Aihe: Pienet keikkarummut? Neuvoja?
1 2 3 4 5 6 7
aarnikotka
22.10.2005 12:03:51

Toisaalta sinäkin olet aika nopeasti vastaamassa jos joku sanoo akustisia sähkiksiä paremmiksi. Tässäkin ketjussa.

Itse en lähtisi molempien omistajana laittamaan paremmuusjärjestykseen, molemmissa on etunsa ja rajoituksensa. Pidänkin niitä tavallaan eri soittimena, kuten vaikkapa saksofonia ja klarinettia.
Eihän klarinetistakaan saa kunnon saksofonisoundia, eikä toisinpäin.
Sama kuin sanoisi, että sähköbasso ei ole "oikea"basso, tai sähköbassssa on erilainen tatsi kuin kontrabassossa.
Tai: Meijän äiti on vahvempi kuin teijän äiti.

Humppahommissa kuitenkin suuri haittapuoli on sutikompit, joita ei sähköisillä saa onnistumaan, vaikka niissä sutiefekti onkin, se on lähinnä semmoinen tsup ääni.
Varo päätäsi!
Shitmanek
22.10.2005 12:04:48 (muokattu 22.10.2005 12:05:39)
Itse en lähtisi molempien omistajana laittamaan paremmuusjärjestykseen, molemmissa on etunsa ja rajoituksensa. Pidänkin niitä tavallaan eri soittimena, kuten vaikkapa saksofonia ja klarinettia.
Eihän klarinetistakaan saa kunnon saksofonisoundia, eikä toisinpäin.
Sama kuin sanoisi, että sähköbasso ei ole "oikea"basso, tai sähköbassssa on erilainen tatsi kuin kontrabassossa.
Tai: Meijän äiti on vahvempi kuin teijän äiti.

Humppahommissa kuitenkin suuri haittapuoli on sutikompit, joita ei sähköisillä saa onnistumaan, vaikka niissä sutiefekti onkin, se on lähinnä semmoinen tsup ääni.

En minä aivan tätä tarkoittanut, vaan kun tuossa luki että heti ovat akustisten omistajat kimpussa kun kehuu sähkövehkeitä.
Yarr!
aarnikotka
22.10.2005 12:10:33

En minä aivan tätä tarkoittanut, vaan kun tuossa luki että heti ovat akustisten omistajat kimpussa kun kehuu sähkövehkeitä.

Halusinkin viitata yleisesti tuohon paremmuuskeskusteluun.
Ei ollut tarkoitukseni mitenkään suunnata erityisesti juuri sinun kommentteihisi.
Varo päätäsi!
aarnikotka
22.10.2005 12:17:09

Onhan sitä kai yritetty mutta ei ne ole oikean rumpuun verrattuna lähimaastoissakaan.

Lopettakaa akustisten ja sähkörumpujen vertailu. Molemmissa on puolensa.

Lähinnä minuakin ärsyttää tuo puhe "oikeasta" ja (onko sähköinen sitten jotenkin) "väärä" vai "valerumpu"
tai onko sähkökitara "väärä"kitara jne.
Puhutaan mieluumin akustisesta ja sähköisestä instrumentista.
Varo päätäsi!
kamelisko
22.10.2005 12:50:44
Lähinnä minuakin ärsyttää tuo puhe "oikeasta" ja (onko sähköinen sitten jotenkin) "väärä" vai "valerumpu"
tai onko sähkökitara "väärä"kitara jne.
Puhutaan mieluumin akustisesta ja sähköisestä instrumentista.

Miksei puhuttais vaan instrumentista?
Peicco
22.10.2005 13:21:48 (muokattu 22.10.2005 13:22:27)
Toisaalta sinäkin olet aika nopeasti vastaamassa jos joku sanoo akustisia sähkiksiä paremmiksi. Tässäkin ketjussa.

Kyllä, koska en ymmärrä näitä subjektiivisia, perusteettomia mielenilmauksia. Näissä tilanteissa vastaamiseni on ollut erittäin perusteltua. Olenko lähtenyt vastauksissani haukkumaan muiden valintoja tai peräti laitteistoa? Parjaamaan akustista rumpua????
Ja aina nämä keskustelut näyttävät lähtevän siitä kun joku asiasta kiinnostunut kysyy vinkkejä sähkörumpujen hankintaan.

Tähän sitten muuten varsin asiallisen keskustelun lomaan pöntöt vastaa: "Sähkörummut sucks" "osta aidot rummut" "osta kunnon rummut" "sähkörummut ei oo rummut" yms.

Mä en itse koskaan väittäisi sähkörumpuja paremmiksi instrumenttina vaan erilaisiksi. Vertailu on mielestäni jopa turhaa, mutta tähänkin huuteluun olen osallistunut lähinnä ajatuksella saada nämä vaahterapönttö -friikit näkemään asiat suuremmalla scopella. Omalta rumpupallilta kun tuntuu näkevän niin huonosti. Ja ongelma näyttää kasvavan samassa suhteessa setin laajetessa... ;)

Eikä sähkörumpuja kannata pelätä. Tämä koko sähkörumpuilmiö keskusteluineen vaikuttaa vähän samalta kuin joitain vuosia sitten alkanut "koti-PC/laajakaista" -vallankumous jossa vanhukset suorastaan pelkäsivät kontaktia uuden tekniikan kanssa.
Ei sähkörummut ole syrjäyttämässä akustisia vaan tarjoamssa monipuolisuutta, vaihtoehtoja sekä joustavuutta.

Taisinpa jossain välissä kertoa, että jos olisi mahdollista, hankkisin akustisen "state-of-the-art" setin.
Mielellään Ludwigit.
Ja tämä päivä tulee vielä.
utrikari
22.10.2005 18:14:59
Kyllä näitä sähkörumpu/akustinen- keskusteluja on huvittavaa lukea.Tuntuu olevan suurimmalle osalle rumpaleita täysin käsityskyvyn ylittävä asia jos joku sanoo soittavansa sähkäreillä mielummin kun akustisilla.Mikä siinä on niin hankalaa ymmärtää? Soittakoon jokainen millä vehkeillä haluaa.Niin mäkin teen.Olen valinnut rolandin v-kannut ja sitä valintaa en oo katunu sekunttiakaan."Oikeilla" rummuilla en soita enää ollenkaan.Onneksi on ite jo niin vanha ettei tuollaiset"eihän ne edes näytä rummuilta yms."-kommentit vois vähempää kiinnostaa.Pääasia että kuulostaa hyvälle ja roudaus on helppoa.Suosittelen.
V-drums.
Peicco
22.10.2005 18:31:32
Minkälaiset noi CY-6:set on soittaa? Taustamelu ei liene kovin paha? Mä oon ihan hajalla näihin Milleniumin hiirimattolautasiin. Thomannilta saa CY-8:ia mikä lienee aikalailla sama? Eroa lienee triggerroinnissa? Choke?
Santukka
23.10.2005 22:34:25
osta tama stagestarit. kätevän kokoset ja suht hyväsoundiset kannut (omasta mielestä ainaki :)
Niskamies
23.10.2005 22:45:53
osta tama stagestarit. kätevän kokoset ja suht hyväsoundiset kannut (omasta mielestä ainaki :)

Vastaukseksi voisin laittaa sun nimimerkin;-)
Niskis- "Niinpä, sä varmaan ratsastat kouluun lehmällä."
Climax- "Sulla on varmaan sitte joku made in new york deluxelehmä mitä ajaa oma kuski ni ei tartte kun hypätä kyytiin."
Santukka
24.10.2005 19:15:32
elä ny, hyvät ne on
rockid
27.10.2005 17:47:22
Ja kyllä akustiset rummut ovat ne oikeat rummut ;) Ei sähkövehkeissä ole sitä "fiilistä" ja varsinkaan ulkonäköä.

Älkää hyvät ihmiset sanoko, että sähkörummuissa ei ole samaa fiilistä ja pläpläplää!! Esim: Rolandin TD20:ssä on täysin samat ominaisuudet kuin akustisissa rummuissa! Ja fiilikset olivat mielestäni jopa paremmat! Sähkörummuissa pääset eroon virityksistä ja demppauksista ja turhista sivuäänistä ym..... Kummatkin ovat loistavia instrumenntejä! Ja mikä tärkeintä?Todelliset muusikot tajuavat, että ne EIVÄT ole sama instrumentti, eikä niitä tulisi verrata keskenään!
Shitmanek
27.10.2005 17:48:41 (muokattu 27.10.2005 17:54:25)
Älkää hyvät ihmiset sanoko, että sähkörummuissa ei ole samaa fiilistä ja pläpläplää!! Esim: Rolandin TD20:ssä on täysin samat ominaisuudet kuin akustisissa rummuissa! Ja fiilikset olivat mielestäni jopa paremmat! Sähkörummuissa pääset eroon virityksistä ja demppauksista ja turhista sivuäänistä ym..... Kummatkin ovat loistavia instrumenntejä! Ja mikä tärkeintä?Todelliset muusikot tajuavat, että ne EIVÄT ole sama instrumentti, eikä niitä tulisi verrata keskenään!

Sinäkin vertaat ;)

E: Ja minulle akustisissa on parempi fiilis ---> soitan niillä. Ja jos nyt muistan oikein muistaessani että sanoin tuon (en jaksa tarkistaa :)) kyllä minullakin oli vähän pilkettä silmäkulmassa, kuten tuo hymiö ilmaisee. Tehkää omat ratkaisunne tarpeidenne mukaan.

E2: Ja noista virityksistä ym. Peicco taisikin hienosti sanoa, että nehän ovat osa harrastusta kuten kaikenlainen muukin näprääminen.
Yarr!
Silvio Dante
27.10.2005 18:08:34 (muokattu 27.10.2005 18:09:23)
Joku käyttää 18" basaria, virveli ja haitsu plus ride. Pärjää noillakin tanssikeikoilla.

Pärjää niillä akustisilla rokkikeikoillakin. Mulla on seuraavanlainen kattaus noita hommia varten:

18"x7" bassari
13"x3½ virveli
1 kpl symbaali (16 tai 18")
1 pari hi-hat symbaaleja

Kaikki mahtuu yhteen bassari gigbagiin ja putkikassiin (telineet, matto ja muu sälä mukaanlukien.)
Aijai!
Silvio Dante
27.10.2005 18:11:48
Esim: Rolandin TD20:ssä on täysin samat ominaisuudet kuin akustisissa rummuissa!

Jos nyt ei ihan kuitenkaan.
Aijai!
Nolte
27.10.2005 18:31:26
Onko pakko joka topikissa kiistellä sähkörummuista? Oli aihe mikä hyvänsä, niin eikö perkele kohta tapella taas samasta asiasta. Luulin että tämä tuli jo kaikille selväksi. Eli siis se, että sähkörummuille on paikkansa - niinkuin akustiselle setillekin. Voi äitikkä!

Niin, minulla ei todellakaan ole tarvis puolustella sähkörumpuja, mutta kyllä täällä monet suhtautuvat niihin aika lapsellisen lappusilmäisesti. Ollaan heti vaahto suupielissä puolustamassa akustista settiä, kun joku vähänkin "ilkeää" puhua positiiviseen sävyyn sähköpannuista. Ei se helevetti ole keltään pois, jos joku tykkää piuhapöntöillä vedellä - tahi niistä jopa tykätä.
Hyvät rummut, huono soittaja!
kampela
27.10.2005 18:33:09

Ei kannata kertoa hyviä puolia ton tasoisista sähkiksistä. Pahimmat tuomitsijat kun yleensä eivät ole päässeet kyseisiä laitteita kokeilemaan.
Peruna kerrallaan..
Outkast
27.10.2005 18:43:19 (muokattu 27.10.2005 19:44:07)
Mä en ole nähyt/kuullut yksiäkään sähkörumpuja jotka olisivat kuulostaneet hyviltä akustisilta rummuilta. Niissä kaikissa on kuulunut sellainen tietty sähkörumpumaisuus. Sittenkun siitä päästään eroon, voisin jopa harkita sähkörumpujen hankkimista.

Et sinä kuitenkaan anonymous audioraidalta erottaisi soitetaanko siinä sähkö vai akustisilla rummuilla, se on fakta. Vai mitä mieltä olet uudesta Quintessence albumista ?

Ja itse aiheeseen kommentoisin, että pienikokoinen ja toimiva keikkasetti: Matkalaukku, basaripedaali, virveliteline, virveli (mieluiten sellainen sutisoitto), yksi ständi, Thin paksuinen 20" ride, haikkateline, 14" thin haitsut, penkki ja sudit.

edit: Ja jos haluat oikein brÖystäillä niin ota messiin oikea basari, mutta muuta ei saa ottaa, muuten menee magicci ja spiritti.

Jos ette usko, tsekatkaa Pasi K. ja Hurmos.
Doublebassjazz.
Niskamies
27.10.2005 20:52:35
Et sinä kuitenkaan anonymous audioraidalta erottaisi soitetaanko siinä sähkö vai akustisilla rummuilla, se on fakta. Vai mitä mieltä olet uudesta Quintessence albumista ?

En tiedä, riippuu tilanteesta. Tota levyä en ole kuullut, joten paha tuomiota. Mielestäni erot pienenevät kun rumpuja äänitetään, koska akustinen ääni muutetaan digitaaliseen muotoon. Mielestäni rummut kuulostavat parhaimmiltaan akustisesti.

Mutta topikkiin. Itse ottaisin tällaiselle keikalle setin johon kuuluu 20" basari, 12" ja 16" tomit, 14" virveli, 18" crashin, 19" crash/riden ja 20" riden. Kaikki symbaalit mallia ohut. Siinä olisi kaksi ridea ja kolmea symbaalia johon voi aksentoida. Tomeihin ja virveliin valkoiset yksikerroskalvot ja vire mallia herkkä. Tavallisen kokoisilla rummuillakin voi soittaa hiljaa, jos osaa.
Niskis- "Niinpä, sä varmaan ratsastat kouluun lehmällä."
Climax- "Sulla on varmaan sitte joku made in new york deluxelehmä mitä ajaa oma kuski ni ei tartte kun hypätä kyytiin."
DrmBug
27.10.2005 21:06:58
Tavallisen kokoisilla rummuillakin voi soittaa hiljaa, jos osaa.

Here we go again...
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)