Master 02.04.2006 23:50:11 | |
---|
ittellä on oikeastaan aheadit, mutta ne on käyny painaviksi ja ne saa akustiset symbaalit kuulostamaan siltä miltä niiden ei pitäisi. Onko lars signaturet? "Monzo" |
south_of_heaven 02.04.2006 23:50:59 | |
---|
Onko lars signaturet? :D :D ei mutta olis kieltämättä ollu jos olisin tienny niistä sillon ilmoitti South_of_Heaven |
Master 02.04.2006 23:54:41 | |
---|
:D :D ei mutta olis kieltämättä ollu jos olisin tienny niistä sillon Maksaa yli 50e pari.:D:D:D:D:D:D:D "Monzo" |
south_of_heaven 02.04.2006 23:56:02 | |
---|
Maksaa yli 50e pari.:D:D:D:D:D:D:D Seki oli sillon... Niit ei tuoda enää, ja useimmat myy loput pois jollai 30e. ilmoitti South_of_Heaven |
Master 02.04.2006 23:57:50 | |
---|
Seki oli sillon... Niit ei tuoda enää, ja useimmat myy loput pois jollai 30e. HOHO! "Monzo" |
Kesukka 04.04.2006 08:51:53 | |
---|
Eräs rumpali mainitsi, että lämmittelee ennen keikkaa paksuilla ja painavilla kapuloilla ja itse keikalla käyttää ohuempia kapuloita jolloin tuntuu kuulemma siltä, että kädet lähtee lentoon kun on niin irtonainen olo. Itse tykkään käyttää kapulana Vic Virthin American Classic 8D-mallia. Se on samanpaksuinen kuin 7A mutta hieman pidempi. Kapulan valintaan vaikuttaa minulla myös peltikattaus. Ohuemmilla pelleillä soitettaessa ei ole oikein mielekästä käyttää kovin paksuja kapuloita. Vanhassa vara parempi |
Kari Vieri 04.04.2006 10:06:22 | |
---|
Pidän näistä Vaterin kapuloista mutta niitä ei saa mistään! Onko joku nähnyt näitä Suomen kaupoissa? Viimeksi ostin läjän Tukholman Slagverketistä. http://www.vater.com/newproducts/product.cfm?M=37 Loistava balanssi, kevyt, kestävä, vaahterassa hyvä "pito" Näitä kun taas löytäis jostain. Thomannillakaan ei ole Kartsa Olen hämmästynyt kuinka paljon olen kehittynyt viimeaikoina jopa joka päivä huomaa kuinka sitä on kehittynyt paremmaksi ja paremmaksi!
Ei ainakaan puutu itseluottamusta - Hehe |
jyrildo 04.04.2006 11:17:17 | |
---|
Kapulavalinta on ennenkaikkea mielipide kysymys, mutta on siinä muutamia seikkoja, mitä kannattaa pohtia tätä valintaa tehdessään. Esimerkiksi nupin malli on yksi. On pieniä palloja, pisaroita, isoja palloja, tynnyreitä jne. Kapulan nupin muoto vaikuttaa yllättävänkin paljon rummun sointiin, ja etenkin symbaalisoundiin. Perusperiaatteena voi pitää sen, että mitä isompi nuppi sen jykevämpi soundi. Ja näiden pienten tippien etuna voinaan pitää näyttä ja hallittua symbaalisoundia. Nylontippejä löytyy myös ja näiden symbaalisoundi on ERITTÄIN kirkas. Jos haluat siis jykevää tomisoundia, etkä niinkään heleää symbaalisoundia valitse isompi nuppiset kapulat. Jos taas asia on toisinpäin etsi pieniä nuppeja ja jos haluat oikein hyvän ja kauniin symbaalisoundin etsi käteesi näitä "tynnyri" (engl. barrel-tip) nuppeja. Kapulan toisena tärkeänä valintakriteerinä voi pitää painon jakaumaa. Tämä on aloittelijan ehkä vaikea tunnistaa, sillä reboundien käyttötekniikka ei välttämättä ole vielä niin hyvin hallussa. Mutta tämäkin on loppujen lopuksi mielipidekysymys. Kuitenkin on tärkeää, että kapulan rebound tulee hyödynnettyä, joten on erityisen suositeltavaa myös harjoitella sitä. Kun sormitekniikka ja rebound alkavat olla tuttuja kannattaa mennä soitinliikkeeseen ja mennä padiin kokeilemaan kapuloiden ominaisuuksia. Tässä vaiheessa huomaat varmasti suuren eron kapuloiden painon jakaumassa. Tärkeää on löytää kapulan painopiste, siis se piste jossa kapula on tasapainossa, ja pomppaa korkeimmalle reboundista. Toisilla kapuloilla tämä on aivan kapulan perällä ja kapulan koko pituus tulee käytettyä hyödyksi. Toisilla kapuloilla taas joutuu jättämään sentin pari käden ulkopuolelle, että hyvä painopiste löytyy. Eräät kapulat pomppaavat aivan kamalasti tekee mitä tahansa ja toiset eivät pomppaa vaikka heittäisi täysiä seinään. Tässä vaiheessa tuleekin se mieltymyskysymys kehiin. Tykkäänkö käyttää runsaasti reboundia valiten siis kapulat jotka pomppaavat runsaasti, vai tykkäänkö mieluummin tehdä itse enemmän töitä ranteella valiten siis vähän vähemmän pomppaavat kapulat. Tämä oli itselläni suurin tekijä, miksi tekniikan kehittyessä kapulamalli on vaihdellut melko usein. Sitten kapulalla on tietysti vielä paino, pituus, paksuus ja materiaali, jotka mielestäni menevät melko pitkälti tuonne mieliipide puolelle. Nämä ovat juuri niitä ominaisuuksia jotka "tuntuvat oikeilta" eikä niitä tarvitse niinkään miettiä. Valitsee perstuntumalla sen, joka tuntuu oikealta. |
joravuo 04.04.2006 15:58:25 | |
---|
Pidän näistä Vaterin kapuloista mutta niitä ei saa mistään! Onko joku nähnyt näitä Suomen kaupoissa? Viimeksi ostin läjän Tukholman Slagverketistä. http://www.vater.com/newproducts/product.cfm?M=37 Loistava balanssi, kevyt, kestävä, vaahterassa hyvä "pito" Näitä kun taas löytäis jostain. Thomannillakaan ei ole Kartsa jyväskylässä musikantissa on ainaki... Piracy.It's a crime |
fish-eye 04.04.2006 20:31:03 | |
---|
ne on ne milleniumin (vif firth? 7aN american hickory.. kestää ihan sairaasti.. mikkään muut ei ole mulla kestäneet.. it´s so sad but true.. |
gulfstream650 05.04.2006 11:40:15 | |
---|
ne on ne milleniumin (vif firth? 7aN american hickory.. kestää ihan sairaasti.. mikkään muut ei ole mulla kestäneet.. Näin 90-luvulla USA:ssa eräällä rumpalilla alumiinikapulat (!). Kapulat kestävät, mutta mitä sanovat mm. symbaalit. Voisihan rumpukapulat valmistaa vaikka harjateräksestä. Onneksi puu on keksitty. Pikku raha siihen verrattuna, että joutuisi uusimaan rummuston joka keikan jälkeen... Svengaa kuin kauris. |
rm_wispila 05.04.2006 11:53:00 | |
---|
Näin 90-luvulla USA:ssa eräällä rumpalilla alumiinikapulat (!). Kapulat kestävät, mutta mitä sanovat mm. symbaalit. Voisihan rumpukapulat valmistaa vaikka harjateräksestä. Onneksi puu on keksitty. Pikku raha siihen verrattuna, että joutuisi uusimaan rummuston joka keikan jälkeen... ...kannattaa valita siis kattaukseen vain karkeapintaisia pellejä, rudeja yms. voimakkaasti vasarakuvioituja, ei sitten lommot niin haittaa :) Ja käteen pinkit rokkihanskat tiätysti, ettei kämmenet tummene. Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
gulfstream650 05.04.2006 16:46:57 | |
---|
Hommaa Milleniumin hiilikuitukapulat. Kannattaa hankkia muistojen museoon. Hiilikuitu alkaa olla menneen talven lumia. Sopii sitten aikanaan omalle The Hall of Fame Drummer -alttarillesi ristiin rikkoutuneen 8" pro plätsis crash -peltisi alle... Svengaa kuin kauris. |
fish-eye 05.04.2006 18:03:42 | |
---|
Kannattaa hankkia muistojen museoon. Hiilikuitu alkaa olla menneen talven lumia. Sopii sitten aikanaan omalle The Hall of Fame Drummer -alttarillesi ristiin rikkoutuneen 8" pro plätsis crash -peltisi alle... öö nyt ei oikein leikkaa..?! it´s so sad but true.. |
Ze Kink 05.04.2006 21:02:13 (muokattu 05.04.2006 21:20:32) | |
---|
Käytän niitä millä on mukava soittaa. Tuntuisi että paksummissa kapuloissa olisi vähän muhkeampi saundi esim. rimshoteissa, mutta voi kyllä olla että vain kuvittelen. 7A tuntuu liian ohuelta mun käteen, yleensä soittelen 5B:llä tai 5A:lla. Pituus on mulle kyllä tärkeämpi kuin paksuus, 7A tuntuu jotenkin loppuvan kesken. Eniten olen diggaillut Regal Tipin 5AX:stä, Taman 8A:sta ja Vic Firthin perus-5B:stä ja Dave Wecklistä. Noilla ei kylläkään kevyempi musa niin taitu, pitäisi ostaa jotkut kapulat joissa on pienempi tippi että saisi pelleistä paremman saundin. Rumputunneilla olen soitellut niillä Promarkin Carvin tms. kepeillä ja ne toimivat siinä oikein hyvin. Padia naputtelen 2B:llä, noilla hepposemmilla on sitten kivempi soitella settiä kun eivät tunnu yhtään raskailta. E: Mistäs muuten mahtaisi löytää Vic Firthin 55A -kapuloita? Myös Danny Carey -kapuloita haluaisin testata. WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani |
Keppikeksi 05.04.2006 21:20:41 | |
---|
Oikea on se mikä vaan tuntuu kädessä hyvältä. Vinkkejä voi toisille kyllä antaa mutta ne eivät kovin usein vasta omia makuja. Täytyy vaan kokeilla kaupoissa. Toinen mahdollisuus on se, että mietit itse olemassa olevien kapuloidesi avulla mitä ominaisuuksia haluaisit niiden omaavan enemmän. Sitten vain valmistajien sivuille lukemaan paksuudet ja pituudet ja eikun tilaamaan. Omaan käteen paras on Vater Power 5A. Ehkä (en muista tarkkoja mittoja) hieman paksumpi kuin perus 5A mutta vain ½ tuumaa pidemmät. "I will die for the love of the mermaid
Her seduction beauty and scorn
Welcome to the end of your life
- Hail the Oceanborn!" |
Kosminen 05.04.2006 21:24:33 | |
---|
5A meikällä. Se on sellainen kultainen keskitie seiskan ja kakkosen välillä :) |
Simbe 05.04.2006 21:34:40 | |
---|
Riippuu todella paljon setistäkin, mikä tuntuu hyvältä. Nyt on vakiintunut viimeistään tämän viimeisen vuoden aikana sellainen, että setilläkin soitan Corpsmaster MS2 PLS kapuloilla. Jos tulee jotain soitettavaksi mättömäistä, tyyliin King Crimsonin Red, niin sitten vaihdan kevyempiin VF 2B kapuloihin, ettei mökä kasva ihan mahdottomaksi. Minulla on aina ollut padikapulana jotani isoa, esim Ralph Hardimon signaturea jne. Pitkään paksuin kapulani settikäyttöön oli kuitenkin vain VF Rock tai Rock Crusher, mutta sitten soitin pari keikkaa Martin 3S jööteillä ja se tuntui todella hyvältä. Martinit tuntuivat hiukan lyhyiltä, joten päädyin hankkimaan järeämmät Vic Firthin MS2 PLS:t. Olo oli heti kuin kotona. Nyt viimeiset pari vuotta olen keskittynyt enemmän tähän paksumpaan osastoon ja jatsit ym. matalan volyymin ja kikkailun hommat hoituvat sillä VF 2B:llä. Se on tasapainoinen keppi jonka tippi on parhaan kuuloinen alustalla kuin alustalla. MS2 taas on niin pitkä keppi (17" x 0.695") että siitä saa monenlaista tuntumaa ihan otteen paikkaa siirtämällä. Jos jotain 2B:tä ohuempaa kapulaa tarvitsen, katson samankaltaista pituuden ja paksuuden suhdetta. Esim Peter Erskine ride stick istuu käteen kyllä. Makuni on kehittynyt pitkän ajan kuluessa ja opettajan valvonnassa, eikä mitään ongelmia ole ranteiden kipeytymisen kanssa. Paksu kapula elää vähemmän sitä omaa elämäänsä kädessä ja soitto onkin vain parhaimmillaan ns. "ohjailemista". Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. |
ramzuz 05.04.2006 21:34:43 (muokattu 05.04.2006 21:35:17) | |
---|
ite soitan melkeen millä halolla vaan. Mutta olen seiskaan ollut ite tyytyväinen. Ohut on mukava koska se on kevyt ja hiljasemmat äänet lähtee. Olen tykännyt staggin 7ata käyttää on todella tuntunu omalta. Myös pearl on usein. Vic firth on viiminen kapula mikä kannattaa ottaa ne ei kestä mitään! Kokemusta on! |
Master 05.04.2006 21:52:54 | |
---|
ite soitan melkeen millä halolla vaan. Mutta olen seiskaan ollut ite tyytyväinen. Ohut on mukava koska se on kevyt ja hiljasemmat äänet lähtee. Olen tykännyt staggin 7ata käyttää on todella tuntunu omalta. Myös pearl on usein. Vic firth on viiminen kapula mikä kannattaa ottaa ne ei kestä mitään! Kokemusta on! Kyllä Vic Firthit kestää.Se riippuu siittä miten soittaa niillä kapuloilla.. |