Aihe: Hiljempaa..
1 2 3 4 5 6 7 8
Mikael
17.08.2005 14:27:44

Mulla on kyllä semmoisia kokemuksia, että huonosti soittavat bändit korvaa puuttuvan soittotaidon kovalla metelillä.

Mulla on samoja kokemuksia.

Ja kääntäen: hyvin soittavat bändit osaavat soittaa huonoissa keikkapaikoissa hiljaa.

Näin ne tekee.
Oli miten oli, mutta näin on.
Niskamies
17.08.2005 14:32:59
Yleisesti ottaen rumpujen vola vieressä seisojalle tulee pelleistä; pienemmässäkin paikassa, mm. reenikämpällä voi soittaa kannuja yllätävänkin napakalla tatsilla, kunhan malttaa sitten vetää pelteihin "puolivaloilla". Se diskantin kihinä ja suhina ne korvat tukkii...

Mä oon kanssa viimeiakoina kiinnittänyt huomiota peltien voluumiin. Opettelin soittamaan sivaltamalla, jolloin dynaamikan hallinta on helpompaa. Jos haluaa hiljaa, niin huitasee tipillä. Jos taas kovaa, nii nostaa vähän kättä ja niin että kapulan varsi osuu symbaaliin. Ja pysyvät symbaalit ehjinä.
Virallisesti semi-pro!
J. Cool
17.08.2005 15:21:50

Mä oon kanssa viimeiakoina kiinnittänyt huomiota peltien voluumiin. Opettelin soittamaan sivaltamalla, jolloin dynaamikan hallinta on helpompaa. Jos haluaa hiljaa, niin huitasee tipillä. Jos taas kovaa, nii nostaa vähän kättä ja niin että kapulan varsi osuu symbaaliin. Ja pysyvät symbaalit ehjinä.

aika hurja.
Hyvi ruuvaa!
Niskamies
17.08.2005 15:30:15
aika hurja.

Sellananen mä oon.

Eikun vakavasti ottaen toi pyyhkäisy-tekniikka on todella jees rumpujensoitossa. Saa hyvin hallittua dynamiikkaa, ja pellitkin pysyy ehjinä.
Virallisesti semi-pro!
J. Cool
17.08.2005 15:33:05

J.Cool
Oon itekkin vetäny a-customeilla heviä, hyviä ne siihen on, mutta vedäppä hissuttelua "hevi pelleillä"... niinkun se oli vähän se pointti mitä mä ajoin takaa...

näinhän se on. ac fast crash 17" on muuten ehkä paras all-around mitä markkinoilta löytyy.
Hyvi ruuvaa!
J. Cool
17.08.2005 15:36:24 (muokattu 17.08.2005 15:38:17)

Sellananen mä oon.

Eikun vakavasti ottaen toi pyyhkäisy-tekniikka on todella jees rumpujensoitossa. Saa hyvin hallittua dynamiikkaa, ja pellitkin pysyy ehjinä.

ei siinä tarvi mitää ikkunanpyyhkijöitä, jos tuolla tarkotat sellasta sivusuunnas pellin päällä keinumista. joskus pyyhkii isol kädel showmeiningin vuoksi, mut paljon paremmin toimii suoraan soittaminen ja on lisäksi ergonomisempaa. se hurja oli vähän kuittia sille "tipeillä hiljempaa, varrella reunaan kovempaa". 1+1.
Hyvi ruuvaa!
Epämuusikko
17.08.2005 15:38:01
ei siinä tarvi mitää ikkunanpyyhkijöitä, jos tuolla tarkotat sellasta sivusuunnas pellin päällä keinumista. joskus pyyhin isol kädel showmeiningin vuoksi, mut paljon paremmin toimii tippisoitos suoraan soittaminen ja on lisäksi ergonomisempaa.

Hiljempa soitossa tykkään soittaa enemmänkin "painaltaen" peltiä kohtisuoraan alas. Saa alapäät soimaan, pellin liikkeelle eikä tule liikaa meteliä.
Virallisesti semi-urpo! ÄrLä #009
Niskamies
17.08.2005 15:40:49
Hiljempa soitossa tykkään soittaa enemmänkin "painaltaen" peltiä kohtisuoraan alas. Saa alapäät soimaan, pellin liikkeelle eikä tule liikaa meteliä.

No, pohjimmiltaan nämä ovat täysin mielipideasioita. Mä oon tohon pyyhkäsytekniikkaan mieltynyt viimeaikoina.

Symbaaleina mulla on sabianin HHX:ää. Ne syttyvät vaikka sormella. Ei hirveän isoa lyöntiä tartte, että pellit syttyvät, mutta äänenvoimakkuudet eivät ole kovin korkeita.
Virallisesti semi-pro!
J. Cool
17.08.2005 15:44:11

No, pohjimmiltaan nämä ovat täysin mielipideasioita. Mä oon tohon pyyhkäsytekniikkaan mieltynyt viimeaikoina.

Symbaaleina mulla on sabianin HHX:ää. Ne syttyvät vaikka sormella. Ei hirveän isoa lyöntiä tartte, että pellit syttyvät, mutta äänenvoimakkuudet eivät ole kovin korkeita.

sormella pitää syttyäki, sanoi salarakas. tai jotain. juu treeniä vaan, sitä kautta löytyy ne itelle parhaat tekniikat.
Hyvi ruuvaa!
HeavyMachinery
17.08.2005 16:29:25 (muokattu 17.08.2005 16:30:57)

Tarpeeksi kun kovassa metelissä soittaa, niin mikään ei tunnu kovalta. Sulla on varmaa tulpat falskannu. Vai kuuletko minä sulle sanon?

En ikinä reenaa ilman tulppia, En todellakaan kuuloni on paras A-luokkaa. Olen se henkilö joka huutaa reeneissä että elä vittu rämpytä/puakuta jos toisilla ei ole tulppia. Vaikka pystyisi soittamaan ilman tulppia en sitä tekisi, en saha töissäkään kuviosahalla ilman kuulo suojaimia. Itse asiassa käytän kuuolsuojaimia kun imuroin :) vittu että sen ääni on rasittava....
Minä tiedän - siis pelkään !
rm_wispila
17.08.2005 16:33:47
Mikseivät imuritehtaat integroi myllyynsä CD-soitinta, kaiuttimia ja 100W:n vahvaria? ... sitten siinä tyrät rytkyis imuroidessa...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
rbt
17.08.2005 16:59:03
En ikinä reenaa ilman tulppia, En todellakaan kuuloni on paras A-luokkaa. Olen se henkilö joka huutaa reeneissä että elä vittu rämpytä/puakuta jos toisilla ei ole tulppia. Vaikka pystyisi soittamaan ilman tulppia en sitä tekisi, en saha töissäkään kuviosahalla ilman kuulo suojaimia. Itse asiassa käytän kuuolsuojaimia kun imuroin :) vittu että sen ääni on rasittava....

Imuri on ehkä maailmakaikkeuden rasittavin kapistus...
Stereophile
17.08.2005 17:01:17

No niin arvoisat rumpalit. Minun vuoroni avautua hetkeksi. Ja kaikki mitä sanon, on vain minun mielipiteitä/huomioita asioista.

Luulen, että suurin syy, miksi rummut kuullostaa tulevan (rokin soitossa) liian lujaa, on rumpusetin keskinäisen balanssin hallinnassa. Katsokaas, kun eri osat settiä soi samanlaisella iskulla eri voimakkuudella. Vrt esim. tomarit vs. virveli tai crash/china vs. splash...

Jos haluaa voimaa siihen soittoon, niin keskittää sen "mättämisen" esim basarille ja/tai tomareihin ja opettelee käsittelemään sitä virveliä ja crasheja vähän hellemmin. Ja kiinnittää huomiota timeen ja biisin vaatimaan fiilikseen. Alkaa kummasti kuullostaa soitto paremmalta, ja yleinen volataso laskee kohinalla...

Sitäpaitsi jos biisin säkeistössä mättää jo täysillä haitsuun tms, miten saat kertsiin räjähtävää tunnelmaa? Pitää pitää pikkuisen dynamiikassa varaa. IKINÄ ei kannata vetää ihan kybällä, sattuu vaikka vielä tulemaan SE hetki että pitäisi saada vielä IHAN pikkuisen lisää... Rummut on dynaaminen soitin, käyttäkää sitä dynamiikkaa. Soundikin paranee.
En ole puolesta enkä vastaan. Pikemminkin päinvastoin.
HeavyMachinery
17.08.2005 17:16:45

Imuri on ehkä maailmakaikkeuden rasittavin kapistus...

Nii i n istut alas sohvalle ja rupeat soittelee kitaraa niin eikö kohta oo siinnä imuri hirvitys tökkimässä että jalat ylös.....
HeavyMachinery
17.08.2005 17:18:09

IKINÄ ei kannata vetää ihan kybällä, sattuu vaikka vielä tulemaan SE hetki että pitäisi saada vielä IHAN pikkuisen lisää...

Sitä varten on punttisali...sieltä saa vielä vähän lisää.
rm_wispila
17.08.2005 17:35:45
punttisalilla käyvät saa kyllä jotain lisää, mutta kyllä se on aina jostain pois...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Apricot
17.08.2005 21:11:48 (muokattu 17.08.2005 21:12:31)
Yks rumpalikaveri näytti kerran pari jippoa, joilla saa helposti vähän volaa alas jos on esim. hankala tila.

1) Crashia lyödään sillein viistosti ja melkein koko kapulan mitalta, jolloin se soi tummemmin ja pehmeämmin

2) Snarea lyödään suoraan keskelle kalvoa, jossa on kuulemma "kuollut kohta", jolloin sekin pehmenee eikä särähdä korville.

Bassaria poljetaan normaalivolalla. Mitä mieltä ootte näistä?
No problemo!
drum-monkey
17.08.2005 21:25:26
Yks rumpalikaveri näytti kerran pari jippoa, joilla saa helposti vähän volaa alas jos on esim. hankala tila.

1) Crashia lyödään sillein viistosti ja melkein koko kapulan mitalta, jolloin se soi tummemmin ja pehmeämmin

2) Snarea lyödään suoraan keskelle kalvoa, jossa on kuulemma "kuollut kohta", jolloin sekin pehmenee eikä särähdä korville.

Bassaria poljetaan normaalivolalla. Mitä mieltä ootte näistä?

Kyllä minä pyrin soittamaan virveliä aina keskelle. Siis normaalit "komppi"iskut (2 ja 4). Toi peltilyönti ei kyllä varmaan oo ranteelle kivaa, jos nyt oikein oon tästä selityksestä tän tekniikan ymmärtänyt.
Munletti on mulletti
Aegis
17.08.2005 22:26:07 (muokattu 17.08.2005 22:27:27)
Fyysisellä voimalla soittaminenhan ei ole volyymin saamiseksi läheskään niin tehokasta kuin hallitu ja rento tyyli. Hyvällä tekniikalla rummut saadaan soimaan napakasti ja koko voimallaan ja sama pätee symbaaleihin. Täysiä lyödessä symbaali menee tukkoon, mutta oikealla tekniikalla koko soundikapasiteetti tulee käyttöön ja vaikutus on massiivinen. Hyvä soitto voikin tarvittaessa luoda illuusion kovasta soitosta.

Oma tyyli on jäänyt aika fyysiseksi, mutta koko ajan yritän siitä päästä eroon. Ei sitä metalliakaan koskaan tarvitse soittaa saatanan lujaa, meidän treeneissä esim. kitarat on voluumiltaan juuri siinä rajalla että soundi syttyy ja meikä yrittää pitää rummut kurissa. Ja meidän musiikki on kuitenkin suht infernaalista mekkalaa.

EDIT:
Joku sanoi noista Rudeista, että niillä ei voi hissutella. Kannattaa joskus kokeilla miten hyvin esim. 3000-sarjan Crash/Ride toimii hiljaisilla voluumeilla. Yllättää varmasti monet.
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
jankki
17.08.2005 23:50:49
Se saattaisi valottaa näitä sun hieman epäselviä viittauksia ammattilaisuuteen/amatöööriyteen, keikkamestojen kokoon/laatuun sekä niiden vaikutuksesta ko. asiaan.

Juu, +
Show me, don`t tell me.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)