Aihe: Suositelkaa virveliä
1 2 3 4 5 6
AP
02.04.2006 19:41:00 (muokattu 02.04.2006 19:41:45)
Olisiko kenelläkään kokemuksia näistä virveleistä:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=100662

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=100432

?

Tuota Sonoriahan mä jo suosittelin katsastamaan, varmaan parasta mitä 150 eurolla saa -- kuten todettua, kapine on jäänne ajalta jolloin Sonor teki rumpunsa Saksassa kalliisti ja hyvin.

EDIT:
http://www.sonormuseum.com/1987/phonic/phonic.html
K100 #7 Ärlä #011
hollmi-5
02.04.2006 20:00:49
Tuota Sonoriahan mä jo suosittelin katsastamaan, varmaan parasta mitä 150 eurolla saa -- kuten todettua, kapine on jäänne ajalta jolloin Sonor teki rumpunsa Saksassa kalliisti ja hyvin. Performer-setissä tuli noihin aikoihin kaksi erilaista virveliä. Toinen oli tämä linkitetty ja toinen sitten pikkuisen vehompi. Kymmenen lugia ja tanakammat vanteet. Se soundasi kiinteämmältä. Mulla oli tuo kahdeksan luginen ja kaverillani on vieläkin se kymmpiluginen versio.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Niskamies
02.04.2006 20:27:18
Oma mielipiteeni ja suositukseni on Supraphonic 14x6,5. Sen saa soimaan vaivatta hyvin eri vireillä, eikä tarvitse miettiä mitään demppejä. Kanttisoundi on todella napakka ja ambassador/diplomat -kalvoilla soitin on tedella herkkä. Kaikki ghostit kuuluu selvästi. Paksuimmilla/öljykalvoilla saa hyvin puumaisen soundin mitään soitto-ominaisuuksia hävittämättä

Vähän offtopiccia:

Äänitin tässä juuri yhtä bändiä. Rumpalilla oli virveleitä kolme - Supraphonic Black Beauty 14"x6,5", PDP vaahteravirppa puuvanteilla 14"x5" ja Yamahan teräsvirppa 14"x5".

Lopulta Supra ei päätynyt yhdellekkään raidalle - PDP pääsi viidelle ja Yamaha yhdelle. Ei sen takia että Suprassa olisi ollut huono saundi, mutta se oli äänekäs peli. Settibalanssi ei ollut kuosissa sen kanssa. Saundihan siinä oli loistava, mutta se oli liian äänekäs peli. Livevirvelinä se on loistava, varmasti kuuluu.
More is more.
Niskamies
02.04.2006 20:31:16
Joskus oli kova vääntö tuosta Ian Paice Signature Pearlista. Jollekin myyjä oli hehkuttanut sen olevan parannettu versio Supraphonickista. Eihän ne ole yhtään samanlaiset rummut edes, joten miksi vertailla?

Jep, mä se olin. Näin myyjä mulle selitti. Uskoinpa sitten niin mukavaa ja avuliasta myyjää - "Tässä on demppisysteemi paljon parempi, ja vaihtoihan Paicekin Ludarin tällaseen!"

Jokatapauksessa, IP ei mulla kovin montaa kuukautta viihtynyt. Ostin käytetyn Ludwig Acrolite virvelin, ja sen oston jälkeen Pearl jäi soittamattomaksi.
More is more.
Tasmaani
02.04.2006 20:36:23
Dodi, kertokaapa hieman Tamburon Formula-sarjan 13"/5" snaresta. Miten eroaa esim. yhtä syvästä 14":sta jnejne.? (Nopeahkoa) metallia tulee soiteltua eniten, mutta myös vähän tissuteltuakin.
Hulfok
02.04.2006 21:47:24
Dodi, kertokaapa hieman Tamburon Formula-sarjan 13"/5" snaresta. Miten eroaa esim. yhtä syvästä 14":sta jnejne.? (Nopeahkoa) metallia tulee soiteltua eniten, mutta myös vähän tissuteltuakin.

Seo ainaki tuuman pienempi halkaisjaltaa;) Anteeksi...
hollmi-5
02.04.2006 21:48:32
mutta myös vähän tissuteltuakin. Indeed. Tissutteluun sopii keskari mun mielestä ihan parhaiten.
Analuuk
02.04.2006 22:04:31
Ei sen takia että Suprassa olisi ollut huono saundi, mutta se oli äänekäs peli. Settibalanssi ei ollut kuosissa sen kanssa. Saundihan siinä oli loistava, mutta se oli liian äänekäs peli. Livevirvelinä se on loistava, varmasti kuuluu.

Jännä homma... Mulla on 14"x5" supra ja 13"x5" Pearlin Omar Hakim mahonkivirppa.
http://www.thomann.de/thoiw3_pearl_ … sn=af8e91d1a6cb76505d4b312d49ea2389

Noista Supra on se pehmeä ja hiljaisempi ja Toi 13" Pearli vihainen ja äänekäs. Joskus grungebändin kanssa treenatessa ilman PA:ta tuntui et Suprassa ei volume riittänyt vaikka kuinka tako kakkosnelosta ja kantin kanssa. Toi Omar Hakim leikkasi läpi paljon paremmin! Olen käyttäny hiljaisemmissa proggiksissa Supraa ja rockihommissa kumpaa vaan, mut useammin tuota Pearlia. Siinä on semmonen vihainen, kuiva ja tiukka soundi!
Tsekkaa http://www.mikseri.net/-lintu- ja anna palautetta!
AP
03.04.2006 08:29:11
Performer-setissä tuli noihin aikoihin kaksi erilaista virveliä. Toinen oli tämä linkitetty ja toinen sitten pikkuisen vehompi. Kymmenen lugia ja tanakammat vanteet. Se soundasi kiinteämmältä. Mulla oli tuo kahdeksan luginen ja kaverillani on vieläkin se kymmpiluginen versio.

Eikö tuo ollut Phonic?
K100 #7 Ärlä #011
hollmi-5
03.04.2006 09:01:26
Eikö tuo ollut Phonic? Performer tuo on.
AP
03.04.2006 09:07:15
Performer tuo on.

Ach so, vaikka muuna myydään.
K100 #7 Ärlä #011
hollmi-5
03.04.2006 10:59:59
Ach so, vaikka muuna myydään. Oikeastaan kyse ei ole Performeristakaan, vaan Performerin mukana tulleesta D 456-mallista. Pohinickeissa tuli D 505.
Rockster
03.04.2006 12:03:25
Itse en hae liian klangia soundia ja nyt kun enemmän ajattelen, tulisi virvelin soida hyvin myös pienemmillä volumeilla sillä biiseissäkin on itsessään suvantokohtia. Mattosoundi haamuiskuilla pitäisi myös löytyä eli virvelin tulisi olla herkkä. En siis haluaisi laittaa virveliin Evansin HD Drytä "pakosta" klangista eroon pääsemiseksi.

Isoa botnea en kaiva vaan ehkä jotain noitten ääripäitten välistä. Virveli tullaan myös todennäköisesti virittämään aika kireälle vireelle..

Eri virveleiden testaaminen on tietysti kaiken a ja o, mutta voisin Supran omistajanakin suositella Yamahan Maple Custom virveliä. Mulla oli sellainen 14" X 4" kokoisena ja täytyy sanoa, että uskomattoman monipuolinen virveli, joka toimi ainakin omassa soitossa erinomaisen hyvin. Pakko oli rahapulassa laittaa kiertoon, joka harmittaa suuresti.

Sopisi ainakin tuon kuvauksesi pohjalta sinulle kuin nyrkki hanuriin :) Siitä saa irti niin kovaa kuin hiljaista sointiakin ja tuntuma on aivan omaa luokkaansa. Hyvin monipuolinen virveli. Ja jos vielä hommaisi vaikka 5":na, niin saattaisi olla vieläkin monipuolisempi. Mutta toimi loistavasti 4":nakin.

Yksikerroskalvoilla virveli soi kuin unelma. Lämmin ja pehmeä sointi, mutta kovaa lyödessä voimakas ja munakas (ei se aamiainen). Suosittelen jos jostain löydät vaikka käytettynä. On uutena melko hinnakas...
"Alle 18-tuumaiset on splasheja, paitsi haikat!"
AP
03.04.2006 12:21:00
Oikeastaan kyse ei ole Performeristakaan, vaan Performerin mukana tulleesta D 456-mallista. Pohinickeissa tuli D 505.

Okei, danke. Oli vaan hyvin samatapaisen näköinen mitä tuolta Sonormuseumista katselen.

No, ei se tainnut Performerkaan ihan toivoton sarja olla.
K100 #7 Ärlä #011
WyW
05.04.2006 23:42:40

Kävinpä tänään koputtelemassa Acroja, Supria, Yamahoita, Sensitoneja, jne... Kyllähän nuo kaikki oli melkoisen hyviä soittimia. Säästäisin kyllä aikas paljon kuitenkin täällä viljeltyjä ylisanoja ainakin noitten uusien Ludareitten kohdalta. Paras virveli (MUN MIELESTÄ) mitä testasin, oli Yamahan valmistama ja tuo Sensitone on saanut täällä ihan liian kovaa kritiikkiä. Ja nyt puhutaan edelleen hevisoittajan näkökulmasta.

Sitä ei kuitenkaan käy kieltäminen, että Ludarit eivät olisi laadukkaasti valmistettuja. Työn jälki ja viimeistely oli näistä parasta.

Joku nyt varmaan tulee tähän toteamaan, että olen väärässä? Ennen kuin näin teette niin muistakaa että tämä on vain mielipide :)
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
komppaaja
06.04.2006 00:21:33
Mielestäni on erittäin tärkeää, että pääsee testaamaan virveliä oman setin kanssa.
Moni virveli, ihan sama mikä merkki/malli, kuulostaa yksinään musiikkiliikkeen
akustiikassa ihan toiselta mitä omassa setissä ja siinä tilassa missä soittaa.

Kuulokuva on tärkein. tekninen laatu, monipuolisuus, kalvovalinnat ym
merkitsevät paljon.

Eräs havaitsemani Supran ominaisuus on sisäänsoitto, joka selvästi liittyy
akustiikkaan ym asioihin. (Koskee varmaan monia muitakin laatuvirveleitä)
Uuden kalvon asennuksen jälkeen rumpu ei vaan soi hyvin. PArhaimmillaan
oma pienempi Suprani on ollut lähes 2 vuotta vanhan kalvon kanssa.
Kummallista mutta totta.

(Mieleeni tuli Hollmin maininta omien Vistalitein sisäänsoitosta.)

Saman asian olen huomannut kerran Sabianin symbaalilla, joka piti soittaa sisään
muuhun settiin. -Niin oudolta kun se silloin tuntuikin.

Aikoinani keikkaillessani huomasin Supran olevan parempi yleisvirveli tilassa kuin
tilassa verrattuna yhtyeen toisen lyömäsoittajan omistamaan freefloat Pearliin.

Hänen rumpunsa saattoi kuulostaa lavalla todella tukkoiselta tai ontolta ja
toisella lavalla soundi aukesi välittömästi. Supralla ei ollut vastaavaa ongelmaa.

Jos joku vielä miettii akustiikan merkitystä voin valaista sitä esimerkillä erään
tunnetun nykysävellyksen avulla.

Suorakaiteen muotoisen huoneen toiseen päähän laitetaan kaiutin ja toiseen päähän
mikrofoni. Säveltäjä on kirjoittanut tekstin "I am sitting in this room...." ja tämä
teksti toistetaan kaiuttimesta huoneeseen ja nauhoitetaan uudestaan ilman mitään
efektejä. TÄmä tilanne toistetaan monta kertaa. Lopputuloksessa huone alkaa
soimaan niin rajusti, että alkuperäinen teksti häviää olemattomiin.

Saman ilmiön voit testata itse hyvinkin helposti:

Istut settisi ääreen ja alat soittamaan komppipeltiäsi (ilman bassaria ym.). Jatkat
symbaalin soittamista tasaisella suht nopealla tempolla (120) ja yrität pitää voiman
yhtä kovana koko ajan, -mieluiten kovampaa kuin hiljempaa, yläsävelten pitää
syttyä hyvin. Kun pidät päätäsi täysin liikkumattomana annat huoneelle aikaa
korostaa tiettyjä taajuuksia.

Huone sinänsä ei "osaa" korostaa mitään taajuuksia heti, mutta jatkuvassa
äänen tuottamisessa huone alkaa pikkuhiljaa vahvistamaan niitä.

Ja kuulemasi ääni muuttuu paikoittain ihan toisenlaiseksi, mitä alkuperäinen
ääni-informaatio on sellaisenaan. Huone alkaa soimaan. Itse olen monesti
kuullut aivan outoja ääniä, jotka saattavat muistuttaa ihmisen puhetta (vokaaleja)
tai esim puhelimen hälytysääntä tai syntyy ns. ringtone, joka vastaa melkein
vanhaa herätyskellon ääntä. Äänen fysiikka on hauskaa....

(Klassiset kitaristit joutuvat tekemään saman joka kerran kielten vaihtamisen jälkeen.
Kitara pitää soittaa sisään uudestaan, jotta puu resonoi juuri oikeilla hertziluvuilla.)

Tällaista tuumaili komppaaja....
Modern music is as dangerous as narcotics...
Niskamies
06.04.2006 00:39:01
Paras virveli (MUN MIELESTÄ) mitä testasin, oli Yamahan valmistama ja tuo Sensitone on saanut täällä ihan liian kovaa kritiikkiä.

Mikäs malli oli suosikki?
More is more.
moderndrummer88
06.04.2006 09:59:11
juuri komppaajan puhumasta efektistä on minulle vaivaa, 10" tomi saa huoneen "soimaan" tosi voimakkaasti ja antaa semmosen mielikuvan, että sen tomin soundi olisi jotenkin paljon voimakkaampi verrattuna muihin tomeihin
powertreblebassvolume
ddrum54
06.04.2006 13:24:51
juuri komppaajan puhumasta efektistä on minulle vaivaa, 10" tomi saa huoneen "soimaan" tosi voimakkaasti ja antaa semmosen mielikuvan, että sen tomin soundi olisi jotenkin paljon voimakkaampi verrattuna muihin tomeihin

Joo, mulla on ollut sama haitta 10":n kanssa. Koita laskea virettä miljardisosa, saattaa jeesata.
2`n 4
moderndrummer88
06.04.2006 14:06:52
Joo, mulla on ollut sama haitta 10":n kanssa. Koita laskea virettä miljardisosa, saattaa jeesata.

ei jeesaa, sama ongelma on vaikka missä vireessä ja kalvosta riippumatta, ongelma poistuu siinä vaiheessa kun vaihtaa tilaa.
powertreblebassvolume
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)