Noma 19.04.2006 06:57:43 | |
---|
ehei, ootko kuullu koskaan "klikkiin soittamisesta", studiossa laitetaan nykyään rummut sekunnin sadasosalleen tip top, ja se on perseestä. tuo on totta |
Strumbali 19.04.2006 11:42:04 (muokattu 19.04.2006 11:58:57) | |
---|
No, minun mielestä BÄNDIssä on kaikilla soittajilla vastuu. Jos rumpali on tiukka, niin kitaristin soolotkin pitää loppua (vähintäänkin kunnioituksesta :) oikeaan kohtaan. Kyllä ne ainakin minun rokkipoliisikorvaan sattuu, jos soolot ei mene kohilleen. Sama se on laulun ja muidenkin soittimien kanssa. On minun mielestä turha viljellä ajatusta, että muut saavat touhuta ihan mitä sattuu, kun komppiryhmä pitää hommaa kasassa. Meillä ei ainakaan ootella :). Lähinnä liveä kommentoiden ja musiikkia joka on tiukasti sidoksissa tiettyihin kappalerakenteisiin. ettäjotta |
Jaska 19.04.2006 12:42:29 | |
---|
Nyt sinä Jylli tämän laitoit väärään foorumiin ;-) Minä uskon basistin ja rumpalin voimaan. Yhtään niin hyvä meininki ole, jos basisti tai rumpali puuttuu. Siis rytmimusassa... Emma Salokosken se neljän piisin levy on aivan mahtava, vaikka ei rumpalia olekkaan. Basisti kyllä on, mutta se vetää rumpalinkin edestä. |
Jupi57 19.04.2006 12:52:53 | |
---|
Kysy Mikaelilta :) Se vähä mitä flamencoa vierestä seurannut, niin paskat se hyvä meininki basistia ja rumpusettiä tarvii. Rytmi (compás) on se yhdistävä tekijä. Kiitos Paco de Lucian (kitaristi) kaltaisten muusikoiden, tänä päivänä hyväksytään percussiosoittimia flamencoon. Pääasiallisina säestysinstrumentteina flamencossa ovat kitara, cajón (puulaatikko, jonka päällä istutaan ja etulevyä hakataan kämmenillä) ja kätten taputus (palmas). Olennainen osa flamencoa ovat myös kannustushuudot eli jaleot. Flamencon yhteydessä en ole kuullut puhuttavan groovesta, mutta joo... kyllähän te erotatte flamencossakin (olipa lyömäsoittajaa tahi ei) onko sitä vai ei. Vaikka tuolta aluksi: http://www.tampereenflamencoyhdistys.fi/tietoa.html http://www.nerdtests.com/ft_dead.php?im |
komppaaja 20.04.2006 00:30:13 | |
---|
"Bändi on just niin hyvä, kuin sen rumpali on.", sano joku joskus jossain. Taitava ja hyvä on ehkä vähän eri asia, mut kuitenkin... Toi juttu riippuu kyllä musatyylistäkin. Nick Mason oli ja on edelleen kökkö rumpali, mut silti Pink Floyd oli aivan mahtva yhtye (ja on ehkä edelleen, siihen en ota kantaa...). Masonin yläastegroove on on osa bändin soundia. Jos ajattelet noin Masonista, niin minä väitän ,että sinä et ymmärrä musiikista mitään.... Modern music is as dangerous as narcotics... |
jjylli 20.04.2006 01:44:16 | |
---|
Jos ajattelet noin Masonista, niin minä väitän ,että sinä et ymmärrä musiikista mitään.... mutta eihän rumpaleiden tarvii musiikista mitään tajuta, eikä basistien. ne on ne skitsoilijat eturivissä ne tärkeet jätkät kato.. |
markkuliini 20.04.2006 08:24:30 | |
---|
mutta eihän rumpaleiden tarvii musiikista mitään tajuta, eikä basistien. ne on ne skitsoilijat eturivissä ne tärkeet jätkät kato.. Ne musasta "tajuajat"... www.vasamayhtye.com |
hollmi-5 20.04.2006 10:18:41 (muokattu 20.04.2006 10:33:12) | |
---|
Mitähän sille Masonille välillä tapahtui? Komppaaja voisi tietää. Kun siellä Wall-levylläkin on esimerkiksi Jeff Porcaro ja sitten niillä viimeisillä liveilläkin soitteli toinenkin rumpali. Sitten taas viime kesän livevedolla Mason soitti ihan asiallisen keikan. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
waldemari 20.04.2006 10:29:45 | |
---|
eikös rumpalin tulis seurata basistia, joka taasen seuraa kitaristia tai kosketin soittajaa, jotka seuraavat laulajaa??? koulussa :( |
kampela 20.04.2006 10:30:40 | |
---|
ehei, ootko kuullu koskaan "klikkiin soittamisesta", studiossa laitetaan nykyään rummut sekunnin sadasosalleen tip top, ja se on perseestä. Onhan se totta että se on tietyissä tapauksissa persiistä, mut musiikinkuuntelijalle semmonen time-seikkailu voi olla rasittavaa. |
feodorit 20.04.2006 10:52:36 | |
---|
eikös rumpalin tulis seurata basistia, joka taasen seuraa kitaristia tai kosketin soittajaa, jotka seuraavat laulajaa??? Eikös se mee niin, että rumpali ja basiti toimivat mahdollisimman hyvin yhteen, minkä ansiosta kitarat ymt. saavat kunnon "pohjan", mihin väänellä niitä omia juttuja. Minun mielestä perus bändin "tärkeysjärjestys" on 1.basso/rummut, 2.komppikitara/kosketinsoittimet, 3.soolo ym.kitara, 4.laulu jne... Tietenki näiden väliin tulee bändistä riippuen) aina kaikke muuta sälää. =) Meni vähän off topic... sori. ny ska vi spela rosk and roll musis... yeah...!? |
Jupi57 20.04.2006 11:30:19 (muokattu 20.04.2006 12:53:56) | |
---|
eikös rumpalin tulis seurata basistia, joka taasen seuraa kitaristia tai kosketin soittajaa, jotka seuraavat laulajaa??? Kenenkään ei tulisi seurata ketään, vaan soittaa/musisoida yhdessä. Useat soittajat (jopa muusikot) "nojaavat" rumpaliin soittaessaan. Voit testata omaa bändiäsi kompin kääntämisellä ja/tai ylipitkällä fillillä (joskus pelkkä ykkösen "poisjättäminen" riittää). Ne jotka putosivat kyydistä nojaavat rumpaliin (varo ettet itse putoa!). Tässä mielessä rumpali on tärkein; jos muut kuvittelevat, että rumpalin tehtävä on yksin pitää time ja homma kasassa. http://www.nerdtests.com/ft_dead.php?im |
ddrum54 20.04.2006 11:41:47 | |
---|
Useat soittajat (jopa muusikot) "nojaavat" rumpaliin soittaessaan. Voit testata omaa bändiäsi kompin kääntämisellä ja/tai ylipitkällä fillillä (joskus pelkkä ykkösen "poisjättäminen" riittää). Ne jotka putosivat kyytistä nojaavat rumpaliin (varo ettet itse putoa!). Jep, hyviä "kiusoja". Se on kanssa hyvä, kun pläjäyttää fillin jälkeisen crashin kakkoseen. Kanssasoittajia kannattaa opettaa ihan ite pitämään huolta biisin rakenteesta. 2`n 4 |
balance 20.04.2006 12:01:17 (muokattu 20.04.2006 12:01:49) | |
---|
Oletko ihan syntyperäinen oululainen? ? frakin balance |
Tracer 20.04.2006 12:50:20 | |
---|
Kanssasoittajia kannattaa opettaa ihan ite pitämään huolta biisin rakenteesta. Toi on hyvä. Seuraavistä bänditreeneistä tuleekin tavallista mielenkiitoisempia. Aloitan tehokurssin ;-D Ainoa heikkouteni on äärimmäinen nopeus |
Jupi57 20.04.2006 12:52:03 | |
---|
http://www.nerdtests.com/ft_dead.php?im |
Bobana 20.04.2006 22:30:53 | |
---|
Kenenkään ei tulisi seurata ketään, vaan soittaa/musisoida yhdessä. Tätä mieltä minäkin olen aina ollut. Olen asiaa miettinyt että jos orjallisesti seuraisi muita niin ei tulisi ainakaan minun kohdalta mitään ja lopettaisin koko homman. Sillä lailla toteutettuna se on totaalista orjuuttamista ja minulla on ainakin parempaa tekemistä sille ajalle. Lievällä ilkikurisuudella ja sooloilulla höystetty älämölöömiseni on ainakin vielä kelvannut bändeille joissa soitan. Tai sitten on rumpalit todella vähissä... Sex, choppers and rock´n roll!!! |
Jemo 21.04.2006 00:31:37 | |
---|
Mutta: jos biisi ei toimi, ihan sama miten hyvin sen vetää. B'ah. Hyvällä sovituksella saa huonon biisin kyllä groovaamaan ihan pirusti. Kuunteleppa useimpia boogierockbiisejä. Biiseissä on varsin usein tyyliin yksi sointu, jonka päälle riffi menee, ja laulajalla enemmän kova meno kuin hyvä melodia. Silti rokki futaa. Tai joku modaalinen jazz, jossa voi olla koko biisin soinnutus dm6:ssa. Myös hyvän biisin saa pilattua huonolla sovituksella. Sen sijaan. Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos kitaristi tippuu tai vetää vähän vinoon, niin ei sitä huomaa. Mutta jos rumpali horjahtaa, ja biitti siirtyy neljännessekunnilla taakse, niin saa aika kurkobändi olla, että se ei kuulijan korvaan särähdä, että mitäs nyt tapahtuu. Sitten kun rumpalilla on taimi kunnossa, biitti jyrää. Bassokin on nykyään yliarvostettu soitin. Esim. nykyrokissa se yleensä tuplaa kahdeksasosina rytmikitaraa, kenties vielä jollain muhjuisella särösoundilla, jossa ei ole atakkia nimeksikään. Siinä jää komppi aika pitkälti rumpalin harteille. Sitten taas tullaan siihen, että rokkenrollissa (johon nyt keskityn, mikäänhän ei päde yleismaailmallisesti kaikkeen musiikkiin) jos laulajan äänessä ei ole mitään botnea ja se vetää epävireisesti, niin eihän bändistä maksava yleisö tykkää. Laulaja on sellainen asia, jota yleisö kuuntelee. Rumpalia ne kuuntelevat aika harvoin. Paitsi, jos se kompuroi, jolloin kyllä huomataan välittömästi, ettei homma toimi. Sitähän se on bassollakin. Jengi ei kuule sitä, jos se on, mutta kuulee kyllä, jos sitä ei ole. -Jemo Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli |
jjylli 21.04.2006 00:38:32 | |
---|
eli rumpalit ja basistit on vähän niinku siivoojia ; suoritus on onnistunut, jos kukaan ei valita ? |
afro 21.04.2006 00:42:24 | |
---|
eli rumpalit ja basistit on vähän niinku siivoojia ; suoritus on onnistunut, jos kukaan ei valita ? Näin se varmasti taviksen korvaan on. Rumpusoolo on kuin kusi pakkasella. Lämmittää vähän aikaa, mutta kaduttaa jälkeenpäin. -Antti Lehtinen |