi/laudoiksi, on ainakin mun rajallisen kokemuksen perusteella harvinainen saha.
Lehtipuuta sahataan sahatavaraksi Suomessa varsin vähän koska kysyntää ei muutamia erikoiskäyttötarkoituksia lukuunottamatta juurikaan ole.

Erno90: "Aidosta" tavasta oon saanu semmosen käsityksen, että puu ensin höyrystetään ja taivutellaan muotteihin.

Vaikka markkinamies materiaaliteknisesti arveluttavan ja harhaanjohtavan "Solid-Shell" nimikkeen "Single-Ply" rummulle onkin antanut, eipä tuo sen aidompi tai epäaidompi ole kuin "Multi-Ply" rumpukaan.
Harvakseltaan tuotakin valmistustapaa on rumpujen valmistuksessa käytetty vuosikymmenten saatossa useammasta viilusta laminoitujen rinnalla, mutta moninaisista haasteista -joista hinta ei ole edes se merkittävin- johtuen ovat varsin harvinaisia nykyään.
Infoa tuostakin valmistustavasta löytyy kyllä runsaasti, mutta kuten useammastakin viilusta laminoiminen, soveltuu varsin huonosti täysin puhtaalta pöydältä lähtien yksittäiskappaleen tekemiseen.

Koska niin single- kuin multi-ply rumpuaskartelun suurin haaste on muotti, ulkomailta löytynee harrastelijapiirejä joilta löytyy lainattavia muotteja.
Eivät muutkaan haasteet joita noissa valmistustavoissa eteen tulee mitään toisarvoisia toki ole, mutta helpommin kotioloissa ratkaistavia.
Sitä en tiedä löytyykö Suomesta tuollaisia harrastepiirejä, enkä edes sitä mistä moisia tiedustella.
Tokkopa mnetistä kuitenkaan... ;).

Erno90: Koivusta oon saanu kans semmosen käsityksen, että tulisi "lämpimämpi ja täytteisempi" soundi. Kumu-Pekka käyttääkin koivua!

Kuten tuossa edellisessä viestissänikin totesin, tonewood keskusteluun mua ei saa mukaan houkuteltua :).

Erno90
29.05.2022 17:32:24

Rungon paksuus, syvyys, ripustus, tietysti kalvot ja vire ja tila ja muu.

Rungon paksuutta tässä eniten funtsiskelen. Tosiaan jos lähtisin tähän projektiin ni ois tarkotus tehdä metallisetti tuplabasareilla. Eli varmaan ohut runko. Pikkutomit ajattelinkin ripustaa "ulkoisella" ripustimella ja oikeestaan on ollu mielessä semmonen tuplasetti, että kolme pikkutomia olisi (räkillä) basareitten välissä.

10", 12", 14" ja 16" tomit ja basarit 22". Muuten laittaisin vielä 8" pikkutomin, mutta kun pitäisi sisäpuolelta jyrsiä pyöreäksi enkä edes tiedä, onko niin pientä jyrsinkonetta että mahtuu ton sisälle.

JanneO
30.05.2022 11:31:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erno90: Rungon paksuutta tässä eniten funtsiskelen. Tosiaan jos lähtisin tähän projektiin ni ois tarkotus tehdä metallisetti tuplabasareilla. Eli varmaan ohut runko. Pikkutomit ajattelinkin ripustaa "ulkoisella" ripustimella ja oikeestaan on ollu mielessä semmonen tuplasetti, että kolme pikkutomia olisi (räkillä) basareitten välissä.

10", 12", 14" ja 16" tomit ja basarit 22". Muuten laittaisin vielä 8" pikkutomin, mutta kun pitäisi sisäpuolelta jyrsiä pyöreäksi enkä edes tiedä, onko niin pientä jyrsinkonetta että mahtuu ton sisälle.

Sen verran vielä kysyn, koska on aika laaja setti sulla tulossa, että mietitkö asiaa kustannus syistä, että tekemällä säästää? Se ei nimittäin pidä paikkaansa. Tuon kokoiseen settiin jo pelkästään uppoaa pelkkään hardwareen tällä hetkellä varmasti yli 1000€
Ja ensikertalaisena (en tiedä yhtään sinun käsityötaitoja, puhun vain omasta kokemuksesta) ei välttämättä synny heti ihan priimaa.
Tuohon menevään rahaan, ostat jo laadukkaan käytetyn setin.

En toki halua sinun innostusta tyssätä, mahtavaa jos siihen ryhdyt ja olisi mukava sitten lopputulos saada nähtäväksi ja kuultavaksi jossakin vaiheessa.

Itse olen lähinnä koonnut noita, eli ostanut rungot ja hardwaren, laittanut yhteen sitten ihan pienellä työstöllä, eli reikien poraus, mattosyvennysten teko, pintakäsittely ym. Runkoja en ole itse tehnyt koskaan.

Tsemppiä projektiin.

Erno90
30.05.2022 18:08:49 (muokattu 30.05.2022 18:17:16)

Itse olen lähinnä koonnut noita, eli ostanut rungot ja hardwaren, laittanut yhteen sitten ihan pienellä työstöllä, eli reikien poraus, mattosyvennysten teko, pintakäsittely ym. Runkoja en ole itse tehnyt koskaan.

Valmiit rungot näemmä kans maksaakin jo satasesta ylöspäin. Tosiaan joo mä en pidä oikeestaan minkäänlaista kiirettä koko projektilla että voi jopa olla niinkin, että en välttämättä edes saa aikaiseksi aloitettua projektia.

Mutta ideana ittessään ois kyllä huikeeta tehdä juuri sellaiset kannut, jotka ite haluaisi ja samalla se fiilis kun missään ei olisi toista (täysin) samanlaista settiä/setuppia! :D

Mutta joo, kuten mainitsit ni mä voin hyvinkin mahdollisesti pitää sitäkin todennäköisempänä että kajoan ehkä ostamaan joskus vuonna x seuraavan valmiin setin.

Kaikki aikanaan...? :D

Jos joku muu sattui muute innostumaan tästä ja jos on mahdollista kasata ja se myös on jotain, jota sä haluat niin ite sanon, että ei muuta ku antaa mennä vaan! ;)

AP
31.05.2022 14:19:11

basisti

Koska niin single- kuin multi-ply rumpuaskartelun suurin haaste on muotti, ulkomailta löytynee harrastelijapiirejä joilta löytyy lainattavia muotteja.

En tiedä tästä oikeasti mitään, mutta voisiko muottina käyttää jotain muuta jo olemassa olevaa ja oikean kokoista; lieneekö esimerkiksi jotain PVC-putkea saatavana vaikka oikeaissa tuumakoissa?

"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
basisti1971
31.05.2022 16:27:59 (muokattu 31.05.2022 16:29:23)

Moi.

Erno90: Tosiaan jos lähtisin tähän projektiin ni ois tarkotus tehdä metallisetti tuplabasareilla.

10", 12", 14" ja 16" tomit ja basarit 22".

:)

Vaikken rumpuja olekaan laminoinut, muuta kyllä joten kehotan edelleen lämpimästi aloittamaan virvelistä... ;).

Erno90: Muuten laittaisin vielä 8" pikkutomin, mutta kun pitäisi sisäpuolelta jyrsiä pyöreäksi enkä edes tiedä, onko niin pientä jyrsinkonetta että mahtuu ton sisälle.

Jos isokitaista sorvia ei sidosryhmiltä löydy eikä rumpusorvia halua askarrella, suosittelen ehdottomasti sahaamaan/jyrsimään/höyläämään/hiomaan sisäpuolen kaarevuuden valmiiksi sauvoihin.
Selviää sisäpinnan viimeistelyssä huomattavasti helpommalla, eikä kaikkea ohuiden liimattujen puurakenteiden askartelua kiusaavaa työstökoneiden tärinän aiheuttamaa repeämis- ja modonmuutostaipumusta tarvitse liiemmin murehtia.
Muutenkin ohuilla rakenteilla erillisten kappaleiden olisi hyvä olla mahdollisimman lähellä lopullista muotoa jotta vältytään työstönjälkeisiltä muodonmuutoksilta.

AP: En tiedä tästä oikeasti mitään, mutta voisiko muottina käyttää jotain muuta jo olemassa olevaa ja oikean kokoista; lieneekö esimerkiksi jotain PVC-putkea saatavana vaikka oikeaissa tuumakoissa?

Jos kuumana haluaa laminoida/liimata, ei metalliselle ole tietenkään vaihtoehtoa.

Jos laminoi kylmänä, olisi teoriassa mahdollista käyttää putkenpätkästä askarreltua muovimuottiakin, mutta koska vanerimuotti on kaikilla osa-alueilla parempi, ei moisessa juuri mieltä ole vaikka jollekin rumpu-/kalvokoolle sopiva muoviputki löytyisikin.
Avattavaksi tai luhistuvaksi tekeminenkin on rutkasti haastavampaa kuin muilla materiaaleilla.

Missään harrastajan kohtuuvaivalla hankittavissa olevassa muovilaadussa kun ei oikeastaan mikään rumpujen laminointimuottikäyttöä silmällä pitäen olennainen ominaisuus ole edes välttävä.

Netistä löytyy runsaasti DIY-rumpumuottien kuvia ja teko-ohjeita, tuossa yhdellä hakulauseella:

https://www.google.com/search?chann … ent=firefox-b-d&q=drum+shell+moulds

Pikaisella vilkaisulla vain puisia, mutta ainakin hakusanoja muokkaamalla löytyy varmasti metallisiakin.
Käytännössä rakenteeltaan tismalleen samanlaisia kuin vanerisetkin, mutta metallista hitsaamalla valmistettuja.
Hyvin tehdyllä ja tukevalla vanerisella laminoi varmasti 100+ pönttöä, joten sellainen riittää vallan mainiosti.
Metallista osaa kaivata jos joutuu säilyttämään muotteja muualla kuin kuivissa ja lämpimissä sisätiloissa ja/tai haluaa laminoida kuumana.

AP
31.05.2022 20:12:50

basisti1971
Jos kuumana haluaa laminoida/liimata, ei metalliselle ole tietenkään vaihtoehtoa.

Jos laminoi kylmänä, olisi teoriassa mahdollista käyttää putkenpätkästä askarreltua muovimuottiakin, mutta koska vanerimuotti on kaikilla osa-alueilla parempi, ei moisessa juuri mieltä ole vaikka jollekin rumpu-/kalvokoolle sopiva muoviputki löytyisikin.
Avattavaksi tai luhistuvaksi tekeminenkin on rutkasti haastavampaa kuin muilla materiaaleilla.

Missään harrastajan kohtuuvaivalla hankittavissa olevassa muovilaadussa kun ei oikeastaan mikään rumpujen laminointimuottikäyttöä silmällä pitäen olennainen ominaisuus ole edes välttävä.

No tässähän se tuli perusteltu vastaväite - ja itsepähän hölmöjä kysyin :) Tattis, jatkakaa!

basisti1971
01.06.2022 09:43:26

Moi.

AP: No tässähän se tuli perusteltu vastaväite - ja itsepähän hölmöjä kysyin :) Tattis, jatkakaa!

Ole hyvä.
Kysymys ollut lainkaan hölmö, päinvastoin.

jone_p
13.06.2022 21:23:31

mietitkö asiaa kustannus syistä, että tekemällä säästää? Se ei nimittäin pidä paikkaansa. Tuon kokoiseen settiin jo pelkästään uppoaa pelkkään hardwareen tällä hetkellä varmasti yli 1000€

Kustannus syistä ei ainakaan kannata settiä tekemään ryhtyä.
Pieneen settiin upposi rahaa n. 540€ Puutavara, kalvot. Lugit sain huokeasti käytettynä yms. Ja aikaa paloi jonkin verran ja muutamat virvelit oli jo tehty ennen koko setin tekoa joten puuhastelu oli jo tullut tutuksi.
Viimeksi tehdyn virvelin lugit, viritysruuvit ja mattokoneisto tuli maksamaan 145€ eli rauta maksaa...
Mutta tekemisen ja onnistumisen ilo ja tietenkin saa uniikin setin itselleen.
Tällä hetkellä itselläni työn alla koivusetin teko.
- Jouni-

Sitä saa mitä tekee.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2022, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti