Muusikoiden.net
24.06.2021
Musamaailma.fi - Soittimia rock-asenteella 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Polymetri vastaan polyrytmi
1 2
HeavyMachinery
21.06.2006 21:56:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin vaikka tuolla on toi polyrytmi topicci niin avaan uudeen kun tuossa puhutaan vaan messuhukkasesta jnejne ..
Miten noi eroaa selittäkää nyt kansankielellä että vanhakin ymmärtää..
 
Polymetrinen on vissiin päällekkäisiä tahtilajeja ?
ja
Polyrytminen on kvintoleita, sektolia jne jne ?
 
Menikö oikein ?
 
Voisikko joku kirjoittaa sellaiset perus esimerkit koska minusta tuntuu että olen käsittänyt tuon hieman väärin..
 
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
Deino
21.06.2006 21:57:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Polymetrinen on vissiin päällekkäisiä tahtilajeja ?
ja
Polyrytminen on kvintoleita, sektolia jne jne ?
 
Menikö oikein ?

 
Moon aina kuvitellut sen toistepäin.
 
Deino vaan
south_of_heaven
21.06.2006 22:54:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sua kukaan olis raiskannu vaikka olisitkin laittanut samaan topicciin.
Mä oon kyllä käsittäny noi termit niinku säkin...
 
itki south_of_heaven
markkuliini
21.06.2006 22:57:00 (muokattu 21.06.2006 23:02:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ikinä kuullut käytettävän sanaa "polymetrinen", eli en osaa tuosta sanoa.
 
Polyrytmi taas voidaan purkaa sanoihin poly = monta ja rytmi = rytmi. Eli "monta rytmiä" (samaan aikaan). Esimerkiksi siten että toinen soittaja soittaa kaksi yhtä pitkää nuottia ja toinen soittaja kolme yhtä pitkää nuottia. Ja molempien ensimmäiset osuvat aina samaan kohtaan. Toinen ikäänkuin laskee kolmeen ja toinen kahteen ja ykköset ovat yhteiset. Syntyy kaksi vastaan kolme polyrytmi. (tai kolme vastaa kaksi, ihan miten vaan.)
 
Eli mikään kvintoli jne. ei sinänsä ole polyrytmi. Polyrytmi edellyttää aina vähintään kahta päällekkäistä rytmiä.
 
Edit: Polymetrinen voisi kuvata esimerkiksi kappaletta jossa on useita eri tahtilajeja.
 
www.vasamayhtye.com
Speedy
21.06.2006 22:57:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Polymetrinen on vissiin päällekkäisiä tahtilajeja ?
ja
Polyrytminen on kvintoleita, sektolia jne jne ?

 
Minä mistään mitään tiedä, mutta siis:
 
Polymetrinen on se, että soitat esim. kolmea rumpua peräkkäin 16 osia, näin ollen 4/4 tahdissa neljäsosalla on 4 16-osaa, eli iskut ei mene tasan.. Esim..
 
s=snare, t=tomi ja b=bassari.. ISO kirjain on "ykkönen"
 
Stbs Tbst Bstb Stbs jne..
 
Sarjat voi olla myös 5 tai 7 tai mitävaan.. mikä ei mene tasan päätempon kanssa, eli tässätapauksessa 4/4
 
Ja sitten Polyrytmi on esim. "kaks tahtilajia päällekkäin" ja enemmänkin ymmärtääkseni yleinen nimitys kaikella tälle rytmihässäkälle..
 
Mutta ennyt jaksa noita termejä muistaa.. pääasia että ne soittaa oikein.. jos soittaa..=I
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
markkuliini
21.06.2006 23:02:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä mistään mitään tiedä, mutta siis:
 
Polymetrinen on se, että soitat esim. kolmea rumpua peräkkäin 16 osia, näin ollen 4/4 tahdissa neljäsosalla on 4 16-osaa, eli iskut ei mene tasan.. Esim..
 
s=snare, t=tomi ja b=bassari.. ISO kirjain on "ykkönen"
 
Stbs Tbst Bstb Stbs jne..
 
Sarjat voi olla myös 5 tai 7 tai mitävaan.. mikä ei mene tasan päätempon kanssa, eli tässätapauksessa 4/4
 
Ja sitten Polyrytmi on esim. "kaks tahtilajia päällekkäin" ja enemmänkin ymmärtääkseni yleinen nimitys kaikella tälle rytmihässäkälle..
 
Mutta ennyt jaksa noita termejä muistaa.. pääasia että ne soittaa oikein.. jos soittaa..=I

 
Olet kuvaillut tuossa kaksi kertaa periaatteessa saman asian. Tuo ensimmäinenkin on polyrytmi. Siinä vain sovelletaan polyrytmiä musikaalisesti. Soitetaan pisteellisiä kahdeksasosia ( =3 kpl. kuudestoistaosia) neljäsosia vastaan ja 4/4 tahtilajia vastaan.
 
www.vasamayhtye.com
jazzmies
21.06.2006 23:09:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy osui ytimeen ja aloittajakin on lähes maalissa.
 
Tyypillisin polymetri, toiselta nimeltään polyrytminen sekvenssi, on juuri kolmijakoinen sekvenssi soitettuna kaksijakoisen metrin (tahtilajin) päälle, esimerkiksi beat-kompissa bassorummulla soitetaan pisteellisiä kahdeksasosia käsien soittaessa peruskauraa.
 
Polyrytmissä sama metri jaetaan eri pituisiin iskuihin, esimerkiksi 6/8-metri jaetaan kahden ja kolmen kahdeksasosan ryhmiin samanaikaisesti, jolloin muodostuu 3:2-polyrytmi. Amerkikan kielessä tämän tyyppisiä polyrytmejä kutsutaan tcross-rhythmeiksi. Myos pitkäaikainen synkoopeilla pysyminen on polyrytmi, sillä se tapahtuu yhdessä ja samassa metrissä.
 
Polyrytmi-termiä käytetään yleisesti kuvaamaan kaikkia monirytmisiä ilmiöitä, jonka alaryhmät ovat edellä mainitut polymetrit, "ristirytmit" ja synkoopit.
 
HeavyMachinery
21.06.2006 23:13:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ikinä kuullut käytettävän sanaa "polymetrinen", eli en osaa tuosta sanoa. .
 
Soomensin sen polymetrics ja polyrythmics se on lontoossa......
 
Polyrytmi taas voidaan purkaa sanoihin poly = monta ja rytmi = rytmi. Eli "monta rytmiä" (samaan aikaan). Esimerkiksi siten että toinen soittaja soittaa kaksi yhtä pitkää nuottia ja toinen soittaja kolme yhtä pitkää nuottia. Ja molempien ensimmäiset osuvat aina samaan kohtaan. Toinen ikäänkuin laskee kolmeen ja toinen kahteen ja ykköset ovat yhteiset. Syntyy kaksi vastaan kolme polyrytmi. (tai kolme vastaa kaksi, ihan miten vaan.)
 
Näin oon sen niinkuin ajattelut
 
eli esim. jos vedän 4/4 ja kitaristit 3/4 niin saadaan polyrytmi joka on menee 3:4 ?
 
Onko oikein ?
 
Eli mikään kvintoli jne. ei sinänsä ole polyrytmi. Polyrytmi edellyttää aina vähintään kahta päällekkäistä rytmiä.
 
mutta jos soitan haikkaan kvintolia ja basarin ykkösellä ja snaren kolmosella tahttin 4/4 onko se polyrytmi vai mikä ?
 
Mutta mikä on sitten metrinen modulaatio ?
 
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
HeavyMachinery
21.06.2006 23:18:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myos pitkäaikainen synkoopeilla pysyminen on polyrytmi, sillä se tapahtuu yhdessä ja samassa metrissä.
 
Tämä meni ohi. Mitä tarkoitat synkoopeissa pysymisellä....
 
Polyrytmi-termiä käytetään yleisesti kuvaamaan kaikkia monirytmisiä ilmiöitä, jonka alaryhmät ovat edellä mainitut polymetrit, "ristirytmit" ja synkoopit.
 
Joo olin itsekin käsittänyt että polyrytmi on sellainen enemmänkin yleis maallinen kuvaus asialle....
 
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
jazzmies
21.06.2006 23:20:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta mikä on sitten metrinen modulaatio ?
 
Metrisessä modulaatiossa esimerkiksi soitetaan polymetristä tekstiä, jolloin alkuperäinen pulssi hylätään ja uusi pulssi otetaan polymetrin toisesta puoliskosta, esimerkiksi soitetaan beat-kompin päälle bassarilla pisteellisiä kahdeksasosia, joista tulee uusi pulssi esitykseen. MM:ssa kaikki siirtyvät uuteen pulssiin, sillä muutenhan olisi kysymyksessä "vain" polymetri. Vaikka kaikki lähtevätkin uuteen pulssiin mukaan, tavallisesti alkuperäinen sointurytmi säilyy, joten komppirytmä joutuu olemaan erityisen tarkkana sointuvaihdosten kanssa.
 
HeavyMachinery
21.06.2006 23:25:01 (muokattu 21.06.2006 23:25:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metrisessä modulaatiossa esimerkiksi soitetaan polymetristä tekstiä, jolloin alkuperäinen pulssi hylätään ja uusi pulssi otetaan polymetrin toisesta puoliskosta, esimerkiksi soitetaan beat-kompin päälle bassarilla pisteellisiä kahdeksasosia, joista tulee uusi pulssi esitykseen. MM:ssa kaikki siirtyvät uuteen pulssiin, sillä muutenhan olisi kysymyksessä "vain" polymetri. Vaikka kaikki lähtevätkin uuteen pulssiin mukaan, tavallisesti alkuperäinen sointurytmi säilyy, joten komppirytmä joutuu olemaan erityisen tarkkana sointuvaihdosten kanssa.
 
Jep En ole aivan varma käsitinkö mitä tarkoitit :)
 
Voisitko kirjoittaa tohon sanasto FAQ:hun perus selitykset juuri noille hankille soitto termeille niistä olisi varmaan monelle todella paljon hyötyä....
 
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
jazzmies
21.06.2006 23:25:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä meni ohi. Mitä tarkoitat synkoopeissa pysymisellä....
 
Esimerkiksi jazzkompissa basso aikaistaa neljäsosansa alkavaksi edelliseltä kolmimuunteiselta kahdeksasosalta. Se on samassa metrissä, mutta iskutus poikkeaa muun ryhmän iskutuksesta.
 
Myös ns. displacement-ilmiö on jonkin laista synkopointia, jossa soitetaan samaa rytmikuvioita mutta ykkösen vieressä.
 
markkuliini
22.06.2006 01:21:46 (muokattu 22.06.2006 01:25:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli esim. jos vedän 4/4 ja kitaristit 3/4 niin saadaan polyrytmi joka on menee 3:4 ?
 
Onko oikein ?

 
Kyllä on.
 

 
mutta jos soitan haikkaan kvintolia ja basarin ykkösellä ja snaren kolmosella tahttin 4/4 onko se polyrytmi vai mikä ?
 
Siinähän on päällekkäin kaksi lomittain menevää rytmiä eli kyseessä on polyrytmi.
Tai tietenkin on otettava huomioon mitä kvintoleta soitat.
 
4-osa kvintoleitahan mahtuu yhteen tahtiin viisi ja bassarin ja virvelin puolinuotteja mahtuu tahtiin yhteensä kaksi. Virvelin soittama isku kolmosella menee kvintolien kanssa lomittain -> Polyrytmi 5 vastaan 2 (4-osa kvintolit vs. puolinuotit)
 
8-osa kvintoleita menee tahtiin kymmenen ja viiden sarjat alkavat ykköseltä ja kolmoselta. Eli ne osuvat yhtä aikaa virvelin ja bassorummun kanssa. Iskut eivät mene lomittain joten polyrytmimääritelmä ei liene täyty. Tai sitten täyttyy mutta kyseessä on polyrytmi 5 vastaan 1. Voidaankin alkaa samantien keskustelemaan onko esim. kaksi vastaan yksi polyrytmi... :)
 
Sama juttu 16-osa kvintoleissa eli iskut eivät lomitu, mutta jos kyseessä on teknisesti polyrytmi niin sitten se on 10 vastaan 1.
 
Nuo eri mittaiset kvintolithan määräytyvät siten että 5 kappaletta 4-osakvintoleita vie yhtä paljon aikaa kuin 4 kappaletta 4-osanuotteja. 5 kappaletta 8-osakvintoleita vie yhtä paljon aikaa kuin 4 kappaletta 8-osanuotteja jne.
 
Nuottimerkintä toteutetaan siten että kirjoitetaan 4/4 tahtiin esim.viisi neljäsosanuottia ja niiden päälle samanlaiset hakaset kuin trioleissa, mutta kolmosen sijaan numero onkin tietenkin viisi.
 
www.vasamayhtye.com
Pieni rumpalipoika
22.06.2006 01:27:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täs on osa porukasta viel vähän eri metissä. Tahtilajia sinällään on musta turha sotkea tähän. Biisin tahtilaji on mikä on, ja se on kaikilla sama. Kyse on rytmiikan jaoista, joista markkuliini tyhjentävästi esittelikin "kakskolmosen", jota varmaan kaikki pannumiehet taitoihin tai tietämykseen katsomatta on vetäneet. Jazzmies tms. jatko aihetta pidemmälle, johon näin flänäs nyt jaksa jatkaa.
 
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Pieni rumpalipoika
22.06.2006 01:33:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jopas markkuliini kirjotti hyvin, vaikka flänäs varmaan onkin. Varsinkin hankalasti kirjotettuna selvitettävä esim. kvintolin, sekstolin, triolin what ever määritelmä oli varsin hieno! Et sattumalta oo pedakogiikkaa opiskellu, hehe. Mut joo. Lapulla ois niin paljon helpompi selvittää.
 
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
piude
22.06.2006 03:03:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli esim. jos vedän 4/4 ja kitaristit 3/4 niin saadaan polyrytmi joka on menee 3:4 ?

Onko oikein ?

 
tuo 3:4-merkintä tarkoittaa kolmea nuottia neljän iskun aikana, eli hidasta triolia. (ainakin tämän merkintätavan mukaan: http://www.vai.com/LittleBlackDots/tempomental.html , sori kun postaan aina saman artikkelin). tuolle 4/4 ja 3/4 päällekkäisyydelle ei kai ole mitään erityistä merkitsemistapaa (selvyyden vuoksi voidaan nuottirivin yläpuolelle piirrellä sellaiset hakaset missä tuo 3/4 lukee, tosin taitaa olla aika epävirallinen käytäntö).
 
Biisin tahtilaji on mikä on, ja se on kaikilla sama.
 
niin mutta miten jos soitetaan kahta tahtilajia yhtaikaisesti? tosin kyllä varmaan aina toinen tahtilaji on se määräävämpi.
 
HeavyMachinery
22.06.2006 09:15:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuo 3:4-merkintä tarkoittaa kolmea nuottia neljän iskun aikana, eli hidasta triolia. (ainakin tämän merkintätavan mukaan: http://www.vai.com/LittleBlackDots/tempomental.html , sori kun postaan aina saman artikkelin). tuolle 4/4 ja 3/4 päällekkäisyydelle ei kai ole mitään erityistä merkitsemistapaa (selvyyden vuoksi voidaan nuottirivin yläpuolelle piirrellä sellaiset hakaset missä tuo 3/4 lukee, tosin taitaa olla aika epävirallinen käytäntö).
 

 
niin mutta miten jos soitetaan kahta tahtilajia yhtaikaisesti? tosin kyllä varmaan aina toinen tahtilaji on se määräävämpi.

 
3:4 tarkoitin sillä että 3x4/4 suhde 4x3/4 jolloin ykkänen on kohdallaan silloin kun toinen soittaa 3 tahtia kun toinen 4:jä
 
Merkintä voi ollä värää mutta tarkoitin vain niiden välistä suhdetta.....
 
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
markkuliini
22.06.2006 09:41:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuo 3:4-merkintä tarkoittaa kolmea nuottia neljän iskun aikana, eli hidasta triolia. (ainakin tämän merkintätavan mukaan: http://www.vai.com/LittleBlackDots/tempomental.html , sori kun postaan aina saman artikkelin). tuolle 4/4 ja 3/4 päällekkäisyydelle ei kai ole mitään erityistä merkitsemistapaa (selvyyden vuoksi voidaan nuottirivin yläpuolelle piirrellä sellaiset hakaset missä tuo 3/4 lukee, tosin taitaa olla aika epävirallinen käytäntö).
 

 
niin mutta miten jos soitetaan kahta tahtilajia yhtaikaisesti? tosin kyllä varmaan aina toinen tahtilaji on se määräävämpi.

 
Näinhän se meneekin. Ei pitäisi itse väsyneenä kirjoitella. Tuossa Heavyn mainitsemassa esimerkissä "ainoastaan" soitetaan kahta eri tahtiljia päällekkäin. Kyseessä on polyrytminen ilmiö, neljään soittavan tulee soittaa kolme tahtia ja kolmeen soittavan neljä tahtia kunnes ykköset ovat taas kohdallan. Mutta kyseessä ei taidakaan olla suoranaisesti polyrytmi 3:4, joka siis tarkoittaa kolmea nuottia neljän iskun aikana. Tai toisaalta voisi ajatella että tahtien ykköset ovat toisiinsa 3:4 tai 4:3 suhteessa, riippuen siitä kumpi tahtilaji on ns.mastertahtilaji (tulee jakomerkin jälkeen) ja kumpaa verrataan siihen (jakomerkkiä ennen).
 
Itse en useinkaan käytä tuota jakomerkkiä (3:4) vaan olen suosinut kirjoitettua vastinetta ( 3 vastaan 4 ) joka lienee hieman joustavampi termi käytännössä. Aika yleistä on sekoilla siitä kumpi numero tulee ennen jako merkkiä ja kumpi jälkeen, mutta en ole nähnyt "virallista" sääntöä tuosta sanan 'vastaan' käytöstä, joten sitä olen uskaltanut käyttää vapaammin, vaikken olisikaan varma kumpi numero tulee ensin ja kumpi jälkeen. Nyt asiaa tarkemmin ajateltuani, tuo linkissä mainittu Vai:n ohjehan on ihan selkeä ja sama miten se on muuallakin neuvottu ja ihan looginenkin. Noiden kanssa tulee vain niin harvoin peuhattua että meinaa unohtua numeroiden järjestys.
 
Niin ja enpäs muuten tarkemmin ajateltuna opiskellut tuntiakaan pedagogiikkaa (valmistuin muusikoksi). Varmaan ne siellä pedagogiikan luennoilla olisivat muistuttaneet, ettei kannata humalassa neuvoa asoita mitkä ei ole erikosalaa. Itse olen aina keskittynyt soitossani enemmänkin muihin asioihin kuin kovin monimutkaisiin polyrytmeihin.
 
www.vasamayhtye.com
HeavyMachinery
22.06.2006 10:45:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimerkiksi jazzkompissa basso aikaistaa neljäsosansa alkavaksi edelliseltä kolmimuunteiselta kahdeksasosalta. Se on samassa metrissä, mutta iskutus poikkeaa muun ryhmän iskutuksesta.
 
Myös ns. -ilmiö on jonkin laista synkopointia, jossa soitetaan samaa rytmikuvioita mutta ykkösen vieressä.

 
Nyt tarviisi ne nuotit......... Yllä pito huhuu .... ???
 
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
50000
22.06.2006 12:49:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lusikkani soppaan: polymetrit viittaavat päällekkäisiin rytmeihin, joilla on sama perussyke, eli sanotaan vaikka A:n soittavan 4/4 ja B:n 3/4, jolloin molempien ykkösisku kohtaa aina kerran kolmen 4/4-tahdin kierrossa - tai B:n perspektiivistä kerran neljän 3/4-tahdin kierrossa - kolme kertaa neljä kun on kaksitoista, samoin kuin neljä kertaa kolme... Eri asia siis kuin polyrytmi, jossa päällekkäisillä rytmeillä tahti alkaa aina kuitenkin samanaikaisesti. Polymetriikalla saadaan kiinnostavia jännitteitä aikaiseksi, kun eri osuudet kiertävät ja kohtaavat.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti