Muusikoiden.net
05.05.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basari: 20 vai 22 tuumaa?
1 2 3 4
markkuliini
25.01.2007 21:24:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko minkä verran 22x18":sista kokemusta studio puolella? Onko niitä vaikeampi kesyttää sielläkin?
 
Ei ihan hirveästi. Mun kokemusten mukaan ne ei oo niin monipuolisia, eli ehkä níitä pitää säätääkin enemmän studiossa.
 
Sonormies
25.01.2007 21:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapa mielipiteenne, kumpi on parempi 20 vai 22 tuumainen basari?
 
20". Parempi asetella kuin 22" ja pitkässä bassarissa (17,5") on mainio soundi. Meinaan, jos tykkää sellaisesta tuhdista tussahduksesta. Kokemusta on pitkään lyhyemmistä 22" ja 26" basuunoista. En vaihtaisi nykyistä kaksikymppistä isompaan.
 
"Mulkkujen kanssa ei tehdä päivääkään töitä" - Mato Valtonen
Kosminen
26.01.2007 11:07:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmönen pikkumies ku roudaa niin mahottomasti kuin nykytilanteessa roudaan, niin ehdottomasti 20-tuumainen pikkujättiläinen. Eli roudaus ja asettelu perusteluina. Jos ois isompi basari niin se ehkä sais sitten olla 24-tuumainen.
 
"Joku juo liikaa, joku pettää, joku puhuu liikaa, joku ei mittää"
Kalamies #16 >-)))>
Calle84
26.01.2007 20:17:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse mietin aika kauan samaa, ja lopulta ostin parikymppisen. Eikä kaduta. 20" on mielestäni se monipuolisin koko. Potkua ja botnea löytyy aivan riittävästi. Ps3 kalvoilla toimii moderniimpaan musaan mainiosti ja ohuemmilla kalvoilla saa sitten perinteisempää saundia.
 
PjP
26.01.2007 20:54:10 (muokattu 26.01.2007 20:55:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse mietin aika kauan samaa, ja lopulta ostin parikymppisen. Eikä kaduta. 20" on mielestäni se monipuolisin koko. Potkua ja botnea löytyy aivan riittävästi. Ps3 kalvoilla toimii moderniimpaan musaan mainiosti ja ohuemmilla kalvoilla saa sitten perinteisempää saundia.
 
20" näyttäisi saavan kannatusta aika monelta.
 
Kuinkas syvä sun basari on? (hyvän näkönen tuo sun Pearl-setti muuten)
Eikä oo huonon näkönen tuo Kosmisen Kumu-settikään :D (kunpa olis enempi hilloa)

Hyvä huomio tuo, että Ps3 modernimpaan ja ohuemmat perinteisempään.
Mitä tarkoitit tuolla modernimmalla ja perinteisemmällä?
Toimiiko Ps3 esim. soul, r'n'b, funk jutuissa, vai onko liian "moderni"? :)
 
PjP
26.01.2007 20:58:03 (muokattu 26.01.2007 20:58:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

20". Parempi asetella kuin 22" ja pitkässä bassarissa (17,5") on mainio soundi. Meinaan, jos tykkää sellaisesta tuhdista tussahduksesta. Kokemusta on pitkään lyhyemmistä 22" ja 26" basuunoista. En vaihtaisi nykyistä kaksikymppistä isompaan.
 
Määrittele tarkemmin tuhti tussahdus? ;D Tussahdus kuulostaa vähän löysältä? Löytyykö soundiin tarvittaessa myös särmää?
 
hansakemanelius
26.01.2007 21:14:23 (muokattu 27.01.2007 12:14:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on vanha Ludwig 22x14 ja uusi Pearl SMX 22x18. Soundia löytyy joka lähtöön,
kalvoja kokeilemalla ja ennen kaikkea virittämällä löytyy sekä potkua ja syvyyttä.
Riippuu tietysti millaisissa paikoissa soittaa. Joissakin pienissä mestoissa 22" saattaa
tuntua hitusen äänekkäältä ja jos lähtee kovasti demppaamaan niin soundi kärsii.
18-tuumaisellakin olen soitellut ja kyllä siitäkin sai yllättävän hyvät soundit mikitettynä.
22-tuumaiseen osuu polkimen nuija juuri tarkalleen kalvon keskelle ja sekin vaikuttaa soundiin. Jos käyttää pienempää basaria täytyy säätää nuijan vartta lyhyemmäksi eikä se oikein sovi minulle. Jollekin muulle ehkä sopii. Jotkut käyttävät raiseria, josta minulla ei ole kokemusta.
 
PjP
26.01.2007 21:18:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollmi-5 kirjoitti
Olen pitänyt eniten 22" bassorummuista. Suosikkisyvyytenä 17- tai 16", mutta 14" syvissäkin on oikein hyviä yksilöitä ollut monia. 20" bassorummuissa moni pitää 18" syviä parhaina. Itselleni tulee sellainen hienoinen"viemäriputkeen huutamisen" fiilis. Ikään kuin aivan snadi tärykaiku, joka syntyy pidemmästä pukesta.
 
Eikä mitenkään voi tuumakoon perusteella pitää toista parempana. Jotkut bassorummut ovat täsmälleen samoilla mitoilla loistavia, toiset ihan tumppuja.
 
Jos tykkää setata rummut niin, että tomit ovat matalalla, on 20" bd helpompi tapaus.

 
Eli pisteet 22" tuumaisille. Syvyys 16-17 ja myös 14 kuten joku toinenkin suositteli.
22" tuumaisissa siis kannattanee välttää 18 tuumaa syviä. ?? Jos haluaa monipuolista ja groove-kelpoista soundia.
 
20" tuumaisia suositellaan myös. Tässä koossa monet pitävät syvästä 18 tuumaisesta.
hollmi-5: sinusta siis 20x18 ei toimi? Onko soundi liian "honottava", kaikuva kumahdus? Pidempi runko jonkun kirjoittajan mukaan saattaa aiheuttaa epätoivottua huminaa?
--> olisiko siis äänityskäyttöön kuitenkin parempi 20x17 tai 20x16
 
Sinällään tuo tomien asettelu ei ratkaise kohdallani asiaa suuntaan tai toiseen, koska basari on minulle noin 200 kertaa tärkeämpi osa settiä kun tomit. Varsinkin vokaalimusiikkia äänittäessä tomien merkitys on melko pieni. Hyvä basari soundi sen sijaan on todella tärkeä! :D Ymmärrän kyllä, että RUmpalit isolla R:llä pitävät tomeja tärkeinä ja onhan niihin treenatessa kiva fillailla.... heh!
 
Tindrum
26.01.2007 22:02:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli pisteet 22" tuumaisille. Syvyys 16-17 ja myös 14 kuten joku toinenkin suositteli.
22" tuumaisissa siis kannattanee välttää 18 tuumaa syviä. ?? Jos haluaa monipuolista ja groove-kelpoista soundia.
 
20" tuumaisia suositellaan myös. Tässä koossa monet pitävät syvästä 18 tuumaisesta.
hollmi-5: sinusta siis 20x18 ei toimi? Onko soundi liian "honottava", kaikuva kumahdus? Pidempi runko jonkun kirjoittajan mukaan saattaa aiheuttaa epätoivottua huminaa?
--> olisiko siis äänityskäyttöön kuitenkin parempi 20x17 tai 20x16
 
Sinällään tuo tomien asettelu ei ratkaise kohdallani asiaa suuntaan tai toiseen, koska basari on minulle noin 200 kertaa tärkeämpi osa settiä kun tomit. Varsinkin vokaalimusiikkia äänittäessä tomien merkitys on melko pieni. Hyvä basari soundi sen sijaan on todella tärkeä! :D Ymmärrän kyllä, että RUmpalit isolla R:llä pitävät tomeja tärkeinä ja onhan niihin treenatessa kiva fillailla.... heh!

 
Tää kaikki kuulostaa nyt liikaa exel-taulukolta.
Mikset oikeasti edes yritä päättää asiaa korvan perusteella. Se mikä SUN mielestä saundaa parhaimmalta on se mikä SUN pitää ostaa.
Vai pitääkö taluttaa kauppaan exel-taulukko kädessä.
 
No tosi huh-huh...
 
m© Tiina Lymi on ihana.
DrmBug
26.01.2007 22:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja laadukkaasta basarista saa kyllä hyvän soundin, kuhan osaa sen kaivaa. Oli se sitten 20" tai 22". Kalvovalinnoilla voi niin paljon vaikuttaa...
 
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
PjP
26.01.2007 23:19:50 (muokattu 26.01.2007 23:21:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai pitääkö taluttaa kauppaan exel-taulukko kädessä.
 
No tosi huh-huh...

 
No jos sinua ei kiinnosta aiheesta keskustella, niin tuskin kukaan on pakottamassa. :)
 
En ole niin kokenut rummun virittäjä, että osaisin / kehtaisin kaupassa käyttää 3-4 tuntia siihen, että vaihdan eri kalvoja ja kokeilen eri virityksiä ja eri demppivaihtoehtoja ja vertailen niitä basareja joita siellä sattuu olemaan.
 
Helpompaa ja hauskempaa on ehdottomasti kysyä ENSIN kokeineilta rumpaleilta, joilla on näkemysta ja kokemusta sen soundin kaivamisesta siitä basaristaan.
 
Minulla on myös vahva halu saada laaja yleisnäkemys aiheeseen Bassorumpu.
Ei ole kyse vain siitä, että nyt tarttis saada äkkiä joku mikä vaan hyvä basari jonnekin nuhjuseen autotalliin pölyttymään.... Kun puhutaan musiikin äänittämisestä ja tuottamisesta niin on hyvä tietää mitä vaihtoehtoja on käytettävissä ja millaisia erilaisia soundeja eri kokoiset / eri materiaalista valmistetut basarit tuottaa eri kalvoilla jne.
 
Jos itseäsi ei tällainen pohdinta ja ajatusten vaihto kiinnosta, niin ei voi mitään.
Uskon kuitenkin, että tällaisesta keskustelusta on hyötyä monelle muullekin tälle palstalle eksyvälle minun lisäkseni.
 
Eli kiitos vielä kaikille hyvistä kommenteista ja olette auttaneet minua paljon hahmottamaan basari-markkinoita.
 
Ja ei, en ole exel-taulukko-insinööri, vaan humanisti! ;D ;D ;D
 
Bacchus
27.01.2007 00:19:56 (muokattu 27.01.2007 00:21:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on myös vahva halu saada laaja yleisnäkemys aiheeseen Bassorumpu.
Ei ole kyse vain siitä, että nyt tarttis saada äkkiä joku mikä vaan hyvä basari jonnekin nuhjuseen autotalliin pölyttymään.... Kun puhutaan musiikin äänittämisestä ja tuottamisesta niin on hyvä tietää mitä vaihtoehtoja on käytettävissä ja millaisia erilaisia soundeja eri kokoiset / eri materiaalista valmistetut basarit tuottaa eri kalvoilla jne.

 
Ihan mielenkiintoista ajatustenvaihtoahan tämä on.
 
Nauhoituskäytössä 20"x16" voisi olla aika yleispätevä koko nimenomaan studiohommiin. Siitä saa kyllä kaivettua vaikka minkälaista soundia ulos. Nauhoitustilanteessa joutuu luultavasti kuitenkin demppailemaan ja kikkailemaan, 20" basarissa se tiukkuus löytyy ehkä helpommin ja kevyempään musaan sopiva soundi on kätevämpi ruuvailla irti.
 
Riippuu totta kai ihan siitä, minkälaista soundia haetaan.
 
"You're not right in the head and nor am I / And this is why / This is why I like you, I like you, I like you"
Sonormies
27.01.2007 03:25:01 (muokattu 27.01.2007 03:25:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Määrittele tarkemmin tuhti tussahdus? ;D Tussahdus kuulostaa vähän löysältä? Löytyykö soundiin tarvittaessa myös särmää?
 
Tätä kysymystä mä pelkäsinkin. Noitten soundijuttujen kuvaileminen sanallisesti on niin vaikeaa.
 
Ehkä tarkoitin tuolla sanavalinnalla sitä, että 20"/17,5" bassarissa on alapään muhkeaa botnea rummun suhteellisesta pituudesta johtuen kiitettävästi. Bassari mun Sonorin originaaleilla reunoistaan dempatuilla kalvoilla soi mun korvaan juuri sopivasti eli se ei ole mikään tiukka "naps" eikä toisaalta mikään "boom" vaan sopivasti siltä väliltä.
 
Niin kuin joku tuossa mainitsikin, on kalvovalinnoilla valtava merkitys. Jos rahaa sataisi taivaasta niin kertoisin millä kalvoilla mun bassari soisi kenties vielä makeammin. Toisaalta pidän nykysoundista niin paljon, että en ole uusia kalvoja ajatellut lähiaikoina ostaa.
 
Yhtä kaikki: Pitkä bassari on soundin puolesta mun mieleen.
 
"Mulkkujen kanssa ei tehdä päivääkään töitä" - Mato Valtonen
PjP
28.01.2007 20:37:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olen innoissani, sillä sain lainaan ikivanhan Taman Swingstar basarin.
Ikää sillä on ainakin 20 vuotta ellei enemmänkin. Harmi, ettei se ole kaupan.
Siitä on kuva Omissa kuvissani.
 
Strategiset mitat: 22" x 14"
 
Elikkä nyt pääsen kokeilemaan löytyykö tästä sitä taikaa, jota monet teistä olivat kokeneet näiden 14 tuumaisten oldschool basareiden kanssa. :D
 
Ja vielä: jos kellään on myynnissä tämänkokoista basaria sopuhintaan, niin olen kiinnostunut.
 
Viikonloppuna soittelin myös kaverin 18" x 16" Premierellä ja ihmettelin kuinka siitäkin lähti varsin "jyty" soundi. Ei näiden tuumien mukaan voi valintaa pelkästään tehdä. Se taitaa olla tosiasia. (*myöntää hieman nolona ja heittää exeltaulukon roskiin...*) ;)
 
Mutta juu, tuossa Tamassa on kyllä jotain nostalgista! Värikin on todella cool.
Ei kun kalvoa virittämään ja äänittämään näytteitä.
 
Make it Funky!
markkuliini
28.01.2007 20:43:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olen innoissani, sillä sain lainaan ikivanhan Taman Swingstar basarin.
Ikää sillä on ainakin 20 vuotta ellei enemmänkin. Harmi, ettei se ole kaupan.
Siitä on kuva Omissa kuvissani.
 
Strategiset mitat: 22" x 14"

 
Älä nyt ainakaan tee mitään rajuja johtopäätöksiä rumpujen koon vaikutuksesta sen soundiin tuon pöntön perusteella. Oma eka settini oli tuollainen vanha swingstar ja aika surkeat ne oli, jo silloinkin tuntui siltä.
 
PjP
28.01.2007 21:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä nyt ainakaan tee mitään rajuja johtopäätöksiä rumpujen koon vaikutuksesta sen soundiin tuon pöntön perusteella. Oma eka settini oli tuollainen vanha swingstar ja aika surkeat ne oli, jo silloinkin tuntui siltä.
 
Heh, juu lähinnä yritän saada tästä irti sellaisia hiukan epätavallisempia basari-soundeja. Sellasia, jotka tuo hymyn huulille ja joita voi käyttää tuomaan sopivaa vaihtelua pitkäsoitolle. "Surkeakin soundi voi olla hyvä", jos se on cool... tai jotain.
 
Make it Funky!
ZyDec0
06.02.2007 17:48:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni olisi edessä kesän myötä setin uusiminen ja hevistelijänä olisi tarkoitus kahella basarilla varustettu setti tarkoituksena hankkia. Olen pyöriskellyt sen asian kanssa, että ottaisiko 20" vai 22" basarit. Nykyisessä setissäni ajelen 20":llä, mutta lavalla 22" ja 20" basarilla on eroa kuin yöllä ja päivällä 22":sen eduksi ainakin räkin kanssa. Soitan suhteellisen ahtaalla ja matalalla asettelulla, joten asettelu muuttuisi ainakin siten, että tomit nousevat sen 1-1,5" ylöspäin ja näin koko peltikattaus samalla, crashit jopa enemmän. Toki tuo on vain totuttelukysymys ja olen valmis uhraamaan sen verran 22":sien edestä. Olen botnemiehiä ja pidän botnea omaavasta basarista. Tämän ominaisuuden saamisessa 22" onnistuu varmaan helpommin, joten se on myös yksi valintani perusteita. 22"x18" basarit siis tulevat varmaan seuraavaan settiini. Sanottakoon vielä, että kokovaahterasetti siis tulossa.
 
triols are my trademark...
hollmi-5
06.02.2007 19:04:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sinä kahta bassaria olet hankkimassa, niin ulkonäkösyistä se pitää olla 22". Mieluummin 24" ja kovimmilla jätkillä 26". Soundiltansa 22 ja 24" taitaa olla helpoimmat.
 
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
welho
07.02.2007 12:19:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha, mutta toiva konsti! Asetu setin taakse, polkaise pari kertaa basari, heitä pari filliä ja komppia. Se on joko siinä tai sitten ei! Tuolla konstilla selviää nopeesti onko soundi hyvä vai huono. Ainakin mun tapausessa:)
 
The basari on 24" HardCasen kanssa on vaan jo aika jumalaton möltti roudattavaksi. 22" menee nippanappa casen kanssa useaan henkilöautoon ja 20" on oikein kätevä. Hyvän ja tukevan soundin saa kaikista. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä..
 
Maku- ja fiilisasia sanoisin!
 
www.welhodrum.com
PjP
03.12.2009 21:19:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin! Muutama vuosi tässä meni tätä bassariasiaa pohtiessa. :D
Täksi jouluksi siis vihdoin joulupukki lupautui tuomaan uudenkarhean bassorummun.
Kallistuin lopulta 20 tuumaiseen, vaikka käydystä keskustelusta oli helppo päätellä, ettei valintaa voi tehdä pelkkien tuumien mukaan. 20" vaikutti minulle juuri sopivan kokoiselta ja lukuisten todistajanlausuntojen ja omien kokemusten pohjalta olen vakuuttunut, että siitä saa kalvo-, demppi-, viritysvalinnoilla juuri niitä saundeja joita olen hakemassa. Elikkäs tällainen on nyt tulossa:
 
Sonor 2007 20x17,5
Väri: Birch / Natural
Puu: 9 ply Birchwoodshell (7mm)
 
Kalvoksi tilasin: AQUARIAN 20" SUPER KICK CLEAR siinähän on Aquarians patented 'Floating Muffling System'
--> tämä kalvo oli huomattavasti enemmän omaan makuun ainakin kaverin 18" basarissa (kuulosti minusta paremmalta kuin PowerStroke3 ottaen musatyylini huomioon), kalvo ei tosin kaverilla kestänyt kovinkaan pitkään... toivottavasti minulla parempi onni
 
Joululomalla pääsee sitten todenteolla ruuvailemaan ja äänittelemään. Basarimikkinä täälläkin suositeltu EV N/D868, johon olen ollut varsin tyytyväinen. Tarvittaessa sitten konkalla huonetta mukaan.
 
Uuteen pedaaliin ei tällä hetkellä rahat riittäneet, mutta uuden nuijan ostin.
Kannattaisiko kalvoon ostaa nuijan osumakohtaan sellainen liimattava kalvonpala, jotta kalvo kestäisi pidempään, vai vaikuttaako se liiaksi soundiin?
 
Make it Funky!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «