Aihe: Vaimentavaa korvamonitorointia
1 2 3 4
Ricce
21.03.2011 11:02:03 (muokattu 21.03.2011 11:47:12)
hollmi-5: Minulla on parit Shuret. Yhdet vanhemmat ja sitten nykyisin tuotannossa olevat SE315-malliset. Olen todella tyytyväinen.

http://www.shure.com/americas/produ … ones-headphones/se-models/index.htm

Oletko tutkinut kuinka suuri ero on vaimennuksen suhteen foamilla ja kuusitulpalla?

Haluaisin mahdollisimman vaimentavat, jolloin äänien yläpää kärsii, mutta ajattelin laittaa treenikämpälle rumpujen taakse pari mikkiä mistä poimisi vähän sitä yläpäätäkin (olisi kiva jos symbaaleista kuuluisi sointiakin eikä pelkkä iskun "kilahdus") ja kitaroista/bassoista muuta kun alavireinen jyrinä.

Kotona yksin soittaessa beyerdynamicin rumpuluurit riittää erinomaisesti, mutta treenikämpällä ei.
hollmi-5
21.03.2011 13:59:07
Ricce: Oletko tutkinut kuinka suuri ero on vaimennuksen suhteen foamilla ja kuusitulpalla?

Haluaisin mahdollisimman vaimentavat, jolloin äänien yläpää kärsii, mutta ajattelin laittaa treenikämpälle rumpujen taakse pari mikkiä mistä poimisi vähän sitä yläpäätäkin (olisi kiva jos symbaaleista kuuluisi sointiakin eikä pelkkä iskun "kilahdus") ja kitaroista/bassoista muuta kun alavireinen jyrinä.

Kotona yksin soittaessa beyerdynamicin rumpuluurit riittää erinomaisesti, mutta treenikämpällä ei.

Foamit ja tulppa vaimentavat suurin piirtein samalla tavalla.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Legenda
21.03.2011 16:12:11
No nyt sain Yamahan pelittään ja onhan mukava soittaa. En tiennytkään että minulla on noin hyvä soundiset rummut! Harjoitteluinto ei ainakaan laske tuolla systeemillä, suosittelen.
legenda on hyvä juoma!
fish-eye
07.04.2011 21:12:22
Minkä takia mun elacineista puskee ylä-äänet läpi, vaikka soittaisi hiljaakin? Ei pysty soittamaan rumpuja lainkaan niiden kanssa, vaikka vaimennus on 25 dB? Tulppa kyllä istuu hyvin korvaan kun on uudet, eikä ole lainkaan väljät. Vic Firth:n luurien speksit väittävät vaimennuksen olevan 20 dB, ja ne vaimentavat jopa liikaa.

Joo, tiedän, että luurit on luurit mutta silti. Monet kaverit sanovat, että niille valetuissa tulpissa jopa 20 dB on rumpujen kanssa aivan liikaa.

Löytyisiköhän noita filttereitä yli tuon 25 dB mistään? En kyllä usko, että se on ainoa ongelma.
Ricce
08.04.2011 12:51:28 (muokattu 08.04.2011 12:51:50)
fish-eye: Minkä takia mun elacineista puskee ylä-äänet läpi, vaikka soittaisi hiljaakin? Ei pysty soittamaan rumpuja lainkaan niiden kanssa, vaikka vaimennus on 25 dB? Tulppa kyllä istuu hyvin korvaan kun on uudet, eikä ole lainkaan väljät. Vic Firth:n luurien speksit väittävät vaimennuksen olevan 20 dB, ja ne vaimentavat jopa liikaa.

Joo, tiedän, että luurit on luurit mutta silti. Monet kaverit sanovat, että niille valetuissa tulpissa jopa 20 dB on rumpujen kanssa aivan liikaa.

Löytyisiköhän noita filttereitä yli tuon 25 dB mistään? En kyllä usko, että se on ainoa ongelma.

kokemusta vain finfoniceista ja kyllä tuon 25db:n pitäisi jo vaimentaa rankasti, olen aika herkkäkorva itsekin.
Itselläni kävi niin että alkoivat "vuotaa" neljän-viiden -vuoden jälkeen, vaikka tuntuikin istuvan hyvin korvaan, eli voisiko olla ettei ne istu kuitenkaan täydellisesti?

Omat tulpat tosiaan jäi nyt käyttökelvottomaksi, nyt vaan pitäisi säästellä rahaa uusiin, yritin etsiä edullisempaa vaihtoehtoa kuusitulpista jne, mutta symbaalit kuulostaa ihan kuralta.
JGroover
16.06.2011 17:37:12 (muokattu 16.06.2011 17:38:11)
Mikäli langattoman sijaan ottaa in ear -monitoroinnin suoraa omasta pikkumikseristä, niin kuinka suuri on riski, että korvat räjähtää mikäli paikat alkaa kiertää, poksahdella tai alkaa muuten vaan kuuluumaan jotain viikon luontoääniä? Pitäiskö mikserissä olla jotain limitterin tapaista vai kuinka...?

Tää äänentoistotietämys on melkosen heikolla tasolla. :)

EDIT: Tätäkin olis tietty voinut kysyä toisaallakin foorumissa, mutta tänne tämä nyt päätyi..
Rough'n tough. Tä?
Einherjar
22.06.2011 16:17:17
JGroover: Mikäli langattoman sijaan ottaa in ear -monitoroinnin suoraa omasta pikkumikseristä, niin kuinka suuri on riski, että korvat räjähtää mikäli paikat alkaa kiertää, poksahdella tai alkaa muuten vaan kuuluumaan jotain viikon luontoääniä? Pitäiskö mikserissä olla jotain limitterin tapaista vai kuinka...?

Limitteri toki on ihan hyvä verme olla olemassa, mutta niitä nyt harvemmin mikserissä kiinteästi löytyy. Dynamiikka on myös asia, mistä rumpali tykkää. On nimittäin aika karun kuuloista, jos basari ja snare lyttää kuuntelua limitterin läpi.
Poksumiset ja muut on toki ikäviä, mutta kiertäminen ei nyt rumpalille välttämättä ole niin hirveän vaarallinen asia. Toki sekin tulee tarvittaessa lujaa, mutta laulut ja muut helpommin kiertävät asiat ovat monesti rumpalin napeissa aika pienellä itse laulajiin, jne. verrattaessa.
Tietenkin on hyvä huomata, että napeilla joutuu yleensä opettelemaan pelaamista pienemmän kuunteluvoluumin kanssa. Kun korvissa ei pauku tuhatta ja sataa, niin automaattisesti sitä voluumia lähtee nostamaan lujemmalle. Oikein huonossa tapauksessa sitten napit voi huutaa jopa luonnollista räimettä isommalla. Pitää opetella vääntämään välillä kanavia myös alaspäin.

Kannattaa panostaa siihen, ettei stagella ole helposti kiertävää ja poksuvaa tavaraa. Nappimiksauskin mielellään mahdollisimman omiin näppeihin, tai vähintäänkin lavalle etupään sijaan, niin turvallisuus nousee.
Suosittelen miettimään tarkasti, että mitä sinne nappeihin _oikeasti_ tarvii. Mitä vähemmän tavaraa sinne tulee, sitä vähemmän on mahdollisuutta kiertoihin ja poksumisiin. Pikkumikseriinkin saa kuitenkin mahdutettua helposti 4-6 linjaa kuuntelua (esim. bd, oh, bass, voc), joilla pärjää joka tilanteessa. Joillakin taustanauhaa käyttävillä bändeillä on tullut nähtyä rumpaleita, joille tulee nappeihin vain omia rumpuja, klikki ja taustanauhaa. Ihan hyvin ovat pärjäilleet silti.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
randombeats
03.10.2012 21:39:31 (muokattu 03.10.2012 21:39:51)
hollmi-5: mistä olet itse ostanut varaosana noita tulppavaihtoehtoja?! Laitoin Shuren maahantuojalle viestiä, mutta en ole saanut vielä mitään vastausta...

Itteä siis kiinnostais nuo kuusitulpat.

hollmi-5: Tosi edullinen on Koss Spark Plug. Niistä olen kuullut kehuja. Niiden eristävyydestä en tiedä, mutta halvat ne on, joten ei kauhean kalliiksi käy kokeillakaan. http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/31687

EDIT: Tosin Shuresta on halvempikin malli: http://www.thomann.de/fi/shure_se215_cl.htm. Niihin pitää hommata varaosana kuusitulpat tai foamit, mutta hinta on puolet verrattuna malliin 315. Minulla ne toiset maksoivat noin satasen aikoinaan. Ne ovat hintansa väärtit.
National Acrobat
hollmi-5
03.10.2012 21:50:18
randombeats: hollmi-5: mistä olet itse ostanut varaosana noita tulppavaihtoehtoja?! Laitoin Shuren maahantuojalle viestiä, mutta en ole saanut vielä mitään vastausta...

Itteä siis kiinnostais nuo kuusitulpat.

Paikallisesta Soitinkulmasta sain tilaamalla.
JGroover
03.10.2012 21:52:08 (muokattu 03.10.2012 21:52:25)
Einherjar: Limitteri toki on ihan hyvä verme olla olemassa, mutta niitä nyt harvemmin mikserissä kiinteästi löytyy. Dynamiikka on myös asia, mistä rumpali tykkää. On nimittäin aika karun kuuloista, jos basari ja snare lyttää kuuntelua limitterin läpi.
Poksumiset ja muut on toki ikäviä, mutta kiertäminen ei nyt rumpalille välttämättä ole niin hirveän vaarallinen asia. Toki sekin tulee tarvittaessa lujaa, mutta laulut ja muut helpommin kiertävät asiat ovat monesti rumpalin napeissa aika pienellä itse laulajiin, jne. verrattaessa.
Tietenkin on hyvä huomata, että napeilla joutuu yleensä opettelemaan pelaamista pienemmän kuunteluvoluumin kanssa. Kun korvissa ei pauku tuhatta ja sataa, niin automaattisesti sitä voluumia lähtee nostamaan lujemmalle. Oikein huonossa tapauksessa sitten napit voi huutaa jopa luonnollista räimettä isommalla. Pitää opetella vääntämään välillä kanavia myös alaspäin.

Kannattaa panostaa siihen, ettei stagella ole helposti kiertävää ja poksuvaa tavaraa. Nappimiksauskin mielellään mahdollisimman omiin näppeihin, tai vähintäänkin lavalle etupään sijaan, niin turvallisuus nousee.
Suosittelen miettimään tarkasti, että mitä sinne nappeihin _oikeasti_ tarvii. Mitä vähemmän tavaraa sinne tulee, sitä vähemmän on mahdollisuutta kiertoihin ja poksumisiin. Pikkumikseriinkin saa kuitenkin mahdutettua helposti 4-6 linjaa kuuntelua (esim. bd, oh, bass, voc), joilla pärjää joka tilanteessa. Joillakin taustanauhaa käyttävillä bändeillä on tullut nähtyä rumpaleita, joille tulee nappeihin vain omia rumpuja, klikki ja taustanauhaa. Ihan hyvin ovat pärjäilleet silti.

Kiitti muuten erittäin asiallisesta ja informatiivisesta vastauksesta! Mitä nyt vähän myöhään kiittelen.. mut kuitenkin. :D
randombeats
03.10.2012 22:06:44
Tänks!

Paljonko kustansi jos saan kysyä? Ja saiko vain yhtä kokoa vai tuliko jotenkin sellainen kolmen koon sarja?

hollmi-5: Paikallisesta Soitinkulmasta sain tilaamalla.
National Acrobat
hollmi-5
03.10.2012 22:33:17
randombeats: Tänks!

Paljonko kustansi jos saan kysyä? Ja saiko vain yhtä kokoa vai tuliko jotenkin sellainen kolmen koon sarja?

Kolmet kuusitulpat taisi olla ja kympin verran kustansi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)