![]() 18.11.2005 07:41:37 (muokattu 18.11.2005 08:03:51) | |
---|---|
1) Kitaran E-kieli SOI ja värisee tallaa vasten pitkään. Basarin kalvot nyt yleensä vain lähinnä tömähtävät, eikä idea ole siinä että ne soi tasaisesti ja puhtaasti pitkän aikaa. 2) Oarempi vertaus olisi, että tallassa kielen alla olisi joku pieni hinkkautumajälki (jota tuskin kukaan edes huomaisi soinnista, jos sitä ei tietäisi). Olet periaatteessa ihan oikeassa, että kun sitä lyhyttä tumpsausta halutaan niin ei reunaviisteen ole niin väliä. Pieni on myös jonkun tommosen 2 cm kolhun vaikutus kun basari on edes jotenkin dempattu, useinhan vire voi olla muutenkin parin ruuvin kohdalta reilustikin löysempi tarkoituksella. Kyse onkin siitä, että laatu uudessa setissä pitäisi olla priimaa nimenomaan tuollaisissa osissa. Kyllähän nyt niistä puulaaduista ja värivaihtoehdoista voi tinkiä, jos kannut muuten ovat toimivat ja soivat nätisti. Tuollaisten paikkojen pitäisi olla siis halvemmissakin seteissä viimeistellyt, saati sitten performerin hintaluokassa. Joku voi todella haluta sen bassorummun myös soivan. Itse suosin suurimmassa osassa keikkapaikkoja soivaa basaria. Jättää sen vielä mikittämättä, niin sen saa tulemaan puhtaammin ja paremmalla soundilla yleisöön kuin mikittämällä jonkun tumppu PA:n kanssa dempattua tumppurumpua. Soivaa rumpua on mahdollista myös lähimikittää, mutta se vaatii enemmän kokeilua mikin sijoittelussa kuin vähän dempatumpi. Ideana minusta soivassa setissä on se, että siinä pystyy pitämään balanssin omissa käsissä ihan sieltä alakerrasta asti. Voimavaraa on tarvittaessa ja hiljaiset iskutkin soivat miellyttävästi eivätkä vain napsu tylsästi. Kauempana sijaitsevista overheadeista ja tilamikeistä tällainen tasapainoinen setti on ns. "hetivalmis", jos rumpali myös osaa pitää peltibalanssin kunnossa. Korkeintaan virvelille tai bassorummulle voi hakea lisää atakkia lähimikistä, haitsua lähemmäs kuulokuvassa tyylistä riippuen jne. Lähimikityksessä kiusaavat korkeat häröäänet vaipuvat kuulumattomiin kauempaa kuultaessa. Myös lähimikityksellä suuntaamalla mikkiä keskemmälle rumpua saa äänestä vähän "kiinteämpää". Kokeilkaapa joskus vaikka SM 57:lla ja suljetuilla kuulokkeilla. Nykyään suuri osa rockistakin miksataan kohtuullisen luonnollisen kuuloisilla rummuilla, joten siinäkään en näe mitään estettä käyttää vähän soivempaa lähestymistapaa. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä LP practice conga! | |
![]() 18.11.2005 10:25:28 | |
Ehkä hekin tajuavat, että basarissa sillä ei ole juuri mitään väliä. Vai virittääkö joku basarin oikein soimaan? Minä viritän sellaisilla keikoilla jos rumpuja ei mikitetä ja tila ei ole mikään kovin pieni. Kuopat reunaviisteessä vaikeuttaisi asiaa huomattavasti. Ja varsinkin kun Kumun bassarissa on sidehole ja etukalvo on ehjä, niin etukalvon voi virittää niin soivaksi kun haluaa. Käytännöllisesti joka keikalla joku on tullut fiilistelemään bassarin soundia, eli viritykseni ei lienee ihan päin mäntyä. www.vasamayhtye.com | |
![]() 18.11.2005 10:27:44 | |
Minä viritän sellaisilla keikoilla jos rumpuja ei mikitetä ja tila ei ole mikään kovin pieni. Kuopat reunaviisteessä vaikeuttaisi asiaa huomattavasti. Ja varsinkin kun Kumun bassarissa on sidehole ja etukalvo on ehjä, niin etukalvon voi virittää niin soivaksi kun haluaa. Käytännöllisesti joka keikalla joku on tullut fiilistelemään bassarin soundia, eli viritykseni ei lienee ihan päin mäntyä. Mitkä kalvot sulla on kumussa? Mitens toi sideholen mikitys toimii, kun basari on viritetty soivaksi? Itse tykkään pitää basarin soivana, ja olen harkinnut sideholen teettämistä tohon Starclassic basariin. | |
![]() 18.11.2005 11:34:12 | |
1) Kitaran E-kieli SOI ja värisee tallaa vasten pitkään. Basarin kalvot nyt yleensä vain lähinnä tömähtävät, eikä idea ole siinä että ne soi tasaisesti ja puhtaasti pitkän aikaa. 2) Oarempi vertaus olisi, että tallassa kielen alla olisi joku pieni hinkkautumajälki (jota tuskin kukaan edes huomaisi soinnista, jos sitä ei tietäisi). Pääpointti kuitenkin on se, että jos maksaa rummuistaan sen parituhatta euroa, niin silloin saa vaatiakin laatua. Tuollaiset virheet reunaviisteessä ovat laadukkaasta työnjäljestä kaukana. Kyllä suakin vituttaisi, jos uusissa kannuissa olisi viisteissä hirveät lovet, vai?;) Ei tuollainen kolhu kyllä basarissa virittämiseen ratkaisevasti vaikuta, soivemmilla vireillä hankaloittaa ehkä hieman. Pienissä tomeissa, tai varsinkin virvelissä, tuollaiset kolhut saavat kirosanat lentelemään viritysvaiheessa, sillä on oikeasti niissä tapauksissa paljon merkitystä. Jag är en hund | |
![]() 18.11.2005 11:45:41 | |
olen harkinnut sideholen teettämistä tohon Starclassic basariin. Elä turhaan. Sulla on kuitenkin ihan anytime Kumun setti tilauksessa. Hyvät rummut, huono soittaja! | |
![]() 18.11.2005 11:53:57 | |
Oletkos kuullut muuan Bonhamin Johnista? Tai jazzista? www.vasamayhtye.com | |
![]() 18.11.2005 11:59:40 | |
Mitkä kalvot sulla on kumussa? Mitens toi sideholen mikitys toimii, kun basari on viritetty soivaksi? Itse tykkään pitää basarin soivana, ja olen harkinnut sideholen teettämistä tohon Starclassic basariin. Powerstroke 3 ja resopuolella Kumun valkonen logokalvo, lienee ambassador. Jos mun bassari mikitetään, niin yleensä demppaan vähän resokalvoa ja löysään aina lyöntikalvoa. Rumpu soi mun makuun liian pitkään jos viritän sen ihan soivaksi ja sen mikittää. Varsinkin kun teen töitä niin monien eri äänmiesten kanssa ts. mulla ei ole vakiomiksaajaa. Ja musiikkikin on yleensä aika geneeristä rock/pop yms.-kamaa. www.vasamayhtye.com | |
![]() 18.11.2005 12:19:26 | |
ei tuollaista jälkeä tämän hintaluokan vehkeissä saisi missään tapauksessa olla. Laadunvalvonta kusee. Aivan. Ja jotkut kyllä tosiaan virittää sen basarin soimaan. The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/ | |
![]() 18.11.2005 15:25:11 | |
Aivan. Ja jotkut kyllä tosiaan virittää sen basarin soimaan. Näin jotkut tosiaan tekee, jopa ihan vapaaehtoisesti. Mikityshommissa sitten demppiä tarpeen mukaan. 2`n 4 | |
![]() 18.11.2005 16:08:46 | |
Näin jotkut tosiaan tekee, jopa ihan vapaaehtoisesti. Mikityshommissa sitten demppiä tarpeen mukaan. Side hole basarissa on se hienous että se Resokalvon soiminen ei "vuoda" mikkiin eli jos on dempattu lyönti kalvo on soundi kuin kontrolloidessa ja dempatussa rummussa mutta esim. ambienssi soundi on mehukas. Itse törmäsin nyt en simmäisen kerran omalla kohdalla liian soivaan basariin kun nauhoittelen levylle omia osuuksia. Jouduin laittamaa pienen tyynyn 24"basarini sisään koska ambiessiin tuleva kumina oli liian suuri. Koko ajan sormet syyhyää enemmän ja enemmän tehdä se side hole....... Minä tiedän - siis pelkään ! | |
![]() 19.11.2005 00:45:25 | |
Koko ajan sormet syyhyää enemmän ja enemmän tehdä se side hole....... Mites tuo tuntuma sideholen ja eheän resokalvon kanssa? Onko se ihan sama ko ehjän rungon sekä ehjän kalvon kera? Hilfe! Ich bin ein Fisch. | |
![]() 19.11.2005 01:29:37 | |
Mites tuo tuntuma sideholen ja eheän resokalvon kanssa? Onko se ihan sama ko ehjän rungon sekä ehjän kalvon kera? Tuntuma on vähän omanlainen tuon sideholen kanssa, mutta ei ollenkaan sama kuin ehjällä kalvolla ja rungolla. Eli ilma kyllä pääsee ulos rummusta, eli kalvo ei ole niin pinkeän tuntuinen ja nuija ei jää pomppimaan helposti. Toisaalta en hautaa nuijaa kalvoon eli se tuntuma ei ole niin oleellista minulla.. www.vasamayhtye.com | |
![]() 19.11.2005 10:22:13 | |
Tuntuma on vähän omanlainen tuon sideholen kanssa, mutta ei ollenkaan sama kuin ehjällä kalvolla ja rungolla. Eli ilma kyllä pääsee ulos rummusta, eli kalvo ei ole niin pinkeän tuntuinen ja nuija ei jää pomppimaan helposti. Toisaalta en hautaa nuijaa kalvoon eli se tuntuma ei ole niin oleellista minulla.. Mutta mitens siis reboundin kanssa? Osa reboundista siis häviää? | |
![]() 19.11.2005 13:17:43 | |
Mutta mitens siis reboundin kanssa? Osa reboundista siis häviää? Luonnollisesti, koska ilmamassa pääsee kuitenkin rummusta pois. www.vasamayhtye.com | |
![]() 19.11.2005 18:33:49 | |
Mites tuo tuntuma sideholen ja eheän resokalvon kanssa? Onko se ihan sama ko ehjän rungon sekä ehjän kalvon kera? Se on sellainen välimaasto harmaa alue.... Kyllä se tatsi on enemmän siihen ehjän etu kalvon suuntaan kuin reijällisen.... Minä tiedän - siis pelkään ! | |
![]() 20.11.2005 13:03:19 | |
Tuntuma on vähän omanlainen tuon sideholen kanssa, mutta ei ollenkaan sama kuin ehjällä kalvolla ja rungolla. Se on sellainen välimaasto harmaa alue.... Kyllä se tatsi on enemmän siihen ehjän etu kalvon suuntaan kuin reijällisen.... Juujuu. Täytyy testailla joskus. Tulee kyllä haudattua sitä spedaalia kalvoon, mikä ei välttämättä ole paras juttu. Mutta toisaalta kalvotkin on löysällä, joten "sointi" ei kärsi. Kokeilemisen arvoinen juttu kuitenkin varmasti. Hilfe! Ich bin ein Fisch. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)